Ny vattenkylning från Thermaltake

Permalänk
Melding Plague

Ny vattenkylning från Thermaltake

Vattenkylning har alltid haft sina förespråkare och Thermaltake lanserar en ny serie produkter för dessa personer. Först ut är PW850i, ett vattenkylsystem för processorn med möjlighet att utöka till andra komponenter.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Inaktiv

Men hur säkert är vattenkylning rent läckagemässigt? Enligt Dell så är deras system näst intill "kassaskåpssäkert", men om det mot förmodan skulle börja läcka täcks det av garantin....som är 3år. Vad händer sen? Håller vattenkylning i 3+ år?

Permalänk
Medlem

Nice! Vore roligt att prova.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Men hur säkert är vattenkylning rent läckagemässigt? Enligt Dell så är deras system näst intill "kassaskåpssäkert", men om det mot förmodan skulle börja läcka täcks det av garantin....som är 3år. Vad händer sen? Håller vattenkylning i 3+ år?

Om du är rädd och grejerna (rengör dem varsamt) och vet vad du gör. Fläktar går ju att byta.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Inaktiv

Ett paket som det där kan ju inte ge mycket bättre kylning än en bra luftkylare.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Om du är rädd och grejerna (rengör dem varsamt) och vet vad du gör. Fläktar går ju att byta.

Så det går bara sönder om man pillar för mycket på dem? Tänkte mest på sprickor i slangar och uttorkade packningar?

Permalänk
Medlem

Hur bra är kylningen jämfört med en bra 120mm luftbaserad kylare?

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk

Vet vi ju inte föresn de har utfört tester så Swec, bring em on:)

Permalänk
Medlem

"Vattenkylning" menas inte Vattenspridare?

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raekan
Ett paket som det där kan ju inte ge mycket bättre kylning än en bra luftkylare.

Dock så låter den nog inte lika högt som en luftkylare gör under en varm sommar dag.
Har man ett chassi med bra luft genom strömning så radiatorn får bra andningsrum så kyler den nog tillräckligt åt dom flesta överklockare.

Dock så ser paketet likadant ut som alla Thermaltakes vatten-kitt :S

Vatten paket är det sämsta man kan köpa om man ändå ska köra med vatten, köp ett riktigt block, en 120mm eller 2x120mm radiator med fläktar, en bra tyst pump + tank och något grövre slang, typ 3/8" eller 7/16 (beroende på vad man har för nipplar).
Du kommer nog hamnar på lite högre än det där paketet (pris mässigt) men kommer ge bättre temps.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Men hur säkert är vattenkylning rent läckagemässigt? Enligt Dell så är deras system näst intill "kassaskåpssäkert", men om det mot förmodan skulle börja läcka täcks det av garantin....som är 3år. Vad händer sen? Håller vattenkylning i 3+ år?

Mitt har rullat i ca 6 mån utan problem.
Så ja, vet du vad du gör e det ingen fara.

Skulle dock aldrig köpa sådant kitt.
Bygga själv ger mycket bättre prestanda.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iigloo
Men hur säkert är vattenkylning rent läckagemässigt? Enligt Dell så är deras system näst intill "kassaskåpssäkert", men om det mot förmodan skulle börja läcka täcks det av garantin....som är 3år. Vad händer sen? Håller vattenkylning i 3+ år?

4.5 år med vatten. Tyst var de här!

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Avstängd

har aldrig gillat tanken med vatten i närheten av kretsarna. Hur mycket bättre presterar det igentligen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ElyziuM
Vatten paket är det sämsta man kan köpa om man ändå ska köra med vatten, köp ett riktigt block...

Jag har använt mig av Zalmans Reserator under några och är riktigt nöjd. Framför allt är den helt tyst. Vill nu bygga in vattenkylningen i burken och har letat febrilt efter seriösa grejjer men inte kunnat hitta något i Sverige, bara utomlands.

Vet du eller någon om det finns butik i Sverige som säljer och vilka tips på utländska butiker finns att få utöver Danmark, Tyskland och England? USA vill jag nog inte ta hemifrån då man åker på momsen (har i och försig inte räknat på den låga dollarn.)

Permalänk
Medlem

Körde med TT BigWater, för många år sedan. Bara för att testa vattenkylning. Det var kul så länge det varade, men pumpen dog efter 1 vecka.

Ingen aning om varför, men bytte snabbt till en rejäl luftkylare. Då jag är nöjd med prestandan där.

Vill inte säga något illa om TT's grejer, men ska man bygga ett vattenkylt system. Så är det bara plocka lösa delar, som så många andra nämner.

