Gigabyte visar upp ny minimal bärbar

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar upp ny minimal bärbar

Varenda hårdvarutillverkare vill ge sig in i den lukrativa markanden för små, billiga bärbara datorer. Det senaste företaget att visa upp en produkt är Gigabyte som positionerar sig mot andra tillverkare genom att visa upp en liten tablet PC.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Härligt att alla dessa små bärbara datorer kör Linux, så även denna. Det ska bli kul att se hur touchscreenen fungerar med Linux, samt vilken dist Gigabyte kommer välja.

Personligen tycker jag sådana här datorer är riktigt smarta, perfekt att ta med till skolan eller på en resa.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3200+ // Asus K8V-VM // 1 GB DDR 400 // Asus EN7600 GS // Soundblaster Live! // FSP 350W // Ubuntu 9.10
MacBook 13,3 // 2.2 GHz Core 2 Duo // 4 GB DDR2 667 // 120 GB HDD // Intel GMA X3100 // Mac OS X 10.6
HP e-PC 42 // P4 1,7 Ghz // 512MB SDRAM // 500 GB HDD // Ubuntu Server 8.04

Permalänk
Medlem

Tråkigt att processorn är så dålig, blir nog en 13" för mig ändå.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Tråkigt att processorn är så dålig, blir nog en 13" för mig ändå.

Jag kan tänka mig en Atom-baserad netbook om det är en dual-core. Då skulle den nog vara riktigt nice.

Visa signatur

Genius may have its limitations, but stupidity is not thus handicapped.

Permalänk
Medlem

Gillar detta med skärmen, bra för att läsa serier/böcker/manga. Istället för vanliga 3kilos laptopen.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Citat:

Skärmen är därför något större än den 1024x600-skärm som exempelvis Asus Eee PC 901 och MSI Wind kommer att bjuda på.

Skärmen på 8.9" är väl knappast större än en skärm på 10" som MSI Wind har, dock så har den ju högre upplösning!

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem

Den verkar ju va riktigt mysig ju. och sen att de är gigabyte borgar ju för bra kvallite.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gelantious
Gillar detta med skärmen, bra för att läsa serier/böcker/manga. Istället för vanliga 3kilos laptopen.

och att titta på diverse rörligt material

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk

Intel Atom=diss

Permalänk
Medlem

nice upplösning på skärmen men 1,2KG och 4h kännes inte så märkvärdigt. Tycker fortfarande Wind verkar mest intressant. 8h batteritid FTW!

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Mycket trevligare upplösning, men ge mig valet att utrusta den med en säg 8Gb SSD så vorde det ju kanon, på en ultraportabel som den där behöver man inte ha massor med plats, det kan man ha i de andra datorerna!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Bra att det finns utrymme på hårdisken. Man vill inte hålla på och leta efter eluttag till den externa hårdisken. Fast kan förstås köpa en iPod på 160 GB och bara använda den som extern hårdisk men det är lite extremt.

Tar man semester bilder etc med familj och vänner så behöver man lite utrymme.

Permalänk

Frågan är om det är en passiv eller aktiv touchscreen. Hoppas på en aktiv.

Jag har en tablet-pc med Ubuntu på, och det fungerade utmärkt med version 7.10. Nu med 8.04 fungerar det dock inte alls. Måste vara någon inställning som felar på något vis.

Permalänk
Medlem

Nu är det bara att vänta tills de går att driva med AA-batterier så är jag nöjd

Visa signatur

Det var bättre förr när datorer var något man kunde göra vad man ville med. Lägg ner hårdvarubegränsningar och fåniga förhinder så hårdvaran kan utnyttjas på ett kreativare sätt.

Permalänk
Medlem

Trevliga små bärbara, skulle vilja ha en sån o byta ut min bärbara med. Men jag fattar inte varför dom inte skippar modem uttagen på bärbara, hur många har modem idag på sin bärbara?

Visa signatur

PC1: Ryzen 7 2700X / Noctua NH-D15 / GTX 1080 / 16GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Rog Strix X470-F / 500GB SSD / Define C
PC2: i7 7700k / Cryorig C7 / GTX 1060 6GB / 32GB 3200MHz DDR4 / Win 10 / Asus Strix Z270F / 500GB SSD / In-Win 904
PC3: i5 3570k / Be Quiet pure rock / GTX 960 / 8GB 1600MHz DDR3 / Win 10 / ASRock P67 Extreme4 / 80GB SSD / AeroCool Shard TG

Permalänk
Avstängd

Så... är Wind snart på marknaden eller?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

lysande, äntligen en tablet som är liten nog och samtidigt kraftfull nog för att vara intressant. Blir en sån om den hamnar under 10lax

Permalänk
Medlem

Bara jag som hade velat ha möjlighet till mer än 1GB ram?

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Fler datorer med toucscreen! Många har fortfarande inte förstått innebörden med att kunna vike "ner" skärmen i extremt trånga miljöer och fortfarande kunna använda datorn. (t ex flyg, tåg, bil m.fl)