Apple upp – Windows ner

Permalänk
Medlem

Mitt ultimata datorstall skulle nog se ut ungefär såhär

Server: Hemmabygge, FreeBSD, remote administrerad i garderoben
Spel/3D: Hemmabygge stationär, Windows Vista
Läxor/Programmering/Slösurf: MacBook, Ubuntu.

OS X är jag inget stort fan till, känner mig så galet handikappad och det OS X sägs locka med (stabilitet) får jag på min Windows Vista burk, har aldrig fått den att hänga sig så att jag fått reboota!

Dock är MacBooksen jäävligt snygga, gillar deras skärmar också Dem får nog fixa ordentliga tangentbord för min del innan jag köper en...

Och till snubben med 9800x2, fyra kärnor osv i en Mac Pro, dig har jag väldigt lite förståelse för. Att betala mer än vad man behöver för samma likvärdiga prestanda är bara dumt, om du har kunskaperna att bygga en egen dator dvs. Om du är miljonär och bara vill stimulera ekonomin och betala lite mer skatt är du mer än välkommen men om du har ett uns ekonomi i dig så borde du skämmas. Och att säga att man är mer seriös med en Mac än en PC är bara löjligt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

Fan va najs. Har man en gång testat OSX ordentligt så är man fast

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Frågan är väl hur +6000kr kan ses som "exklusiva" datorer?

$1000 översatt till svenska kronor är nog närmare 10'000kr. Du får ju en jävla massa mer om du handlar med 1000dollar i USA än om du handlar för 6000kr i Sverige.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Mitt ultimata datorstall skulle nog se ut ungefär såhär

Server: Hemmabygge, FreeBSD, remote administrerad i garderoben
Spel/3D: Hemmabygge stationär, Windows Vista
Läxor/Programmering/Slösurf: MacBook, Ubuntu.

OS X är jag inget stort fan till, känner mig så galet handikappad och det OS X sägs locka med (stabilitet) får jag på min Windows Vista burk, har aldrig fått den att hänga sig så att jag fått reboota!

Dock är MacBooksen jäävligt snygga, gillar deras skärmar också Dem får nog fixa ordentliga tangentbord för min del innan jag köper en...

Och till snubben med 9800x2, fyra kärnor osv i en Mac Pro, dig har jag väldigt lite förståelse för. Att betala mer än vad man behöver för samma likvärdiga prestanda är bara dumt, om du har kunskaperna att bygga en egen dator dvs. Om du är miljonär och bara vill stimulera ekonomin och betala lite mer skatt är du mer än välkommen men om du har ett uns ekonomi i dig så borde du skämmas. Och att säga att man är mer seriös med en Mac än en PC är bara löjligt.

Nu är det ju så att Mac Pro är otroligt vanlig i film, musik, grafik och tryckbranshen. Dels är dom beroende av Mac OS och dels sitter man knappast med något du skruvat ihop själv om du behöver en sån dator till ditt arbete. Sen är en PC knappast särskilt mycket billigare om du väljer likvärdiga komponenter.

Permalänk
Medlem

Mac är idag ett PC-märke, inget annat. Tala om MacOS vs Windows istället.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

jens: Jag tror att du menade XS7 då jag citerade honom. Jag tycker att det går hur bra som helst att titta på film i OS X.

Visa signatur

 MacBook Air 11" | TypeMatrix

Permalänk
Inaktiv

Jag tycker inte om apple mycket mer än ms, men det är ju bra att de får känna att om de låter utvecklingen stå stilla så kommer de utklassas av konkurrenterna.

Permalänk
Avstängd

Ja, vad är nyheten (syftar inte på skribenten), äpplet säljer 2/3 av alla datorer som kostar över $1000 strecket... säljer dom under det?

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Den bittra sanningen är att Windows klarar allt medan Mac och Linux ligger inne med maximalt något promille av all tillgänglig mjukvara.

Vad är det du saknar och säg inte spel, för det vet vi redan

Kul tråd som kommer sluta i flame

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
tror inte mac vill ha dig heller.

Mac riktar sig till seriösa, vuxna datoranvändare.

grejen är att macarna kan man inte ändra?
tex vill man byta gfx så går inte det..
det är därför de absolut inte ska få ett monopol..

btw vilka programspråk funkar i mac?

Det går visst att byta grafikkort på en Mac.
Jag har själv en Mac Pro med ett
9800gx2 kort i, 8 kärnor på 3.2ghz.. ja.. den kör om de flesta pc.

Som någon redan nämnt - e-penis, du vann! Vem var vuxen sa du?

Själv vet jag inte i vilket hörn jag ska ställa mig.

Både Appels OS's och Microsofts OS's kostar pengar. Därför vinner GNU/Linux lätt där.

Är det inte så att Appel tvingar dig att använda deras PC? (ja, Personal Computer, är inte en Mac också det? )
Windows har spelen, men ändå buggarna och virusen.

Sedan det här med filmuppspelning osv. Vad jag vet så fungerar VLC till nästan alla Microsofts OS, Appels OS och många GNU/Linux distar m.fl. Där har ni erat filmuppspelningsprogram. Jag har ännu inte påträffat format som jag använder som VLC inte kan spela upp problemfritt. (Antar att det bara är mitt icke-hårdvarustöd som gör att format som t.ex. Killersample är i inte fungerar.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Den bittra sanningen är att Windows klarar allt medan Mac och Linux ligger inne med maximalt något promille av all tillgänglig mjukvara.

Vilka andra program finns t.ex. Windows som inte har en motsvarighet i Linux eller Appels OS, eller tvärtom? Jag har inte hittat några program som jag saknar i Linux sen Windows än... Näe, inte ens spelen, då de fungerar problemfritt i wine. (Ok, inte alla. Men många. Tillräckligt för mig, då de spelen jag spelar fungerar perfa!)

Egentligen är det bara stört att diskutera vilket OS som är bäst. För det som Du tycker passar dig och fyller dina behov är ju bäst för dig. Sen att vissa tycker att en viss design är snygg och en annan inte är inga bra argument för eller emot. Det är ju bara värderande argument som ingen kan säga emot, de kan bara att de inte tycker det!

Hata OS .vs. OS trådar.
Enas

Jag har mindre e-penis än dig olofd. Känn dig ägd!

Permalänk
Avstängd

Han är bara mytoman och sitter i föräldrarnas sovrum på deras Dellköpta Pentium 4 Prescott. Du kommer aldrig kunna föra en vettig diskussion med honom.

Permalänk

Det jag gillar med windows är det extremt stora program utbudet. Du kan vraka och välja mellan program och om du inte gillar hur ett är upplagt så går det nästan alltid att hitta ett annat medans med linux och mac är man låst till ett fåtal program med den funktnen. Om man tänker att mac och linux är den lilla lilla affären på hörnet som har det nödvändigaste medan windows är stor marknaden ala Ica Maxi/City Gross där du kan välja just den korven eller det tvätt medlet du gillar mest istället för att var låst till affären på hörnets lilla utbud. Jag säger inte detta som någon sorts windows fanboy utan det är helt enkelt på detta viste och jag tycker det är synd då windows behöver mer konkurans för att skärpa till sig lite. Hade det inte varit för just spelstöd och program utbud så hade jag nog kört linux på alla datorer för man kan ju knappast säga att det finns något vakrare än Compiz Fusion <3 <3

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

$1.000 motsvarar knappast 6.000 SEK. Snarare 10.000.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exry
Som någon redan nämnt - e-penis, du vann! Vem var vuxen sa du?

Själv vet jag inte i vilket hörn jag ska ställa mig.

Både Appels OS's och Microsofts OS's kostar pengar. Därför vinner GNU/Linux lätt där.

Är det inte så att Appel tvingar dig att använda deras PC? (ja, Personal Computer, är inte en Mac också det? )
Windows har spelen, men ändå buggarna och virusen.

Sedan det här med filmuppspelning osv. Vad jag vet så fungerar VLC till nästan alla Microsofts OS, Appels OS och många GNU/Linux distar m.fl. Där har ni erat filmuppspelningsprogram. Jag har ännu inte påträffat format som jag använder som VLC inte kan spela upp problemfritt. (Antar att det bara är mitt icke-hårdvarustöd som gör att format som t.ex. Killersample är i inte fungerar.)

