Köp av processor och moderkort, är det rätt läge?

Permalänk
Medlem

Köp av processor och moderkort, är det rätt läge?

Hej där!

Jag är väldigt sugen på att köpa en helt ny dator till sommaren, antagligen i samband med 4870 som verkar galet prisvärt om man ska tro ryktena.

Men en grej jag är mer osäker på är om det är rätt att köpa till exempel en E8400-processor och ett P35-moderkort, tex http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=MSIP35NEO... när nahalem eller vad det nu heter kommer att komma senare i år och de nya moderkorten (som var med i dagens artikel).

Kommer jag ångra mig när jag köpt en dator med E8400 och ett P35-moderkort för att nästa generation av dessa kommer vara sjukt mycket bättre?

Alla tips uppskattade!

MVH Axel.

Permalänk
Medlem

konsumentversioner av Nehalem kommer först nästa år
det är alltid bättre att vänta lite längre innan du köper hårdvara, och lite längre, och lite längre till... när du än köper kommer det finnas ny spännande hårdvara som står runt kröken och lockar
du gör definitivt inget dåligt köp, har P45 släppts då kan det vara ett vettigt kliv dock

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket för svaret!

Vad kommer jag som datoranvändare märka för skillnader mellan ett P35 för ca 750kr och motsvarande P45, fast något dyrare då pga nylanseringen?

Permalänk

Det är aldrig rätt läge för att köpa dator

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Det är aldrig rätt läge för att köpa dator

Kunde inte sagt det bättre själv.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

När är det minst dåligt, då?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
När är det minst dåligt, då?

Alltid.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Vad finurliga svar ni har...

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Axy
Vad finurliga svar ni har...

Hehe jag vet.

Men se det så här. Hur stort behov är du av att ha en ny dator just nu? Nehalem är tänkt att släppas till jul och då snackar vi om entusiastmodellen som kommer kosta multum.

Köp du dig en E8400 och ett P35-moderkort.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt