Permalänk
Melding Plague

Fyra AM2+-moderkort

Nu är det återigen dags att se närmare på några billiga moderkort för AMD-processorer och denna gång har de integrerade grafikkretsar. Tre AMD 780G-moderkort ställs mot ett NVIDIA MCP78S. I vanlig ordning skall vi testa deras prestanda, effektförbrukning och överklockningsförmåga.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Nice test.

Kan inte swec testa high end am2+ moderkort oxå ?

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd

Till de moderkort med två eller tre grafikutgångar, går det att koppla in lika många skärmar och köra dem samtidigt?

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Till de moderkort med två eller tre grafikutgångar, går det att koppla in lika många skärmar och köra dem samtidigt?

780G stödjer två skärmar, analog VGA + HDMI eller DVI.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Det är skillnad på DVD och DivX... DVD kör MPEG2 och DivX kör DivX så du kan inte skriva att du testade dvd om du provar spela upp en divx. Varför testade du inte mkv 720p/1080p? Är väl det folk vill veta hur bra det funkar. Samt blev jag rätt konfunderad över hela grafiktestet. Kör du både integrerat igång samt HD3870?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett ok test men kunde ha varit bättre. väldigt mycket bättre. Men då hade det gällt att få tag på en hel del andra moderkort och andra processorer också. Men med det ni hade tillgängligt ni kunde ha testat mer utförligt med film uppspelningen, testat lite mera olika spel. Kändes sedan inte helt allt så vidare, allt för förhastat kanske?

Bra var att ni tog mera av de inte så allt vanligare moderkorten och var roligt att se hur de presterade. Dock var tråkigt att de vanligaste inte fanns med sedan som jämförelse.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
Det är skillnad på DVD och DivX... DVD kör MPEG2 och DivX kör DivX så du kan inte skriva att du testade dvd om du provar spela upp en divx. Varför testade du inte mkv 720p/1080p? Är väl det folk vill veta hur bra det funkar. Samt blev jag rätt konfunderad över hela grafiktestet. Kör du både integrerat igång samt HD3870?

Ja det stämmer, missade det i diagrammet. Dvs DVD (MPEG2) är det.
Försöker fixa utrustning för 720p/1080p till nästa gång.

Ett Radeon HD 3850-grafikkort användes för testerna. De med (enbart) den integrerade grafiken står som HD 3200 eller Geforce 8200.

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Ah, synd att jag köpte mitt AM2+ kort häromveckan, annars hade nog detta Gigabyte suttit fint =/

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Nice test. Kan dock inte undgå att påpeka ett skrivfel (eller en felaktig bild) på gigabyte-kortet, det står 4 st SATA-portar, bilden visar tydligt 6st.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teddilord
Nice test. Kan dock inte undgå att påpeka ett skrivfel (eller en felaktig bild) på gigabyte-kortet, det står 4 st SATA-portar, bilden visar tydligt 6st.

Fixat, skrivfel

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soyish
Nice test.

Kan inte swec testa high end am2+ moderkort oxå ?

Håller jag med om, skulle vara intressant.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zowix
Håller jag med om, skulle vara intressant.

Får se vad som går att ordna

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem

Bra test! de ca 9000 poängen i 3DMark06, var det med HD3850 eller endast det integrerade?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

själv köpte jag ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342270 dagen då det kom ut. Det kostade runt 1200:- då om jag inte minns fel. köpte det då för att kunna köra crossfire och x4 i framtiden, funkar klockrent och ´jag rekommenderar det även om det nu klassas in som budgetkort då det är såpass billigt (?)

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Bra test! de ca 9000 poängen i 3DMark06, var det med HD3850 eller endast det integrerade?

Det var med HD 3850

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
själv köpte jag ett http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342270 dagen då det kom ut. Det kostade runt 1200:- då om jag inte minns fel. köpte det då för att kunna köra crossfire och x4 i framtiden, funkar klockrent och ´jag rekommenderar det även om det nu klassas in som budgetkort då det är såpass billigt (?)

Har detta också, inga problem alls. Rekommenderas! (Buggen med PS/2-mus är fixad med drivrutinerna som finns med)

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
780G stödjer två skärmar, analog VGA + HDMI eller DVI.

