Intel visar upp Nehalem bakom lyckta dörrar

Permalänk
Medlem

har hört att Nahalem ska stödja HyperThreading - någon som kortfattat kan förklara vad det innebär, samt finns det några alternativ i dagsläget för 775 som fungerar på liknande vis?

Vad jag förstår så innebär HyperThreading att datorn "tror" att det är dubbelt antal kärnor än det "riktiga" antalet - nästan som nån emulering av ytterligare cores, jag tycker detta verkar jätte konstigt, så förklara gärna för mig hur man kan tjäna på detta. Better yet, om det kanske redan tagits upp - sökte lite men fick fram massa annat ointressant
Förklaring av HyperThreading for dummies alltså

*EDIT*
Vad beträffar Intel-monopol, skulle inte AMD lansera 12-core prollar? Det vore ju något, men hörde i samma veva att dessa skulle vara enormt dyra, men att det samtidigt eller något efter kunde dyka upp 6-core prollar för en mindre peng

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av perost
Nej, de gjorde testet helt utan Intels tillåtelse enligt artikeln.

Missade att de skrev det. Dock tvivlar jag på att Intel har så kass koll på de prylar de ställer ut att "de kan råka försvinna några timmar" och sen få tillbaka dem utan att någon märkt nånting. Speciellt när det är processorer som inte är lanserade. Säkerligen mer att de inofficiellt sett till att processorerna bara legat där och väntat på att dem skulle prova dem.

Nyheten sprids som en löpeld över internet, folk börjar spekulera, aktien stiger osv.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
har hört att Nahalem ska stödja HyperThreading - någon som kortfattat kan förklara vad det innebär, samt finns det några alternativ i dagsläget för 775 som fungerar på liknande vis?

Vad jag förstår så innebär HyperThreading att datorn "tror" att det är dubbelt antal kärnor än det "riktiga" antalet - nästan som nån emulering av ytterligare cores, jag tycker detta verkar jätte konstigt, så förklara gärna för mig hur man kan tjäna på detta. Better yet, om det kanske redan tagits upp - sökte lite men fick fram massa annat ointressant
Förklaring av HyperThreading for dummies alltså

jag kan inte förklara det, men du har fattat det rätt. Vissa Pentium 4 processorer stödjer HT.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
jag kan inte förklara det, men du har fattat det rätt. Vissa Pentium 4 processorer stödjer HT.

Magi med andra ord

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
jag kan inte förklara det, men du har fattat det rätt. Vissa Pentium 4 processorer stödjer HT.

Det är alltså så att överbliven processorkraft används till att utföra beräkningar simultant med det som berkänas av den "fysiska" kärnan.
De förklarar bland annat att ibland kan det bli fel i cachen, så att en viss del av processorn inte används under en kort tid för att vänta in "den rätta cachen" igen, det är vid det tillfället den processorkraften istället används till att beräkna något annat.

Simpelt förklarat.

Finns att läsa om det här: http://en.wikipedia.org/wiki/Hyperthreading

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
Magi med andra ord

mm. Jag förstår inte hur det kan prestera bättre med det på än av, då den inte får några MHz extra eller liknande..

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag tycker den där emulationen av två kärnor både skada mer då 8-SMP är totalt oanvändbart i dagsläget för en vanlig PC. Man emulerar 4 extra helt i onödan nästan.

Det handlar alltså om 4(riktiga)*2(virtuella)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Det handlar alltså om 4(riktiga)*2(virtuella)

Eller mer simpelt förklarat: En virtuell kärna per fysisk kärna.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
mm. Jag förstår inte hur det kan prestera bättre med det på än av, då den inte får några MHz extra eller liknande..

Om jag förstått rätt så kan det öka prestanda när kärnan måste vänta på minne. Om en kärna läser av instruktioner från minnet och plötsligt görs ett hopp till annat minne och detta minne inte finns i cachen, då måste den kärnan hämta minne från arbetsminnet. Under tiden som kärnan väntar på det minnet skall anlända så kan den med hyperthreading växla till annan tråd som då får beta av en del instruktioner.

