Pirate Bay anklagar mediaindustrin för "köpt rättegång"

Permalänk

Väljer att tro på fildelaren i det här fallet, tycker synd om honom med efter att ha läst hans blogg. Sjukt cyniskt om det är IFPI som ligger bakom desinformationen, betyder att de vill förstöra en oskyldig killes liv ytterligare. Sätt skottpengar på asen.

Permalänk
Medlem

Oskyldig? Fildelning ar olagligt dude.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk

Lagar är ingen universell sanning. Lagar kan ändras, dude.
Utan fildelning kommer dator-industrin att gå i stå.
Internet-leverantörer kommer att få minskade intäckter, för vem vill sitta på en 10-Mbit-lina när det inte går att ladda hem saker?
Samt att musik- och film-intresset kommer att minska.

Permalänk
Medlem

Eh...ja lagar kan andras. Men att andra en lag genom att bryta den ar en aning anarkistiskt.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Medlem

Hetzz - Det är ju bara dynga, först anklagar du mig för att inte har läst vad han skrev, vilket jag hade och besvarade på ett enligt mig vettigt sätt, sen så tar du punkt efter punkt och lägger in en massa värderingar i vad jag har skrivit som inte kan utläsas från något än din egen vilda fantasi.

1) Nej han hävdade att det var enkelt, vilket jag visade att det inte var
2) du höll med mig
3) du har missförstått begreppet med att bojkotta något
4) På vilket sätt skulle det vara ett argument mot att att det är stöld?
5) Har inte att göra med att ha råd, och det har jag inte heller hävdat, läs vad jag skriver
6) du håller med mig
7) helt irrelevant
8) Nej jag gav ett exempel på hur man kan betala för sig på ett hyffsat smidigt sätt. Sluta läsa in saker som jag inte har hävdat, ett tips är att försöka följa diskussionen.
9) Så om tjänsten är dålig så är det ok att stjäla?

Jag ser samma gamla skitsnack som vanligt. Man försöker motivera sina "stölder" med att branschen är för gammalmodig, att produkterna håller för låg kvalitet, att det är för svårt att köpa dessa osv osv...

Bojkotta då, men stjäl inte grejjerna isf. Jag säger inte här att jag aldrig har piratkopierat, men jag skulle iaf inte komma med sådana här skitargument för att rättfärdiga det. Det är ju ren lögn alltihopa. Sluta ljuga, åtminstone för er själva. Ni stjäl för att ni inte vill betala för er eller i vissa sällsynta fall, faktiskt slippa göra er omaket att gå och köpa produkten.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk

Kopiera är INTE stöld. Punkt.
Många tycks ha gått på film- och musikbranchens indoktrinering, som med sin propaganda försöker nöta in i folks medvetande att kopiering är stöld.
Bara för att en lögn upprepas ett oändligt antal gånger, så blir det inte
en sanning bara för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av frysskåp
Bara för att en lögn upprepas ett oändligt antal gånger, så blir det inte
en sanning bara för det.

Det är ett tveeggat svärd... fungerar exakt lika bra för/emot.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem

Läste på ett annat forum om en norsk undersökning och dom kom fram till att fildelare är dom som går på mest bio och köper mest ny utkommna DVD filmer???...tycker det kunde vara värt att nämna och jag tror till 100% på undersökningen att den stämmer....:P
MVH

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OlofTheGreat
Eh...ja lagar kan andras. Men att andra en lag genom att bryta den ar en aning anarkistiskt.

Var olagligt att gå mot röd gubbe, följde du den lagen med?
när hela praktist taget hela samhället inte ser lagen riktigt motiverad och blir omöjligt för staten att upprätthålla den så måste man ändra.

Visa signatur

"I wrap my raskal two times, because i like it to be joyless and without sensation. Its a way to punishing supermodels."

Permalänk
Medlem

Kom på en annan sak då, ett citat som lyder "Man ska inte bita handen som föder en"...peace

Visa signatur

"Citera för svar!"

