Intel Nehalem kan bli försenad

Permalänk
Melding Plague

Intel Nehalem kan bli försenad

Nästa processor-arkitektur från Intel går under kodnamnet Nehalem och är tänkt att lanseras senare i år. Det rapporteras nu att både den tilltänkta introduktionen i höst och lanseringen av resterande produkter nästa år kan komma att bli försenade.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

oj vad förvånad man blir!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Sålänge dom fixar skiten så det funkar så gör det inget.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Som det står kanske det här ger AMD en chans att komma tillbaka in i spelet igen.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem

Har dom inte klämt lite för hårt på kylpastatuben?

Permalänk
Medlem

Intel Nehalem kan bli försenad
Processorer Idag 13:37

-----
Lite ironi kanske.. ^^_

Permalänk
Avstängd

Suprise? NOT!

Permalänk
Medlem

Gör inte mig något, då jag inte vill lägga pengar än.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Nog är det lite tråkigt allt, hade varit kul å se hur dem presterade irl. Inte för jag tror allt för många verkligen behöver denna processorkraft som finns i dem. Core arkitekturen vi har nu är ju inte så slö precis. Fast mkt vill ha mera såklart., och jag är nog en av dem som kommer köpa nehalaem när dem kommer..^

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nartub

Har dom inte klämt lite för hårt på kylpastatuben?

ser så ut, jämt och fint lager också

Permalänk
Medlem

bra bra, ge AMD lite mer tid

Permalänk
Medlem

vad kommer denna kosta tro?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Snyft
vad kommer denna kosta tro?

Var inte den första som skulle komma ut till desktop en sk "extreme" variant?
Isf kommer dem nog inte vara allt för billiga.

Visa signatur

Ws 2600k, Sabertooth, 16gb, rx580, 840evo, 830 evo, Htpc NUC I3 4010, 8gb, Arch Server Supermicro x11, xeon 1240v5, 48gb ecc, proxmox with 4vm Laptop Dell XPS 13

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Svullo90
ser så ut, jämt och fint lager också

Var nog mest gör att maska vilken tillverkare som lånat ut testsystemet till anandtech.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Frågan är om det som vanligt handlar om att kräma ut de sista vinsterna ur befintliga lager och produkter innan man släpper det nya, speciellt då de helt saknar konkurens.

Permalänk
Medlem

Jag har för mig att från början skulle processorerna komma första kvartalet 2009, men eftersom allt gick bra flyttades det datumet fram till sista kvartalet 2008. Nu verkar det som de flyttar tillbaka lanseringsdatumet till det som var sagt från början. Eller kommer jag ihåg helt fel?

Hur som helst kommer jag troligen köpa en ny Nehalembaserad rigg när allt är klart. Men jag kommer garanterat vänta till våren eller kanske sommaren, när några olika modeller kommit och priserna kanske sjunkit något. De modeller som lanseras först antar jag kommer säljas till överpris. Jag tror det är bättre att vänta och se när det finns ordentliga tester och eventuella barnsjukdomar visat sig.

Permalänk
Medlem

Sedan är ju faktiskt dom första tänkta till servers, 7000--10 000+ är ingen omöjlig prislapp, Så om man inte behöver den kraften till applikationer, är den onödig. Faktiskt räcker en Core2 för dem mesta hem användarna.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

att dne blir försenad gör mig inte så mycket, jag är ju i och försig väldigt sugen på Nehalem - men jag ska inte skaffa de första modelerna, låter intel fixa lite med dom först

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Hedersmedlem

Äsch vem bryr sig för CPU:n behöver aldrig bli bättre än den är idag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
Äsch vem bryr sig för CPU:n behöver aldrig bli bättre än den är idag.

Om man kör med två X2-grafikkort kommer nog dagens CPU:er bli en flaskhals.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

När jag flög hem från Indien i lördags så satt jag brevid en kille som jobbade för intel. Han ingick i ett team på ca 200 pers som utvecklade nordbryggan och han var på väg till USA för de var i slutfasen av projektet. Kan kanske ha nått med detta att göra. Han var ganska hemlighetsfull för de har väl sekretess som tusan.
Men det är ändå kul att ha träffat nån som är "med" i det som händer.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Om man kör med två X2-grafikkort kommer nog dagens CPU:er bli en flaskhals.

X2 kort är bara en fluga skall du veta sedan säger Nvidia att GPU:n klarar allt själv.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Det mesta inom datorhårdvara försenas väl nowadays..?

Permalänk
Medlem

Intel har ju ingen direkt anledning att släppa den nya platformen (utom möjligtvis i serversegmentet). Core2 är ju redan 20-30% snabbare än AMD så varför ska man då släppa något som är 20-30% snabbare än sitt egna när det ändå inte finns någon konkurrens.

Jag tror det är en "planerad" försening.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B550-I - AMD Ryzen 5 4650G - 32GB G.SKILL DDR4 3600MHz - Dell U2515H - WD Blue SN550 500GB SSD - Linux Mint
Projekt iCom: Bygglogg - Feedback

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Birks
Frågan är om det som vanligt handlar om att kräma ut de sista vinsterna ur befintliga lager och produkter innan man släpper det nya, speciellt då de helt saknar konkurens.

Jao särskilt som de säger detta: "Detta förklaras bland annat genom att moderkort, kylare och andra tillbehör måste förändras jämfört med dagens Core2Duo-arkitektur och därför begär inte de stora datorbyggarna så som Dell och HP en snabb övergång.".

Så det verkar ju som att de försenar konsumentmodellen ett halvår bara för att HP och Dell ska få massor med tid på sig att designa nya kylare och moderkort!?
Och det lät ju bara som det var multisocket versionerna av Nehalem för servrar som var försenade, entusiastmodellerna och ensockets servrarna verkade ju vara på gång somsagt!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W