Mer information om ATI Radeon 4800

Permalänk

Fast Nvidia räknar med budget agg och inte med kvalitéts agg (även ATI). Du kan ha ett kvalitetsagg från Seasonic på 2*17A och det kommer säkerligen att fungera fint.

Det jag menade var att det är skillnad på att grafikkortet kräver 40A eller om allt som allt skulle dra 40A. Men en C2D @ 3Ghz, 4gb minne och 2 hårddiskar med mera + ett GTX 280 kommer aldrig att dra mer än 400w ändå @ load så det spelar ingen roll.

HD2900XT har en TDP om 215w:

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AlbinNdoja
Fast Nvidia räknar med budget agg och inte med kvalitéts agg (även ATI). Du kan ha ett kvalitetsagg från Seasonic på 2*17A och det kommer säkerligen att fungera fint.

Det jag menade var att det är skillnad på att grafikkortet kräver 40A eller om allt som allt skulle dra 40A. Men en C2D @ 3Ghz, 4gb minne och 2 hårddiskar med mera + ett GTX 280 kommer aldrig att dra mer än 400w ändå @ load så det spelar ingen roll.

HD2900XT har en TDP om 215w:
http://www.sweclockers.com/imagebank/31001/aehLPZ.png

Spelar ingen som helst roll om den inte drar mer än 400W load. För om 350 av dessa watt är 12v så klarar inte t.ex. ett 430W Seasonic S12 det på långa vägar ändå. För det första så är strömmen fördelad på två rails, med andra ord kan inte nätagget riktigt balansera strömmen efter efterfrågan, för det andra så finns det en effektivitet vi får ta med i beräkningarna, ett 430W nätaggregat kan inte leverara 430W, och för det tredje så behövs alltid en marginal.

Även 500w varianten kommer få problem, den totala strömförsörjningen är ju några ampere över 350W, men återigen är det på två linor, med andra ord skulle det vara ett ruskigt balanserat system om man lyckades belasta dem jämnt. Sedan hade vi det där med effetkivitet också.

Hela conceptet TDP är inte hur mycket det drar i praktiken, utan att man måste räkna med att kunna leverara så många watt i teorin för att det ska funka, har du en 125W TDP processor och ett 236W TDP grafikkort som båda huvudsakligen drar 12V, så bör du räkna med 350W+ på 12V plus andra komponenter.

Så det är inte fel att säga att et 550w aggregat är minimum, inte om man måste ta hänsyn til latt det kan vara en quadprocessor i t.ex. Det skulle vara rent ut sagt elakt av nVidia att rekommendera lägre, då för många skulle kunna göra felköp.

Du får tänka på att alla nätaggregat tillverkas inte av seasonic eller tagan heller. Jag har sett hyffsat bra märken gå på knä en bra bit innan deras 12v teoretiskt sett är maxad.
Att en dator klarar ganska mycket med ett nätaggregat betyder inte att ett nätaggregat som teoretiskt ska leverera lika många ampere på sina linor klarar av en liknande dator.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PhippeH
P35 kan köra CF med en x16 PCI-E lane och en x4 PCI-E lane, men det borde inte försämra prestandan när man går ifrån ett till två kort eftersom det första kortet fortfarande går i x16 om jag förstår det rätt... eller den kanske dras ner till x4 då? i alla fall så kommer P45 använda 2x8 PCI-E 2.0 (eller en 1x16 PCI-E 2.0), då en x8 PCI-E 2.0 lane har samma bandbredd som en x16 PCI-E 1.1 så tror jag inte att det bör flaska något med bandbredden, har ju hört talas om att 9800GX2 ska flaska lite lite på x16 PCI-E 1.1 istället för 2.0 och HD4870 kommer ju inte riktigt upp i den prestandan (vad jag har förstått i alla fall) så det bör väl inte vara något som flaskar denna generation ifrån ATI's sida, om du inte kör 2 st R700 men där är vi väl inte än

Har inte med kortets prestanda att göra om bandbredden skulle flaska eller inte. HD3870 till exempel flaskas också av PCIe 1.1 x16 men det är i tunga applikationer. Flight Simulator X och Crysis är två spel som flaskas av för låg bandbredd, vare sig kortet är ett HD3450 eller om det är 9800GX2. Så småningom, när vi har PCIe 3.0 och tillräckligt tunga applikationer så kommer PCIe 2.0 anses vara en flaskhals. Vill man ha bäst prestanda så skall man satsa på PCIe 2.0 x16 då om man kör detta i x8 så tappar man upp till 35% av prestandan i spel som Flight Simulator X. Jag tror det var Anandtech som gjorde ett utförligt test av detta.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
Jag ska också försöka få ihop pengar...
Jag köpte mig en ny dator för sex månader sedan, men längtar efter en till... en ny. Det var mest ett nödköp - inget NÖRDköp.

