Passivt nätaggregat från Silverstone

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Med 80% verkningsgrad och 450W belastning skapas det 113W värme i nätagget. Lite mycket att kylas passivt...

90% verkningsgrad i 450W ger 50W värme. Varför göra ett "80+"-nätagg passivt när man kan göra ett "90+"-nätagg passivt?

Men du lär ju inte ligga och belasta i 450w hela tiden?? jag har ett passivt 300w nätagg i min stationära dator som drar runt 220w och min nyare htpc 75w mätt med en wattmätare, man klarar sig fint med 300w nätagg, btw dessa 1000w nätagg man ser som har kommit ut är ju bara löjligt, fyfan vilken elräkning man skulle få om man skulle behöva det..

Visa signatur

|| Main: Asus Z170 Pro Gaming | Intel Core i7 6700K | Corsair 4x8GB DDR4 | GeForce GTX 1070 | Linux ||

|| HTPC: MSI Z87I | Intel Core i3 4130T | Corsair 2x4GB DD3 | Intel HD graphics 4400 | Linux ||

|| NAS: Qnap TS-431P ||

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robbo
Men du lär ju inte ligga och belasta i 450w hela tiden?? jag har ett passivt 300w nätagg i min stationära dator som drar runt 220w och min nyare htpc 75w mätt med en wattmätare, man klarar sig fint med 300w nätagg, btw dessa 1000w nätagg man ser som har kommit ut är ju bara löjligt, fyfan vilken elräkning man skulle få om man skulle behöva det..

Även om du har ett nätagg på 300w och datorn drar 220w så kanske det inte räcker. Kräver datorn t.ex. 190W i 12v och nätagget bara kan leverera 150w i 12v så går det inte alls bra.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker dom borde göra om nätaggs formfaktor till tex 125x125mm bakifrån så man har 120mm fläkt som blåser rakt bak...
...eller göra ett nätagg som är vattenkylt. dvs nån typ av nätagg som har heatpipes som går samman på en platta på ena sidan av nätagget där man kan fästa valfritt vattenblock på. aja. först får man väll försöka kyla det som går med vatten i dagsläget. Öppna och modda nätagg vågar jag inte mig på änn i alla fall hehe.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joshoa
hmm nice, har lovat mig själv att 09 köper jag en 100% ljudlös dator 100% passiv, med SSD.

Ska köpa accelero s1 kylning till mitt 8800GT nu... men kan någo tippsa mig om en passiv CPU kylare.. Finns det?

Problemet med att köra HELT passivt är att du monterar in dina komponenter i ett chassi, som då i princip blir ett slutet system. Dina komponenter värmer då upp luften i chassit tills komponenterna blir för varma och slutar att fungera (kylarna skall ju kylas av omgivande luft och om den omgivande luften håller för hög temperatur så skiter det sig, då komponenttemperaturen blir för hög). Antingen får du ha ett mycket perforerat chassi, eller köra på Zalmans heatpipevariant, där komponenternas värme förs över till chassit via heatpipes och chassit fungerar som kylfläns.
Annars får du ha NÅGON fläkt i alla fall, som ser till att du får ut den varma luften och för in ny sval luft.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Tycker dom borde göra om nätaggs formfaktor till tex 125x125mm bakifrån så man har 120mm fläkt som blåser rakt bak...
[...]

Varför det? Det finns nätagg idag med 80mm fläkt och rak luftflöde som är i princip lika tysta som de med 120mm fläkt; Antec NeoHE t.ex.

För de flesta chassin finns det dock fördelar rent luftflödesmässigt med en "sidomonterad" fläkt. I andra chassin (Antec P18x t.ex.) så är ett nätagg med rakt luftflöde att föredra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Problemet med att köra HELT passivt är att du monterar in dina komponenter i ett chassi, som då i princip blir ett slutet system. Dina komponenter värmer då upp luften i chassit tills komponenterna blir för varma och slutar att fungera (kylarna skall ju kylas av omgivande luft och om den omgivande luften håller för hög temperatur så skiter det sig, då komponenttemperaturen blir för hög). Antingen får du ha ett mycket perforerat chassi, eller köra på Zalmans heatpipevariant, där komponenternas värme förs över till chassit via heatpipes och chassit fungerar som kylfläns.
Annars får du ha NÅGON fläkt i alla fall, som ser till att du får ut den varma luften och för in ny sval luft.

HFX "kylflänschassin" fungerar ju tydligen väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Problemet med att köra HELT passivt är att du monterar in dina komponenter i ett chassi, som då i princip blir ett slutet system. Dina komponenter värmer då upp luften i chassit tills komponenterna blir för varma och slutar att fungera (kylarna skall ju kylas av omgivande luft och om den omgivande luften håller för hög temperatur så skiter det sig, då komponenttemperaturen blir för hög). Antingen får du ha ett mycket perforerat chassi, eller köra på Zalmans heatpipevariant, där komponenternas värme förs över till chassit via heatpipes och chassit fungerar som kylfläns.
Annars får du ha NÅGON fläkt i alla fall, som ser till att du får ut den varma luften och för in ny sval luft.

Som någon skrev tidigare i tråden tror jag, om du har ett chassie med ventilationshål långt ner och på ovansidan skapas ju ett (visserligen långsamt) naturligt luftflöde.

För tillfället använder jag en 120mm fläkt för att transportera ut varmluft, men nästa gång jag bygger en dator tror jag att jag ska föröka få den HELT passiv.

Permalänk
Medlem

HFX chassin är gosaker. De använder både heatpipes för att skicka värmen till sina kraftiga flänsar och naturlig luftgenomströmning.
Minin är ack så trevligt tyst. Enda sättet att få den tystare nu är en SSD disk

HFX nummer två kommer att hamna i tv hyllan

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag har kört med Silverstones tidigare Nightjar Fanless system länge nu och måste säga att det finns inget annat nätagg som fungerat så bra och felfritt som den har.

Min har en gräns på 300W (rec) men klarar av mkt mer utan problem, just nu matar den ett 8800GT samt 5600+ AM2 och 2st Raptor diskar. Datorn blir knappt varm..

Jag kommer starkt väga in denna modell vid nästa mer kraftfullare dator bygge.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer