Intel lanserar styrkretsarna P45 och G45

Permalänk
Melding Plague

Intel lanserar styrkretsarna P45 och G45

Intel har idag lanserat styrkretsarna P45 och G45, som ersätter P35 respektive G35. Jämfört med föregångarna har kretsarna en effektivare minneskontroller och mer avancerad PCI Express. Kretsarna kommer även med den nya sydbryggan ICH10.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Bygger inte P45 på 65nm medan P35 bygger på 90nm? Jag tror jag läste det här på swec. Ska försöka hitta någon länk.

Permalänk
Hedersmedlem

bah, nu är mitt P35 inte "bäst" längre

Permalänk
Medlem

Äntligen, har väntat på detta.. Nu ska det verkligen bli spännande att se moderkorten från tillverkarna, prestandatester och priserna! Är väl dags köpa in sig nån gång i slutet av sommaren när alla bränt sina skattepengar på semesterresor och återförsäljarna dumpar priser för att tömma dom fulla hyllorna och få bort paketen som då börjar samla damm..

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

Ser fram emot en svalare krets men varför står det inget om vanliga pci portar?

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Ska dom bara stödja PCIexpress? Isåfall kan man ju inte ha kvar sitt gamla ljudkort ju.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Ska dom bara stödja PCIexpress? Isåfall kan man ju inte ha kvar sitt gamla ljudkort ju.

Precis, verkar ganska dumt då de förlorar en del potentiella kunder.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk

En sak fattar inte jag. Det verkar som om det finns över 20sy P45 kort på komplett. Alla med DDR2?!?! Skulle inte alla vara med DDR3?

Visa signatur

Dell XPS 9510, LG OLED48CX

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gunvald89
En sak fattar inte jag. Det verkar som om det finns över 20sy P45 kort på komplett. Alla med DDR2?!?! Skulle inte alla vara med DDR3?

Nej, det finns i både DDR2- och DDR3-utförande.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem

Så snabbt som ett nyhetens behag. Förvandlar man tusentals system till det näst senaste.
Nu måste alla köpa nytt igen

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Typhonos
Precis, verkar ganska dumt då de förlorar en del potentiella kunder.

Var får ni det ifrån?

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Egd
Bygger inte P45 på 65nm medan P35 bygger på 90nm? Jag tror jag läste det här på swec. Ska försöka hitta någon länk.

Enligt wikipedia är P45 baserad på 65nm och P35 är 90nm precis som du sa.
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_P45
http://en.wikipedia.org/wiki/Intel_P35

Visa signatur

Mmmm så!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jOnÄTÄn
Ska dom bara stödja PCIexpress? Isåfall kan man ju inte ha kvar sitt gamla ljudkort ju.

p45 stödjer vanliga pci-portar.

kan hända att de inte står eftersom de kan gå via pci-e.

ex.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354387

Permalänk
Medlem

Verkar soft som fan, rejält sugen på G45 bräda och ett P180mini.

Pci-e utöver grafikkorten har ju floppat en del, finns knappt tillverkare som gör ljudkort eller annat som tex nätverkskort.

länge leve good old pci

Permalänk
Medlem

Ännu fler moderkort, det kommer bli rätt många nya nu under ett enda år

Ng som vet När man kan ladda ner Extreme Tuning Utility?

Visa signatur

"Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the the universe"-Albert Einstein-#1 X48DS5| Q6600GO@3.6GHz Max FSB so far :P | TRUE+FM121 | OCZ Reaper-8500 | Corsair 620 | Cosmos 1000 | #2: P35-DS4 ( F10 )| TRUE-120 | E6600@3.72 | OCZ Nvidia SLI DDR2 PC2-6400 | NZXT Lexa | HD4850|

Permalänk
Medlem

har inte sett Maximus 2 Formula någonstans... tror ni den kommer mycket senare eller? O.o är väldigt sugen på att kirra en, speciellt nu efter skatteåterbäringen

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem

Undra hur x4500 står sig mot hd3200 sett i en htpc??? Vilken som avbelastar cpun mest och om man kan spela enklare spel etc.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har för mig att x4500 inte har hårdvarustöd alls för video. Det är bara x4500HD som har det.