Tack, är inget för mig då som nyttjar två bildvisare till min htpc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
Bra test! de ca 9000 poängen i 3DMark06, var det med HD3850 eller endast det integrerade?

Bra test. Asus verkar ju lite bättre när allt är oklockat. Men det klockade ju inte speciellt bra så det tappar nog en del där.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
Det var med HD 3850

Bra!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz

Jo, jag blev lite förskräckt nu när ett integrerat kort är så bra! Tur att det inte var så

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Är det Phenom eller HD3850 som drar sådär mycket ström?

Skaffade mig precis ett 120W picoPSU till min HTPC där det externa nätagget startar en störande fläkt vid 90W.
Hårdvaran är I90HD (inbyggt grafik), E4300@2700 osv.
Grejen är den att 90W-fläkten kör igång först vid 100% load, vilket aldrig händer (fått upp det i max 95% med filmuppspelning).

Permalänk

en stor bov kan nog vara nätagget.
Fattar inte varför man kör med ett 1000w agg i ett sådant system.

Saken är den att de flesta nätagg (även highend 80+are) har svårt att nå en hög energieffektivitet vid låg belastning vilket gör att en stor del av det som dras är spill i nätagget...
Ofta är det så som jag beskrivit men det finns ju de som har stor effektivitet redan vid låg belasning (typ 40w) men det är knappast 1000w-agg som detta...

Dessutom tycker jag det är konstigt att inte frågan tas upp om vad som är fel med siffrorna för två kort som drar oerhört mycket mer än konkurrenterna i "idle"-läg ...

det verkar ju tyda på att alla inställningar inte funkar eller är inställda rätt!!!
Exempelvis kan man ju ta och kolla på "cool n quiet" och andra strömspararfunkisar så att dessa är igång.

normalt skall det ej skilja så mhycket på kort med samma kretsar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KattenMongo
en stor bov kan nog vara nätagget.
Fattar inte varför man kör med ett 1000w agg i ett sådant system.

Saken är den att de flesta nätagg (även highend 80+are) har svårt att nå en hög energieffektivitet vid låg belastning vilket gör att en stor del av det som dras är spill i nätagget...
Ofta är det så som jag beskrivit men det finns ju de som har stor effektivitet redan vid låg belasning (typ 40w) men det är knappast 1000w-agg som detta...

Dessutom tycker jag det är konstigt att inte frågan tas upp om vad som är fel med siffrorna för två kort som drar oerhört mycket mer än konkurrenterna i "idle"-läg ...

det verkar ju tyda på att alla inställningar inte funkar eller är inställda rätt!!!
Exempelvis kan man ju ta och kolla på "cool n quiet" och andra strömspararfunkisar så att dessa är igång.

normalt skall det ej skilja så mhycket på kort med samma kretsar.

För tillfället har jag "bara" ett testsystem som jag använder. Alla kort var i BIOS inställda så likvärdigt som bara går. Men självklart ändrar man inställningar på något kort om det är rimligt.

Jag håller med om att det normalt inte skall skilja så mycket på kort med samma kretsar men det är faktiskt "bara" ett moderkort som det handlar om dvs Asus modell. Jetway är nvidias krets inte amds 780G.

Ser man till prestandan så anser jag att resultatet för Asus-modell bättre än väntat, trots att BIOS själv ville köra i 4-4-4-10 istället för 4-4-4-12 som jag ställde in. Så det kortet utmärkte sig på flera sätt (dvs jämfört med övriga 780G-kort)

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KnightCharger
För tillfället har jag "bara" ett testsystem som jag använder. Alla kort var i BIOS inställda så likvärdigt som bara går. Men självklart ändrar man inställningar på något kort om det är rimligt.

Jag håller med om att det normalt inte skall skilja så mycket på kort med samma kretsar men det är faktiskt "bara" ett moderkort som det handlar om dvs Asus modell. Jetway är nvidias krets inte amds 780G.

Ser man till prestandan så anser jag att resultatet för Asus-modell bättre än väntat, trots att BIOS själv ville köra i 4-4-4-10 istället för 4-4-4-12 som jag ställde in. Så det kortet utmärkte sig på flera sätt (dvs jämfört med övriga 780G-kort)

Du har rätt ang kretstyp.

