Via siktar på dubbla kärnor i strömsnåla processorer

Permalänk
Melding Plague

Via siktar på dubbla kärnor i strömsnåla processorer

Processortillverkaren Via har på senare tid satsat på att utveckla billiga och energisnåla processorer. För att en processor skall kräva minimalt med ström är det viktigt att tillverkningstekniken är så modern som möjligt och i dagsläget är det 45 nanometer som gäller. Via förbereder nu för en övergång till denna teknik under 2009, och planerar också för en dubbelkärning processor vid samma tidpunkt.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

bra med mera konkurans på processor marknaden:D

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk

tack tord, för din insiktsfulla analys.

Visa signatur

Dator.

Permalänk

Go VIA! Hoppas det går bra för dem, alltid trevligt med snabba, bra, mobila enheter.

Permalänk

Det var ju inga dåliga processorer...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Detta kommer troligtvis bli den nya CPUn in min server. Mera kraft OCH strömsnålare :drool:

Visa signatur

Linux Manjaro XFCE på en MacBook Pro late 2013, gammal slö Asus X202E, Nintedo Switch, gamla Huawei 20Pro

Intel är apartheid

Permalänk
Medlem

GIMME!

Vill ha! NU!
Så kan man äntligen skaffa en god burk och slippa intel.
Stöttar man imperialist-/occupationsmakter förtjänar man inte att driva företag

Permalänk
Medlem

Underbart! Har funderingar på en liten, strömsnål dator så detta är mycket välkommet!

sparriskrigaren: Älska Nile City

Permalänk

Re: GIMME!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
Vill ha! NU!
Så kan man äntligen skaffa en god burk och slippa intel.
Stöttar man imperialist-/occupationsmakter förtjänar man inte att driva företag

Vilka hemska makter stöttas av Intel?

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

jag ser fram emot ett gäng oberoende test innan jag säger att Vias kommande processorer är intressanta. det finns skäl.

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Re: Re: GIMME!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av C22H28N2O
Vilka hemska makter stöttas av Intel?

Israel... Intel har väldigt mycket utveckling i Israel.
Jag hoppas att jag inte behöver säga varför jag inte gillar USA eller Israel; gissar att ingen som har empati känner för varken Israel eller USA?

Permalänk
Medlem

intel = israel
israel = judar
judar gör bra musik = tycka om intel

ömh xD

för att vara on topic.
har väntat på dual core ifrån via blir köp till servern direkt när det kommer.

Visa signatur

Rgeek L65, hdplex 200w, 4650G, Asrock a520 ITX, Crucial 32gb 3600 cl16, Black ridge.

Permalänk
Medlem

har en känsla av att den blir ganska så brutalt utkonkurrerad av atom om prestandan är i stil med den där mini hp-laptopen som nyligen recenserades.

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Inaktiv

mrSvamp: Vad skulle det vara för fel på USA och Israel menar du?
Israel är klart min favorit bland länderna "där nere".
Vilket kanske inte är så konstigt, det är ju det enda landet som faktiskt lyckas med någonting från den världsdelen.

Permalänk
Medlem

Det kommer slå stort, det tror jag säkerligen

Permalänk
Medlem

Me like Via
Har alltid kännts som att de valt att köra sitt eget race istället för att fjanta runt i sandlådan som AMD/intel gör med varandra. De må inte bara bäst, men de är absolut inte dåliga på något sätt. Funderar seriöst på att bygga min HTPC runt vias prylar.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av H_Bozz
mrSvamp: Vad skulle det vara för fel på USA och Israel menar du?
Israel är klart min favorit bland länderna "där nere".
Vilket kanske inte är så konstigt, det är ju det enda landet som faktiskt lyckas med någonting från den världsdelen.

Så du menar att Abu Dhabi (dubai) inte har lyckats?
Det enda Israel har lyckats med är väl att döda oskyldiga i Palestina och Libanon med stöd av USA.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så du menar att Abu Dhabi (dubai) inte har lyckats?
Det enda Israel har lyckats med är väl att döda oskyldiga i Palestina och Libanon med stöd av USA.

Oft: Varken Abu Dhabi eller Dubai är väl länder? De hör väl till Förenade arabemiraten? Eller?

