Nvidia jobbar redan på ersättare till nya Geforce

Permalänk

Att köpa ett grafikkort är som att köpa en bil, efter första körningen är halva värdet borta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joelh
You wish.. ATI fanboy eller?

Jag är grymt road av att någon med nVidias logga som avatar kommer med en sådan kommentar ^^

Permalänk
Medlem

Mjo, Nvidia säger att ATi inte är ett hot, ändå så känns var och varannan lansering väldigt påverkad av vad exakt ATi gör. 8800GT så lägligt före 3870, GX2 som ett svar på 3870X2... och nu detta. 65nm GTX 280 så lägligt till 4870, trots att 55nm verkar stå runt knuten.

Det är lite som katten kring het gröt.

Permalänk
Medlem

Nu väntar man bara på att A'Ndoja och/eller DataNusse ska vända detta till något positivt.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Avstängd

Ja, varför lägger nVidia inte helt enkelt ner verksamheten, jag menar ""Everything that can be invented has been invented."

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Nu väntar man bara på att A'Ndoja och/eller DataNusse ska vända detta till något positivt.

Då får jag göra dig besviken då. För jag tänker inte vända det här till något.

Kanske du vill lägga till något negativt?

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

En intern test av NVidia som jämför GTX 260 och 280 mot ATI 3870 X2 har dykt upp. Typiskt nog så visar de inga prestanda siffror utan bara relativ prestanda. Eftersom 4870 kommer vara betydligt snabbare så säger det inte så mycket om prestanda mellan de kommande korten.

http://sg.vr-zone.com/articles/GeForce_GTX_280_&_GTX_260_Gami...

Permalänk
Medlem

Detta är värkligen ett bevis på att nvidia har problem med sin tillverkning. Var en artikel om det här för ett tag sedan. Vill inte vara någon fanboy till någon men som det ser ut nu så kommer det bli en rolig sommar för AMD(ATI) och det gör mig lite glad

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fattar inte hur man kan släppa en gpu i 65nm som marknaden ser ut i dag.
Rena stenåldern.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Varför börjar inte Nvidia med ett nytt namn istf Geforce.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Det som irriterar mig är att dom låtsaslanserar en halvfärdig produkt som inte kommer att finnas till salu i någon större mängd.
Det som irriterar mig ännu mer, är att dom antagligen kommer att kunna göra det, utan att få någon större kritik.
Dom fick ju ingen kritik vid lanseringen av G92 trots att så få fick köpa den före Jul, folk väntade snällt, eller skyllde problemen på tex Datorbutiken.

Då är det den fördel om man hänger med.

Man har ganska klart och tydligt menat på en softlaunch, ingenting konstigt. ATis kommer förmodligen vara en hardlaunch och något Nvidia förmodligen redan vet.

Skall man ta det som något positivt eller negativt när folk väntar "snällt"? Det tyder bara på att konsumenterna tycker om företaget man handlar ifrån. Även om AMD eller ATi är ett bättre företag ut synen moral så har man under 3 år generellt vart ganska slö vad gäller lanseringar i tid (ATi) och det är här kunden kommer in i bilden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Caineth
Mjo, Nvidia säger att ATi inte är ett hot, ändå så känns var och varannan lansering väldigt påverkad av vad exakt ATi gör. 8800GT så lägligt före 3870, GX2 som ett svar på 3870X2... och nu detta. 65nm GTX 280 så lägligt till 4870, trots att 55nm verkar stå runt knuten.

Det är lite som katten kring het gröt.

