Abit kan sluta tillverka moderkort

Permalänk

Äsch, riktigt trist om detta nu stämmer..

Kanske ska jag då stöd-köpa ett P45 mobo från Abit när det nu kommer ut. Är sugen att byta ut mitt nuvarande Abit som har en del bra finesser som jag gillar men som inte har stöd för alla nyare processorer..

Visa signatur

Intel i7 12700KF, Asus Prime Z690-A, Gigabyte RTX 3070 Gaming OC, Corsair 32GB DDR5 5600Mhz, Noctua NH-D15 Chromax, Samsung 980 Pro M.2 NVMe 256 GB-OS, be quiet! Dark Base 900, Corsair RM 850X V2, LG UltraGear 32GP850

Permalänk
Medlem

Minns jag helt fel nu eller, slutade inte Abit tillverka moderkort ett tag? O sen kom tillbaka?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Abits S939 kort det var grejer det

Visa signatur

>AMD Phenom™ 1055T@3,8Ghz + NH-D14|Gigabyte GTX460 1GB@ 850/2200mhz|Gigabyte 870A|A-Data 4GB Ram|CM HaF 912+|Creative X-Fi Titanium+Z-5500|Kingston SSD| Och lite till.<

Permalänk
Medlem

Det är alltid trist när ett företag som Tex ABit går i graven. Har själv "ABIT IP35 PRO" och är helt OK men inte mer.

Visa signatur

Japp jag har dyslexi, så häng inte mig pga min grammatik.
CPU: Ryzen 7 5800X || GPU: ASUS ROG Strix RTX3070Ti OC || Moderkort: ASUS ROG Strix X570-F Gaming || RAM: 64GB 3200MHz || CPU kylare: Fractal Design Celsius S24 || Primär HDD: Samsung 980 PRO M.2 1TB

Permalänk
Medlem

Abit var kung på slutet av 90-talet. Alla mina kompisar hade Abit 1998-1999. När jag slutat lumpen och flyttat hemifrån körde jag först ett Soyo som jag sedan bytte ut mot ett Abit. Sista Abit-moderkortet jag körde var ett ABIT BX133-RAID, vilket fungerade klockrent. Hade iof även ett Abit NF7-S som bytesvara senare, men körde det aldrig. I år har jag funderat på ett Abit IX-38 men då det fått dåligt i test pga förlite lull så blev det ett Gigabyte igen.

Jag skulle tycka det vara väldigt sorgligt om Abit skulle försvinna helt. Hoppas de kommer på någon bättre lösning än att lägga ner.

Permalänk
Inaktiv

Abit IP35 pro var ju balnd det bästa, lite trist det där.

Permalänk

Jag hade har ett Abit-kort, som var riktigt fint och jag hade inga som helst problem med det. Sen köpte ett till begagnat Abit-kort som enligt säljaren (som var respektabel) skulle fungera. Men det gjorde det inte.

Visa signatur

"plattan som moderkortet är uppbyggt på (minns ej vad det heter)" - muhihihaha

Permalänk
Medlem

Hoppas att Abit inte lägger ner tillverkningen !

Bättre vore det om de lyssnade på oss konsumenter vad vi vill
ha och försöka förse marknaden med bra highend moderkort
jag skulle sakna abit om de försvann

Jag hoppas verkligen att de lyckas vända den negativa utvecklingen !

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Är mycket nöjd med mitt Abit QuadGT X38 kort. Extremt stabilt, pålitligt och billigt X38 kort. Överklockning fungerar även mycket bra, då jag kommer upp i en FSB om 510 helt stabilt.

Tråkigt att de eventuellt ska sluta tillverka moderkort men de måste ta fram bättre produkter för att kunna fortsätta. Ingen tvivel om att Asus och Gigabyte är mycket starkare.

Permalänk
Medlem

Jag har ett Abit AB9 Pro. Hade problem i början med så fort jag uppdaterade bios så har det funkat helt felfritt, inga problem med överclocking pga moderkortet (problemet för tillfället är temperaturen (nytt chassi på lördag)). Visserligen konstig placering av vissa SATA2-portar och IDE-porten. Men när jag köpte det fanns det inte många moderkort som bjöd på 9 SATA2-portar. Det var relativt billigt också vill jag minnas.

Permalänk

ab9 pro är en skam för abit, en skam!

Permalänk
Medlem

Abit har knappt några kort.

Permalänk
Avstängd

Synd om det blir så, har haft en hel del Abit-kort.. Första var ett ZM-6 vill jag minnas, det var iaf till socket 370 i vilken jag placerade en Celeron 533. Det var den första dator jag byggde helt själv för övrigt.
Svårt att glömma Abit KT7A också, en riktig killer vad det gällde klockning när det begav sej.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Det var ju tråkigt för Abit. Har aldrig haft några problem med dom och varit av den uppfattningen att dom vet vad dom gör, likaså MSI faktiskt.

Varför får MSI skit i den här tråden förresten? MSI "förtjänar" knappast Abits öde om det är det några försöker säga.

