AMD stryker tvåkärniga Phenom

Permalänk
Melding Plague

AMD stryker tvåkärniga Phenom

Den nuvarande processorn med två kärnor från AMD är Athlon 64 X2. Även om det finns en nyare processor-arkitektur i de Phenom-produkter som säljs så är denna ännu inte tillgänglig för kunder som önskar en tvåkärnig processor. Enligt de senaste uppgifterna kommer detta heller inte att förändras.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Hmm AMD kunde väl först och främst släppa en cpu som är nåt att ha!

Permalänk
Medlem

tror nog att dom försöker så gott dom kan.

Permalänk
Medlem

Tycker det är så jävla tråkigt att de inte kan få till det någon gång. Fatta att AMD's utvecklare är jävligt pressade av att försöka få ut en produkt som direkt kan konkurera med Intel. Skulle inte vilja vara i deras kläder.

Hoppas verkligen att de får en snilleblixt snart Heja AMD

Permalänk
Hjälpsam

Dom har inte dom vassaste på marknaden, men alla dess processorer är prisvärda, speciellt om man ser vilka fina moderkort man kan få med AM2+ socklar.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Hmm AMD kunde väl först och främst släppa en cpu som är nåt att ha!

De har ju Athlon, Phenom, Turion, Opteron, Sempron, Griffin, Geode...

Permalänk
Avstängd

Köper hellre en budget intel cpu som man klockar lite så finns det ingen amd prolle som ens hänger på! och jag vet vad amd har för prollar???.

Men inget att ha.

Permalänk
Medlem

Tråkigt men om de skippar detta kan jag förstå dem.

Undrar rent spekulativt vad en processor baserad på K10 med två kärnor skulle prestera mot en Athlon X2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Köper hellre en budget intel cpu som man klockar lite så finns det ingen amd prolle som ens hänger på! och jag vet vad amd har för prollar???.

Men inget att ha.

Det är tur att du inte är statsmininster Visa ett test där en budget Core2Duo slår en 6400+

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk

Jag tycker det börjar luta mer och mer mot att AMD har problem med 45nm processen. Kuma kommer säkert, men antagligen inte förrän 2009.

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Hmm AMD kunde väl först och främst släppa en cpu som är nåt att ha!

ha till vad
spel duger Athlon 64 X2 bra till

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Köper hellre en budget intel cpu som man klockar lite så finns det ingen amd prolle som ens hänger på! och jag vet vad amd har för prollar???.
Men inget att ha.

Det beror ju på hur mycket budget nu är. Du e kanske en sådan som tycker 2000kr e billigt för en cpu och då e Intel helt rätt val.

ner på 1000kr klassen så har AMD ganska bra erbjudanden

Permalänk
Hjälpsam

Nu har jag en Phenom 9750 och jag har haft en Athlon X2 4600+, båda Processorna klockas i 2400 GHz (orginal).
Per kärna verkar dom prestera rätt lika, så vinsten med en dualcore Phenom är nog rätt liten.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Hmm AMD kunde väl först och främst släppa en cpu som är nåt att ha!

Nämen vilken insikt du har. Bäst du ringer AMD och delar med dig om denna strategin, du kanske räddar företaget!

Permalänk
Avstängd

Lägg av!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Lägg av!

haha... men kom inte med ett sånt inlägg som du gjorde först då...

Permalänk
Medlem

Ser ingen poäng med tvåkärnig phenom. Det AMD konkurerar med är att man får fler kärnor per krona medan Intel kör med mer mhz. De trekärniga är tillräckligt billiga å vill man ha billigare duger ju 64 X2. Kommer inte kunna konkurera mot Intel i mhz så skulle behöva sälja dem jävligt billigt, så frågan om det ens är värt att göra dem.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Ser ingen poäng med tvåkärnig phenom. Det AMD konkurerar med är att man får fler kärnor per krona medan Intel kör med mer mhz. De trekärniga är tillräckligt billiga å vill man ha billigare duger ju 64 X2. Kommer inte kunna konkurera mot Intel i mhz så skulle behöva sälja dem jävligt billigt, så frågan om det ens är värt att göra dem.

Skulle inte skada med en billig phenom X2 utan den klumpiga L3 cachen. Alltså mer eller mindre en vanlig Athlon X2 med bättre energisparfunktioner och förbättrad SSE.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Lägg av!

Aldrig!!!

Permalänk
Medlem

Var lika bra att de struntade i den tvåkärniga Phenom, de måste lägga mer krut på det som är utveckling. De vanliga Phenom kommer bli så mycket budget iaf.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Total_Cu
Var lika bra att de struntade i den tvåkärniga Phenom, de måste lägga mer krut på det som är utveckling. De vanliga Phenom kommer bli så mycket budget iaf.

Men samtidigt är en Phenom antagligen dyrare att tillverka än en Nehalem ändå. Det är ingen bra affär för AMD.

Permalänk
Medlem

Äsch, det är väl lika bra att satsa på nästa generation för desktop mm. Athlon 64 x2 täcker nog upp det segmentet ok f.n, misstänker att en x2 Phenom inte skulle va mycket fräsigare direkt. (och nej, "behovet" att klockning finns inte utanför swec å andra ställen för hobbyister, så faktorera inte in det)

Man sitter och undrar hur det går när det inte dyker upp direkt fräsigare processorer månad efter månad dock.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Köper hellre en budget intel cpu som man klockar lite så finns det ingen amd prolle som ens hänger på! och jag vet vad amd har för prollar???.

Men inget att ha.

Insnöad?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Köper hellre en budget intel cpu som man klockar lite så finns det ingen amd prolle som ens hänger på! och jag vet vad amd har för prollar???.

Men inget att ha.

Du snackar jävligt mycket skit..

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dillen22
Köper hellre en budget intel cpu som man klockar lite så finns det ingen amd prolle som ens hänger på! och jag vet vad amd har för prollar???.

Men inget att ha.

antar att min intel e2140 @ 3.07ghz är ungefär de budget du syftar då?

Jag kan medela dig att min har inte en suck emot kompisens phenpm 9600 i spel.

En annan kompis har en athlon 5600+
Våra belastas ungefär lika mycket. han har billiga 5xx ram och jag har corsair pc6400 dock.

så amd har visst prisvärdiga processorer.

Permalänk
Medlem

snart anmäler jag mig själv som gratis arbetskraft någonstanns på Amd, konkurens måste ju infinnas annars blir det synd om oss dödliga

Visa signatur

Gam dator: Rampage 3 Extrem, 6x4GB Ram lägsta hastighet på minnet är 1600mhz Högsta G.skill ripjaws 2133mhz + ramkylare, Processor(ER) 6Core12Trådig Xeon x5660 Men eftersom jag haft så jädra ont i ryggen har jag bara kommit till att ta ut gamla processorn den nya ligger ihopklistrad i ett brev en x5670(Kan vara 75) Iaf många multipliers högre. Ljudkort Asus Z. Några normala diskar + 2ssd Intel 730 mm. Gfx Asus matrix platinum 290x. Corsair hx650 ca 3 år gammalt. Fractal design R4 window. Skärm phillips brilliance 29" 2560x1080p Finfin skärm :)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Dom har inte dom vassaste på marknaden, men alla dess processorer är prisvärda, speciellt om man ser vilka fina moderkort man kan få med AM2+ socklar.

Precis... Intel är enda valet om man är ute efter prestanda. Men AMD är ett riktigt bra val ifall man vill ha prestanda till ett bra pris.

Tror många hakar upp sig på "värstingarna" när de jämför. Det är ju trots allt mellansegmentet och budget som säljer bäst/mest.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
Precis... Intel är enda valet om man är ute efter prestanda.

Hur mycket trafik klarar Intels mot grafikkorten? de blir ju bara snabbare och snabbare men fixar intels fsb och leverera? Speciellt när skärmar blir större och grafiken mer komplex. race driver grid har exempelvis rätt högra krav på mycket grafikminne. Tror man behöver över 512 om det spelet skall flyta bra på 1920x1200

Visa signatur

Programmerare med C++ som huvudspråk.

Permalänk
Medlem

Skulle vara bra om AMD kunde släppa en fyrkärnig som var typ bakåtkompatibel. Vägrar liksom byta moderkort ett tag framöver!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gemmy
Skulle vara bra om AMD kunde släppa en fyrkärnig som var typ bakåtkompatibel. Vägrar liksom byta moderkort ett tag framöver!

och vilken socket har du?

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Avstängd

2-kärnigt är så yesterday, så de är inte så konstigt att dom skrotar de hela.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it