Permalänk
Medlem

Det finns aldrig någon logik i det hela, varför ha en sån enorm flaskhals mellan nord- och sydbrygga? 2GBps äter hårddiskarna upp för sig, sen ska LAN, PCIe och annat skrot till.

Jag vill ha ett moderkort utan en massa bling och extra som bara tilltalar finniga gamers. Jag vill ha ett stabilt moderkort med integrerad GPU och en jävla massa PCIe-portat, 2st 8x, 4st 4x och resten 1x. Jag vill ha ett kort som har en vettigt RAID-chipset. Just nu känns det som man köper ett moderkort där hälften av sakerna inte går att använda för att de är OS-specifika eller består av kassa komponenter.

Visa signatur

qw q b

Permalänk
Medlem

kommer det vara fördelaktigt att klocka i windows än i bios? visst, kanske enklare, men kommer det udnerlätta och kanske kunna fläska på mer än vad man kanske kan i bios?
stabilitet osv

högst intressant

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

Är det någon skillnad idag på PCI Express 2.0 och 1.1 i spel sett? Sitter på en p35-ds4 och undrar om det motiverar en uppgradering.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jailbreak85
Är det någon skillnad idag på PCI Express 2.0 och 1.1 i spel sett? Sitter på en p35-ds4 och undrar om det motiverar en uppgradering.

Vad jag har hört så är det i dag endast en ytterst liten skillnad mellan 1.1 och 2.0. Dessutom har jag hört att det är mest i crossfire som man kan märka någon skillnad alls.

Det dyker upp mer och mer nytt på marknaden, och äldre modeller kommer fasas ut vart efter.
Samma sak gäller DDR2 som nu ersätts med DDR3.

Bakåtkompatibilitet på nya modeller kommer så småningom upphöra, vill minnas övergången från DDR till DDR2 då man kunda köra både DDR och DDR2 i moderkorten.

Så småningom kommer 1.1 att ersättas helt av 2.0, men vi är inte där ännu, och jag kan inte tänka mig att det så blir före 2009 - kanske inte ens 2010. Men det beror helt på marknaden.

Det kommer komma mjukvara som är specifik för 2.0, men jag har inte sett något av det ännu, utan än så länge är allt bakåtkompatibelt, och jag kommer inte uppgradera mitt system ännu, inte av den anledningen i vilket fall

*EDIT*
16x PCIe 1.1: 4GB/s
16x PCIe 2.0: 8GB/s

Alltså, det är skillnad, men vad jag menade med CF är att vi har i dagsläget skulle jag vilja påstå inget single kort som klarar att skyffla 8GB/s, men i CF kommer man närmre.

taget från http://www.ocforums.com/
"PCIe2.0 operates at 200MHz vs. PCIe1.x which operates at 100MHz."
"PCIe2.0 also supports higher slot power limit. The backward compatibility is only with the PCIe1.0/1.1 signalling."

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

tack för svar jioop. Ny teknik är alltid kul, men blir nog ingen uppgradering för mig heller. Just nu alltså

Permalänk
Medlem

nu hittade jag ett Asus Maximus II Formula... det var ju lite dyrare än vad man hoppats på men 16fas för CPUn är väl härligt ^^

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=354875

Visa signatur

E8400 @ 4.05GHz| Asus Radeon HD4870x2 | Corsair Dominator 1066MHz (2x2+1x2gb = 6gb) | Asus Maximus II Formula (P45) | Viewsonic 22" WS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FLAGEL
Det finns aldrig någon logik i det hela, varför ha en sån enorm flaskhals mellan nord- och sydbrygga? 2GBps äter hårddiskarna upp för sig, sen ska LAN, PCIe och annat skrot till.

Det ska mycket till innan du flaskhalsar den där. PCI-bussen, två LAN-portar, två PCIe x1 och 6 hårddiskar (nya sådana som klarar 100MB/s). Allt detta kan maxas och ändå få plats i dom där 2GB/s.

Permalänk
Medlem

Bringar nu en gammal tråd till liv - heldre än startar en ny.

Visade det sig vara effektivt att klocka från windows i nya P45?
Funderar på ett MSI P45 Platinum, finns för ca 1500 lite här och där, med vinklade S-ATA portar så dom inte blockeras av grafikkorten - är inte så hemma på bios så detta vore trevligt om man kan få det verifierat

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.