Jo fast om du tänker efter lite har Nvidia i princip styrt marknaden. AMD har ju vart tvungen att gå ned i så lågt pris att återförsäljarna nästan har börjat svettas. Ring till Komplett.se och fråga vad inköpspriset för ett HD3870 eller HD3870X2 är.
Om GTX 260/280 går som de skall kommer förmodligen Nvidia bestämma hur mycket bättre GTX 280 kommer bli än HD4870 till exempel. ATi har inte den makten just nu (har haft) med sina resurser. Nvidia styr marknaden och självklart vill Nvidia svara på HD3870X2 då man vill ligga på topp med marginal vilket Nvidia också gör. Att Nvidia kunde lanserat något singelkort som presterade bättre hade nog inte vart någon omöjlighet men det hade inte vart samma sak och inte lika mycket hype kring det hela. Nvidia lever mycket för deras marknadsföring, PR. Hur skulle det se ut om 9800GTX presterade 20% bättre än HD3870X2? Det hade inte sett bra ut för Nvidia (inte för ATi heller).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Nu väntar man bara på att A'Ndoja och/eller DataNusse ska vända detta till något positivt.

Vända? Vad är det vi skall vända? Nvidia går från 65nm till 55nm och du tycker det är dåligt? Jag tycker det är bra, även om skillnaden inte är speciellt stor så innebär det lägre strömförbrukning, mindre krets, bättre yield, mer kostsamt and so on. Vad vill du jag skall vända min vän?

För övrigt:
Att GT200b skulle komma är inget som folk på Sweclockers har gissat utan de flesta har redan vetat om detta under några veckor av bekräftade källor så nyheten i sig är gammal.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Varför börjar inte Nvidia med ett nytt namn istf Geforce.

Det är nästan givet varför de inte gör det.
GeForce har ett marknadsvärde, precis som Radeon.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är nästan givet varför de inte gör det.
GeForce har ett marknadsvärde, precis som Radeon.

Exakt. Många där ute som inte vet mycket om datorer vet bara att det är GeForce man ska ha i princip.

Har inte läst igenom hela tråden men det här är väl ingen nyhet? Har väl varit känt ett tag att dom ska släppa GT200 i 65nm, och hade små problem med 55nm som var tänkt skulle släppas lite senare?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Det är nästan givet varför de inte gör det.
GeForce har ett marknadsvärde, precis som Radeon.

Jo det är självklart. Men det blir ohållbart i längden med alla modellbeteckningar. Skulle vara ett trevligt förnyande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
Ja, varför lägger nVidia inte helt enkelt ner verksamheten, jag menar ""Everything that can be invented has been invented."

1, Det där är ett felaktigt citat som det visat sig aldrig uttalats.

2, Nvidia jobbar säkerligen inte bara på 200b men även 300 och 400 vid det här laget. Jag förstår poängen med nyhetsinlägget men rubriken var lite konstig.

3, När nästa "stora" förändring i GPU-arkitektur kommer så skulle iaf jag satsa på ett namnbyte från Geforce eller Radeon. Detta ger en chans att börja om på nytt med alla dessa konstiga beteckningar.

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonazz
Jo de måste man. Annars har man ju gammalt grafikkort ju!

Hoppas du skämtade annars kan man undra.... du själv har ju inte senaste systemet precis

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem

Börjar bli lite jobbigt att det kommer nya modeller hela tiden. Iofs rätt bra oxå eftersom man kan skippa 3-4 "generationer" minst innan man verkligen måste byta kort

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Vända? Vad är det vi skall vända? Nvidia går från 65nm till 55nm och du tycker det är dåligt? Jag tycker det är bra, även om skillnaden inte är speciellt stor så innebär det lägre strömförbrukning, mindre krets, bättre yield, mer kostsamt and so on. Vad vill du jag skall vända min vän?

Tror han menade att du kommer att vända faktumet att Nvidia bara tänker spotta ut en halvfärdig kärna med gammal teknik bara för dom vägrar att låta ATI gå om dom en kortare tid till något possitivt för Nvidia.

lincoln hade tydligen rätt

Du e nog Nvidias trognaste fan;)

Permalänk
Moderator
Testpilot

Nog är det så att Nvidia är stressade att göra en papperslansering för att inte tappa för många andelar av marknaden till ATi. Det finns många exempel på fördelarna med att vara ute i god tid med en ny generation. Xbox360 t.ex. Har vunnit mycket på att vara först ut som en konsol av den nya generationen.

