Rättegången mellan AMD och Intel försenas till 2010

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Alltså, vad står det i alla dessa 150 miljoner sidor? Hade jag fått 150 miljoner sidor på mig så skulle jag kunna beskriva universums historia på atomnivå.

Nä men allvarligt, hur kan det finnas så mycket information om detta att man behöver 150 miljoner sidor?

Det är nog en medveten taktik från Intels sida. Typ Chewbacca defence

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
På att dom inte konkar troligen:)

Många lagar e skrivna mycket flummig för att en domstol ska ha makten att dömma passande straff för alla. Så 2 som begått mord behöver inte alls få samma straff.
Sen handlar det ju om ett brott som inte har en exakt gräns för vad man får och inte får göra, vilket gör det ännu mer komplicerat

Hur skulle Intel kunna sabba bevisen ??

nej för att de konkar, är Intel fan-boy de är därför men jag vet de hade vart dumt om de konkade i och med att konkurrensen blir sämre (om de är ens möjligt) och man börjar producera sämre produkter bla bla bla. men AMD gnäller för mycket och de är bara förlorare som gör de.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
nej för att de konkar, är Intel fan-boy de är därför men jag vet de hade vart dumt om de konkade i och med att konkurrensen blir sämre (om de är ens möjligt) och man börjar producera sämre produkter bla bla bla. men AMD gnäller för mycket och de är bara förlorare som gör de.

Jo förlorare. Det dom gnäller över är ju att Intel körde fulspel när AMD låg på toppen och hotade moderkortstillverkare att inte göra AMD plattformar?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Jo förlorare. Det dom gnäller över är ju att Intel körde fulspel när AMD låg på toppen och hotade moderkortstillverkare att inte göra AMD plattformar?

De är vi som har gynnas av de "fula" spelet så vad spelar de för roll, jag tror AMD har också spelat fult men deras vackra priser.

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tomzi
De är vi som har gynnas av de "fula" spelet så vad spelar de för roll, jag tror AMD har också spelat fult men deras vackra priser.

Heh.. vilka vi? Alla som blev "lurade" att köpa P4 istället för Athlon? Tror inte att de, om de hade vetat sanningen, skulle kännt sig speciellt gynnade.
På vilket sätt har AMD spelat fult med sin prissättning? Vad jag vet går sånt in under normal företagsekonomi. Att AMD skulle kört med samma fula spel som Intel gjort faller på sin egen orimlighet. Hur tror du OEM-tillverkare skulle reagerat om lilla AMD sagt att "ni får köpa våra finfina Phenoms jättebilligt om ni lovar att inte sälja något från Intel"? Antagligen skulle de skrattat hela vägen hem.

Jag tycker ärligt talat att du låter som ett klassiskt forumtroll. Du försöker bara reta upp folk med dina provokativa inlägg om att AMD ska gå i konkurs och så vidare.

Visa signatur

"We're paratroopers, lieutenant. We're supposed to be surrounded!" - Lt. Winters, Bastogne 1944

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Jag tycker ärligt talat att du låter som ett klassiskt forumtroll. Du försöker bara reta upp folk med dina provokativa inlägg om att AMD ska gå i konkurs och så vidare. [/B]

helt jävla rätt:D

Visa signatur

MSI X48C PLATINUM | Q9450 @ 2,66 | HD 4870 512 DDR 5 | 320gig HHD | 4 gig 1333mhz DDR3 | Corsair 650w | Antec Nine Hundred

Permalänk

Har jag tolkat rätt? Folk verkar tro att Intel blir stämda för att de gett rabatter, men att de i själva verket ställs inför rätta för att de betalat företagen för att inte KÖPA AMD?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
På att dom inte konkar troligen:)

Ah, my bad. Tänkte tvärtom. Skyller på att det är varmt.

Fast jag har sett en del inlägg här på SweC om hur "dåliga" AMD är, och folk som hoppas att de försvinner etc. Kan verkligen inte förstå hur dessa människor tänker. Konkurens GYNNAR oss ju. =/

EDIT: Nu ser jag att det var rätt tolkat ändå. Smart att önska att AMD ska konka. Väldigt begåvat!

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk

nog för att dom flesta av oss verkligen inte önskar (med olika motiv) att AMD skall sluta producera bra CPUer (oavsett skäl), men jag hoppas verkligen att alla som läser och skriver i tråden är på det klara med att:

- eventuella böter Intel kan tilldömmas inte kommer hamna på AMDs konton
- det finns en risk att AMD slutar tillverka konkurrenskraftiga CPUer (konkar eller restrukturerar eller bara inte hinner med) både innan 2010 och oavsett rättegång/dom

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

Hajsan!
Allvarligt talat tror jag inte att det gör speciellt ont för Intel att betala dom böterna. Förmodligen ett slag i luften även om det principiellt är nödvändigt för AMD att hävda sig. Visst kan en dom medföra andra nackdelar för Intel utöver böterna men det är inget jag har kunskaper om.
Ett annat sätt för AMD att hävda sig är å andra sidan att göra bättre processorer än Intel.

Permalänk

Gemmy: Vilket de uppenbarligen gjorde när de stämde.

Permalänk
Medlem

Hoppas att rättegången kan äga rum någon gång och att domstolen blir opartisk. Tycker personligen att Intels dåvarande ledning borde skämmas (men det faller på sin egen orimlighet).

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk

Jag undrar verkligen hur man orkar gå igenom 150 miljoner sidor.

