Intel planerar för SSD i Centrino 2

Permalänk
Melding Plague

Intel planerar för SSD i Centrino 2

Tillverkaren Intel kommer i början av sommaren att lansera sin nya plattform för bärbara datorer kallad Centrino 2. Bland annat kommer en ny processor att användas och stöd för DDR3-minnen kommer att finnas. Enligt nya uppgifter planerar nu Intel att även inkludera sina kommande SSD-hårddiskar i denna plattform.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Hoppas SSD blir tillräckligt billigt inom de närmsta åren så vi dödliga kan ha råd med en.

Permalänk
Medlem

intel "hårddiskar"? jisses

hur ska amd ta över detta

Permalänk
Medlem

Hur skiljer sig 50% per enhet och 50% per Gb åt egentligen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Hur skiljer sig 50% per enhet och 50% per Gb åt egentligen?

50% av t ex 160 Gb eller kommer det vara 100% på en 160 Gb iår och 50% på en 250Gb nästa år. ganska dåligt förklarat men har bråttom. iaf så jag tolkade det.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas att ssd kommer att ingå. Bättre priser är ju alldrig fel:).

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
50% av t ex 160 Gb eller kommer det vara 100% på en 160 Gb iår och 50% på en 250Gb nästa år. ganska dåligt förklarat men har bråttom. iaf så jag tolkade det.

Årets mest förvirrande förklaring!! Helt klart.

Visa signatur

No one wants to die but some just love war.

Permalänk

Undrar just hur mycket man vinner i batteritid, prestanda etc. med Centrino2 jämfört med nuvarande plattformen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jaqob
Hur skiljer sig 50% per enhet och 50% per Gb åt egentligen?

Det undrar jag med, om priset sjunker 50% på en enhet så har den ju sjunkit med 50% per gig med.. Eller är jag ute och cyklar nu?

Visa signatur

Avatarkreds till: http://imgur.com/HOxIL
Alakai säger: Ryssen skrattar. Norrland hembränner på uppdrag av regeringen. Sälar dör i blyförgiftning, fulla och glada. Förvirringen är total. Kungen är nöjd.

Permalänk
Medlem

Kan ju vara så att Intels 80Gb hårddiskar sjunker i pris, medans deras nyare 250Gb's versioner inte sjunker i pris lika mycket. Därav skillnaden, per GB sjunker alla hårddiskar i pris oavsett storlek.

Visa signatur

|| Surface GO 2 ||

|| NR200P, 12600K, Z690M-ITX, NH-U9S, RTX 3060 Phoenix, SKC2500 500GB, Fury 16GB, HX520 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av POMAH
Kan ju vara så att Intels 80Gb hårddiskar sjunker i pris, medans deras nyare 250Gb's versioner inte sjunker i pris lika mycket. Därav skillnaden, per GB sjunker alla hårddiskar i pris oavsett storlek.

Men säger du inte precis samma sak nu?

För att göra det enkelt,

16 Gb för 1000 kr = 62.5 kr/Gb
80 Gb för 10000 kr = 125 kr/Gb

Priset sjunker med 50% per enhet:
1000 kr * 0.5 = 500 kr
10000 kr * 0.5 = 5000 kr

Priset sjunker med 50% per Gb:

62.5 * 0.5 = 31.25 kr
125 kr * 0.5 = 62.5 kr

16 Gb * 31.25 kr = 500 kr
80 Gb * 62.5 kr = 5000 kr

Vilket borde innebära 50% per enhet, eller per Gb borde vara samma sak.
Eller?

Permalänk
Medlem

Så här tolkar jag det hela:

År 2008:
Intel 80GB SSD: 2000kr

År 2009:
Intel 80Gb SSD: 2000kr
Intel 160Gb SSD: 3000kr (80Gb extra kostar 50% mer)

År 2010:
Intel 80Gb SSD: 2000kr
Intel 160Gb SSD: 3000kr (80Gb extra kostar 50% mer)
Intel 250Gb SSD: ~3550kr (90Gb extra kostar 50% mer än 160-modellen)

Därmed har de inte sänkt priserna för varje enhet, utan ger istäället "rabatt" när man "köper fler Gb". Verkar det rimligt?

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

Får väl hoppas författaren kommer och klargör snart helt enkelt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av John von KTH
Årets mest förvirrande förklaring!! Helt klart.

