Permalänk
Medlem

MSI Wind UMPC till lågt pris

Mer info har kommit om MSI:s kommande umpc wind. Här finns en intervju med en representant från msi i USA. http://blog.laptopmag.com/msi-wind-revealed-10-inch-mini-note...

Det intressantaste är batteritiden som ska ligga på 6 timmar på 10" varianten. Priset ser även ut att bli mycket slagkraftigt: $399 för linuxvarianten med 512 ram och $549 för XP varianten med 1GB ram.

Permalänk
Medlem

ojoj, detta blir högst intressant. Mycket sugen på att köpa!!

Visa signatur

Gamestation |AMD Athlon 64 X2 4400+ 2.2Ghz| |Corsair TWINX 2048Mb PC3200 400Mhz| |2 x GeForce 7800GTX 256Mb SLI| |Western Digital 320Gb 7200rpm 8Mb S-ATA2| |MSI K8N SLI Platinum nForce4| |Antec TX1050B Black Miditower 500W|
Dell Vostro 1500 |T7250 2.0Ghz| |160Gb 7200rpm| |3Gb RAM| |8600M GT| |9Cell batteri|

Permalänk
Medlem

Låter bättre än EEE på alla sätt och vis. Sugen!!

Permalänk

Ser helt perfekt ut -atom, relativt stor HD, lagom skärm... Och så kommer den ut i god tid till min USA-resa i sommar!

Permalänk
Medlem

HD aj aj aj, ömtåligt,
Den är _stor_.
EEE pc ska också få ATOM.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Nja, ser väl inte så farligt ut? Jag har aldrig haft problem med bärbara HD (i min laptop eller min mp3-spelare).
Storleken är 260x19x180 [mm] att jämföra med eeepcns (vilket ord...) 225x35x165 [mm]. Lite större, vilket förhoppningsvis innebär lite större tangentbord (bra för mina stora labbar), men bara hälften så tjock. Vikten ligger på 1.27 kg, helt OK för mig.
6-cell batteriet på XP-modellen verkar bra - 5.5 timmars batteritid.

Jag tycker fortfarande att Wind verkar mer attraktiv än en eventuell eeepc med atom. Sen får vi se om de klantar till sig på något annat sätt -fastlöddad RAM skulle dra ner den rätt rejält i mina ögon....

Permalänk
Moderator
Moderator

*skratt* Här trodde jag att jag var först på SweC med att hitta den nyheten. Jaja. Bra fångat Flipp!

Tipsade SweC red innan jag såg att du redan hittat det.

Visst ser den intressant ut men frågan är om det är värt 1,2-1,3 kg för de där extra 2h över en EEE pc...hm. Får väl se när EEE kommer med Atom.

Storleksjämförelse mellan Wind och EEE.

http://www.sizeasy.com/page/size_comparison/12821-IBM-X41-vs-...

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Nyhet är det ju inte precis

Den har ju varit "känd" sen jan/feb typ

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av insats
Nyhet är det ju inte precis

Den har ju varit "känd" sen jan/feb typ

Intervjun släpptes igår. Det är den som jag syftar på.

Visa signatur

Forumregler | Synpunkter på moderering i forumet? Kontakta via PM, Email eller kontaktformuläret.
Huvudadmin för Geeks Discord - Mötesplatsen för gamers

Permalänk
Medlem

Batteritiden måste nog ändå betraktas som lite en av en nyhet. Det har tidigare spekulerats i 6-7 timmar detta bekfräftades dock inte förens nu. Dock hoppas jag att den amerikanska versionen med 6 cells batteri även kommer till Europa. Den XP modell som expansys säljer har 3-cellsbatteriet enligt deras spec, får hoppas på att det kommer ändras. Sedan kan man undra om 6-cellsbatteriet sticker ut från chassit, i så fall känns det inte lika tilltalande längre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evald_den_Onde
Nja, ser väl inte så farligt ut? Jag har aldrig haft problem med bärbara HD (i min laptop eller min mp3-spelare).
Storleken är 260x19x180 [mm] att jämföra med eeepcns (vilket ord...) 225x35x165 [mm]. Lite större, vilket förhoppningsvis innebär lite större tangentbord (bra för mina stora labbar), men bara hälften så tjock. Vikten ligger på 1.27 kg, helt OK för mig.
6-cell batteriet på XP-modellen verkar bra - 5.5 timmars batteritid.

Jag tycker fortfarande att Wind verkar mer attraktiv än en eventuell eeepc med atom. Sen får vi se om de klantar till sig på något annat sätt -fastlöddad RAM skulle dra ner den rätt rejält i mina ögon....

Jag tycker att den ser stor ut.
http://www.sizeasy.com/page/size_comparison/12821-IBM-X41-vs-...

Fast jag tycker till och med att min 701 är lite för stor.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Någon som hittat ett ställe att beställa från?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Någon som hittat ett ställe att beställa från?

expansys.se

Visa signatur

Intel Core i7 4770K * Asus Strix 1080 ti* Kingston hyper-x 2x8gb 1600MHz DDR3 *MSI Z87-G43 Gaming *WD Black 640GB * Antec P182 * Creative X-FI * Fractal Design Tesla 650w * Intel X-25 G2 * Samsung Evo 250Gb *

Permalänk
Medlem

Ser riktigt nice ut faktiskt. 4600:-

Jag vill så gärna hitta en nytta för EEE pc eller Wind, men har lite svårt för det. Kommer snart köpa en ny laptop som helst ska vara 11-13" med typ 9300M eller bättre. Har man väl en så liten dator så känns dom tyvärr överflödiga. Störigt, eftersom jag verkligen vill ha en

Permalänk
Medlem

MSI wind använder Silverthorne med specialchipsetet och den är inte hyperthreadad och därmed har den bra batteritid men kass prestanda. EEE pc 901 kommer antagligen använda Diamondville som är kraftfullare men drar mer.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
MSI wind använder Silverthorne med specialchipsetet och den är inte hyperthreadad och därmed har den bra batteritid men kass prestanda. EEE pc 901 kommer antagligen använda Diamondville som är kraftfullare men drar mer.

Står om man letar lite på Silverthorne "* Hyper-threading (HT) processors"

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem

Står 3-cell på expansys?

Permalänk
Medlem

Jaså, så den är hyperthreadad, jaja. Då var det gamla rykten som jag var baserad på

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Semjonov
Står 3-cell på expansys?

Jepp. Förhoppningsvis kommer detta ändras på XP versionen. I värsta fall säljer de datorn med 6 cells batteri i USA men ej i Europa, kan dock inte se poängen med det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
MSI wind använder Silverthorne med specialchipsetet och den är inte hyperthreadad och därmed har den bra batteritid men kass prestanda. EEE pc 901 kommer antagligen använda Diamondville som är kraftfullare men drar mer.

Nej den använder diamondville a.k.a atom

Permalänk
Medlem

MSI Wind finns den inte köpa någon annanstans än expansys.se? Måste ha en dator i juni för ska lämna tillbaks min gamla dator till skolan så kommer sitta utan dator, väldigt jobbigt att välja om det ska vara MSI Wind eller Eee Pc 900 hehe.

Jag kommer bara surfa, titta på film och göra mina stuider. Förslag vilken jag borde ta?

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Medlem

Asus fördelar är: lätt (under 1kg), multitouch, flashminne samt en etablerad community kring datorn. Vidare kanske kvalitetén på Asus 900 kan vara lite bättre då Asus samlat på sig lite erfarenheter i och med att 701 kom före. MSI är mer oprövade i detta segment.

Winds fördelar: Större skärm, LED istället för LCD, Bättre batteritid på 6 cellsvarianten, bättre processor, mer lagringsutrymme (hårddisk).

På det hela taget tycker jag Wind verkar vara lite mer prisvärd. Men själv orkade jag inte vänta så jag har beställt en Asus. Dock värderar jag låg vikt och multitouch rätt högt, vilket kanske inte spelar någon roll alls för andra.

Permalänk
Medlem

Vikten är också väldigt viktig för mig men multitouch systemet behöver jag inte eftersom jag kommer oftast använda mus. 20 gb räcker för mig så att MSI har 80 gb spelar ingen roll för mig.

4300 kr för MSI Wind är det prisvärt?
http://www.expansys.se/p.aspx?i=168090

Enligt den här länken är processorn sämren celeron men atom är mer batterisnål sedan finns inte MSI Wind i 6 cellsvarianten än verkar det som och då tror jag att det blir Eee PC 900.

http://www.nordichardware.se/forum/viewtopic.php?topic=168914...

Eee PC 900 verkar vara slutsåld överallt och när jag väl hittar den är den dyrare än MSI.

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Medlem

Den finns på ebay, jag har beställt den där häromdagen från hong kong. 3900 kr inkl frakt med 5800mah batteri. Hoppas bara att allt går vägen men säljaren har bra feedback.

4300 för Wind är prisvärt. Jag tycker både Eee 900 och Wind är extremt prisvärda i jämförelse med vanliga ultraportabla laptops som ofta är svindyra.

Permalänk
Medlem

Vill Köpa på brorsans företag så blir inge ebay såg nyss på expansys.se att jag kan köpa på företaget MSI Wind för 3700 med frakt mycket prisvärt tycker jag hehe.

Jag såg idag att Msi Wind inte finns kvar på expansys varför?

Visa signatur

D e D!

Permalänk
Medlem

Någon som har några bra länkar? Jag vill ha Winxp med 6-cells batteri.

Permalänk
Medlem

Den 3:e juni ska den tydligen komma till USA...fan va chill T_T

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -

Permalänk
Medlem

Tar och väntar tills nån gång i augusti iallafall, då plugget börjar. Får man hoppats att det har hänt lite mer på marknaden också med nya produkter och så som får ner priset.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Ååh vad jag vill ha den :S Förstår inte varför de ska äckla mig med deras 100 varianter av Wind. Finns med olika hd-storlekar, Xp, Linux, utan BT, med BT, mer minne, mindre minne etc... Bestäm er!

Visa signatur

Dator: AMD64 3600+ 65nm - Geforce 6800NU - 4x1024 Corsair 5400 - 1.5TB Hårddisk - Biostar TA690G m-atx - Antec Sonata ::
Sony Playstation 3 :: Sony KDL-40D3000 -