Processorjättar i kamp om nya USB 3.0

Permalänk
Melding Plague

Processorjättar i kamp om nya USB 3.0

Nästa version av USB är just nu under full utveckling. Den nya tekniken stödjer högre överföringshastigheter än nuvarande version av gränssnittet och kan därför leda USB in i ett nytt årtionde. USB 3.0 är dock inte utan problem. Intel som utvecklar specifikationen vill inte ge den till andra tillverkare förrän specifikationen är färdig. Men tillverkare som AMD vill inte vänta.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Handlar antagligen bara om pengar från Intels sida som vanligt

Visa signatur

|| Gigabyte GA-MA790X-UD3P || AMD Phenom II X4 955 @ 3,8 GHz || 2*2 GB Kingston HyperX PC8500 || Asus Radeon HD 5850|| Zalman ZM600-HP600W || Windows 7 64-bit ||

Permalänk

Intel USB 3.0

AMD USB 3.1

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av minibite3
Handlar antagligen bara om pengar från Intels sida som vanligt

?
Hmmm, ska man tolka det som att du ser AMD som en ideel företeelse då eller?
:-S
För egen del tar jag för givet att ALLA företag är ute efter mina pengar.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilg@dd
?
Hmmm, ska man tolka det som att du ser AMD som en ideel företeelse då eller?
:-S
För egen del tar jag för givet att ALLA företag är ute efter mina pengar.

Intel vill ha kakan före alla andra så de hinner äta riktigt mycket.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Intel USB 3.0

AMD USB 3.1

Hahaha

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Men kunde dom inte låta Intel göra färdigt 3.0 standarden och sen dröja med att släppa modekort tills alla fått del av den. Fast sammarbete för kundens bästa kanske inte finns?

Visa signatur

[Core 2 duo E6600@3.17 GHz] [Asus 8800gts 636/1602/1051] [4gb ram] [37000p 3dmark 03] [15757 3dmark 05] [11316 3dmark 06]

Permalänk

Äsch, det där är bara en massa spel.

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mike_Ironhand
Men kunde dom inte låta Intel göra färdigt 3.0 standarden och sen dröja med att släppa modekort tills alla fått del av den. Fast sammarbete för kundens bästa kanske inte finns?

tror nog snarare att intel vill få ut sina moderkort med usb3 innan andra tillverkare gör det.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

om hur långt tid kommer det gå att köpa moderkort med usb 3.0?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Intel USB 3.0

AMD USB 3.1

så jävla rätt xD haha

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

Är väl bara att låta intel göra som de vill. Om de nu utvecklar en ny standard så är det väl de själva som bestämmer när de vill släppa skiten. Är andra tillverkare griniga över det så kan de hitta på nåt finnurligt själva istället för att sitta och whina över nåt sånt där patetiskt.
I mina ögon är det precis som om volvo skulle utveckla en skitgrym motor och sedan skulle saab lacka ur bara för volvo inte berättade hur den funkade.

För övrigt så känns det som det kvittar, jag menar jag kommer inte köpa ett nytt moderkort bara för det finns USB 3.0 på det. Vill jag nu ha bättre prestanda än nuvarande USB så köper jag väl en FW-disk/extern scsi eller nåt.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Är väl bara att låta intel göra som de vill. Om de nu utvecklar en ny standard så är det väl de själva som bestämmer när de vill släppa skiten. Är andra tillverkare griniga över det så kan de hitta på nåt finnurligt själva istället för att sitta och whina över nåt sånt där patetiskt.
I mina ögon är det precis som om volvo skulle utveckla en skitgrym motor och sedan skulle saab lacka ur bara för volvo inte berättade hur den funkade.

För övrigt så känns det som det kvittar, jag menar jag kommer inte köpa ett nytt moderkort bara för det finns USB 3.0 på det. Vill jag nu ha bättre prestanda än nuvarande USB så köper jag väl en FW-disk/extern scsi eller nåt.

Men vad tror du händer när var enda tilverkare utvecklar sina egna usb 3 "standard", plötsligt har vi 50 olika USB varianter som inte är kompatibel med varann, lagom kul att försöka hitta tangentbord/mus/hårddisk osv som passar ens moderkort.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Inte mig i mot om AMD och andra tillverkare göre en öppen USB standard. Öppen är alltid bättre.

Var lika dant med USB 1 så.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Intel USB 3.0

AMD USB 3.1

Haha! Det skulle vara så iskallt av AMD att göra något sådant! xD

Allt Intel/nVidia kör på gör AMD någon extra plojgrej på och lägger till .1 efter benämningen! xD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dealerovski
Intel USB 3.0

AMD USB 3.1

Hehe,jovars det kanske blir så.