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk

Har haft alla deras killer-kort, Abit BH6 med 440BX-chipset, Abit KT7A, även det en riktig höjdare. Sen förstås Abit NF7-S. Fast nu verkar dom inte riktigt ha några bra kort.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk

Har själv kört med Abit-kort ganska många gånger och kan inte klaga. Är förvisso inte någon överklockare (än) men det har alltid fungerat stabilt för mig efter BIOS-uppdateringar. Fick ett KT7A-kort som inbyte efter ett haveri med ett MSI-kort, hur stabilt som helst och lever fortfarande med ny processor. Svårare då att få tag på en processor som funkar, och minnen till vettiga priser. Man ska ju få en gig SD133 för 100 spänn enligt mig.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

Men... men... nej!
Det här bådar inte gott. Har bara ägt ett Abitkort, men det har gått som en klocka genom allt jag utsatt det för med uppgradering, fläns och fläktbyten m.m. och det har aldrig så mycket som uppfört sig lustigt. Gillar det kortet.

Sen är det alltid illa när en aktör försvinner, och jag håller med om att det finns andra som hellre skulle få gå om man nu var tvungen att plocka bort en.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Fasen va synd! Mycket bättre än ASUS! Men folk köpte ASUS bara för de var dyrare
Mina stabilaste moderkakor har alla varit från ABIT

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Har ett abit 3'rd eye socket 939 moderkort. Riktigt trevligt och i toppklass. Kommer att sakna Abit om de försvinner, trots att jag inte har köpt något från dem på år och dar.

Permalänk

Verkligen tråkigt att höra men de är inte att undra på när reklamen från andra tillverkare verkligen sprutat ut från alla håll och kanter.

Om de var nåt som var grejer så var de i varje fall inte 939 utan snarare som så alltid *good old socket A*. Mantaray bios, hellfire m.fl på NF7s. Prolle så som BH-5's fick smaka finfin klock

IC7-MAX3, IS7'an inte helt dum den heller

NF7'orna vandrar för övrigt runt på ebay för de mesta, vill man uppleva så finns dom *just don't kill' em=/*

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem

Föredrar Abit över plojmärken som gigabyte.
Abit BH6 är en klassiker

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pontus_mRI
- Ja, du är ju iallafall inte den personen som jag skulle sätta på förstaplatsen vad gällande dina hårdvarukunskaper.

Jag har heller aldrig haft problem med Msi tycker dom fungerar klockrent
Och bara för att du inte klarar av att hantera ett betyder det inte att du är bättre snarare sämre

Visa signatur

/Lunk

Mobo: MSI 370x Pro Carbon CPU: Ryzen 5700x, RAM: Corsair 3600MHz 2x16GB GPU: Gigabyte 5700 XT OC PSU: Seasonic Focus GX 750W Chassi: Define R4 White

Permalänk
Medlem

Får köpa ett Abit P45 moderkort bara därför då, absolut min favorit tillverkare. Har ett NF7-S och ett BH7 som rullar på fortfarande.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunk
Och bara för att du inte klarar av att hantera ett betyder det inte att du är bättre snarare sämre

- Woot? Jag har lite högre krav och förväntar mig lite mer av ett moderkort, gör det mig sämre? ^_^

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunk
Och bara för att du inte klarar av att hantera ett betyder det inte att du är bättre snarare sämre

- Woot? Jag har lite högre krav och förväntar mig lite mer av ett moderkort, gör det mig sämre? ^_^

Permalänk
Moderator
Testpilot

Håll i hästarna nu. Det är fortfarande bara ett rykte.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Inget att sörja, håller man inte måttet och snålar på komponenter så försvinner man. Det är bara trevligt att dåliga försvinner och att man inte kan leva på gamla meriter. Stora felbeslut som gjort att dom hamnat där hamnat. Då dom gjorde bra moderkort så var dom oxå på top. Men sviker man det som gjorde en stor så är det kört.

Mitt BX6 2.0 funkar fö utmärkt fortfarande och har stått som tankmaskin i bra många år nu nonstopp.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Haft 3st Abit NF7-S 2.0, dom två först var DOA, det tredje fungerar fortfarande, det sitter i mina föräldrars dator.
Sedan köpde jag ett Abit AN8-SLI som fungerade rätt kasst...
Aldrig mer Abit!

Synd att det kanske försvinner en tillverkare som sätter press på priserna men det fins ju så många andra kvar och abit har ju inte gjort ett vettigt kort på flera år.

Visa signatur

[ASUS STRIX B650-A | AMD Ryzen 7600X | 32Gb DDR5 6000MHz CL36 | GeForce RTX 4080 | Custom Loop Cooling]
Det heter DATOR, inte DATA!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Goldfinger
Synd för Abit har ju varit med ganska länge och gjort många bra moderkort.
Mitt Abit BH6 rullar fortfarande Kulststatus på det moderkortet.

Oh herregud, var det något Abit floppade på så var det deras BH6 serie. En sämre bräda får man leta efter, vi snackar inte måndagsexemplar här inte, det var en massproduceras flip-flop bräda.

Vet inte hur många gånger jag svor åt sådana moderkort på den tiden.

Permalänk
Avstängd

synd synd, tycker det är lustigt med dessa "MSI" hatare

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag