Radeon HD 4870 och 4850 redan i maj

Permalänk
Inaktiv

Precis som det finns ett uttryck inom musikbranschen ("Du är inte bättre än din senaste låt/skiva") så finns det väl motsvarande inom datorbranschen.

Och det gäller väl det mesta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Alltså vad jag menade var att 8800GT kom som ett svar på den kommande HD-serien från ATi. HD3870 visade sig vara någonting helt annat än HD2900XT, de båda korten släpptes ungefär samtidigt.

Under samma peroid, November förra året, så kostade ett 8800GTX i runda slängar cirka 5000:-. Att man istället då kunde köpa ett HD3870 för runt 2000:- som dessutom presterade inte långt ifrån 8800GTX i många fall var ju helt ohållbart för nVidia. Det är min poäng. Att sen ett 8800GT numera går att få tag på för 1400:- har både med att det är en utgående produkt att göra som att ATi har haft en aggressiv prissättning på sina kort.

Slutklämmen är att även om nVidia alltid ha kunnat erbjuda en vassare produkt så har ATi svarat med "value". Det är det grundvallen i all marknad som är orsaken. Konkurrens.

Absolut. Ett annat tecken på att Nvidia blev väldigt stressade av uppkomsten av HD3870 samt HD3850 512MB är ju deras vansinniga kvantitet vid lanseringen av 8800GT - fåtal ex per butik som tog slut omgående och med tveksam kvantitet kommande veckor- och månader till strax efter jul.

HD3870 sålde ju trots allt bättre än 8800GT första tiden, just för att den röde fanns (oftare) i lager och var en näve guldmynt billigare. Inte att nämna HD3850 512MB som även denna sålde jäkligt bra första tiden.

Samma sak ser vi med HD3870X2 - den hade prestandatronen lite över en månad, kanske även två, men sedan var Nvidia tvungna att lansera en lösning för att återta tronen just för att få blickarna till sig igen, hur dum bygget än skulle bli.

--
Allmän fråga... Jag kikar på Komplett lite då och då och såg nu senaste att Q6600 blivit nedsatt i pris enligt de officiella data som visades upp här på SweC häromdagen. Detta skedde snabbt och utan strul - men tydligen har Komplett aldrig någonsin tagit en prissänkning på AMDs grafikkort i aktion först många veckor efteråt och med mindre marginaler än sagt. Hur kommer detta sig? Samtidigt släpper de priserna på 9600GT dagligen, samma sak med 8800GT, trots att de fortfarande köpts in dyrare.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Det är ju fortfarande inte det vi argumenterar. Självklart har forna glansdagar ingen effekt på dagens produkter, men det vi säger är att folk glömmer väldigt lätt dessa forna glansdagar och så fort ett bolag släpper en produkt som är mer eller mindre "dålig" så stämplas detta bolag som inkompetent, trots att de presenterar en historia som säger raka motsatsen.

Antag att företag x ej är inkompetent. Företag x släpper sedan en dålig produkt, vilket inte verkar vara särskilt rationellt. Företaget är alltså inkompetent.
Sedär, en motsägelse. Företaget är alltså inkompetent.

Kanske inte, man kanske kan hitta något annat att skylla på, men jag förstår fortfarande inte riktigt vad man tjänar på att minnas forna glansdagar. Varför inte glatt vända kappan efter vinden och köpa det som är bäst för tillfället? Låt företagen visa att de har något att komma med innan ni hyllar dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Antag att företag x ej är inkompetent. Företag x släpper sedan en dålig produkt, vilket inte verkar vara särskilt rationellt. Företaget är alltså inkompetent.
Sedär, en motsägelse. Företaget är alltså inkompetent.

Kanske inte, man kanske kan hitta något annat att skylla på, men jag förstår fortfarande inte riktigt vad man tjänar på att minnas forna glansdagar. Varför inte glatt vända kappan efter vinden och köpa det som är bäst för tillfället? Låt företagen visa att de har något att komma med innan ni hyllar dem.

Inkompetent är ju helt fel. Folk ska inte bli stämplade som inkompetenta på grund av en dålig produkt. Jag tänker fan inte köpa AMD processor till mitt bygge i sommar men jag tänker inte avfärda dem som ett inkompetent bolag bara för att de inte tillverkar de bästa processorerna just nu. R600 till exempel fungerade inte särskilt bra i spel då de tog en väldigt annan riktning när det gäller struktur jämfört med spel, men var jävligt bra på rendering, fotoarbete, och andra krävande grafiska applikationer. Nu var de ju gjorda för spel, men trots att de fyllde många bra funktioner så blev ATI genast inkompetenta.

Jag köper självklart det som är bäst för tillfället, men jag tycker det är väldigt lågt att stämpla märken så när kanske raka motsatsen utspelar sig om ett år.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Jag köper självklart det som är bäst för tillfället, men jag tycker det är väldigt lågt att stämpla märken så när kanske raka motsatsen utspelar sig om ett år.

Jo, inkompetent är kanske ett lite starkt ord, men ofta hamnar väl ett företag i någon form av svacka efter att de har lanserat en svag produkt, till exempel amd nu eller intel för ett par år sedan. Det som sedan händer är att de kommer på något nytt och bättre eller fasas ut och glöms bort. Att ha gjort något bra förr behöver inte vara någon större fördel, men det har kanske till exempel genererat pengar som kan användas till nyutveckling.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Jo, inkompetent är kanske ett lite starkt ord, men ofta hamnar väl ett företag i någon form av svacka efter att de har lanserat en svag produkt, till exempel amd nu eller intel för ett par år sedan. Det som sedan händer är att de kommer på något nytt och bättre eller fasas ut och glöms bort. Att ha gjort något bra förr behöver inte vara någon större fördel, men det har kanske till exempel genererat pengar som kan användas till nyutveckling.

Jo det är lite det jag menar. Men trots att de är i en svacka för tillfället så kan man ju komma ihåg att de har levererat riktigt bra produkter och att det på så sätt inte är omöjligt att de släpper något nytt prestandamonster inom en snar framtid. Men som sagt, antingen så fasas de ut, eller så blir det något nytt som är bättre än allt annat.

Jag tror dock inte att ATI delen av AMD är så ekonomiskt lidande då de fick över 5 miljarder dollar (dvs. ungefär lika mycket som Volvo personbilar såldes till Ford för) när de köptes upp. Går AMD i konkurrs finns det säkert någon ivrig köpare som vill köpa ATI. Hoppas dock inte att något av de stora fyra när det gäller cpu och gpu går i konkurrs. Men lite "regimeskifte" skulle inte skada marknaden.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Absolut. Ett annat tecken på att Nvidia blev väldigt stressade av uppkomsten av HD3870 samt HD3850 512MB är ju deras vansinniga kvantitet vid lanseringen av 8800GT - fåtal ex per butik som tog slut omgående och med tveksam kvantitet kommande veckor- och månader till strax efter jul.

HD3870 sålde ju trots allt bättre än 8800GT första tiden, just för att den röde fanns (oftare) i lager och var en näve guldmynt billigare. Inte att nämna HD3850 512MB som även denna sålde jäkligt bra första tiden.

Samma sak ser vi med HD3870X2 - den hade prestandatronen lite över en månad, kanske även två, men sedan var Nvidia tvungna att lansera en lösning för att återta tronen just för att få blickarna till sig igen, hur dum bygget än skulle bli.

Vad bygger du det på?

Ett annat alternativ förklaring till bristande lager på 8800GT under tidig börjar som du inte alls har änns försökt att nämna kan har varit den stora efterfråga på 8800GT. Lager var tillräckliga för ett stabilt inköp av dessa kort från konsumenter, men eftersom efterfrågan var så stor så såldes de slut. Så förklaringen kan vara inte att det fanns få ex på marknaden men att efterfrågan var så stor.

HD3870 var billigare ja, men så presterade den inte som en 8800GT heller. Prestanda/pris ration var det samma på båda kortet. Man fick vad man betalade för helt enkelt.

nVidia var inte alls "tvungen" att släppa GX2. De gjorde bara det som de planerade säkerligen flera månader innan änns HD3870X2 kom ut.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_h
Fanboy? Är det så konstig när det kortet har 1024mb?

Inte alls...

Jaså, då kan man väl bara utrusta något kort med 5120mb vram så drar det ifrån alla eller?

Inte riktigt. Var bara något jag ville påpeka, ATI har alltid bra speccs på pappret, jämfört med nvidia.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
NVidia var inte alls "tvungen" att släppa GX2. De gjorde bara det som de planerade säkerligen flera månader innan änns HD3870X2 kom ut.

Är ganska övertygad om att nvidia aldrig hade släppt Gx2 om inte ATi släppt x2. Fanns inget reelt syfte för det eftersom man redan hade 8800GTS på prestandatronen och hade 9800GTX på lut.

Tycker signalen är ganska uppenbar att Gx2 var svar på tal.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Är ganska övertygad om att nvidia aldrig hade släppt Gx2 om inte ATi släppt x2. Fanns inget reelt syfte för det eftersom man redan hade 8800GTS på prestandatronen och hade 9800GTX på lut.

Tycker signalen är ganska uppenbar att Gx2 var svar på tal.

Var 7950GX2 det med eller?

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Vad bygger du det på?

Ett annat alternativ förklaring till bristande lager på 8800GT under tidig börjar som du inte alls har änns försökt att nämna kan har varit den stora efterfråga på 8800GT. Lager var tillräckliga för ett stabilt inköp av dessa kort från konsumenter, men eftersom efterfrågan var så stor så såldes de slut. Så förklaringen kan vara inte att det fanns få ex på marknaden men att efterfrågan var så stor.

Läst ganska många gånger att Nvidia inte kunde producera många kretsar före Jul.
Siffran 40 000 till hela världen nämndes.
Hittar inga länkar tyvärr.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |