Nästa Photoshop får bättre prestanda med grafikkortet

Permalänk
Medlem

Det fanns också en teknik där man kunde hantera nästan obegränsat stora bilder utan prestandaförlust utan att behöva en högpresterande CPU eller GPU. Glömt vad tekniken heter och var jag läst det dock.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Det fanns också en teknik där man kunde hantera nästan obegränsat stora bilder utan prestandaförlust utan att behöva en högpresterande CPU eller GPU. Glömt vad tekniken heter och var jag läst det dock.

Du tänker på det där som jag tänker på men inte finner namn för?
Att endast bilden som den presenteras på skärmen processas, istället för hela bilden i sin riktiga upplösning/dimensionering? Används redan för preview-visning av effekter i PS. Om jag inte missförstått det helt fel, rätta mig gärna isf! Googlar (photoshop preview processing) men hittar inget på första träffarna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

Riktigt trevligt! Tycker Photoshop är segt som smör, och att prestandan inte blev bättre när jag bytte från ett 6800 GT till ett 8800 GTS 512 MB var verkligen en besvikelse. Så detta är helt klart efterlängtat. Ser även fram emot 64-bitarstödet, då min nästa dator lär ha minst 4 GB minne, förmodligen 8, om priserna i framtiden inte är helt tokiga.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Riktigt trevligt! Tycker Photoshop är segt som smör, och att prestandan inte blev bättre när jag bytte från ett 6800 GT till ett 8800 GTS 512 MB var verkligen en besvikelse. Så detta är helt klart efterlängtat. Ser även fram emot 64-bitarstödet, då min nästa dator lär ha minst 4 GB minne, förmodligen 8, om priserna i framtiden inte är helt tokiga.

Varför i hela friden skulle photoshop bli snabbare av ett nytt grafikkort?

Visa signatur

:: fisk

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fisk
Varför i hela friden skulle photoshop bli snabbare av ett nytt grafikkort?

Jag hade fått för mig att grafikkortet hade en rätt stor roll vad det gäller prestanda i bildredigeringsprogram, men det kanske är fel. Tycker att grafikkortet borde kunna användas till mer "generella" beräkningar, speciellt i Photoshop eftersom att det är bilder det rör sig om, en typ av grafik alltså. Skärmdumpen här nedan fick mig dessutom att tro att Photoshop CS3 skulle använda sig av grafikkortet mycket mer och på så vis vara mycket snabbare än tidigare versioner, men det var väl ett missförstånd då. =/

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
det där lät vääääldigt intressant, var har du hört det om att det skulle vara bättre för tablets? photoshop har väll inte den bästa brush trackingen håller med, om det kommer bli bättre så är det helt grymt, då kan man ju börja skissa i det igen om de samtisdigt accelererar zoom är jag bland molnen när det här kommer ut hehe.

Jag skulle sagt "mus, tablett och liknande" Att öht brusha i programmet vill säga.
Skissa går ju, men det kräver förutom vana en bra tablett eller mycket god vana med möss :/
Zoom behövs väl inte accas så värst, det är ju inte det mest krävande direkt? Går ovanligt smidigt t.o.m. på min trötta gamla v1000 med 512 MB ram i 133 MHz

Men allt kan bli bättre, jao.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Du tänker på det där som jag tänker på men inte finner namn för?
Att endast bilden som den presenteras på skärmen processas, istället för hela bilden i sin riktiga upplösning/dimensionering? Används redan för preview-visning av effekter i PS. Om jag inte missförstått det helt fel, rätta mig gärna isf! Googlar (photoshop preview processing) men hittar inget på första träffarna.

Algoritmen kunde användas till alla bildprogram, inte bara photo shop, om inte minns fel. Sökte bara på "preview processing" och fann lite mer där.
Än så länge är det bara ett patent men när det börjar användas kommersiellt får det mer publicitet och då vet vi

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai
Jag skulle sagt "mus, tablett och liknande" Att öht brusha i programmet vill säga.
Skissa går ju, men det kräver förutom vana en bra tablett eller mycket god vana med möss :/
Zoom behövs väl inte accas så värst, det är ju inte det mest krävande direkt? Går ovanligt smidigt t.o.m. på min trötta gamla v1000 med 512 MB ram i 133 MHz

Men allt kan bli bättre, jao.

spelar ju ingen roll med vana när programmet inte uppför sig. zoom behöver göras om helt och hållet, så att man kan zooma med incrementer på annat än delat med två (vilket nästan inget 2d program klarar nu, kanske att alias sketchbook är grafikkortsaccelererat), så det är inte prestandan på zoomen utan kvalitén, om de skulle fixa antialasing etc på zoomen skulle man kunna zooma i konstiga fkatorer utan att det ser kantigt ut eller får trapp-problemet på linjer. ärligt talat är photoshop det ritprogram som har dåligast stöd för ritplattor.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem

Vet inte om någon nämt detta tidigare men:
http://www.pixelmator.com/

"• Core Image supported graphics card (recommended)"

mao, opengl-accelererat. filter etc. Testa om ni har en Mac, riktig najs bildbehandlingsprogram

.. adobe är alltså inte direkt först med idén

Permalänk
Medlem

GÖTT GÖTT GÖTT!!!!!! BARA BRA NYHETER FÖR EN PHOTOSHOPARE!