Ont: Blir kul och se tester på den.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hajper
Så du menar att Abu Dhabi (dubai) inte har lyckats?
Det enda Israel har lyckats med är väl att döda oskyldiga i Palestina och Libanon med stöd av USA.

En del skulle mena att Israel har lyckats bra eftersom de har en bra ekonomi. samt att de sköter sin diplomati genom att krigamot betydligt svagare länder/makter som inte har någon chans att försvara sig.

Om ekonomisk stormakt till varje pris är att lyckas då har de i mina ögon lyckats.
Om man ser att lyckas genom följande defination: "Empati, jämlikhet, religionsfrihet, frihet". Då vet jag inte om Israel har lyckats något vidare.

PS. Dubai är största staden i Förenade Arab Emiraten. Abu Dhabi är den näst största. De har lyckats bra. Ska bli intressant hur det går om 5-10 år för dem (de satsar framöver på turism eftersom oljan beräknas ta slut inom tidigare nämda tidsperiod)

Permalänk

Offtopic men.

Om inte USA stöttat Israel så hade inte landet existerat just nu, det hade blivit överkört av sina grannar direkt.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulf5
Oft: Varken Abu Dhabi eller Dubai är väl länder? De hör väl till Förenade arabemiraten? Eller?

Hehe, precis vad jag menade men hittade inte ordet så jag skrev Dubai.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp
En del skulle mena att Israel har lyckats bra eftersom de har en bra ekonomi. samt att de sköter sin diplomati genom att krigamot betydligt svagare länder/makter som inte har någon chans att försvara sig.

Om ekonomisk stormakt till varje pris är att lyckas då har de i mina ögon lyckats.
Om man ser att lyckas genom följande defination: "Empati, jämlikhet, religionsfrihet, frihet". Då vet jag inte om Israel har lyckats något vidare.

PS. Dubai är största staden i Förenade Arab Emiraten. Abu Dhabi är den näst största. De har lyckats bra. Ska bli intressant hur det går om 5-10 år för dem (de satsar framöver på turism eftersom oljan beräknas ta slut inom tidigare nämda tidsperiod)

Ja sant det du skriver. Beror väl på vilket sett man ser det på.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mrSvamp

Om man ser att lyckas genom följande defination: "Empati, jämlikhet, religionsfrihet, frihet". Då vet jag inte om Israel har lyckats något

Så om man enligt din definition undersöker länder som saudiarabien, syrien och Iran med den fria demokratin Israel så är de lyckade? Hur kan du först påstå att en lyckad stat inte är den med lyckad ekonomi och sedan som "gott" exempel nämna dubai, en stat vars enda framgång är ekonomi?

Permalänk
Hjälpsam

Flytta era politiska diskussioner till ÖÄ, ni håller på att förstöra tråden.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frostyfog
jag ser fram emot ett gäng oberoende test innan jag säger att Vias kommande processorer är intressanta. det finns skäl.

Håller med.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

En ny CoreFusion vill jag ha.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av arnearne
Så om man enligt din definition undersöker länder som saudiarabien, syrien och Iran med den fria demokratin Israel så är de lyckade? Hur kan du först påstå att en lyckad stat inte är den med lyckad ekonomi och sedan som "gott" exempel nämna dubai, en stat vars enda framgång är ekonomi?

Men Dubai är väl inte en imperialistisk stat som spärrar in folk i getton, stryper tillgång till mat, bränsle, el, vård? Nazi tyskland var jätte lyckade de med, sverige sålde dessutom massa malm och blev lite rikare på köpet. Men är det empatiskt försvarbart?

För övrigt vet jag inte om jag försvarade länder som Iran, Syrien eller Saudi Arabien, jag stödjer inte dem heller på något sätt (iofs i deras kamp emot israel gör jag det även om det är utan finansiella eller övriga medel, mest något solidaristiskt med de förtryckta palestinierna)

NÅgon ovan nämnde att detta inte var platsen tilld enna disskussion, det handlar om konkurrens, processortillverkning och vilka tillverkare man gillar, jag lade bara in en mening varför

Permalänk

är dagsäget 2009?

Visa signatur

assrock!! hehe