Apple upp – Windows ner

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ang
Varken du eller jag har siffror på vilken som är störst inom den industrin då det ofta blir väldigt diffust när ett företagen kommer in på den industrin. Även om ABB, Ericsson eller Volvo tillverkar egna broshyrer och liknande så är knappast med i den "grafiska industrin".

Nej varken ABB eller Volvo räknas som den grafiska industrin. Klart att dem gör broschyrer och annonser men då sitter dem förmodligen i InDesign och det programmet funkar lika bra oavsett PC eller Mac.

När jag pratar om den grafiska industrin så pratar jag om reklambyråer, prepress-företag, tryckerier etc. Så jag kanske var lite luddig.

[QUOTE]
Däremot kan vi kolla på andra siffror. T ex som jag länkade innan så säljs det mer grafiska licenser, antagligen enormt mycket mer, till Windows än MacOS.
Världens bredaste 3Dprogram, CAD-program (ja, CAD-programmen har börjat klättra in på den grafiska biten) supporterar Windows mer och i många fall enbart Windows. D vs Mac skulle endast kunna vinna mark på fotoredigeringsfronten där Photoshop får anses som näst intil industri-standard och det behövs nog knappast några siffror på vilken marknad Adobe överlägset säljer flest licenser.
[/QUOTE]

Stämmer i mångt och mycket det du säger men det likställer inte Mac med att vara värdelöst? Ett konkret exempel är att våra bildoperatörer sitter uteslutande på Mac Pro och arbetar med Photoshop, men har även Windows igång med Parallells så att dem kan arbeta mot alla grupper inom repro-avdelningen. Utan att gå in vidare på det så innebär det att med en Mac Pro kan du jobba i båda "världar" vilket är omöjligt på en PC med Windows.

Jag bestrider inte det faktum att PC med Windows är den i särklass mest spridda arbetsplatformen. Jag säger bara det att genom att tala om för oss som arbetar med just Mac som platform att vi är ett gäng hobbyister är inte bara trångsynt utan väldigt fördomsfullt.

[QUOTE]
Poängen med ingenjör tror jag framgick att jag har uppmärksammat program jag inte visste fanns innan utblildningen. Sen om tolkningen inte fungerar mår vara personligt.
[/QUOTE]

Ja du formulerade det mer som en maktfaktor, men det är ju min tolkning. Men det är ju orelevant i frågan.

[QUOTE]
Det är också till fördel att tänka på att poängen med diskussioner är att bli klokare. Faktalbefriade inlägg med inslag av personangrepp är inget man förväntar sig av en mogen diskussion och är ur alla synpunkter helt värdelöst för båda parter. Kom med konstruktiva diskussioner och inga fanboy-tendenser. Den klokaste människa är objektiv då denna tillskillnad ifrån de subjktiva är den enda som tilltar sig kunskap.
[/QUOTE]

Jag diskuterar väldigt gärna objektivt och gärna med humor. Så ledsen om du tolkar det som personangrepp det ända jag reagerade på var att du drar en hel kundgrupp över en kam och kallar dem för hobbyfolk. Det tycker jag är extremt omoget beteende och verkligen inte konstruktivt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

KAN ju bero på att många av de som har en prestanda-pc köper den i delar, och inte direkt från Dell/HP/whatever..

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem

Hoppas inte Apple kommer i Microsofts ställning med deras strategier. Microsoft låser in kunderna men Apple är nog snäppet värre.

Visa signatur

mobo Asus M4A88TD-M EVO/USB3 cpu 1100T kylare Noctua NH-D14
gpu RX 460 passive ram 16GB DDR3 1600MHz ssd Samsung 850 EVO 250GB
psu Corsair AX 850 skärmar 3 * 40" NEC P401

Permalänk
Medlem

70% av desktop över 10k? Trodde ingen hade stationära macar :S
DÄremot antar jag att pc byggen inte kommer med i stat, det borde ju ändra desktop lita gran.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olofd
9800gx2 kort i, 8 kärnor på 3.2ghz.. ja.. den kör om de flesta pc.

woow mac e grymt !! ska ockso köpa en

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hedersmedlem

Tänk på vad ni skriver. Forumregler

@Eelvis Har du inget vettigt att skriva, behöver du inte skriva det. Är det någon som tramsar kan du alltid anmäla inlägget.

@Alei: Att uttrycka dina egna tankar om saker o ting är helt okey. Fortsätter du skriva stötande och rasistiska inlägg så kommer du dock bli varnad/avstängd.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eelvis

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alei
[B] /B]