Vilka andra program finns t.ex. Windows som inte har en motsvarighet i Linux eller Appels OS, eller tvärtom? Jag har inte hittat några program som jag saknar i Linux sen Windows än... Näe, inte ens spelen, då de fungerar problemfritt i wine. (Ok, inte alla. Men många. Tillräckligt för mig, då de spelen jag spelar fungerar perfa!)

Egentligen är det bara stört att diskutera vilket OS som är bäst. För det som Du tycker passar dig och fyller dina behov är ju bäst för dig. Sen att vissa tycker att en viss design är snygg och en annan inte är inga bra argument för eller emot. Det är ju bara värderande argument som ingen kan säga emot, de kan bara att de inte tycker det!

Hata OS .vs. OS trådar.
Enas

Jag har mindre e-penis än dig olofd. Känn dig ägd!

Studerar till ingenjör, och det har uppenbarat sig mångtal program som antagligen endast fungerar i Windowsdatorer. Kolla in Autodesks produkter som antagligen nästan enbart fungerar till Windowsdatorer.

Autodesks produkter är:
3DstudioMax
Maya
Inventor
Mechanical Desktop
AutoCAD samtliga versioner

"Autodesk does not support the use of either AutoCAD or AutoCAD LT on Apple computers."

Det finns mängder med analys/simuleringsprogram, mjukvaror för diverse olika maskiner (t ex industrirobotar, fleroperationsmaskiner osv) som enbart fungerar till Windowsdatorer. Obs att listan egentligen är gigantisk men jag tog bara ett exempel som tydligt visar poängen.

Summerat så är Linux och MacOS riktat till de enklaste av användare. Det är vad man kan kalla hobbyprodukter.
Men ta mig inte för en Windows-fanboy då jag använder mig enbart av Linux (Ubuntu) och Wine så långt det går, men Wine är mycket, mycket långt ifrån att ens vara godkänt.

Man måste vara kritisk. Det finns väldigt många bra anledningar till varför det är nästan bara Windowsdatorer som används inom industrin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
$1.000 motsvarar knappast 6.000 SEK. Snarare 10.000.

Vilken värld lever du i?
Det var några år sedan man fick betala dyrt för dollarn.
Dagens kurs på tex Forex ger följande:

Citat:

6 067,00 SEK ger dig 1 000,00 USD

Källa: http://www.forex.se/

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Nu är det ju så att Mac Pro är otroligt vanlig i film, musik, grafik och tryckbranshen. Dels är dom beroende av Mac OS och dels sitter man knappast med något du skruvat ihop själv om du behöver en sån dator till ditt arbete. Sen är en PC knappast särskilt mycket billigare om du väljer likvärdiga komponenter.

http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=14619

Det säljs nog bra mycket mer Photoshop kopior till Windows än MacOS. Samt har Windows tagit över Maya vilket var Apples viktigaste produkt inom filmindustrin många år tillbaka. Obs att de tär hänt en del på marknaden sen 1990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Laggeman
Vilken värld lever du i?
Det var några år sedan man fick betala dyrt för dollarn.
Dagens kurs på tex Forex ger följande:

Källa: http://www.forex.se/

När du gäller elektronik så kan du inte ta dollarkursen rätt av, du får göra påslag i form av skatt och tullavgift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=14619

Det säljs nog bra mycket mer Photoshop kopior till Windows än MacOS. Samt har Windows tagit över Maya vilket var Apples viktigaste produkt inom filmindustrin många år tillbaka. Obs att de tär hänt en del på marknaden sen 1990

Maya finns fortfarande till mac och kan säga efter att använt på båda OSerna att Maya till Mac är smidigare än till Windows. renderar 15% snabbare på macen än på Pc'n med likvärdiga specs.

Måste också påstå att din jämförelse är ganska irrelevant eftersom det finns bra mycket fler Windowsburkar än Macar där ute. Skulle själv gissa på att om du kollade i procent istället skulle siffran bli lite annorlunda.

Men som sagt själv gillar jag inte designen på Macs stationära och skulle endast kunna tänka mig att äga en av deras bärbara. Annars är det ett helt ok operativsystem och enligt mig så är det bra mycket bättre än vista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelice
Maya finns fortfarande till mac och kan säga efter att använt på båda OSerna att Maya till Mac är smidigare än till Windows. renderar 15% snabbare på macen än på Pc'n med likvärdiga specs.

Måste också påstå att din jämförelse är ganska irrelevant eftersom det finns bra mycket fler Windowsburkar än Macar där ute. Skulle själv gissa på att om du kollade i procent istället skulle siffran bli lite annorlunda.

Men som sagt själv gillar jag inte designen på Macs stationära och skulle endast kunna tänka mig att äga en av deras bärbara. Annars är det ett helt ok operativsystem och enligt mig så är det bra mycket bättre än vista

Procent av vadå igentligen?
Procent av sålda photoshop licenser?
Eller antalet sålda lincenser per dator med OSX respektive windows?
För det senare skulle vara ännu mer idiotiskt än att jämföra antalet sålda licenser.

Sen som andra sagt tidigare 1000 $ motsvarar faktiskt runt 10kkr då det är en stor skillnad mellan priserna här och på andra sidan pölen.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Avstängd

Bryr mig ej om vilket som är bäst till vad osv!!! .Bra med konkurens så priserna kan sjunka.Jag spelar mest på min burk så för mig gäller Windows.Och virus har jag inte fått en enda gång förutom i min näsa AATTJOOO!!!!!!.Bara noobs som får virus i datorn

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Studerar till ingenjör, och det har uppenbarat sig mångtal program som antagligen endast fungerar i Windowsdatorer. Kolla in Autodesks produkter som antagligen nästan enbart fungerar till Windowsdatorer.

Autodesks produkter är:
3DstudioMax
Maya
Inventor
Mechanical Desktop
AutoCAD samtliga versioner

"Autodesk does not support the use of either AutoCAD or AutoCAD LT on Apple computers."

Det finns mängder med analys/simuleringsprogram, mjukvaror för diverse olika maskiner (t ex industrirobotar, fleroperationsmaskiner osv) som enbart fungerar till Windowsdatorer. Obs att listan egentligen är gigantisk men jag tog bara ett exempel som tydligt visar poängen.

Summerat så är Linux och MacOS riktat till de enklaste av användare. Det är vad man kan kalla hobbyprodukter.
Men ta mig inte för en Windows-fanboy då jag använder mig enbart av Linux (Ubuntu) och Wine så långt det går, men Wine är mycket, mycket långt ifrån att ens vara godkänt.

Man måste vara kritisk. Det finns väldigt många bra anledningar till varför det är nästan bara Windowsdatorer som används inom industrin.

Det beror ju på vilken industri man vänder sig till, men visst har du rätt i det avseendet. Många gånger handlar det väl inte ens om Windows utan egna programvaror.

Dock måste jag göra ett inlägg att säga att det påståendet att Mac endast används till de enklaste användare är väldigt ignorant, trångsynt och fördomsfullt. Det finns en gigantisk industri som enkelt summerat kallas den grafiska industrin. Du vet tryck. Utan att gå in på detaljer så vill ja bara påpeka att där är det Mac som är industristandard.

Jag sitter i detta nu på ett PrePress-företag som gör Repro, Klichéer m.m. Här sitter vi i majoritet med Mac, och med ett program som heter Art Pro som ej finns till Windows. Vi har givetvis även Windowsdatorer, men som sagt majoriteten av oss sitter med Mac. Men vi är väl antagligen bara ett gäng glada hobbyister här antar jag. För du pluggar ju till ingenjör så du vet väl bäst.

Dessutom de tusentals antalet servrar som körs på Linux är väl också bara ett gäng hobbydatorer.

"Broaden you horizon"

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Utan att gå in på detaljer så vill ja bara påpeka att där är det Mac som är industristandard.

Fast det beror ju snarare på att alla i det området använder Mac, inte för att Mac är överlägset. Och där kan jag tycka att det är otroligt smart att använda en likadan arbetsmiljö rakt över. Konceptet Mac gör inte arbetet lättare utan det är möjligtvis operativsystemet i sådana fall. En iMac må passa bättre i en viss miljö men ingen kan övertyga mig om att den i slutändan ger ett bättre arbetsresultat pga utseendet än en dator med Windows.

Jag kan hålla med Ang lite i frågan om

Citat:

Summerat så är Linux och MacOS riktat till de enklaste av användare. Det är vad man kan kalla hobbyprodukter.