Permalänk
Medlem

Någon "in the know" som kan ge ett eller flera bra förslag på system byggt på lösa delar? Jag har tänkt att köpa ny dator till hösten och då är vattenkylning ett alternativ.

Och nog presterar vattenkylning bättre än luftkylning? Varför finns konceptet vattenkylning om det inte ger någon effekt?

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
har aldrig gillat tanken med vatten i närheten av kretsarna. Hur mycket bättre presterar det igentligen

Ett high-end vattenkylning slår lätt en high-end luftkylning, med många grader.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomgro
Jag har använt mig av Zalmans Reserator under några och är riktigt nöjd. Framför allt är den helt tyst. Vill nu bygga in vattenkylningen i burken och har letat febrilt efter seriösa grejjer men inte kunnat hitta något i Sverige, bara utomlands.

Vet du eller någon om det finns butik i Sverige som säljer och vilka tips på utländska butiker finns att få utöver Danmark, Tyskland och England? USA vill jag nog inte ta hemifrån då man åker på momsen (har i och försig inte räknat på den låga dollarn.)

Jag köpde mitt block ifrån aquatuning.de (Tyskland), betalade genom Paypal, ingen extra avgift fick jag (moms/tull).
Skall beställa vid midsommar ny pump/slang/nozzles ifrån http://www.chilledpc.co.uk (ligger i england) och vad jag vet så tillkommer ingen moms/tull därifrån heller.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen! Snabb koll av priser på huvudkomponentera tyder på att chilledpc.co.uk är billigare än tyskarna. Behöver dock kolla med alla småpryttlar som ska till.

Permalänk
Hedersmedlem

Körde själv en hyfsad vattenkylning för många år sen men gick ganska omgående tillbaka till luft. Kostnad kontra prestandavinst för en vettig vattenkylning går inte att försvara imho.

Bild på min gamla:

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör vatten jag med. Lösa delar såklart. Min första test med vattenkylning så jag passa på o göra mina egna vattenblock i alu ^^. Sämst prestanda men det fungerar bättre än luft kylning iaf. Då jag inte klockar så mycket så blev det både mycket tystare och lite kallare.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
har aldrig gillat tanken med vatten i närheten av kretsarna. Hur mycket bättre presterar det igentligen

Med rätt person bakom "spakarna" kan det prestera mycket bra. Slänger du upp en 3000-4000kr kan du få ett mycket bra vattenkylningssystem som både är relativt tyst och presterar väldigt bra. Självklart köper man delarna själv och sätter ihop liksom datordelar.

Det innehåller destillerat vatten och chansen att något skulle gå sönder om det läcker är inte speciellt stor. Det finns olika teorier om detta men jag har då aldrig vart med om att någonting har gått sönder på grund av att det har läckt lite på någon krets. Självklart _kan_ det gå sönder men en totalt defekt komponent? Nja! Dessutom skall detta inte hända om man gör rätt och om alla prylarna fungerar som de skall. Givetvis testar man vattenkylningssystemet i en vecka non stop innan man implementerar detta i datorn.

Men som ilstallione skriver kostar det en del att driva det också samt att man i början får slänga ut rätt mycket pengar på ett V-system.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Vattenkylning har länge varit snäppet bättre än luft och kan man inte hantera eller känner inte för att kosta på kompressorkylning (som kan vara både dyrt ev. billigt och risken finns att något går fel väldigt snabbt) så har vatten varit alternativet. Många av oss fantaster vet att vatten har bidragit till förbättringar på en rad punker men förutom detta så är de även trevligt att modda burken för att anpassa sin utrustning. Sen är de alltid lite spänning och trix och knåp man kan få ta till vid installationen. Med rätt utvalda delar då just som pump, radiator och fläktval så kan resultatet bli utomordentligt tillfredsställande.

De kostar en slant såklart men koppar och CNC-fräsning inkl design är inte billigt heller. Slangvalen är ju desutom inte bara billig PVC utan också hög indrusti-kvalité för att då anpassa de hela för kunden.

Sen som dojan sa. "Med rätt person bakom "spakarna" så kan man få de att prestera mycket bra.

Men en veckas övervakning vid ett läckagetest är dock lite att ta i. När ja va rookie för 4.5 år sen koppla ja in allt på en gång men med varsamhet i tankarna.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Nån som vet ett vettigt ställe man kan köpa Vapochill från ??

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Skulle det här paketet kunna vara någonting om man vill prova på vattenkylning då? Man lägger ju inte ut flera tusen om man aldrig vart i närheten av en vattenkylning innan.