Bråket mellan Asus och Gigabyte fortsätter

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Själv tycker jag att gigabytes kort ser ut som cirkusar (varför har dom så många färger på korten egentligen?)

Och varför gnäller alla om livslängden är det någon som har planerat att behålla ett moderkort i mer än 1,5 år?

'
Jag sitter fortfarande med mitt Asus a8n-e. Och den funkar perfekt än sålänge, köpte det för över 1.5 år sedan .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Medlem

Att mitt Asus A8N-SLi deluxe började strula och fick bytas efter typ 6månader såg jag bara som en engångsgrej.

Mitt utbytskort, Asus A8N-SLi Premium, har troget trummat på nu i flera år...

Jag går väldigt lite efter sånna "rykten" å "trash-talks" när jag köper komponenter. Ser det bra ut på pappret så köper jag det, sen litar jag på att garantier och liknande tar hand om strulande delar.

Permalänk
Medlem

Re: Ägande

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
Äger inte Asus 49% av Gigabyte? Dumt att stämma ett företag man har investerat i.

Nej, det gör de inte.
Det var dock meningen att ett nära sammarbete skulle genomföras o Gigabyte startade ett företag "Gigabyte United" som ASUS sen skulle investera stora summor i mot ett byte av aktier.
Men detta avblåstes pga stora förändringar i komponentbranchen om jag minns rätt.

Själv tror jag att mycket av det som senast har framkommit i diverse turer mellan dessa två företag bottnar i just den avbrutna sammarbets historien.

13th.Marine:
Jo de kondensatorer kan ge ifrån sig ett mycket irriterande pip/vinande ljud...

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk

Stämningen handlar ju bara om att Asus tycker att Gigabyte har gått ut med falssk info när de visat bider på spruckna kondensatorer som kom från en annan fabrikants kort (grfikkort dessutom).

Själva kärnan i bråket (huruvida Asus lurar kunderna med falska påståenden om deras strömspararfunktioner) har inte ens fått ett svar från Asus sida.

Det finnes många hårdvarusidor som kollat om gigabytes påståenden är sanna, och det verkar de ju vara...

Fett me kaffe!

Permalänk
Medlem

Har ett asus p5b-e. Har väll inte stött på några större problem

1. 4 ram stickor, så blir det errors och blue-screens. Var tvungen höja volten på minnen, nordbryggan, sänka timings för att få det någorlunda stabilt. Kör bara med 2 stickor och 4 gb nu istället

2. Överklocka processorn, så fick jag ett brusande ljud hur högtalarna, gick runt detta genom att köpa ett diskret grafikkort.

Visa signatur

Vem orkar uppdatera den här signaturen egentligen? Kommer ju ny teknik hela tiden :(

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Själv tycker jag att gigabytes kort ser ut som cirkusar (varför har dom så många färger på korten egentligen?)

Och varför gnäller alla om livslängden är det någon som har planerat att behålla ett moderkort i mer än 1,5 år?

Hade du sagt 5 år så kanske jag skulle hållt med men nu blir det ju bara fånigt, 1,5 år är ju ingenting och går sakerna sönder efter så lite tid är det ren skit.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

Gigabyte gör grymma grejer i 500-800kr klassen. Vill man ha bra Asus grejer så är det väl runt 1800kr och uppåt man får leta?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Hade du sagt 5 år så kanske jag skulle hållt med men nu blir det ju bara fånigt, 1,5 år är ju ingenting och går sakerna sönder efter så lite tid är det ren skit.

Jo men garantin brukar ju oftast gälla ca 2 år? och 5 år öh moderkort kanske men övriga komponenter kan man ju inte hålla ut i 5 år med.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Fy fan vad jag stör mig på sånna inlägg.

Me too

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Har haft både Asus och Gigabyte moderkort.
Inget av dem har gått sönder direkt.

Förutom att på Asus moderkortet fick jag köpa ett ljudkort pga att ljudet började brusa ifrån det integrerade. Dock fungerade kortet i övrigt.

Jag är personligen inte så märkesbunden. Köper lite de som passar mig i pris.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Hmm, sitter själv på ett Asus nu, har använt Gigabyte förut. Har även ett MSI och ett Epox på mitt samvete.

På något sätt säger en magkänsla jag har att Gigabyte gör aningen robustare och stabilare kort. Detta kan ju vara helt uppåt väggarna men på något sätt känns det så.

Är det inte Gigabyte som har klockningsrekord med sina kort? P35 från Gigabyte går väl för det mesta enkelt över 500fsb och är det inte ett g33 från Gigabyte som någon uberklockare fått upp i 600fsb och lyckats köra det på det? Tror för övrigt att det var en e8200 han klockade på det kortet.

Permalänk
Avstängd

Väljer bara Epox eller Asus, aldrig haft fel med dom.

ASrock är väl budget avdelningen hos Asus? (någon som nämnde dom)

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snarkaren32
Jo men garantin brukar ju oftast gälla ca 2 år? och 5 år öh moderkort kanske men övriga komponenter kan man ju inte hålla ut i 5 år med.

Asus har tre års garanti på moderkort.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

Hade Asus innan, dock slutade ljudet fungera. Nu har jag Gigabyte och allting funkar sålänge.

Visa signatur

Intel Core 2 Q6600 G0 2.4Ghz@3,6Ghz | Tuniq Tower 120 |Gigabyte GA-P35-DQ6 | 4x1gb Corsair XMS2-6400 CL4
| XFX GTX260+ 896MB | Antec Three Hundred | Corsair HX520 | Intel 510 120GB | Samsung Spinpoint F1 750GB | Samsung Spinpoint F3 1TB | Windows 7 Pro x64

Permalänk
Medlem

Gillar Asus prylar... genomtänkta och över lag bra kvalitet. Har inte testat på gigabyte så kan inte svara på des kvalitet. Enda som dött för mig när det gäller ASUS är en fläkt på ett budget grafikkort och det var ju väntat.

Ljud på moderkortet är kanske undantaget som bekräftar regeln. Störningar från externa USB enheter samt var de ibland helt vägrade fungera fast de var installerade rätt (så man till slut tvingades köra med PCI alternativ istället).

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk

Kan slänga in att jag byggt en del datorer till olika personer/mindre företag i min närhet och självklart mig själv.

Mestadels med Moderkort från Asus och Gigabyte.

Nyligen en dator med Asus P5K som Sata Controller slutade fungera på.
Vi köpte ett nytt Asus P5K Premium Deluxe. det var kasst från fabrik, nu utbytt på Garantin.
Men för att få igång den datorn så satte vi in det enda lokala handlaren hade hemma. Asus P5K..hehe

Sen löste Asus nyligen in ett M2N-SLI Deluxe då både PCI-e 1 och 2 slutat fungera, först 1an, sen efter nån månad 2an med.

Men inga Gigabyte som gett upp hittills. Det känns som om Gigabyte korten gått lite stabilare, men det beror säkert på Vista i ett tidigt skede med drivrutiner tilll Nvidia Chipsets och Gpu..

Visa signatur

Mac (Retina 5K, 27-inch, 2017) 3,5Ghz i5, 24GB RAM, RADEON PRO 575 4096MB, Flash 500GB.