Permalänk
Medlem

4 gig ram i 32-bit?

Hejsan.
Jag inhandlade precis en dator med 4gig ram minne och köpte ett 32-bit OS till. Nu har jag fått höra från annat håll att det inte funkar med 4 gig ram i 32-bit OS utan att man måste köra 64-bit isåfall.
Känner mig helt borta, vore schyst om någon kunde förklara hur det ligger till.
Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Morsning!
Funkar gör det..men du kommer inte kunna utnyttja alla 4GB eftersom ett 32-bit OS bara kan se/använda knappa 3GB.
/Tjing

Visa signatur

W11P -=- Asus Z97-A -=- Intel 4790K -=- Noctua NH-D15 -=- Corsair 16GB 2400MHz -=- Corsair 510P m.2 -=- 2060 RTX -=- Corsair RM750W -=- Fractal Design Meshify C

Permalänk
Medlem

Tack så mycket för svaret!
Det betyder alltså att Vista 32-bit i varje fall kan utnyttja ungefär 3 gig om jag har två stycken 2gig stickor?

Permalänk
Medlem

Du kommer få allt mellan 3-3.5 Gb, beroende på hur mycket minne andra delar av datorn tar.

32 bitars system hanterar max 4 gig totalt (2^32).

Permalänk
Medlem

Hmm, okej Så om jag kör minimalt med processer när jag startar crysis så kommer spelet att kunna utnyttja mer minne än om jag kör många processer, till exempel?

Permalänk
Medlem

Det har inte med processer att göra. Det har med själva systemet att göra, hur det är uppbygt.

Vad som menas med detta är att totalt sett så finns det ett begränsat antal minnesadresser som kan användas.
(För att kunna leta i ett ramminne måste den ha adress, precis som ditt hem har en adress för att posten skall hitta.)

Ett 32 bitars system kan bara hantera adresser som täcker 4 Gb totalt. Sen går det inte mer.
Varje hårdvara du har i datorn kräver en del minnesadresser för att fungera. (Du kan se detta i enhetshanteraren och högerklicka på någon enhet och välja egenskaper, sen ser du "resurser" och du kommer se något i stil med FFF0A)

Beroende på vilken hårdvara du har så kommer olika hårdvara ta olika mycket minnesadresser. Ett grafikkort tar oftast idag 512 mb ram. Detta innebär att eftersom adresserna inte räcker till för både 4 gig ram och 512 mb minne så kommer systemet använda 512 mb till grafikkortet och resterande till minnet.

(Det finns prioriteringskedja för det här, och ramminnet ligger sist på listan).

Ett 64 bitars system kan hantera ofantliga mängder minne, slå 2^64 och dela med (1048576) så får du antalet gigabyte ett 64 bitars system kan hantera.

Permalänk

Det finns ju tex ljudkort med minne, det tar upp lite också.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret återigen Ghosty. Tänkte fråga om det finns något smart sett att ta reda på hur mycket Ram som är tillgängligt utan att behöva räkna på alla enheter för sig?

Permalänk
Medlem

Högerklick på dator

Visa signatur

Intel Core i5-2300 2.8GHz | Corsair XMS3 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB OC | Fractal Design Newton 650W PSU | Antec Three Hundred

Permalänk
Medlem

Själv får jag ut 3326 mb ram av mina 4096. Då tar mitt grafikkort och ljudkort upp nästan 600 mb

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakelol
Högerklick på dator

Lite kryptiskt svar där.
Högerklicka på den här datorn, sen då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lateflip
Lite kryptiskt svar där.
Högerklicka på den här datorn, sen då?

Egenskaper, sen bör du få upp all info om datorns namn, processor och hur mycket minne den har.

Permalänk
Medlem

Yes box, verkar som om jag får det Tack.