Haha den var faktiskt riktigt dålig nu såg jag men kompisarna stog och gorma i hallen att vi skulle träna om 5 min och jag hade inte ens bytt om.

Ska försöka rätta till det nu.
ett scenario en 160 Gb hårddisk kostar låt oss säga 3000 kr iår och 1500 kr nästa år alltså en sänkning med 50% för samma utrymme. alltså per Gb

scenario två en 160 Gb hårddisk kostar 3000 kr iår men nästa år kostar en 250 Gb 1500 kr alltså en sänkning med 50% per enhet oavsett utrymme på den.

detta iaf hur jag tolkade det.
priserna hittade jag på bara för att få ett exempel.

Hoppas denna förklaring är lättare att förstå än mitt förra lätt förvirrade försök försök

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
Haha den var faktiskt riktigt dålig nu såg jag men kompisarna stog och gorma i hallen att vi skulle träna om 5 min och jag hade inte ens bytt om.

Ska försöka rätta till det nu.
ett scenario en 160 Gb hårddisk kostar låt oss säga 3000 kr iår och 1500 kr nästa år alltså en sänkning med 50% för samma utrymme. alltså per Gb

scenario två en 160 Gb hårddisk kostar 3000 kr iår men nästa år kostar en 250 Gb 1500 kr alltså en sänkning med 50% per enhet oavsett utrymme på den.

detta iaf hur jag tolkade det.
priserna hittade jag på bara för att få ett exempel.

Hoppas denna förklaring är lättare att förstå än mitt förra lätt förvirrade försök försök

Nyheten verkar ändrad nu... Men tror nog faktiskt du har rätt här

Permalänk
Avstängd

Bra med fler konkurenter på hårddisksidan!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Hoppas detta kan sätta en eldgaffel i röven på konkurrenterna.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Hedersmedlem

Vi kommer förmodligen se bra mycket billigare SSD och större enheter snabbare än vad många tror då det är en "Gold rush" marknad med nya aktörer som försöker slå sig in. Vi har ännu inte sett de stora hårddisktillverkarna komma med egna produkter ännu och jag kan lova att dom inte kommer låta små uppstickarte som Intel ta över utan en fight.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Om det kostar tex X att göra en 250 gb disk i dag kommmer det kosta Y att göra den om ett år. Ja 1 gb kommer kosta %50 av vad den gör idag.
Så med andra ord kommer de kosta Hälften av vad de kostar idag.
Det betyder inte att intels diskar är billigare än deras konkurentere.
MEN ett lägre pris är att vänta.

Jag stavar som en häst...hoppas ni fattar vad jag menar, pöss;P

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Vi kommer förmodligen se bra mycket billigare SSD och större enheter snabbare än vad många tror då det är en "Gold rush" marknad med nya aktörer som försöker slå sig in. Vi har ännu inte sett de stora hårddisktillverkarna komma med egna produkter ännu och jag kan lova att dom inte kommer låta små uppstickarte som Intel ta över utan en fight.

Dom har säkert grejat med detta i flera år, sen kommer både WD,seagate och samsung med ssd diskar som gör att ingen annan tar upp kampen igen!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk

Jo intel är ju ena riktiga nybörjare på det här med minnen. De var ju inte med och uppfann det första DRAM-minnet runt 1970.
Dessutom var de inte ju inte de första som släppte det första kommersiella NOR-flash chipet.

(Jag är sarkastisk här...)

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av judge
Dom har säkert grejat med detta i flera år, sen kommer både WD,seagate och samsung med ssd diskar som gör att ingen annan tar upp kampen igen!

Samsung är den största producenten av NAND Flash, Intel är förmodligen rätt stora och ligger långt fram med intel/micron delägda IM Flash Technologies.
Seagate och WD har ingen sådan tillverkning vad jag vet och har ett svårare utgångsläge vad gäller SSD.

Permalänk
Medlem

Föresten angående Samsung SSD diskar

http://www.akihabaranews.com/en/news_details.php?id=16083

Notis från åvan nämnda länk

"Today Samsung announced the development of the world’s fastest, largest capacity 2.5’’ SSD, MLC-based with SATA II interface. It provides a 256GB capacity, with a reading speed of 200MBps and writing speed of 160MBps. It's also very thin, only 9.5mm, and measures 100.3x69.85mm."

som sagt det här kan bli lovande för kosumenterna ^^

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp gick en dag så blev SSD större.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM