Grafikkortskriget trappas upp

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Du som tänker/har sympatiköpt:
Sträck ut din hand. Sträck ut dina fingrar så mycket du kan och sära på de. Bra!
Nu, ta en kulspetspenna eller penna som du har nära dig och sätt den mellan ringfingret och långfingret. Kläm ihop dessa fingrar med pennan emellan med hjälp av den andra handen.

Som du nu troligen har märkt så gjorde det jävligt ont. Det är vad du förtjänar din dumbom.

Haha. Dagens bästa!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Fast nu är det så att jag inte har pillat runt något alls i kontrollpanelen, FÖRUTOM profiler för olika spel. Fast problemet är likadant oavsett om jag har profiler eller ej. Dessutom har jag testat från en helt ny formatering om problemen fortfarande uppstår och det gör dem.
Skit bakom spakarna? BS. Jag installerar XP, installerar drivarna, drar igång ett spel och har igång AA för att testa, och BAM så blir det samma vanliga krash eller grafikbuggar efter bågra minuters spelande. Sen att just en kompis med likadant kort fast i ett helt olikt system (dessutom bättre, oklockat och starkare nätagg) har liknande problem måste betyda att nått är fel, antingen på korten eller drivrutinerna. Kanske har vi båda lyckats få defekta kort (vi köpte dem från olika butiker vid olika tillfällen) men inte fan kan det vara mitt fel att kortet inte klarar av lite kantutjämning i simplare spel som oblivion, Bioshock, Half life 2, Crysis och vad mer för spel jag nu har. Det enda spel jag behöver göra en profil i kontrollpanelen för är Oblivion, men eftersom det inte fungerar struntar jag i det, så kontrollpanelen är orörd. Går inte ens in i den för att ändra upplösning eller liknande.

Så här gör jag förresten när jag installerar drivarna:
Tar bort gamla drivare, startar om datorn och kör drivercleaner. Startar om igen och installerar nya drivare (trycker endast på "next" i alla fönster), sedan startar om för en sista gång och allt är klart. Vad är det jag gör fel om det är "skit bakom spakarna"? Jag får ju samma problem i olika OS med eller utan överklockning, med samma och helt olika drivrutinsversioner i olika OS.

Visst kan det vara microsofts fel, men jag får ju samma fel i både XP och Vista, både med och utan senaste uppdateringarna...

Har förresten precis installerat de senaste drivarna (175.16), så jag ska se hur det fungerar med dem...
EDIT: Nämen oj då! De nya drivrutinerna gjorde faktiskt en skillnad när det gäller buggarna. De kommer fram snabbare nu än vad det gjorde innan med de andra drivarna.
I och för sig kan jag ju sitta och tabba ur alla spel sedan tillbaka igen om jag vill bli av med grafikbuggarna, men vem orkar göra så var tionde minut?

Låter konstigt faktiskt. Dock hade jag problem med AA tidigare men det var ett tag sedan nu och alla hade i princip detta med äldre drivrutiner men att saker krashar och slutar fungera har jag inte hört något om och därför anser att det är ett mer unikt case. But okej, i bet youre right.

Prova och uppdatera ditt moderkorts BIOS till den senaste versionen och fortsätt med 175.16 som jag också kör med och fungerar superb än så länge.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Utdelning/avkastning, whatever you call it. Bolagstämma heter det och om du har fler aktier har du mer rösträtt.

En person kan självfallet sälja sina aktier, men även lösa in dem i företaget för att få pengar.

Jo men du får inte UT pengarna UR företaget för det.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Haha. Dagens bästa!

Låter konstigt faktiskt. Dock hade jag problem med AA tidigare men det var ett tag sedan nu och alla hade i princip detta med äldre drivrutiner men att saker krashar och slutar fungera har jag inte hört något om och därför anser att det är ett mer unikt case. But okej, i bet youre right.

Prova och uppdatera ditt moderkorts BIOS till den senaste versionen och fortsätt med 175.16 som jag också kör med och fungerar superb än så länge.

Jo men du får inte UT pengarna UR företaget för det.

Klart du får, du lånar ut pengarna till företaget genom aktierna i första taget.

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av invztr
Utdelning/avkastning, whatever you call it. Bolagstämma heter det och om du har fler aktier har du mer rösträtt.

När man pratar om avkastning på sina aktier så menar gemene man oftast värdestegringen på aktierna. Att skriva utdelning/avkastning och på så sätt säga att det är samma sak är direkt fel.

Även om det är korrekt att utdelningen också ingår i avkastningen så har det historiskt varit en försvinnande liten del av avkastningen (utdelningen brukar kallas "direktavkastning" ibland), varför de flesta "svensson"inte brukar inkludera den. Naturligtvis finns det undantag - företag med stora övervinster som inte har affärsidéer att investera i kan ha jättestora utdelningar under kortare perioder, mindre företag och/eller företag med mycket dominerande ägare kan besluta (på stämman) att ha stora extrautdelningar, etc.

Stora utdelningar har även varit populärt i traditionella industriföretag på sistone (=under den senaste högkonjunkturen). För min del skickar det nationalekonomiska varningsklockor - borde inte våra stolta svenska industriföretag kunna investera dessa pengar i något som ger tillväxt och avkastning i stället för att ge det till oss aktieägare så att vi kan köpa fler platt-TV?

Citat:

En person kan självfallet sälja sina aktier, men även lösa in dem i företaget för att få pengar.

"En person" kan inte. Jag upprepar INTE. Gå till företaget och lösa in aktierna mot pengar. Har aldrig(?) hänt, kommer aldrig att hända. Ett konvertibellån är ganska nära en sådan situation, men det är något helt annat än en aktie det...

Det närmaste man kan komma är när företagsledningen beslutar om återköp av aktier, men då köper man aktier på marknaden och inte av en enstaka aktieägare, helt enkelt eftersom företagsledningen enligt aktiebolagslagen inte får särbehandla enstaka aktieägare.

Det ser lite olika ut, men oftast har de redan innan fått tillstånd av stämman, normalt ber man stämman om en "ram" för återköp (som driver upp kursen), samt annat trixande med aktiestocken, såsom utdelning av aktier till ledningspersonal.

Citat:

Klart du får, du lånar ut pengarna till företaget genom aktierna i första taget.

Det skedde när aktierna ställdes ut första gången (emission av aktier, återigen normalt ett stämmobeslut), inte när du eller jag köpte dem på börsen.

Exempel: Bolaget bildas 1973 och emitterar i samband med det aktier till kursen 10 kr (emissionskursen), att kursen nu är uppe i 800 kr (eller nere i 5 kr - referens Telia!) är inte relevant för företagets finansiering, de fick 10 kr 1973 och inte en krona till sedan dess.

Är detta möjligtvis LITE offtopic? Den som vill veta mer rekommenderar jag att läsa närmaste grundkurs i finansiell ekonomi. Den på Handels i Stockholm gillade jag, men den är lite svår att komma in på förstås.

/ Peter

Permalänk
Medlem

Kan säga när nvidia vill slå ati på prestanda så fixar nvidia genvägar det gör inte ati de satsar hedligt!!!
Och de ser man på 3dmarks tex så är det.
kan tyckas låta idiotiskt men ändå så ser det ut iaf

Visa signatur

McFreedy är en som finner saker andra inte finner!! Och går där ingen annan har gått!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Du tolkar in lite väl mycket i texten. Det är inget kontroversiellt med att Nvidia säljer betydligt bättre än ATI.

Det är inget kontroversiellt med att ATi har 20% medans nVidia har ca 30%. Men det är ovidkommande då ni formulerar det så att man tolkar det som att nVidia mer eller mindre har 80%.

Ibland formulerar ni er övertydligt som om ni nedvärderar era läsare, samtidigt kan ni ibland formulera er så luddigt att många rent av blir vilseledda.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är inget kontroversiellt med att ATi har 20% medans nVidia har ca 30%. Men det är ovidkommande då ni formulerar det så att man tolkar det som att nVidia mer eller mindre har 80%.

Ibland formulerar ni er övertydligt som om ni nedvärderar era läsare, samtidigt kan ni ibland formulera er så luddigt att många rent av blir vilseledda.

Bra sagt. Håller med till fullo.