Låt oss säga att vi har 1 000 jurister som går igenom sidorna. (150 000 000 sidor / 1 000 jurister = 150 000) Varje jurist ska alltså gå igenom 150 000 sidor.

Vi antar att varje jurist går igenom 100 sidor varje dag. (150 000 / 100 = 1 500) Det gör att det tar 1 500 dagar att gå igenom sidorna, vilket är samma sak som 4 år och 1 månad, semester och helgdagar borträknade. Vi säger ca 5 år inkl. helgdagar och semester.

Nu kommer det roliga. Vad kostar det att ha 1 000 jurister som arbetar i 5 år? Vi antar att de tjänar mellan 30 - 40 000 kr/månaden.

Efter lite räknande blir den totala kostnaden endast för juristerna ca 1,8 - 2,4 miljarder kr! Och då är inte arbetsgivaravgift, skatt, pension och liknande inräknat!

Därtill kommer rättegångskostnader samt böterna. Enligt min mening låter de här 150 000 000 sidorna mer som en myt än fakta.

Permalänk

Snake: 100 sidor per dag? Jag tror faktiskt att en jurist/advokat kan läsa mer än så på en dag, jag lästeut Harry Potter på ca 1k sidor inom 24h, och det lär inte vara teeeeeeeext only på dessa sidor.

Permalänk
Medlem

Det är säkert mycket "onödiga" sidor, typ bilagor och massa förklaringar på olika grejjer i minsta detalj. Saker som egentligen inte har nån relevans, men som tas med bara för säkerhetsskull.

Permalänk
Medlem

Så när allt kommer till kritan så läser de nog bara sammandraget, vilket lär vara ungefär lika långt som baksidan på en pocketutgåva av en Liza Marklunddeckare. Sen kastar Juryn pil och super varandra under bordet, last man standing beslutar enhälligt vad man nu kallar "vinnare".

- Vilket med tanke på promillehalterna vi talar om lär bli VIA, eller back from the dead gamla CPU-företaget Cyrix.

Visa signatur

Musik @ Mig:
suecae.com

Permalänk
Medlem

150 miljoner sidor? Vi har alla lämnat in rapporter i skolan och vet hur man gör.

Dubbelt radavstånd. Höj fontstorlek en punkt eller två. Öka sidmarginalerna ett par centimeter. Dra upp rubrikerna ordentligt och för guds skull, glöm inte försättsbladet.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Hajsan!
Allvarligt talat tror jag inte att det gör speciellt ont för Intel att betala dom böterna. Förmodligen ett slag i luften även om det principiellt är nödvändigt för AMD att hävda sig. Visst kan en dom medföra andra nackdelar för Intel utöver böterna men det är inget jag har kunskaper om.
Ett annat sätt för AMD att hävda sig är å andra sidan att göra bättre processorer än Intel.

Problemet är att AMD tilloverkade bättre processorer i sju år, men fick inte ut mycket av den potentiella vinsten då deras marknadsandelar inte ökade för det.
Intel har med olagliga metoder tvingat ner AMDs marknadsandelar och på så sätt kostat AMD många miljarder.

Vem vet, AMD kanske fortfarande legat på topp om de fått ut sin vinst.

Vi snackar alltså att AMD med en stabilplattform ligger på 17% mot intels 80+% av marknaden trots att AMD då hade överlägset bättre processorer. Det är inte lite vinst som AMD missat om man säger så.

Permalänk
Avstängd

Det var delvis amds eget fel att de inte lyckades då de helt enkelt struntade i företagsmarknadens behov. Hade de fortsatt tillverka fungerande chipset så hade det nog sett annorlunda ut. Chipset från Via och Nvidia kändes ju lite oseriöst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Splinter Snake
Snake: 100 sidor per dag? Jag tror faktiskt att en jurist/advokat kan läsa mer än så på en dag, jag lästeut Harry Potter på ca 1k sidor inom 24h, och det lär inte vara teeeeeeeext only på dessa sidor.

Men sluta gnaga. Hur mycket har en barnbok med juridik att göra? Bara för att du sitter och läser sagor i rasande fart så betyder inte det att den metoden fungerar i alla fall.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Det var delvis amds eget fel att de inte lyckades då de helt enkelt struntade i företagsmarknadens behov. Hade de fortsatt tillverka fungerande chipset så hade det nog sett annorlunda ut. Chipset från Via och Nvidia kändes ju lite oseriöst.

Du missar poängen va? Det handlar inte om lite låga försäljningssiffror för AMD, det handlar om mutor och fulspel. AMDs serverchipset har ingenting med den marknaden att göra som detta främst gäller.

Permalänk
Medlem

asså jag börjar bli "rädd" tror ni AMD kommer kursa inom den närmaste tiden?

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hablam
asså jag börjar bli "rädd" tror ni AMD kommer kursa inom den närmaste tiden?

min åsikt är att det skulle krävas ett mirakel för att dom inte om ett halvår skall hamna i en ännu sämre sits än dom är nu

Visa signatur

Folding - bad in poker, good in real life

Permalänk
Medlem

aha:/ hur fan blir det då? blir intel helt ensamma med processorer nu?:(

Visa signatur

SHIT vilken strömförbrukning det va på 590 SLI, ska man behöva ha ett kärnkraftverk för 2 sånna kort eller? Lär ju bli fler Fukushima katastrofer i världen i så fall!