Permalänk
Medlem

Ska skaffa bättre ram.

Hej, för tillfället har jag http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=2048TWX28... som ram minne och jag undrar om jag ska köpa 2 till så det alltså blir 4GB totalt. Eller om jag ska köra en sticka som är 4GB eller 2 stickor som är 4GB totalt. Om ni har några förslag så posta hälst bara "PC2-6X00".

Jag undrar också om Vista 32bit stöder 4GB en del säger att det bara stöder 3.2GB.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem

Du måste ha ett 64 bits operativsystem för att kunna få nytt av mer än 3gb
Fixa ett Windows XP 64 eller Windows Vista Ultimate. Då ska det fungera och 4gb jämnfört med 2gb är en relativt stor skillnad om du spelar osv.

Köp mer bara

Visa signatur

asus rog Z490-F gaming - 10900k - 32gb 3600mhz - 970 Evo 500gb - obsidian 750D - Corsair RM850i 850w - Corsair Hydro H150i Pro 360mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniboy
Du måste ha ett 64 bits operativsystem för att kunna få nytt av mer än 3gb
Fixa ett Windows XP 64 eller Windows Vista Ultimate. Då ska det fungera och 4gb jämnfört med 2gb är en relativt stor skillnad om du spelar osv.

Köp mer bara

Okej:P tack för ditt svar men alltså just nu sitter jag på ett vista ultimate 32bit men jag måste alltså skaffa 64?:P

Visa signatur

Poff

Permalänk

om du vill kunna utnyttja mer än 3,2gbram ja.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
om du vill kunna utnyttja mer än 3,2gbram ja.

Okej tack:P

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppezon
Okej:P tack för ditt svar men alltså just nu sitter jag på ett vista ultimate 32bit men jag måste alltså skaffa 64?:P

Hör av dig till Microsoft så kan du få köpa 64bit-versionen av Vista för en liten avgift + frakt för skivan. Sägs vara samma nyckel till båda. Du ska inte behöva kliva in i en affär och betala fullpris eller ens till närmelsevis så mycket om du redan har 32bit i alla fall. Förutsätter dock att du köpte retail-versionen och inte OEM, om jag inte är felunderättad.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppezon

Jag undrar också om Vista 32bit stöder 4GB en del säger att det bara stöder 3.2GB.

32 bitar ger möjlighet att adressera exakt 4GB, men en del av dessa adresser behövs för att kommunicera med hårdvara som grafikkort, nätverkskort mm. Tex Gigabyte P35-ds3 tillsammans med 256MB grafikkort ger tillgång 3.67GB minne. Det är din hårdvarukonfiguration som avgör hur mycket just du får tillgängligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeppezon
Okej:P tack för ditt svar men alltså just nu sitter jag på ett vista ultimate 32bit men jag måste alltså skaffa 64?:P

Det finns ingen riktigt bra anledning till att köra vista 64 om du har 4GB eller mindre. 64-bitars kod tar nämligen upp större plats i minnet. Du vinner lite på att alla 4GB kan användas, men förlorar samtidigt ett antal hundra MB på att 64-bitars tar upp mer plats.

Kör du sedan 32-bitars program så måste alla anrop till operativsystemet omvandlas till motsvarande 64-bitars innan de kan utföras, vilket bara kan påverka prestandan negativt, om än marginellt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara