Snabba grafikkort för datorspel

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ifan
Jag skyller på vista :X

Spel har i princip identisk prestanda i Vista och XP.
Om man nu har en dator som kan köra Vista vill säga

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
jag har aldrig ansett 3Dmark vara nån slags visning på hur bra korten presterar i spel

men visst 3dmark är ju vad det är men inte ett spel eller en visning i hur korten presterar i spel.

för mig har 3Dmark blivit mindre viktig än för kanske 5 år sedan

nä spel tester då vet man vad kortet går för

Tycker att 3DMark kan vara intressant i såna här tester, men då endast som jämförelse mellan korten. Poängen annars skiter jag i

Permalänk

Tri-Sli och Quad ger prestanda för pengarna i 2560x1600 på 30" skärmar utan tvekan.

Nvidias nya flaggskepp verkar dock rätt lovande enligt en sida jag läst på:

"IT Media site had the opportunity to run GPU-Z, CPU-Z and Crysis Benchmark on the GTX 280 demo system. From the photos, we can clearly see that NVIDIA GTX 280 presentation system used Intel Core 2 Quad four-core processor, the frequency is 2.66GHz, the Crysis Benchmark with 1920 x1200 VeryHigh settings indicated that the average fps of GTX 280 graphics card reached 36.81!!"

Kika på grafen i crysis-testet på den upplösningen så är det rätt imponerande.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blom_Avesta
Det där ASUS kortet och 4 skärmar skulle sitta fint.

Men hur funkar det här? Går det att använda fyra skärmar på det kortet? Jag trodde det fanns någon skum anledning till att max antal skärmar var två? Finns det andra kort som har stöd för två skärmar + HDTV samtidigt? Mycket intresserad av ett sådant kort.

Visa signatur

Beställt: Antec P182, Corsair 620W PSU, Gigabyte GA-X48-DQ6, 8GB Corsair PC6400 CL4, Intel Core 2 Quad Q9450, TRUE, 2x750GB Samsung Spinpoint F1 (Raid0), nVidia 8800GTS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Spel har i princip identisk prestanda i Vista och XP.
Om man nu har en dator som kan köra Vista vill säga

Hehe, jag jämförde bara med vad jag fick i XP och i Vista

Över 20,000 3dmark06 poäng i XP och mindre i Vista, och många av spelen presterade bättre under XP än vad de gjorde i vista för mig.

och ja, min rigg kan köra vista

Med tanke på vad testsystemet hade för specc kan man tycka att den borde få bättre än min i vissa spel då den bla. hade en mycket bättre processor. Men nej, tydligen inte.

Permalänk
Avstängd

Över 150 watt utan last på hela datorsystemen!? Be konstruktörerna att packa upp sina "ritbord" så de kan börja jobba för det har de uppenbart inte gjort tillräckligt redan.

Ett system som inte arbetar ska givetvis inte dra mer än 50 watt tycker jag, och det bör inte vara några problem att få ner även den siffran ytterliggare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dundermuppen
Över 150 watt utan last på hela datorsystemen!? Be konstruktörerna att packa upp sina "ritbord" så de kan börja jobba för det har de uppenbart inte gjort tillräckligt redan.

Ett system som inte arbetar ska givetvis inte dra mer än 50 watt tycker jag, och det bör inte vara några problem att få ner även den siffran ytterliggare.

150 watt låter ganska rimligt för ett sådant system?

Min drar ~550W i full load exkl. skärm

Permalänk
Avstängd

Vänta tills det kommer nya bättre drivers för tri-sli...

Dumt å göra testet innan nya drivers släppts...

Permalänk
Medlem

Jag sitter med ett Gigabyte 9800 GTX och det surfar på rätt bra på sweclockers...

Skämt å sido - det får duga ett bra tag till, det är iaf mycket bättre än mitt tidigare kort...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...

Permalänk
Medlem

Ja, varför får vi aldrig se en benchmark mellan de nya korten och 8800? Dom kostar fortfarande typ dubbelt så mycket som de testade korten...

Visa signatur

||Corsair Crystal 570X RRG, MSI X370 AM4 ATX, AMD Ryzen 7 1800X CPU - 3,6 GHz - AMD AM4, Sapphire Radeon RX 580 Nitro+ 2xHDMI 2xDP 4GB, Corsair Vengeance LPX Red 32GB (4x8GB) / 2666MHz, Corsair HXi 750W, GigaWorks S750 7.1, Windows 10/Ubuntu 14, Philips Brilliance 272C4, Benq W750||

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Ja, varför får vi aldrig se en benchmark mellan de nya korten och 8800? Dom kostar fortfarande typ dubbelt så mycket som de testade korten...

Funkar det inte med 8800 GTS?

http://www.sweclockers.com/recension/6048-bfg_geforce_9800_gt...
http://www.sweclockers.com/recension/6045-geforce_9800_gx2_mo...

Visa signatur

Perhaps its everything you say-G´kar
Fools to the left of me feeders to the right - I need to find a real job! - Londo Mollari (Babylon 5)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlaxzzor
Men hur funkar det här? Går det att använda fyra skärmar på det kortet? Jag trodde det fanns någon skum anledning till att max antal skärmar var två? Finns det andra kort som har stöd för två skärmar + HDTV samtidigt? Mycket intresserad av ett sådant kort.

'

Vart har du fått att max antal skärmar är 2 ifrån? :S Windows XP klarar väl 6 skärmar eller mer har jag för mig. Du kan ju köra flera grafikkort också och köra flera skärmar på varje grafikkort (inte bara i SLI då, utan även 1 PCI-E + 1 PCI)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alopex
Ja, varför får vi aldrig se en benchmark mellan de nya korten och 8800? Dom kostar fortfarande typ dubbelt så mycket som de testade korten...

Som jag skrev tidigare så kostar MSIs 9800GTX 1000:- mer än deras 8800 och presterar endast 4 fps bättre i crysis (1900*1200 har jag för mej att jag kolla) .. Du kan ju själv läsa deras tidigare grafikkortstest... Tittade inte så noga på det testsystemet heller.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk

Bra recension.

Men en frågeställning angående Nvidia
När kommer dom själva bita sig i svansen med påhopp mot stora
företag.
Och själva tillverkar undermåliga produkter.
Deras grafikort är ett skrattretande exempel.
Vinna var och varannan test genom att leverera undemålig bild kvalite!
Har genom åren testat och använt deras kort under längre tider och
alltid blivt lika besviken på deras suddiga och oskarpa bildkvaliteer som
är som allra värst i "skrivbords miljö".
Ser ut som man har datorn full i virus.
Titta på Ati.Leverar alltid bra bildkvalite oavsett vad man gör.
Sluta vänd kappan efter vinden och använd sunt förnuft inför nästa köp.
Mvh Trött på lobbying.