Personligen så tror jag ändå det har väldigt liten effekt på nehalem eftersom den inte alls har samma långsamhet i och hämta minne från arbetsminnet, de äldre processorerna från intel (Pentium 4) hade lång pipeline med instruktioner och om jag kommer ihåg rätt så var en stor nackdel där just vid hopp där den fick tömma pipen, där kunde säkert hypertrhreading vara trevlig boost.

När de senare Core processorerna kom så hade de inte samma problem med pipen samtidigt som den processorn inte gillar och köra flera trådar då det belastar FSB'n mer. Så gissningsvis var det inte en bra lösning på den.

Nehalem har inget problem med långsam FSB utan gillar tvärtom mycket trådar så där kanske det är ok om den finns, den gör ingen skada i varje fall.

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tolle
Är det förresten bara jag som tycker det verkar som att spelprogrammerare är rätt värdelösa? De verkar ju rent generellt skriva kod som inte skalar särskillt bra och är riktigt plattformsberoende. Det är ju inte direkt så att SMP har smygit sig upp på dem. Då både PS3an och vanliga persondatorer kör massor med proppar och opengl så borde ju folk kodat mot det ett bra tag tycker man.

Spel är inte så parallelliserbara. Ofta kan man inte göra steg X innan steg Y är klart. Om man då skulle lägga det på två kärnor skulle tråden som tar hand om X ändå bara få stå och vänta tills Y är klar.

Permalänk

De nya konsolerna tvingar speltillverkarna att lära sig att skriva sina program för flera trådar, win-win situation. Själv som ivrig videoredigerare så är dessa nya CPUs från intel ytterst välkomna, gillar även performance/watt som är nya trenden nu.

Visa signatur

""All you need in this life is ignorance and confidence, and then success is sure" - Mark Twain"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gosh
Om jag förstått rätt så kan det öka prestanda när kärnan måste vänta på minne. Om en kärna läser av instruktioner från minnet och plötsligt görs ett hopp till annat minne och detta minne inte finns i cachen, då måste den kärnan hämta minne från arbetsminnet. Under tiden som kärnan väntar på det minnet skall anlända så kan den med hyperthreading växla till annan tråd som då får beta av en del instruktioner.

Personligen så tror jag ändå det har väldigt liten effekt på nehalem eftersom den inte alls har samma långsamhet i och hämta minne från arbetsminnet, de äldre processorerna från intel (Pentium 4) hade lång pipeline med instruktioner och om jag kommer ihåg rätt så var en stor nackdel där just vid hopp där den fick tömma pipen, där kunde säkert hypertrhreading vara trevlig boost.

När de senare Core processorerna kom så hade de inte samma problem med pipen samtidigt som den processorn inte gillar och köra flera trådar då det belastar FSB'n mer. Så gissningsvis var det inte en bra lösning på den.

Nehalem har inget problem med långsam FSB utan gillar tvärtom mycket trådar så där kanske det är ok om den finns, den gör ingen skada i varje fall.

HT kommer nog inte ha en lika stor "boost" denna gången som vid P4 tiden, som du skrev.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Blir till att inkassera ny dator i sommar IGEN då... Fan, börjar bli fattig nu lol

Finns det i dagsläget något prisvänligt alternativ som nyttjar HT i quad format? Berås det på processorn, på moderkortet eller både och?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KoalaOfDoom
Spel är inte så parallelliserbara. Ofta kan man inte göra steg X innan steg Y är klart. Om man då skulle lägga det på två kärnor skulle tråden som tar hand om X ändå bara få stå och vänta tills Y är klar.

Går parallellisera lika mycket på spel som andra program dvs väldigt mycket, att det är något som utvecklas hela tiden är bara naturligt men att spel är något slags undantag tror jag inte, senaste speldemot jag gjorde i skolan använde två trådar på klient och 5 trådar på server och vi nosar bara lite på möjligheterna.

Läsa om en spelmotor här.
http://www.bit-tech.net/gaming/2006/11/02/Multi_core_in_the_S...

Visa signatur

[5900x][MSI-B550-Tomahawk][RTX-3700][32GBRam3200CL14]

Permalänk
Medlem
Citat:

Blir till att inkassera ny dator i sommar IGEN då... Fan, börjar bli fattig nu lol

Finns det i dagsläget något prisvänligt alternativ som nyttjar HT i quad format? Berås det på processorn, på moderkortet eller både och?

Nehalem kommer inte förrän Q4, och det i Extreme-versionen för $$$. Konsumentversionen börjar antagligen dyka upp först Q1/Q2 2009, så du kan sola och äta glass tillsvidare.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd

Kul att sweclockers verkade gå på tricket med SSD hårddisk. De pratar massor om laddningstider för program, men det känns som att det knappast var processorns förtjänst.

Inte för att jag tvivlar på att processorn presterar grymt. Men det är ju onödigt att tillskriva processorn egenskaper den inte har.

Permalänk
Medlem

Affirmative @ -Boris-, SSD-hårddisken sköter nog laddtiderna på bästa sätt.

Är det ingen som använt Vista x64 med mycket RAM och märkt hur snabbt alla apps startar när man haft datorn igång ett tag. SuperFetch. Det blir något liknande med SSD, dock inte lika snabbt. SuperFetch är ännu mycket snabbare, nackdelen är som sagt att datorn måste ha varit igång ett tag så appsen man brukar använda finns i RAM.

Vill man prata om snabbt måste man mäta något som är tungt, typ rendera något i Cinebench eller 3Ds och jämföra med en annan dator. Inte samma wow!-effekt, och inte lika lätt att förstå, men det är där Nehalem gör skillnad. Att starta program klarar tom en Celeron 4** imponerande snabbt, bara den slipper en trög hårddisk.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Affirmative @ -Boris-, SSD-hårddisken sköter nog laddtiderna på bästa sätt.

Är det ingen som använt Vista x64 med mycket RAM och märkt hur snabbt alla apps startar när man haft datorn igång ett tag. SuperFetch. Det blir något liknande med SSD, dock inte lika snabbt. SuperFetch är ännu mycket snabbare, nackdelen är som sagt att datorn måste ha varit igång ett tag så appsen man brukar använda finns i RAM.

Vill man prata om snabbt måste man mäta något som är tungt, typ rendera något i Cinebench eller 3Ds och jämföra med en annan dator. Inte samma wow!-effekt, och inte lika lätt att förstå, men det är där Nehalem gör skillnad. Att starta program klarar tom en Celeron 4** imponerande snabbt, bara den slipper en trög hårddisk.

SuperFetch lät intressant. Hur mycket ram gäller då?
Duger Vista x64 i övrigt till spel och allt möjligt? Eller är det för mycket problem fortfarande?

Permalänk
Medlem

Det bör duga till spel numera, åtminstone med Nvidia-grafikkort och senaste drivrutiner. Jag får bara ett par hundra poäng lägre i 3DMark numera med x64. Men av gammal vana kör jag alla spel i Vista x32 för tillfället. Spel brukar dessutom inte vara så minneskrävande, det är få spel som använder mer än 2GB och då räcker de ~3.5GB RAM som Vista x32 kan utnyttja alldeles utmärkt. Oblivion tex laddar blixtsnabbt.

Däremot är SuperFetch riktigt nice när man sitter och jobbar och använder många stora program, det är trevligt när CS3 eller 3DS startar på nån sekund. Och det är tyst och skönt när alla diskarna stänger av sig automatiskt efter en stund. Då ligger allt i RAM. Jag brukar ha ca. 4.5GB cachat när jag suttit en stund, och ~0MB free RAM. Vista utnyttjar mina 6GB till max. Använder man ännu fler och ännu tyngre program än mig, så lär även 8GB RAM göra nytta då Vista automatiskt kommer att cacha 6-7GB.

edit. när man använt Vista/mycket RAM ett tag känns faktiskt XP som rena stenåldern vad det gäller minneshanteringen. Även Linux cachar förövrigt programmen på ett liknande sätt som Vista.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag kör själv vista x64. Nästan samtliga spel funkar klockrent. Förutom när man har högsta på AA mm...