ATi har jobbat på med RV770 och ser ut att ha 55nm-tillerkningen under kontroll, vilket Nvidia inte har haft men verkar ha fått ordning på nu.

Jag tycker att denna cirkus är ett gott exempel på hur en marknadsekonomi fungerar. ATi och Nvidia sätter hela tiden varandra i kniviga situationer. Se det som ett parti med schack.

ATi har en ny färdig produkt runt hörnet som faktiskt kommer finns i butik vid lansering. Nvidia har det uppenbarligen inte, man lider av dålig yields och hade "kanske" inte ens tänkt att lansera GT200 på 65nm-tillverkningsteknik. Men nu blir man stressad av ATi och lanserar en begränsad mängd GT200 till en exklusiv skara återförsäljare enbart för att bromsa ATi. Så inte dem blir ensamma på marknaden med nya kraftfulla kort. Detta kommer göra att reviews därute på nätet kommer ställa Nvidias (egentligen, kommande modell) mot ATi:s (som finns tillgänglig på marknaden) och den fighten kommer säkerligen Nvidia vinna. Men det kommer knappt finnas några kort att köpa. Så därför väntar folk. Nåväl det är så det går till och vi får se vem som vinner kunderna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Förhoppningsvis blir det bara en GT200b version, blir för rörigt annars.
Har ju redan rörts till med G92

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Tror han menade att du kommer att vända faktumet att Nvidia bara tänker spotta ut en halvfärdig kärna med gammal teknik bara för dom vägrar att låta ATI gå om dom en kortare tid till något possitivt för Nvidia.

lincoln hade tydligen rätt

Du e nog Nvidias trognaste fan;)

Om dom kan spöa ATI med en "halvfärdig kärna med gammal teknik" why not?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av peterj
Om dom kan spöa ATI med en "halvfärdig kärna med gammal teknik" why not?

För att det gör dom som köpte den förbannade om Nvidia släpper en bättre kärna som nog kostar mindre 2 månader efter att dom lanserat ett nytt värstingkort XXX.

Och det där med att dom "spöar" ATI kan diskuteras. Visst den presterar bättre men om pris relaterat till prestanda är ointresant är nog även nvidia fel företag för dig.

Varför tar du inte kontakt med IBM och säger till dom att du villa ha den värsta speldatorn som existerar

Kostar nog en slant men det var väll inte interesant eftersom den spöar Nvidia prestandamässigt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Och det där med att dom "spöar" ATI kan diskuteras. Visst den presterar bättre men om pris relaterat till prestanda är ointresant är nog även nvidia fel företag för dig.

Snabbaste sakerna har alltid kostat extra när de släpps. Om du nöjer dig med mellanklass pris och lägre prestanda så är det helt ok. Det finns Intel-processorer för över 10k (inte så många som köper dem, men de finns).

Dessutom tror jag inte NVidia kommer släppa mellan-segmentet till ATI så lätt heller, de kommer nog med konkurrenskraftiga alternativ där också. Återstår bara att se med vad och om de verkligen kan konkurrera med ATI i det segmentet.

Permalänk
Medlem

hur många kommer att köpa de första versionerna av GT200? upp med en hand. jag ställer mig i den säkerligen långa kö och höjer min arm, inte för att köpa utan för ge ett finger till nVidia som tror dom kan köra med sina kunder hur som helst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Hoppas du skämtade annars kan man undra.... du själv har ju inte senaste systemet precis

Mm jag vet att ironi är svårt att se på forum men...:P Tror väl för högt om människor ibland^^

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
Tror han menade att du kommer att vända faktumet att Nvidia bara tänker spotta ut en halvfärdig kärna med gammal teknik bara för dom vägrar att låta ATI gå om dom en kortare tid till något possitivt för Nvidia.

lincoln hade tydligen rätt

Du e nog Nvidias trognaste fan;)

Du läser som vanligt inte det jag skriver, suck.