Men ser man till den oerhörda skillnaden så väcker den en hel del frågor speciellt då andra test av dessa kretsar visar på att nvidias krets tom. är strömsnålare!

http://www.tweaktown.com/articles/1295/nvidia_geforce_8200_pr...

http://www.bit-tech.net/hardware/2008/05/20/jetway-jnc62k-gef...

Tycker att en sådan markant skillnad borde ha utretts grundligt innan publicering och att om inget "fel" hittades att en kontakt med nvidia för att se ifall de inte kan förklara skillnaden.

Detta är en klart FÖR stor skillnad när det gäller marknadsfärdiga produkter för att smyga undan så obehindrat.
Om konsumenter får dessa kort och det är ett fel på dem så ska de få reda på detta, även om det skulle vara så att dessa kort har felaktiga "default" inställningar i bioset.

Dessutom borde likheten mellan mobon med nvidias krets och asus modell ge upphov till funderingar över varför de skiljer sig åt så pass mycket som 33% till de andra...

Fett med kaffe!

Permalänk
Medlem

Det var ju väntat med överklockningen men visste inte att gigabytes kort var så billigt, det är riktiga kvalitetkomponenter på kortet så får fundera på om jag inte ska ha det själv.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Kan bara rekommendera Gigabytes kort. Kör ett sådant med en 4200+ och CoreAVC som decoder och har inga som helst problem att spela upp 1080p-filmer. Under 2000:- är ett grymt bra pris för en sådan HTPC i mina ögon.

Visa signatur

C2D E8400, X48-DS5, 4Gb RAM, HD4870
Barton2500+, Asus A7N8X-E-Deluxe, 1Gb RAM, 7600GS
Hackad MyBook W.E. 500Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TiCK
Kan bara rekommendera Gigabytes kort. Kör ett sådant med en 4200+ och CoreAVC som decoder och har inga som helst problem att spela upp 1080p-filmer. Under 2000:- är ett grymt bra pris för en sådan HTPC i mina ögon.

Har väl inget med moderkortet att göra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Har väl inget med moderkortet att göra?

Det har det väl. Grafikchippet är ju integrerat och står således för det mesta av grafik- och avkodningsprestandan. Och eftersom integrerat = billigt så håller jag med TiCK! Är själv sugen...

Visa signatur

Spel: Intel i5 9600K@4,8GHz | Hydro H100i Pro | 32GB Vengeance RGB Pro 3000MHz | Z390 Gaming X | HX750 | GTX1060 6GB | MSI Optix G273QF | Corsair Obsidian 500D RGB | EVO 970 Pro 500GB + EVO 980 1TB
Barnens: Intel i7 920 | 16GB Corsair | GA-X58A-UD7 | HX520 | GTX460 SLI | P182 | EVO 840 256GB

Permalänk
Medlem

Bra initiativ. Dock var det lite taskig inledning vilket kan avskräcka en del från att pröva AM2+moderkort. Har själv prövat Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 då de kostade över 2000:-, men hade inte råd med en riktig Phenomprocessor. Jag lackade då ur när mitt trådlösa nätverkskort inte fungerade till 100% och trodde givetvis att det berodde på moderkortet. Men jag bytte tillbaka till Intel och 775 vilket blev en dyr affär då man får ingenting för moderkort begagnat. Från top of the line av Gigabyte AM2+ till mainstream Gigabyte 775 som inte heller pallar nätverkskortet till 100%.

Permalänk
Medlem

Asus har tappat fokus på bra kvalitet. Det har märkts en nedgång för kvalitet på deras moderkort dom senaste åren och det bevisas även här. Deras moderkort är inte dom bästa anser jag, många moderkort är rent ut sagt skräp och en del är bra, dvs skiftande kvalitet på dom.
Mycket handlar om kvantitet än kvalitet som dom va kända för.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av epatnor
Det har det väl. Grafikchippet är ju integrerat och står således för det mesta av grafik- och avkodningsprestandan. Och eftersom integrerat = billigt så håller jag med TiCK! Är själv sugen...

Sa inte du att du kör på CoreAVC? Den drar ingen nytta av grafikkortet. Det är din CPU som gör allt jobb.