Min nuvarande konfig var också ett nödköp. Behövde ny hårdvara för att kunna spela crysis.

Visa signatur

Dator 1: AMD Ryzen 9 7950X3D, 64 GB Kingston Fury DDR5 5600 MHz CL36 , Asus Radeon 7900XTX TUF OC, Be Quiet Dark Base Pro 900 rev.2 Black Case, Asus ROG Crosshair X670E Hero Mobo , Be Quiet 1500W PSU, Win10 Pro 64-bit, Creative Soundblaster AE7

Dator 2: Intel Core i7 9700k, 32GB DDR4 Corsair 3000 MHz, Asus TUF Z390 Mobo, Asus Radeon 6800 XT TUF, Be Quiet 850 PSU, Win10 Pro 64-bit, Asus TUF GT502 Case

Permalänk

lol..
Jag har lärt mig att man inte skall stirra sig blind på specifikationer sedan 2900XT kom. (oj vad det skulle äga upp 8800GTX med de specssen)

Jag säger som jag brukar. Jag tror det, då jag ser det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
lol..
Jag har lärt mig att man inte skall stirra sig blind på specifikationer sedan 2900XT kom. (oj vad det skulle äga upp 8800GTX med de specssen)

Jag säger som jag brukar. Jag tror det, då jag ser det.

Jo, jag håller faktiskt med dig.
Det är bara det, att man vill känna sig "frälsad" av någon "utomstående" - det är anledningen till att i alla fall jag fjantar mig om AMD hela tiden.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
lol..
Jag har lärt mig att man inte skall stirra sig blind på specifikationer sedan 2900XT kom. (oj vad det skulle äga upp 8800GTX med de specssen)

Jag säger som jag brukar. Jag tror det, då jag ser det.

Skojar du? Med den klena texturprestandan så är det uppenbart att det går så "dåligt" som det gör.

Dock är det så att då var det där med shaders och sånt helt nytt, saker var inte lika uppenbart då. Så det var väldigt svårt att förutspå någonting rätt. NU är det precis samma arkitektur, som vi lärt oss lite mer, med andra ord har vi lärt oss räkna specs bättre för denna arkitekturen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Skojar du? Med den klena texturprestandan så är det uppenbart att det går så "dåligt" som det gör.

Dock är det så att då var det där med shaders och sånt helt nytt, saker var inte lika uppenbart då. Så det var väldigt svårt att förutspå någonting rätt. NU är det precis samma arkitektur, som vi lärt oss lite mer, med andra ord har vi lärt oss räkna specs bättre för denna arkitekturen.

Nej. Jag försvarar det inte. Men jag minns hur många spekulera.

Jag hoppas verkligen du har rätt. Hade suttit rikigt fint med crossfire på min bräda.
Men jag tror det som sagt då jag ser det.

Permalänk
Medlem

Jag tror vi kan vara rätt säkra på att våra svenska återförsäljare/butiker kommer ta överpriser för dessa kort. Antagligen i förhållande till hur dom presterar men inte i linje med resten av världen. Dollarpriset på korten kommer då sannolikt inte motsvara kronan. Inte än på ett tag iallafall.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonathan82
Nej. Jag försvarar det inte. Men jag minns hur många spekulera.

Jag hoppas verkligen du har rätt. Hade suttit rikigt fint med crossfire på min bräda.
Men jag tror det som sagt då jag ser det.

Ja nu har vi ju inga specs alls att gå på.
Kan vara 625Mhz och 480Shaders, det är inte mycket extra, och det kan vara 800+shaders, alternativt 480shaders i 1250MHz beroende på vem du frågar.

Jag tror faktiskt på 480 shaders i 625Mhz.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Har du ett exemplar, RealPjotr?

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305