Dessa kids och ordet fan, otroligt.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
För att det gör dom som köpte den förbannade om Nvidia släpper en bättre kärna som nog kostar mindre 2 månader efter att dom lanserat ett nytt värstingkort XXX.

Och det där med att dom "spöar" ATI kan diskuteras. Visst den presterar bättre men om pris relaterat till prestanda är ointresant är nog även nvidia fel företag för dig.

Varför tar du inte kontakt med IBM och säger till dom att du villa ha den värsta speldatorn som existerar

Kostar nog en slant men det var väll inte interesant eftersom den spöar Nvidia prestandamässigt

Återigen suckar jag.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Buio
Snabbaste sakerna har alltid kostat extra när de släpps.

Helt rätt och applåder (läs svullo).

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
1, Det där är ett felaktigt citat som det visat sig aldrig uttalats.

Och det kan du naturligtvis styrka på något sätt?

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Nog är det så att Nvidia är stressade att göra en papperslansering för att inte tappa för många andelar av marknaden till ATi. Det finns många exempel på fördelarna med att vara ute i god tid med en ny generation. Xbox360 t.ex. Har vunnit mycket på att vara först ut som en konsol av den nya generationen.

ATi har jobbat på med RV770 och ser ut att ha 55nm-tillerkningen under kontroll, vilket Nvidia inte har haft men verkar ha fått ordning på nu.

Jag tycker att denna cirkus är ett gott exempel på hur en marknadsekonomi fungerar. ATi och Nvidia sätter hela tiden varandra i kniviga situationer. Se det som ett parti med schack.

ATi har en ny färdig produkt runt hörnet som faktiskt kommer finns i butik vid lansering. Nvidia har det uppenbarligen inte, man lider av dålig yields och hade "kanske" inte ens tänkt att lansera GT200 på 65nm-tillverkningsteknik. Men nu blir man stressad av ATi och lanserar en begränsad mängd GT200 till en exklusiv skara återförsäljare enbart för att bromsa ATi. Så inte dem blir ensamma på marknaden med nya kraftfulla kort. Detta kommer göra att reviews därute på nätet kommer ställa Nvidias (egentligen, kommande modell) mot ATi:s (som finns tillgänglig på marknaden) och den fighten kommer säkerligen Nvidia vinna. Men det kommer knappt finnas några kort att köpa. Så därför väntar folk. Nåväl det är så det går till och vi får se vem som vinner kunderna.

Då tycker jag du oxå ska kolla på hur många 360 konsoller som har problem....förmodligen mer än bara hälften än idag och kolla då oxå på gt200 den kommer nog bli rätt varm medans den på 55nm kommer vara rätt så sval i jämförelse...vem vet ^^;

men att en snabb release är bra är helt fel... man bör lägga ner kraft i att göra saken bra och att den verkligen fungerar innan man släpper ut den(som 360 tex)

går det bra för microsoft med tanke på så otroligt många RROD?
knappast dom gick väl back med 2miljarder dollar eller?

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Du läser som vanligt inte det jag skriver, suck.

Jodå, det är bara det att du verkar vara helt blind för negativa saker som Nvidia gör
Om dom skulle börja tillverka sina kort av utbränt plutonium skulle du vända det till något possitiv också, typ att försäljningen på jodtabletter ökar

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Dessa kids och ordet fan, otroligt.

Du verkar själv ha kärlek till ordet Kids. Verkar som om du mäter ett inläggs värde efter hur gammal den som skrev den är. För den som är 20 är naturligtvis smartare än en 19åring men har ingenting mot en 21åring, eller??

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Återigen suckar jag.

Jaha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja

Helt rätt och applåder (läs svullo).

Permalänk
Medlem

Okej, det här börjar bara bli roligare och roligare. Nämligen för att, lagom till att Nvidia har sin 55nm krets ute i handeln kan ATI lansera 5000-serien. Haha, hihi, hoho haha, mohahahaha! Och då kanske ATI kör med 45nm teknik.

Not likely, men inte helt omöjligt heller