Permalänk
Medlem

bra!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Wilwarin
så det är inte prestandan på zoomen utan kvalitén, om de skulle fixa antialasing etc på zoomen skulle man kunna zooma i konstiga fkatorer utan att det ser kantigt ut eller får trapp-problemet på linjer

Varför vill man det?
Anledningen till att du zoomar in till sådana nivåer att du ser varje pixel för sig tydligt är ju för att arbeta på den nivån, har sen någon antialiasing snyggat till det så försvinner ju halva poängen när du inte ens ser vad det är du gör. Är det det som du är ute efter är det ju bara att förstora bilden och använda antialiasing vid förstoringen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Gizmodo is repeating info found on a site called TG Daily, stating that "Photoshop CS4" (a term that I've never heard anyone from Adobe use publicly) "is expected to be released on October 1." Uhh... expected by whom? And based on what?

I didn't say anything about schedule. In fact, I never said that any of this stuff is promised to go into any particular version of Photoshop. Rather, as with previous installments, it's a technology demonstration of some things we've got cooking--nothing more.

http://blogs.adobe.com/jnack/2008/05/oct_1.html

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk

ojoj!!!
Vad glad jag blir! photoshop + Nvidia = sant.. ^^
Ska bli skoj att döda GPUn.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
http://blogs.adobe.com/jnack/2008/05/oct_1.html

Tack för den länken.
Trist att dock att det ens kan bli såhär :\

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ziegfried
Jag hade fått för mig att grafikkortet hade en rätt stor roll vad det gäller prestanda i bildredigeringsprogram, men det kanske är fel. Tycker att grafikkortet borde kunna användas till mer "generella" beräkningar, speciellt i Photoshop eftersom att det är bilder det rör sig om, en typ av grafik alltså. Skärmdumpen här nedan fick mig dessutom att tro att Photoshop CS3 skulle använda sig av grafikkortet mycket mer och på så vis vara mycket snabbare än tidigare versioner, men det var väl ett missförstånd då. =/

http://static.pici.se/pictures/LkgDeOGLQ.jpg

Mycket mer är väl att ta i... tror bara det används till 3D Layers för att visa 3d-objekt. Är ju skillnad på 3d-acceleration för att rita upp objekt och GPGPU-programmering. Det senare är ganska nytt i sammanhanget.

Visa signatur

WS: Asus X570-E, Ryzen 5900x, 2x16GB Ballistix E-die, EVGA 3080 FTW3 Ultra
FS: Asus X370-F, Ryzen 3600, 4x8GB G.Skill Flare, GT710, CM Stacker
HTPC: Asus F2A85-M, A10-5800K, 2x4GB G.Skill 2133MHz

Permalänk

Nu fattas det bara att de släpper allt till Linux.

Visa signatur

Hellre dö än fega.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MightyMag
Nu fattas det bara att de släpper allt till Linux.

Jo, GIMP är ju helt uselt jämfört med Photoshop.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kirkunit
Mycket mer är väl att ta i... tror bara det används till 3D Layers för att visa 3d-objekt. Är ju skillnad på 3d-acceleration för att rita upp objekt och GPGPU-programmering. Det senare är ganska nytt i sammanhanget.

Mjo, jag börjar förstå det nu.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Varför vill man det?
Anledningen till att du zoomar in till sådana nivåer att du ser varje pixel för sig tydligt är ju för att arbeta på den nivån, har sen någon antialiasing snyggat till det så försvinner ju halva poängen när du inte ens ser vad det är du gör. Är det det som du är ute efter är det ju bara att förstora bilden och använda antialiasing vid förstoringen.

Tror inte du hajar vad han menar..
När man jobbar med högupplösta verk, tex 300dpi 70x100cm (8268x11811px) får den fullskaliga bilden knappast plats på arbetsytan. För att helheten ska synas på arbetsytan krävs en zoom på ungefär 6.25% av 100% (beroende på upplösning i windows) Varannan zoom mot 100% blir ett kantigt exempel där antialiasing skulle va väldigt bra. Prova själv

Visa signatur

www.infantil.se
Humor, Video, Bild, Community

Permalänk
Medlem

Det är i och för sig sant, men inget större problem imho.

Permalänk

Humm, det skulle vara trevligt att byta upp sig till ny photoshop version, de har ju kommit med en del bra funktioner det senaste , som jag i mångt och mycket tycker är självklara och borde ha vart med sen version 7 eller så. Problemet är ju att man inte ens har en avlägsen chans att köpa det till det prise som det säljs till, och tiden då man fick licenser av skolan och kunde köpa billiga stundentlicenser är ju nu förbi.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!