Visst är det lite pengar på spel men för en gångs skull tycker jag att det är okej att intel tjuvsitter och håller på det.
Är anars alltid på AMD:s sida.

Men men, det blir till att se hur allt går för dom båda.

Permalänk
Medlem

usb 3 vs. sata II

om jag inte är helt trött i huvudet efter en jobbigt arbets dag så fått jag det till att usb 3 skulle vara snabbare än sata II!?
stämmer det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dosman
USB 3.0 är inte samma sak som en motor. Eftersom USB används av en massa olika apparater så är den mest passande bilmetaforen någon form av slang för att tanka bilar.

Jag skulle förstå Intel om det var en CPU men det handlar om en standardiserad kabel mer eller mindre.

Men seriöst. Om du hade ditt eget företag som betalat utvecklingen för en produkt, skulle du då ge ut den till dina konkurrenter innan du själv släppt produkten på marknaden?

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RoleX
Men vad tror du händer när var enda tilverkare utvecklar sina egna usb 3 "standard", plötsligt har vi 50 olika USB varianter som inte är kompatibel med varann, lagom kul att försöka hitta tangentbord/mus/hårddisk osv som passar ens moderkort.

Ska inte USB vara bakåtkompatibelt med dagens speccs. usb1 och usb2. då kommer folk inte köpa enheter med USB3 speccsen om det är osäkert om det är kompatibelt.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem

usb 1 och 2 är inte problemet. Problemet är om det fisn flera standarder på usb 3. usb 1 fins i alla fall 2 standarder av. Intel har sin och via och amd har sin vill jag minnas.

Permalänk

Standarder är bra. Så bra att alla vill ha en egen.

Visa signatur

Citera mig gärna om du vill ha svar!

Permalänk
Avstängd

Intel måste få det att lira med sina nordbryggor (sydbryggor?), sen så låter dom andra få speccsen, först då kan dom börja trixa så att der lirar med deras egna bryggor, vilket tar mycket tid vad jag förstått!

Då kommer intel vara först ut eftersom de är klara först, kan inte bli stämda för att dom blir klara först (med att få det att lira med moderkorten), eller hur?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Men seriöst. Om du hade ditt eget företag som betalat utvecklingen för en produkt, skulle du då ge ut den till dina konkurrenter innan du själv släppt produkten på marknaden?

Tjae, för de flesta företag hade det nog räckt med licensintäkterna...
Intel är så stora att de kan göra såhär också, förstår dem till viss del men ve dem om de tvingar fram en ny standard...
Hela poängen med USB är ju att den har stor spridnng, med flera konkurrerande och inkompatibla standarder får man enorma problem och det finns inget försprång i världen som är värt det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
Men seriöst. Om du hade ditt eget företag som betalat utvecklingen för en produkt, skulle du då ge ut den till dina konkurrenter innan du själv släppt produkten på marknaden?

Hört talas om royalties?

Permalänk

Jag tycker inte man ska gapa för mycket innan man vet mer om hur det ligger till med samarbetet kring de som utvecklar usb 3.0. Är man inte med och hjälper till så skall man inte heller whina över att man inte får ta lika stor del av den aktuella saken (om det nu ligger till så)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Warheart
I mina ögon är det precis som om volvo skulle utveckla en skitgrym motor och sedan skulle saab lacka ur bara för volvo inte berättade hur den funkade.

Bättre jämförelse vore om Volvo utvecklade nästa generation MOST och CAN protokoll, Och så ville andra tillverkare snika sig åt det kompletta protokollet, innan Volvo ens själv hade implementerat den i någon av deras bilar.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem
Citat:

Bättre jämförelse vore om Volvo utvecklade nästa generation MOST och CAN protokoll, Och så ville andra tillverkare snika sig åt det kompletta protokollet, innan Volvo ens själv hade implementerat den i någon av deras bilar. [/B]

Det är säkerligen en bättre jämförelse men hur många vet vad MOST och CAN är då? För övrigt så är det iallafall samma grej tycker jag, inte fan utvecklar man nåt nytt och ger det till sina konkurrenter först.

Visa signatur

:: MAIN :: Asrock P67 Extreme4 :: 2500K :: 970 GTX :: HP W2207 :: Corsair 16GB :: TRUE :: Samsung 850 :: Logitech diNovo Edge :: HTPC :: ION :: Intel X-25 G2 :: Array R2 :: Samsung F4 ::