Ta åt er av kritiken istället för att bete er som Polisen och bara slå ifrån er.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det är inget kontroversiellt med att ATi har 20% medans nVidia har ca 30%. Men det är ovidkommande då ni formulerar det så att man tolkar det som att nVidia mer eller mindre har 80%.

Ibland formulerar ni er övertydligt som om ni nedvärderar era läsare, samtidigt kan ni ibland formulera er så luddigt att många rent av blir vilseledda.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Bra sagt. Håller med till fullo.

Ta åt er av kritiken istället för att bete er som Polisen och bara slå ifrån er.

Vi tar givetvis åt oss av kritiken!

Men när det gäller ATI vs. Nvidia så är gapet större än vad Boris ger sken av. SweClockers bevakar i huvudsak diskreta grafikkort, och där har Nvidia 62,06 % av marknaden medan ATI har 30,81 %. Nvidia är således dubbelt så stora på det område där vårat huvudsakliga intresse ligger, och det syns givetvis i rapporteringen. Något annat vore att tumma på sanningen.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vi tar givetvis åt oss av kritiken!

Men när det gäller ATI vs. Nvidia så är gapet större än vad Boris ger sken av. SweClockers bevakar i huvudsak diskreta grafikkort, och där har Nvidia 62,06 % av marknaden medan ATI har 30,81 %. Nvidia är således dubbelt så stora på det område där vårat huvudsakliga intresse ligger, och det syns givetvis i rapporteringen. Något annat vore att tumma på sanningen.

En ren definitionsfråga alltså. Men visst är det diskreta grafikkort som vi i huvudsak diskuterar och är intresserade av på detta forumet så det är ju helt rätt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xphaze
Vi tar givetvis åt oss av kritiken!

Men när det gäller ATI vs. Nvidia så är gapet större än vad Boris ger sken av. SweClockers bevakar i huvudsak diskreta grafikkort, och där har Nvidia 62,06 % av marknaden medan ATI har 30,81 %. Nvidia är således dubbelt så stora på det område där vårat huvudsakliga intresse ligger, och det syns givetvis i rapporteringen. Något annat vore att tumma på sanningen.

Ojojoj, nu glider ni lite här va?

Försök inte låtsas att ni pratade om instickskort, påstår du det så ljuger du rätt ut, det är ju beviserligen så att ni pratade om marknaden som helhet då ni angav ATis marknadsandel till 20%.

Du får välja att låtsas ni pratade om instickskort, men då är era siffror på 20% en uppenbar lögn till ATis nackdel.

Eller, så kan du välja att erkänna att ni pratade om marknaden som helhet, men då är eran brist på referens ett uppenbart fall av luddigt påstående, med en antydan som är till ATis nackdel.

Du påstod nyss det tidigare påståendet av de två ovan, jag tycker det ser ut som ett grövre fel med en sån lögn jag.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

"Trots att hela hårdvaruvärlden just nu bevakar de båda grafikkortstillverkarna hävdar Nvidia att ingen bryr sig om deras värsta konkurrent utanför Storbritannien. Någon förklaring till hur ATI lyckas sälja ungefär en femtedel av alla grafikkretsar trots att ingen bryr sig om dem kom aldrig Nvidias talesman med."

Jag får nog hålla med Boris i detta fallet. Det kan ses som småsaker men det är missvisande information, och i ren journalistisk-anda ska man hålla sig till fakta och helst inte om än ofrivilligt vinkla fakta.

Det är en väldig negativ syn på AMD/ATi i dagsläget vilket lätt leder till sådana här formulering om man inte håller sig objektiv och undersöker fakta ordentligt.

Jag förstår att ni menar diskreta grafikkort men det framgår inte i texten.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd

xphaze slutade svara.

Permalänk
Moderator
Testpilot

Ger även det ett väldigt seriöst intryck.

Men jag är ändå inte här för att läsa nyheterna. En stilla undran är ju hur många som faktiskt har en journalistisk bakgrund.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Ger även det ett väldigt seriöst intryck.

Men jag är ändå inte här för att läsa nyheterna. En stilla undran är ju hur många som faktiskt har en journalistisk bakgrund.

Inte första gången de väljer att ignorera.
Var likadant när de envisades med att påstå att Intel "limmade" ihop två dualcores (korrekt) men de påstod i samma andetag att AMDs Phenom skulle vara 4 separata kärnor.