Windows 7 bekräftas till 2010

Permalänk
Medlem

Jag säger som många andra, varför envisas de med 32 bitar? Ska bli lite intressant hur "fail" Windows 7 blir. Fast det kan ju bara inte bli värre än hur Vista såg ut vid lansering. Det går bara inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arzei
Jag säger som många andra, varför envisas de med 32 bitar? Ska bli lite intressant hur "fail" Windows 7 blir. Fast det kan ju bara inte bli värre än hur Vista såg ut vid lansering. Det går bara inte.

Windows ME?

Permalänk
Medlem

År 2010 har Linux tagit rejäl marknad från microsoft och kanske t.om kommer gå om MS. Det är vad jag förutspår.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
År 2010 har Linux tagit rejäl marknad från microsoft och kanske t.om kommer gå om MS. Det är vad jag förutspår.

ja om bara linux branshen kan enas lite mer och spel börja utvecklas i opengl (och även då som följd släpps till linux) så är det definitivt en möjlighe,t om än ganska liten.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
ja om bara linux branshen kan enas lite mer och spel börja utvecklas i opengl (och även då som följd släpps till linux) så är det definitivt en möjlighe,t om än ganska liten.

Allt handlar väl inte om spel? Tänk alla arbetsplatser, företag, servrar, med mera

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Allt handlar väl inte om spel? Tänk alla arbetsplatser, företag, servrar, med mera

nej inte allt, men en hel del, i alla fall för privatpersoner. De flesta företag har nog ingen större anledning att inte gå över till linux redan nu.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Ok säg 2015 då, har det nog hänt lite mer på Linuxmarknaden. Då tror jag skarpt på att MS glansdagar verkligen är förbi

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Spelindustrin är ett trassel av beroende förhållanden som inte är så lätt att knyta upp, och dessutom ekonomiskt krävande. World of Padman och andra projekt visar å andra sidan att det finns potential. "Tyvärr" är spel ofta inkörsporten för gemene man till ett operativ system, vilket också har en nackdel (i alla fall som jag uppfattar det): många kör fast i sitt datoranvändande och utvecklar inte sitt kunnande nämnvärt.

Trots bristen på visuellt imponerande spel för Linux, så är ibland spelidéerna inte sämre. Däremot finns det en ganska intressant utveckling bland Linux användare:
- till en början var kanske intresset större vad gäller spel och annan underhållning
- men efter en tid, och då inte bara pga av bristen på spel, så började själva operativ systemet i sig bli ett större intresse

Kanske har jag blivit som TV-reklamen "tillräckligt gammal för att tala pension", men hur som så fick möjligheterna i Linux mig att nästan fullständigt tappa intresset för spel. Det finns ju så mycket annat mycket mer stimulerande och intressant att göra med en dator! Det var något som jag aldrig upplevde med Windows, eftersom Windows inte tillåter särskilt stor frihet att modifiera.

Hälsningar
/gammal stofil

Permalänk
Avstängd

om alla spel och program fungerade smärtfritt på linux skulle windows inte existera värst länge till

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
om alla spel och program fungerade smärtfritt på linux skulle windows inte existera värst länge till

*LOL* Det gör dom ju inte till Windows heller

Problematiken med Linux o CO, är användarvänligheten vid tex installation och ett mycket tyngre skäl till..

Nya datorer som folk som är gröna på datorer köper, kommer bundlade med OP system...dvs de säljs med Win.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
Problematiken med Linux o CO, är användarvänligheten vid tex installation...

OK, låt oss då höra argumentationen för påståendet. Utan empiriska bevis förblir det inget annat än ett återberättande av en myt. Du väcker två frågor:
- vad är definitionen av användarvänlighet?
- på vilket sätt och i jämförelse med vad är installationen problematiskt?

Bevisbördan ligger på dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
OK, låt oss då höra argumentationen för påståendet. Utan empiriska bevis förblir det inget annat än ett återberättande av en myt. Du väcker två frågor:
- vad är definitionen av användarvänlighet?
- på vilket sätt och i jämförelse med vad är installationen problematiskt?

Bevisbördan ligger på dig.

Jag har installerat alla windowsversioner som finns och provat tre olika linuxversioner, jag har ALDRIG lyckats installera en linux så den fungerar helt.

Med windows sätter man i CDn (disketter på den tiden det begav sig) och installerade, aldrig några problem. Drivrutiner finns för de tillbehör man hade.

Linux installerar man, funkar bra man får upp sin desktopp och så. Installerar drivrutinen för sitt grafikkort (eller annat tillbehör äldre än 6 månader) och sedan startar aldrig datorn igen. Då ska man bli expert på en massa saker och använda sin windowsdator för att surfa runt och hitta patcher och forum för hur man ska göra. Det pallar man inte om man inte är 14 och har sommarlov.

Provade en annan dist, -buntu (fyll i valfri förstabokstav) och den startade installationen, efter 2 dygn drog jag ur sladden eftersom den fortfarande inte var färdig och ingen vet vad den höll på med.

Hämtade en linux mediacenterversion som skulle kunna styra hela husets alla funktioner. Den installerades nästan färdigt och skulle kolla runt på lite saker på nätverket. Förutom att teckensnittet i denna textbaserade miljö var så litet så man inte såg vad det stog (Det hade säkert gått att ändra med ett shell kommando som man hade hittat efter några timmars googlande) så hade jag inte en aning om bad jag skulle göra när den gått igenom samma rutiner 12 ggr och sa att den nu skulle kolla igenom nätverket igen efter prylar. (Kör numera MCE, vilket inte heller funkar till 100% men det startar iallafall om man bootar om datorn.)

Empiriskt nog för dig?

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
OK, låt oss då höra argumentationen för påståendet. Utan empiriska bevis förblir det inget annat än ett återberättande av en myt. Du väcker två frågor:
- vad är definitionen av användarvänlighet?
- på vilket sätt och i jämförelse med vad är installationen problematiskt?

Bevisbördan ligger på dig.

Du tycks lida av någon villfarelse att folk är skyldiga dig förklaringar ?

Så fungerar varken livet eller detta forum. KRÄVER du bevis, så förelår jag att du är din egen betjänt, för den kommandotonen funkar icke på mig.

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
...

Då kan man fråga sig om detta är på en specifik dator du har fått dessa "empiriska" erfarenheter eller om du har testat med fler datorer. Det finns hårdvara där ute som inte är väl supportad för linux.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bogey
*LOL* Det gör dom ju inte till Windows heller

Problematiken med Linux o CO, är användarvänligheten vid tex installation och ett mycket tyngre skäl till..

Nya datorer som folk som är gröna på datorer köper, kommer bundlade med OP system...dvs de säljs med Win.

användarvänligheten vid installation har blivit exceptionellt mycket bättre nu de senaste åren, du kanske ska testa att installera senaste ubuntu så får du se själv om det är enkelt eller inte. Allt sker med ett grafiskt gränsnitt, på precis samma sätt som installationen av windows.

vidare så säljs inte alla nya datorer med windows, några enstaka säljs med linux, se t.ex. eeepc.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Då kan man fråga sig om detta är på en specifik dator du har fått dessa "empiriska" erfarenheter eller om du har testat med fler datorer. Det finns hårdvara där ute som inte är väl supportad för linux.

Nu bevisade du själv tesen. På alla de burkarna jag har misslyckats med linuxinstallationen fanns windows först.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Nu bevisade du själv tesen. På alla de burkarna jag har misslyckats med linuxinstallationen fanns windows först.

men det finns väldigt mycket hårdvara som fungerar alldelles utmärkt. Vet man exempelvis att man vill ha linux så väljer man inget ATI kort utan ett Nvidia för man vet att det fungerar bättre. Min nuvarande dator och min föregående fungerar/fungerade alldelles utmärkt till linux.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Grabbar/Flickor, om ubuntu inte funkar testa nån annan distribution. Jag hade enorma problem med Ubuntu, övergav det , testade Opensuse och det fungerar bättre än den bästa windows jag någonsin haft. Ni kan ju inte ge upp efter en gång. Pröva med olika hårdvara/datorer med mera. Den gång ni fått Linux att fungera så var nöjda med er själva och om tvunget spelen skall vara kvar så kör Linux sidebyside med Windows med en dualboot. Svårare än så är det inte. Sen märker ni att en ny värld öppnar sig för er utan att giriga programföretag vill roffa åt sig era pengar.

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Hedersmedlem

Funkar eller inte är upp till dig Bogey. Det är bara det att jag är ganska less på allmänna påståenden i detta och så väl som "Windows sucks" och även när det gäller de årligt kommande artiklarna "nu är Linux redo" eller "nu tar Linux över". I vanliga fall är det alltid Linux användaren som förväntas försvara ett och annat, så därför valde jag helt enkelt att sätta lite spinn på det hela med att vända på steken för att se vad som skulle hända (därav det som du uppfattar som en "villfarelse"). I vanliga fall ignorerar jag annars dessa generaliseringar.

