AMD i samarbete med Havok

Permalänk
Melding Plague

AMD i samarbete med Havok

Nvidia gick nyligen ut med att sina grafikkort ska kunna användas för avancerade fysiska beräkningar. AMD vill givetvis inte vara sämre och nu rapporterar företaget att de kommer ta hjälp av fysikexperterna Havok för att konkurrera mot Nvidia.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Där ser man
Lite otippat men det är nog vad de bägge behöver.

Visa signatur

/ SvSm
- Datorer ska synas men inte höras.
AMD Barton 2600+, 1024 DDRAM 400 @ 333, ASUS A7V880, Radeon 9800 Pro, Eizo FlexScan L557.

Permalänk
Medlem

Ska bli riktigt nice nu framöver, kanske 1 år eller 2 när det har blivit så pass avancerad fysik i spel att detta höjer spelupplevelsen ett till snäpp.
Vi har redan börjat se bra fysik i många sena titlar, ska bli intressant att se hur snabbt det går innan man kan se verklighetstrogna rörelser som standard inom spelindustrin.

"Havoks fysikmotor används i många populära spel från företag som Valve och är därför kändare än Ageia för många datorspelare."

Det heter väl ändå "mer känt" än "kändare" hehe

Permalänk
Medlem

Nog för att GPUn lämpar sig bra för fysikberäkningar. Men det känns lite sådär att lägga ännu mer arbete på grafikkortet som redan knäar under belastningen i spel, medan våra flerkärniga CPUer har kärnor som i princip inte används.

Permalänk
Medlem

jo visst sätt 1 eller båda 2 av dom optimala kärnorna... vet dock inte hur pass bra det skulle bli gentemot köra det över grafik kortet?

Visa signatur

Stationär: Ryzen9 5900x | DDR4 3200MHz 2x16GB | Geforce GTX1080 | Asus x570-F | Samsung 980 pro 512GB | Samsung 70 pro 256GB | Corsair AX 1200W |
Server: Ryzen9 5950x | 128GB RAM |

Permalänk
Medlem

mm
och jag tycker idén om att man ska behöva ha flera grafikkort är urfjantig. Kanske tilltalar dem som diggar SLI idag men för resten (dvs. hela markanden) så känns det värdelöst.
Kul att ha två strömhungriga monster i datorn bara för att

Du är ju Ageias lösning bra mycket bättre - och den lösningen var ju inte särskilt lyckad

Permalänk

nVidia försöker göra Phyxs till en öppen standar öppet för alla och AMD hoppar i säng med Intel's Havok. oh...

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
nVidia försöker göra Phyxs till en öppen standar öppet för alla och AMD hoppar i säng med Intel's Havok. oh...

Man kan ju gissa vart den 'öppna standarden' slutar; i en dyr Nvidia only -krets.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk

Havok O_o

Där ser man, världen kanske går under trots allt! =D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Man kan ju gissa vart den 'öppna standarden' slutar; i en dyr Nvidia only -krets.

Här en något mer positiv tanke. En öppen standar där alla kan ha fri användning av Phyxs API. Det är ingen gissning. Det är ett uttalande från nVidia.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Amd köpte ati och nu vänsterpraslar de med intel wtf...

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Inaktiv

Ageia är väl ett mer känt namn i sig?

Permalänk
Medlem

Rätt logiskt egentligen, eftersom Nvidia inte släpper Sli till Intel så är det smartare av Intel att tillåta Havok att samarbeta med ATI-delen av AMD. Crossfire fungerar som bekant utmärkt på Intel-chipset, och skulle det dessutom gå att köra fysik så finns det ingen anledning av välja Sli/Nvidia så länge det inte är mycket bättre i generell prestanda. Ja, Intel föredrar paradoxalt nog AMD före Nvidia när det gäller grafikkort och frågan är om de ens är fiender när det gäller processorer eftersom AMD nu är så mycket mindre = inte längre något hot.

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Här en något mer positiv tanke. En öppen standar där alla kan ha fri användning av Phyxs API. Det är ingen gissning. Det är ett uttalande från nVidia.

Fri behöver ju dock inte vara samma sak som gratis, kan ju vara att Nvidia lägger på väldiga licenskostnader.

Permalänk
Medlem

Väldigt tufft

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av the squonk
Rätt logiskt egentligen, eftersom Nvidia inte släpper Sli till Intel så är det smartare av Intel att tillåta Havok att samarbeta med ATI-delen av AMD. Crossfire fungerar som bekant utmärkt på Intel-chipset, och skulle det dessutom gå att köra fysik så finns det ingen anledning av välja Sli/Nvidia så länge det inte är mycket bättre i generell prestanda. Ja, Intel föredrar paradoxalt nog AMD före Nvidia när det gäller grafikkort och frågan är om de ens är fiender när det gäller processorer eftersom AMD nu är så mycket mindre = inte längre något hot.

Där sa du något. Tyckte det lät konstigt att AMD samarbetar med Havok som är del av Intel, men är väl så att Crossfire fungerar fin fint på deras plattor medans Nvidia vägrar släppa den informationen som krävs för att gå igång SLI på några kretsar förutom deras egna.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Här en något mer positiv tanke. En öppen standar där alla kan ha fri användning av Phyxs API. Det är ingen gissning. Det är ett uttalande från nVidia.

Du vet väl att företag ljuger för att de själva ska få det så bra som möjligt va? och Nvidia verkar vara det mest egoistiska företaget just nu....

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Här en något mer positiv tanke. En öppen standar där alla kan ha fri användning av Phyxs API. Det är ingen gissning. Det är ett uttalande från nVidia.

Ja, för nVidia har säkert ingen baktanke, det gör det enbart av god vilja...de är ju kända för det

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Ja, för nVidia har säkert ingen baktanke, det gör det enbart av god vilja...de är ju kända för det

Ju precis för nVidia är så onda och egoistiska, och alla andra företag är så givmilda, snälla och oskildiga.

Ohh.. please spare me.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Detta är ju bra för ATI, deras kort är väll väldigt vassa på fysik beräkningar?

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Frux
Nog för att GPUn lämpar sig bra för fysikberäkningar. Men det känns lite sådär att lägga ännu mer arbete på grafikkortet som redan knäar under belastningen i spel, medan våra flerkärniga CPUer har kärnor som i princip inte används.

Men det är ju precis det dom försöker med, att optimera på CPUn:

"Godfrey Cheng på AMD säger att de främst samarbetar med Havok för att förbättra fysikmotorns prestanda på tillverkarens processorer. Cheng poängterar dock att de ”undersöker” möjligheten att köra fysikberäkningar på grafikprocessorn, precis som Nvidia gör."

Sen "undersöker" dom även att utföra detta på GPUn.

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ju precis för nVidia är så onda och egoistiska, och alla andra företag är så givmilda, snälla och oskildiga.

Ohh.. please spare me.

Jasså så Nvidia är snälla och givmilda? Jämnfört med vilket företag då? De är troligen sist ner på den skalan.

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Här en något mer positiv tanke. En öppen standar där alla kan ha fri användning av Phyxs API. Det är ingen gissning. Det är ett uttalande från nVidia.

Det kommer behövas, för att det inte skall bli krångel och griniga användare.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

ATI har arbetat med Havok i flera år, man har kunnat dedikera ett grafikkort för endast fysik hur länge som helst med hjälp av CrossFire, exempelvis kan man köra ett äldre kort för fysik och ett nyare för 3D (asymetriskt typ). Förstår inte varför detta presenteras som en nyhet.? Man blir smått förvånad.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jasså så Nvidia är snälla och givmilda? Jämnfört med vilket företag då? De är troligen sist ner på den skalan.

Har jag sakt det? Eller har du svårt att se vad jag skriver?
Vad jag menar att nVidia är inte något ondare företag än de övriga. Alla har skelett i garderoben.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Har jag sakt det? Eller har du svårt att se vad jag skriver?
Vad jag menar att nVidia är inte något ondare företag än de övriga. Alla har skelett i garderoben.

Självklart har nästan alla större företag något skelett i garderoben men desto större dom blir desstom mer börjar det likna en kyrkogård.

Visa signatur

🖥️ | Ryzen 3800X | Radeon 580X | 32 GB | +3 TB SSD

“Think of how stupid the average person is, and realize half of them are stupider than that.” - George Carlin

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eson
Jasså så Nvidia är snälla och givmilda? Jämnfört med vilket företag då? De är troligen sist ner på den skalan.

Alla företag är onda och har en baktanke med allt dom gör. Företag som har med välgörenhet att göra t.ex. är samma sak då det sitter nån ful fan och håvar in pengarna ni skänkt bort till att hjälpa barn i afrika etc. etc.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Ju precis för nVidia är så onda och egoistiska, och alla andra företag är så givmilda, snälla och oskildiga.

Ohh.. please spare me.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Har jag sakt det? Eller har du svårt att se vad jag skriver?

Har du svårt att läsa mina Ser inte var i mitt inlägg jag nämnde nåt om några andra företag heller?

Säger bara att ditt inlägg fick det att låta som nVidia gör det av ren skär godhet och att ATI var "bad guys" för att de ställer sig på intels sida...självklart har de (nVidia) nåt att vinna på att få sitt API som standard, om du inte tror det så är du naiv.

Förövrigt håller jag med Gemmy. ATI sammarbetade med Havoc gänget långt innan Intel köpte upp dem.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av S_Z
Har du svårt att läsa mina Ser inte var i mitt inlägg jag nämnde nåt om några andra företag heller?

Säger bara att ditt inlägg fick det att låta som nVidia gör det av ren skär godhet och att ATI var "bad guys" för att de ställer sig på intels sida...självklart har de (nVidia) nåt att vinna på att få sitt API som standard, om du inte tror det så är du naiv.

Förövrigt håller jag med Gemmy. ATI sammarbetade med Havoc gänget långt innan Intel köpte upp dem.

Det verkar mer som du fick det låta som du ville än vad det igentligen sades.

Jag vet mycket väl att det finns någon backtanke med nVidias erbjudande Phyxs API till alla. Självklart skulle nVidia inte släppa lös Phyxs API om de hade inget att vinna på det. Sen att AMD hoppar med Intel's Havok är ingen brainer heller. Innan Phyxs så hade ATI och specielt nVidia stakt samarbete med Havok. Men sedan Havok blev uppköpt av Intel så har nVidia brytit samarbete.

Förhållande mellan nVidia och Intel är väldigt kylig.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Avstängd

Intel klagar väl inte på att få hjälp av AMD med att klura ut hur de ska köra fysik bäst på processorer. Det är Intel och Nvidia som bråkar mest just nu, och vill Nvidia köra fysik på grafikkort måste Intel göra sitt för att det ska vara mer effektivt att köra på CPU. För AMD spelar det ingen roll då de både har gott om GPUer och CPUer ute på marknaden Win/Win för AMD.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"