Som avancerad användare så känner jag mig rätt låst i en Mac och OS X eller Ubuntu eller vad det nu kan vara. Oavsett om det är begränsad hårdvara eller dåliga drivrutiner (framför allt från Linux- hållet) eller helt enkelt för nischade produkter för att kunna nyttjas i alla sammanhang. Att Apple (och många av deras försvarare) går ut med att en av de mer fantastiska egenskaperna med en Mac är att man kan köra Windows på den säger ungefär allt. Däremot förstår jag att Macbook t,ex säljer som smör för det är en bra prissatt dator. Samtidigt tycker jag undersökningen är lite felaktigt gjord då segmentet 3000-10000kr är enormt stort och vågar nästan påstå att det är där någonstans som majoriteten av alla bärbara som säljs ligger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd

Det går visst att byta grafikkort på en Mac.
Jag har själv en Mac Pro med ett
9800gx2 kort i, 8 kärnor på 3.2ghz.. ja.. den kör om de flesta pc. [/B]

Olofd, jag har skickat PM till dig. Skulle vara toppen om du svarade!

Visa signatur

Mac Pro
2x 2.66GHz Clovertown Xeon Dual Core | 2,5TB | 7GB 667MHz ECC FB-DIMM | ATI Radeon 4890 1GB OC | Logitech G19 + MX Revolution
Hell yes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
http://www.macworld.co.uk/news/index.cfm?NewsID=14619

Det säljs nog bra mycket mer Photoshop kopior till Windows än MacOS. Samt har Windows tagit över Maya vilket var Apples viktigaste produkt inom filmindustrin många år tillbaka. Obs att de tär hänt en del på marknaden sen 1990

Det är väl inte särskilt konstigt då Windows har så mycket större marknadsandel. Däremot har dom flesta tryckerier mac, dom flesta som producerar tidningar, reklam osv har mac, dom flesta inspelningsstudioar kör mac, många klipper sin film på mac. Detta för att Apple erbjuder trevliga program som Logic, Final Cut Pro osv. FCP lär förövrigt ha en hel del fler användare än Maya.

Att programutbudet till OS X skulle vara mindre stämmer, men dom program som finns är betydligt bättre än dom flesta windowsprogram. Ta IM-klienter t.ex, till Windows är det pest eller kolera mellan Miranda, Trillian eller kanske Pidgin. Ingen av dom är särskilt modern eller passar särskilt bra in i windows, till OS X finns det visserligen en hel del alternativ också men dom allra flesta kör Adium som antagligen den bästa IM-klienten som existerar. Den är snygg, modern och fungerar perfekt tillsammans med OS X. Och det är knappast något unikt för IM-klienter, ser ut så på dom flesta områden.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fast det beror ju snarare på att alla i det området använder Mac, inte för att Mac är överlägset. Och där kan jag tycka att det är otroligt smart att använda en likadan arbetsmiljö rakt över. Konceptet Mac gör inte arbetet lättare utan det är möjligtvis operativsystemet i sådana fall. En iMac må passa bättre i en viss miljö men ingen kan övertyga mig om att den i slutändan ger ett bättre arbetsresultat pga utseendet än en dator med Windows.

Jag visste att denna frågan skulle komma upp och det finns ju en anledning till att Mac blev standard eller hur? Företag köper inte in datorer för att dem är snygga, reklambyråer möjligen då.

Det finns prepress-program till Windows också givetvis, vilket vi också har; Esko PackEdge. Ett bra program med tonvis av idiotiska lösningar och barnsjukdomar. Art Pro till Mac är bättre, rakare och enklare men inte mindre kraftfullt för det. Vilket i många lägen summerar Mac kontra Windows.

Att påstå att en Mac inte klarar av de uppgifterna som en PC klarar är bara fördomsfullt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Fast det beror ju snarare på att alla i det området använder Mac, inte för att Mac är överlägset. Och där kan jag tycka att det är otroligt smart att använda en likadan arbetsmiljö rakt över. Konceptet Mac gör inte arbetet lättare utan det är möjligtvis operativsystemet i sådana fall. En iMac må passa bättre i en viss miljö men ingen kan övertyga mig om att den i slutändan ger ett bättre arbetsresultat pga utseendet än en dator med Windows.