Speedrunner

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av whenjohnfalldown
Läste på ett annat forum om en norsk undersökning och dom kom fram till att fildelare är dom som går på mest bio och köper mest ny utkommna DVD filmer???...tycker det kunde vara värt att nämna och jag tror till 100% på undersökningen att den stämmer....:P
MVH

Jag tror också på att det stämmer, speciellt när det gäller filmer som inte ens kommit till oss i norden. Jag själv till exempell ser först filmen på bio (fast det var mer förr pågrund av att bio har för många störande element idag) och sen om jag tyckte om filmen köper jag den (till ett pris jag anser mig vara villig att betala för just den filmen).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ragganof
Var olagligt att gå mot röd gubbe, följde du den lagen med?
när hela praktist taget hela samhället inte ser lagen riktigt motiverad och blir omöjligt för staten att upprätthålla den så måste man ändra.

Precis, den lagen är totalt meningslös och togs bort eftersom det var för många som sket i den. Jag har sett så många som går mot röd gubbe och många tänker nog inte på att de bröt mot lagen (alltså då man fick böter för att gå emot röd gubbe) eftersom man inte såg det som ett brott och på samma vis är det nu med piratkopiering, man ser det inte som ett brott. Och juridiskt så har man inte heller själt något eftersom inget inkomstbortfall har drabbat någon (och ja det är en himla skillnad på ett tänkt inkomstbortfall och ett faktiskt sådant). Vad dessa bolag verkar missa är att det inte är privatpersoner som först lägger ut deras filmer, musik, spel utan mycket kompetenta crack grupper och det är detta som gör att alla deras sabla skydd är totalt meningslösa eftersom de inte kommer hjälpa och bara drabbar de som vill göra rätt för sig. Kan någon då ge mig en vettig anledning att behålla dessa skydd när de väl knäckts?

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Medlem

Eh...att ga mot rod gubbe ar inte inom kategorin stold. Man kan inte jamfora det med stold. Det ni sager ar ju samma sak som att om alla borjar stjala saker i affarerna sa kommer det till sista bli borttaget som olagligt? En aning skumt argument.

Och Frysskap...kopiering av kopta produkter ar inte olagligt. Men stolda produkter ar en annan sak.

Visa signatur

Nätagg: Fractal Design 1000W Platinum CPU: i7 4790k 4,4ghz RAM: 16gb GPU: Palit 1080

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OlofTheGreat
Eh...att ga mot rod gubbe ar inte inom kategorin stold. Man kan inte jamfora det med stold. Det ni sager ar ju samma sak som att om alla borjar stjala saker i affarerna sa kommer det till sista bli borttaget som olagligt? En aning skumt argument.

Och Frysskap...kopiering av kopta produkter ar inte olagligt. Men stolda produkter ar en annan sak.

Det var inte det som menades, och nej det är inte stöld oavsett hur mycket de (alltså mediabolagen) påstår det (orkar inte gå in på det då detta har debaterats ett antal gånger i detta forum).

Hur som helst så spelar det ingen roll ifall det inte är stöld att gå mot röd gubbe eftersom det var "olagligt" att gå mot röd gubbe och gjorde man det fick man böter. Eftersom den "lagen" inte var möjlig att upprätthålla (polisen hade varit tvungen att bevaka varje övergånställe och det hade varit absurt) så tog de bort den och på samma sätt är det med piratkopiering, den är omöjlig att upprätthålla. Problemet ligger i att den inte är accepterad av den stora massan och för att en lag ska funka så måste det finnas något i den som gör att folket tycker den är värd att behålla (så att säga). Folk begår inte brott bara för att det är olagligt, den stora massan tycker det är moraliskt förkastligt att stjäla. Däremot tycker de inte (med all rätt) att det är stöld att ladda ner en film eller vad det nu må vara, ja det är olagligt men stöld är det inte.

Piratkopiering är i princip samma som ni som köper spel i andra hand (fastän ni gör rätt för er) eftersom inte en enda krona går till företaget som givit ut det. Så om piratkopiering är orsaken till att det går sämre för dom, tänk då på att ni som köper begagnade spel också är en bidragande faktor och till skillnad från er så kan faktiskt en som piratkopierat en produkt köpa den, jag tvivlar starkt på att ni skulle köpa produkten en gång till...

Men det är nog bara en tidsfråga innan bolagen kommit på en lösning till detta problem (för det är verkligen ett stort problem för dom) och vi ser nu bara början med Mass Effect för pc, får de fortsätta utan att någon reagerar kommer ni i framtiden inte kunna köpa begagnade spel.

Visa signatur

Jack of all trades

Permalänk
Avstängd

tipsa radion?

Permalänk
Medlem

CorranHorn - du är ju så långt uppkörd i ditt eget skitsnack så jag tror inte du har den blekaste aning vad du pratar om längre.

Ta upp huvudet ur dynghögen (där ni för övrigt hämtar era argument) och försök åtminstone att se på den stora bilden.

Rollen av en lag är givetvis att återspegla den gällande moralen i samhället, men det är också under förutsättning att informationen kring både för och nackdelar når alla medborgare.

Visa signatur

optimisten påstår att vi lever i den bästa av världar, medan pessimisten fruktar att det är sant

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CorranHorn
Det var inte det som menades, och nej det är inte stöld oavsett hur mycket de (alltså mediabolagen) påstår det (orkar inte gå in på det då detta har debaterats ett antal gånger i detta forum).

Hur som helst så spelar det ingen roll ifall det inte är stöld att gå mot röd gubbe eftersom det var "olagligt" att gå mot röd gubbe och gjorde man det fick man böter. Eftersom den "lagen" inte var möjlig att upprätthålla (polisen hade varit tvungen att bevaka varje övergånställe och det hade varit absurt) så tog de bort den och på samma sätt är det med piratkopiering, den är omöjlig att upprätthålla. Problemet ligger i att den inte är accepterad av den stora massan och för att en lag ska funka så måste det finnas något i den som gör att folket tycker den är värd att behålla (så att säga). Folk begår inte brott bara för att det är olagligt, den stora massan tycker det är moraliskt förkastligt att stjäla. Däremot tycker de inte (med all rätt) att det är stöld att ladda ner en film eller vad det nu må vara, ja det är olagligt men stöld är det inte.

Piratkopiering är i princip samma som ni som köper spel i andra hand (fastän ni gör rätt för er) eftersom inte en enda krona går till företaget som givit ut det. Så om piratkopiering är orsaken till att det går sämre för dom, tänk då på att ni som köper begagnade spel också är en bidragande faktor och till skillnad från er så kan faktiskt en som piratkopierat en produkt köpa den, jag tvivlar starkt på att ni skulle köpa produkten en gång till...

Men det är nog bara en tidsfråga innan bolagen kommit på en lösning till detta problem (för det är verkligen ett stort problem för dom) och vi ser nu bara början med Mass Effect för pc, får de fortsätta utan att någon reagerar kommer ni i framtiden inte kunna köpa begagnade spel.

Alla spel som säljs i andra hand är någon gång köpta original, det är inget större problem än för någon annan bransch. Piratkopiering är ett problem eftersom 100000 personer kan inneha ett spel utan att någon har betalat för det.

Jag är inte så säker på att den stora massan vill legalisera piratkopiering, i synnerhet den arbetande delen av befolkningen inser nog att även artister och upphovsmän måste få betalt för sitt arbete.

Permalänk
Medlem

LOL... läs: http://www.idg.se/2.1085/1.166467

Konstaterat att polisen var anställd av Warner innan det att åtal väckts mot PB. Det är ju tragiskt, men åklagaresn utsago sedan gör det till en komedi för låt oss citera och se var det motsäger sig själv.

Håkan Roswall: "Jag gör bedömningen att han hamnade i en beroendeställning till Warner den 21 januari 2008. Då är han anställd, i vart fall har man kommit överens då"

Lite senare i artiklen: "Men att polismannen satt på dubbla stolar betyder ingenting för polisutredningen"

Låt oss alltså konstatera att en beroendeställning, populärt kallat jäv situation, inte har något med polisutredningen att göra även fast utredningen utfördes av sagt person som sitt i denna jäv situation. Tror denna åklagare, Håkan Roswall, skulle ha lite nytta av att slå upp de gamla skolböckerna och se vad jäv egentligen kan ställa till med... eller jag kanske är för optimistisk att anta att denne person har en adekvat utbildning?

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.