Snabb fråga angående 1066mhz Corsair Dominator

Permalänk
Avstängd

Snabb fråga angående 1066mhz Corsair Dominator

Ja, så var det dags att uppgradera min dator igen, och tänkte nu skaffa 2 par Corsair dominator med 2st Corsair Dominator Fansets till det, för det första, går det att ha 2 par dual-channel? Om man har det, när man skall sätta i sitt andra set av Corsair dominator (förutsagt att det första redan är satta i dualchannel mode) lägger man bara minnena som man lade de första setet fast ett steg åt höger då? Det funkar med 2st Corsair dominator fans eller är de gjorda på ett speciellt sett så att de bara funkar för ett set i dualchannel mode? Såg på en film på youtube men såg inte så bra.

Ledsen för dessa konstiga, icke-så-väl formulerade frågor, men uppskattar hjälpen rejält!

EDIT: Oj, herrejävlar. Vaknade just till efter lite för mycket öl och märkte att tråden är i HEELT fel forum. Vore guldvärt om en moderator har lust att flytta den till sin rätta plats då jag icke kan radera den.

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd flyttad*

Permalänk
Medlem

Kan inte svara direkt på din fråga, men jag måste säga till dig att fläktarna på de där kylarna låter som s*tan. Om du är petig med ljud så kan detta ge problem...

Mvh

[EDIT] Hittade denna tråd ifall du är intresserad: http://www.cluboc.net/reviews/memory/corsair/xms2_9136/index....
I slutet på testet kan du klicka dig vidare till deras forum.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Dual channel har inget med själva minnesstickorna att göra när det gäller att få igång grejerna.

Dual channel i det avseendet står för att moderkortet har två kanaler för minnen.

Kör du 4 st minnesstickor kommer du få dual channel mode.
Kör du 3 st så kommer du få flex mode.
Kör du 2 st på portar med samma färg så kommer du få single channel mode.
Kör du 2 st på olika färgportar så vet jag inte vad som händer.

I vilket fall så spelar det ingen roll för prestandan. Har själv testat.

När det kommer till dominator fläktar så är jag inte nöjd med dem, slängde pengar i onödan, och idag så kan man knappt köpa högpresterande minnen utan de fläktarna. De hörs för mycket och tar för mycket plats framför CPU kylaren.

Permalänk
Avstängd

Ah, får tacka så mycket för informationen om dualchannel mode etc plus länken! Tackar!

Visa signatur

[Asus Rampage II Gene /w NB Mod Noctua NC-U6] [Intel Core i7 920 @ 4.0GHz] [Gigabyte Geforce GTX 480 @ Stock] [Corsair Dominator GT 1600MHz 3x3GB - 7-7-7-20] [Corsair HX620W] [Antec Mini P180 Black]