Om du läser mina tidigare inlägg så ser du genomgående att jag anser att var och en väljer vad som passar för en bäst, och därmed punkt. Användarvänlighet däremot är ett så subjektivt uttryck att det egentligen inte har med saken att göra. Vi har alla rätt till våra personliga uppfattningar.

Till ZecretW: du slår egentligen bara fast det jag ville belysa, nämligen att det är individuellt. Jag är långt ifrån någon expert på Linux, och är egentligen uppvuxen på Windows och administrerar Windows system, men trots det finner jag Linux långt mer logiskt och lättare att administrera. Jag är dock inte lika med alla.

En familj som pga sin bakgrund inte haft någon som helst datorvana köpte av mig en dator med dual-boot: perfekt fungerande Windows XP och Linux. Intressant att en av fem valt att använda XP och övriga fyra Linux. Detta tar jag inte upp som något bevis, och scenariot här är av typ förinstallerat operativ system, men det visar dock på att vi människor är olika och uppfattar olika ting som lätta eller vice versa.

Permalänk
Medlem

Jag installerade openSuSE 11 igår, release candidate. Utvecklingsversioner har jag aldrig vågat mig på innan, men var lite sugen på att se vad de hittat på för nytt, och självklart möjligheten att kunna bidra med något. Installationen/uppgraderingen gick helt felfritt. Dock har jag lite problem med min externa hårddisk just nu, men kom inte och säg att det skulle vara svårt att installera GNU/Linux - för det är det inte längre. Ubuntu, Fedora och openSUSE utvecklas just för användarvänligheten, och det är ingen som helst skillnad mot att installera Windows XP eller Windows Vista i jämförelse.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande

användarvänligheten vid installation har blivit exceptionellt mycket bättre nu de senaste åren, du kanske ska testa att installera senaste ubuntu så får du se själv om det är enkelt eller inte. Allt sker med ett grafiskt gränsnitt, på precis samma sätt som installationen av windows.

vidare så säljs inte alla nya datorer med windows, några enstaka säljs med linux, se t.ex. eeepc.

Visst, saker o ting är enklare nu, men fortfarande en bit kvara tills nybörjare ger sig på att installera och sant är att många, kanske de flesta burkar säljs helt utan OP system. De flesta här tex bygger väl sina egna, även om vi inte är representativa för "normalanvändaren".

Visa signatur

Don´t do this, don´t do that. Do this and think that.
Serious, do you really think I give a shit?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag har installerat alla windowsversioner som finns och provat tre olika linuxversioner, jag har ALDRIG lyckats installera en linux så den fungerar helt.

Det här är min erfarenhet också. Installerade ubuntu på min dator. Det hittade inte mina hårddiskar. Efter mycket surfande på nätet hittade jag någon sorts hack där man gick in och skrev in kod i en prompt. Då hittade den diskarna, men filhanteringen fungerade inte. När jag bootat datorn några gånger slutade den starta ubuntu.

Det här var två år sedan. Det kan väl säkert ha hänt en hel del sedan dess, men det ska mycket till innan jag använder linux igen. Möjligen om jag köper en eee-PC som reseskrivmaskin.

Permalänk
Hedersmedlem

Fascinerande läsning. Sedan jag började med Linux år 2004 har jag åt mig och andra gjort uppåt hundratalet installationer på alltifrån äldre till splitternya datorer, både hemmabyggen och förtillverkade, och hittills har det aldrig misslyckats. Jag menar inte detta som en utmaning, och jag ifrågasätter inte er kompetens på något sätt, men det skulle ändå vara intressant att få lägga händerna på de nämnda datorerna på vilka det aldrig gått att installera Linux.

Går det att få en enkel hårdvaruspecifikation specifikation av er, Sneaky och ZecretW?

Det enda riktiga kruxet jag stött på hade egentligen med en gammal CTR skärm att göra (det var ett elände att hitta specifikationen och lura ut ur refresh-rate för den), men samma problem har jag haft med Windows (blev faktiskt nyligen tvungen att köpa en ny billig skärm till en server eftersom den varken i VGA läge eller med rätt drivrutiner förstod sig på skärmen; ja utan tillverkarens drivrutiner klarade inte Windows av att boota i något annat läge än VGA på övriga skärmar heller, men det bekräftar väl också att det alltid går att finna några undantag). Fördelen med Linux i det fallet är ju att systemet fortfarande tuggar på och att det går att gå över i textläge och göra justeringar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Det enda riktiga kruxet jag stött på hade egentligen med en gammal CTR skärm att göra (det var ett elände att hitta specifikationen och lura ut ur refresh-rate för den)

det kan jag hålla med om att det är ett h***vete men nu när jag har tft skärmar istället så är det plug-and-play och väldigt mycket enklare. Så antalet personer därute som verkligen får problem med det idag måste ju vara minimalt.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Hedersmedlem

Sant. Dessutom så fungerar den stora mängden av t ex standard DELL CTR skärmar utmärkt. Det är de där lite mer exotiska gamla skärmarna som kan vara ett problem. Men som sagt, de flesta av dessa har nog hamnat på tippen vid det här laget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Går det att få en enkel hårdvaruspecifikation specifikation av er, Sneaky och ZecretW?

Grafikkortet som inte fungerade; Hp standardburk med grafikkort Matrox G550 Dualhead med 2 st 19" monitorer på högkant en 90grader och en 270 grader.

Den som aldrig startade; en Siemens PIII "standard" desktop dator.

Avancerade HTPC installationen; se mitt galleri, "HTPC-300". På denna har jag även provat nån linuxdist som skulle vara jätteliten och smidig, men den startade aldrig i mer än setup mode.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem

Du valde då minsann inte den lättaste vägen, ifall konfigurationen ovan med Matrox kortet var din inkörsport till Linux. Det fungerar, men eftersom det är utanför standard konfiguration kräver det lite kunnande om hur X fungerar. I för sig måste du varit medveten om utmaningen innan du försökte.

Siemens PIII är mer av ett mysterium för mig. Har aldrig någonsin stött på problem med liknande datorer. Även de i686 optimerade fungerar utmärkt på dessa datorer. Däremot finns en möjlighet för hårddiskproblem med äldre datorer; en tidigare installation kanske fungerar med lite hickningar, men felen kan ställa till det nämnvärt ifall allt raderas och du försöker läsa in en ny installation (detta har hänt mig, men eftersom det är ett hårdvarufel oberoende av vilket operativ system som installeras så räknar jag ju naturligtvis inte in detta).

Avancerade HTPC: ja din beskrivning säger ju en del. Återigen kanske det vore bäst att först utforska mer standardlika miljöer innan du ger dig på något sådant.

Du får väl sätta detta i sitt rätta perspektiv, utifrån din beskrivning:
- "jag har installerat alla windowsversioner som finns och..."
- "...och provat tre olika linuxversioner..."
Installerat alla Windows versioner tyder ju också på en hel massa användartid. Liksom jag så tror jag du också lärt din väg runt diverse problem i Windows, något som vi lätt glömmer bort och sedan tar för givet. Med lika mycket Linux-erfarenhet under fötterna så skulle jag tro att du upplevt det annorlunda.

Som jag redan skrivit så fungerar vi människor likadant. För mig är det sant som en inbiten Windows användare och IT-administratör på ett universitet sa till mig: "om du en gång kommit in i Linux finns det inte en chans att du skulle gå tillbaka till Windows"; och nu har jag hamnat där och pga det har många i min omgivning gjort detsamma (akta er det är smittsamt ). För andra är biten "att komma in i" redan en för hög tröskel, eller något som ligger långt ner på prioriteringslistan, och åter andra bryr sig helt enkelt inte.

För att återgå till trådens tema (jag är till stor del också skuld till att vi hamnat "way off-topic"; ber om ursäkt för det) så är detta också Microsofts utmaning. Deras kundkrets har av hävd ett större motstånd mot förändring (jämför detta med andelen Linux användare som hellre väljer test repositories framför de stabila), och därför möter introduktionen av Vista per automatik "proteströrelser" (jag frånser här tekniska meriter). Windows 7 kommer kanske därför att bli en än mer kritisk lansering för Microsoft. Förändringarna i t ex Office 2007 har inte fått deras marknad att hurra nämnvärt, tvärtom är det många gamla kunder som irriterar sig över förändringarna i GUI:et, vilket lett till att Microsoft härom dagen släppte ett s.k. hjälp- och sökverktyg för programmet.