Jag kan hålla med Ang lite i frågan om

Som avancerad användare så känner jag mig rätt låst i en Mac och OS X eller Ubuntu eller vad det nu kan vara. Oavsett om det är begränsad hårdvara eller dåliga drivrutiner (framför allt från Linux- hållet) eller helt enkelt för nischade produkter för att kunna nyttjas i alla sammanhang. Att Apple (och många av deras försvarare) går ut med att en av de mer fantastiska egenskaperna med en Mac är att man kan köra Windows på den säger ungefär allt. Däremot förstår jag att Macbook t,ex säljer som smör för det är en bra prissatt dator. Samtidigt tycker jag undersökningen är lite felaktigt gjord då segmentet 3000-10000kr är enormt stort och vågar nästan påstå att det är där någonstans som majoriteten av alla bärbara som säljs ligger.

Man kan ju vända på det också. Windows är inte störst för det är överlägset heller. OS X vinner mark just nu för att det faktiskt lockar användare, inte för att det är deras enda billiga lösning.

Sedan, att du känner dig begränsad genom att använda OS X, det beror ju helt på vad du gör.
Jag jobbar nästan uteslutande med Solaris på servrar, men på skrivbordet står dess värre en Vista-dator, du tror inte jag känner mig handikappad av att inte få arbeta mot unixservrar med en unixdator.
Det finns inte ens en fungerande terminal i Windows, och både Putty och Cygwin är riktigt begränsade.
Jag skulle arbeta så många gånger effektivare om jag hade en unixmiljö med en terminal, scp och diverse andra applikationer rakt på skrivbordet. Och det har OS X, Ubuntu och mycket annat.

Windows är en extremt nishad produkt i serverarbete eftersom det saknas alla grundläggande programvaror. Det finns säkerligen fungerande ersättare på marknaden, men det finns det i de flesta fall med ditt argument att du är begränsad i OS X också.
Windows har fundamentala problem som gör mig och många andra väldigt ineffektiva i arbetet, men windows är inte det stora problemet, utan programmen.

Det är otroligt svårt att hitta program som fungerar lika dant, där menyer och ikoner ser lika dana ut. Att behöva lära sig ett nytt gränsnitt för varje verktyg är tidskrävande. Att sedan många program bundlas med toolbars och konstiga agenter är ännu värre.

Shareware, Donationerware och Freeware-marknaden i macvärlden är klart överlägsen windowsvärlden, och programutbudet för osx med alla *nixapps är brutalt stort. I nishade verksamheter saknas dock verktyg ibland, men det är som sagt, nishade.

Och på segmentet av 3 till 10k-datorerna. Att gå in på den marknaden är en ofta ganska dålig business. Se på dell och många andra, de tjänar inte pengar på det segmentet, utan de tjänar pengarna på hårdvaran i de dyrare datorerna.

Permalänk
Medlem

Ord!

Jag tyckte också att OSX var otroligt begränsad innan jag använt det seriöst.
Nu är jag en lycklig MacBook ägare mer än ett år tillbaka och ser inga begränsningar i systemet.

Visst finns det saker som man tycker är knasiga med OSX, men det finns ju tusen knasiga saker i XP och Vista också

Visa signatur

For every complex problem, there is a solution that is simple, neat, and wrong.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
tror inte mac vill ha dig heller.

Mac riktar sig till seriösa, vuxna datoranvändare.

grejen är att macarna kan man inte ändra?
tex vill man byta gfx så går inte det..
det är därför de absolut inte ska få ett monopol..

btw vilka programspråk funkar i mac?

Det går visst att byta grafikkort på en Mac.
Jag har själv en Mac Pro med ett
9800gx2 kort i, 8 kärnor på 3.2ghz.. ja.. den kör om de flesta pc.

Med det inlägget bekräftade du återigen hur långt ifrån vuxen du är.

Visa signatur

Core i7 8700K | 32GB RAM | MSI GTX 1080 Twin Frozr | Asus Xonar Essence STX | Fractal Design Define R6 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av steelice
Maya finns fortfarande till mac och kan säga efter att använt på båda OSerna att Maya till Mac är smidigare än till Windows. renderar 15% snabbare på macen än på Pc'n med likvärdiga specs.

Måste också påstå att din jämförelse är ganska irrelevant eftersom det finns bra mycket fler Windowsburkar än Macar där ute. Skulle själv gissa på att om du kollade i procent istället skulle siffran bli lite annorlunda.

Men som sagt själv gillar jag inte designen på Macs stationära och skulle endast kunna tänka mig att äga en av deras bärbara. Annars är det ett helt ok operativsystem och enligt mig så är det bra mycket bättre än vista

Om du kollade min länk så står det att MacOS har begränsad support. Obs också att Windows har överlägset de bästa hårdvarudrivrutinerna vilket gör att både mjukvara-supporten och hårdvaru-suporten brister på MacOS jämfört med Windows vilket gör ditt argument med "15%" snbbare på MacOS väldigt otrovärdigt.

Kollade på Autodesks (tillverkarens) support-forum bland diskussionerna
http://discussion.autodesk.com/thread.jspa?threadID=596303
så nämns det att Windows versionen är den stabilaste.

Det har inget med att hur bra eler dåligt ett OS är utan efterfrågan som jag poängterade innan.

sprucetwig:
Jag börjar få starka fanboy vibbar och då brukar diskussionen dö ut med en gång. Du och jag har inte i närheten koll på all den massiva programvaru-utubd Windows har men vi kan däremot ha en ganska god koll på Linux(MacOS då den är så otroligt liten i jämförelse.)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinoman
Det beror ju på vilken industri man vänder sig till, men visst har du rätt i det avseendet. Många gånger handlar det väl inte ens om Windows utan egna programvaror.

Dock måste jag göra ett inlägg att säga att det påståendet att Mac endast används till de enklaste användare är väldigt ignorant, trångsynt och fördomsfullt. Det finns en gigantisk industri som enkelt summerat kallas den grafiska industrin. Du vet tryck. Utan att gå in på detaljer så vill ja bara påpeka att där är det Mac som är industristandard.

Jag sitter i detta nu på ett PrePress-företag som gör Repro, Klichéer m.m. Här sitter vi i majoritet med Mac, och med ett program som heter Art Pro som ej finns till Windows. Vi har givetvis även Windowsdatorer, men som sagt majoriteten av oss sitter med Mac. Men vi är väl antagligen bara ett gäng glada hobbyister här antar jag. För du pluggar ju till ingenjör så du vet väl bäst.

Dessutom de tusentals antalet servrar som körs på Linux är väl också bara ett gäng hobbydatorer.

"Broaden you horizon" [/B]

Varken du eller jag har siffror på vilken som är störst inom den industrin då det ofta blir väldigt diffust när ett företagen kommer in på den industrin. Även om ABB, Ericsson eller Volvo tillverkar egna broshyrer och liknande så är knappast med i den "grafiska industrin".

Däremot kan vi kolla på andra siffror. T ex som jag länkade innan så säljs det mer grafiska licenser, antagligen enormt mycket mer, till Windows än MacOS.
Världens bredaste 3Dprogram, CAD-program (ja, CAD-programmen har börjat klättra in på den grafiska biten) supporterar Windows mer och i många fall enbart Windows. D vs Mac skulle endast kunna vinna mark på fotoredigeringsfronten där Photoshop får anses som näst intil industri-standard och det behövs nog knappast några siffror på vilken marknad Adobe överlägset säljer flest licenser.

Poängen med ingenjör tror jag framgick att jag har uppmärksammat program jag inte visste fanns innan utblildningen. Sen om tolkningen inte fungerar mår vara personligt.

Det är också till fördel att tänka på att poängen med diskussioner är att bli klokare. Faktalbefriade inlägg med inslag av personangrepp är inget man förväntar sig av en mogen diskussion och är ur alla synpunkter helt värdelöst för båda parter. Kom med konstruktiva diskussioner och inga fanboy-tendenser. Den klokaste människa är objektiv då denna tillskillnad ifrån de subjktiva är den enda som tilltar sig kunskap.

Permalänk

Låt de som vill ha Mac köpa det, o de som vill ha en WindowsPC köpa det.

..eller?

Visa signatur

Jag är inte vegetarian för att jag älskar djur, jag är vegetarian för att jag hatar växter.