AMD utmanar Intel Atom

Permalänk
Melding Plague

AMD utmanar Intel Atom

I mars lanserade Intel sin strömsnåla och billiga processor Atom. Sedan dess har processorn börjat användas i de allt mer populära minidatorerna, som Asus Eee PC och MSI Wind. Nu jobbar AMD på en konkurrent.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Känns som om AMD är på G.. Om inte annat på Graffikmarknaden just nu.. Väntar mig storverk inom nåt år! Se upp Intel

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danjeel
Känns som om AMD är på G.. Om inte annat på Graffikmarknaden just nu.. Väntar mig storverk inom nåt år! Se upp Intel

håller med

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kul att Intel får mer konkurrens.

OT: Det heter väl ändå effektförbrukning när man anger värdena i watt? Sen låter "som ofta kan dra mindre än 10 watt ström." helt galet. Jag skulle ta bort "ström".

Permalänk
Medlem

hoppas det här kan vara ett lyckat försök, isf så är nog amd/ati på väg tillbaks igen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thes
hoppas det här kan vara ett lyckat försök, isf så är nog amd/ati på väg tillbaks igen

Det här året (och nästa) blir nog AMDs år. HD48xx serien blir nog väldigt lyckad, om om de får tillbaka lite marknadsandelar på CPU delen så når de nog skyarna

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - GTX 1070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk

Perfekt om AMD kommer upp också. Då har vi VIA, Intel och AMD.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

AMd..

Det kan bara gå bättre för AMD..

Och konkurrens tjänar vi alla på!

Permalänk
Medlem

Helt rätt av amd att satsa på denna marknad, tror de kommer kunna erbjuda bra prestanda per watt jämfört med både intel och via.

Visa signatur

Core i5 2500K@4Ghz, 8 Gb Kingston Hyper X 1600 DDR3, MSI Z68-GD55, OCZ Vertex 4, Asus GTX670 DC2, Corsair VX 450.
Kyld av Hyper 212 Plus Evo: Corsair SP120 Quiet PWM, 3 Nexus Real Silent 120 mm @ 7V.

Permalänk
Medlem

Det är härligt att tillverkarna börjat inse att alla inte är ute efter bra poäng i Vista eller högst fps i Crysis hela tiden bara.

Blir svårt för AMD att endast leva på Entusiast-kakan. Det är ju 99% Intel i både Desktop's och Server idag.

Permalänk

Ska nog stå effekt, inte ström. Ström mäts i Ampere. Effekt i watt.

Permalänk
Medlem

Verkar lovade med tanke på att strömförbrukningen på 8 watt var inklusive nordbryggan. Motsvarande för Intel Atom (med standard 945GC nordbrygga) är ju cirka 26 watt...

Permalänk
Medlem

Precis, Intels strsta problem med Atom är ju att nordbryggan drar mycket mer än själva processorn!

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Jag tycker man börjar se ljuset i AMD:s mörka tunnel!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

om detta är sant så ser jag mig ha en liten apple inspirerad surfdator som det står amd på

Visa signatur
Permalänk
Medlem

men har AMD tillräcklig med resurser för det ? iofs dum ifråga nu när dem har startat med det Kom att tänka på att dem har CPU tillverkning, GPU tillverkning, super dator tillverkning, mobila CPU för laptops tillverkning, chipset tillverkning + fusion i developments, nått mer ? Och sen var väl deras brutto inkomst 6 biljoner förra året eller nått liknande, en tredjedel av Intels ? kommer inte ihåg exakt så ni får ursäkta mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mixdisk
Kul att Intel får mer konkurrens.

OT: Det heter väl ändå effektförbrukning när man anger värdena i watt? Sen låter "som ofta kan dra mindre än 10 watt ström." helt galet. Jag skulle ta bort "ström".

effekt mäts i watt och betecknas med bokstaven ''P''

Ström mäts i Ampere och beteknas ''I''

så du har helt rätt

Visa signatur

[Intel E8500@3,9] [Gigabyte Radeon HD 4870 512] @CF [XFX Radeon HD 4870 512] [Corsair TWIN2X 6400 800Mhz DDR2 4096MB] [Gigabyte GA-X48-DS4, X48, Socket-775] [Thermaltake Toughpower 750W]

Permalänk
Medlem

Hade varit roligare om den, tillsammans med nordbryggan, drog precis 26watt som Intel Atom genom att höja Hz.
Den skulle antagligen köra över Atom fullständigt eftersom den är baserad på Athlon 64.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Avstängd

AMDs vana att återanvända allt de har på grund av deras lilla utvecklingskapacitet tyder ju på en A64 som undervoltats. Kanske rent av är 90nm processorer då he inte utvecklat singlecores i finare processer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMDs vana att återanvända allt de har på grund av deras lilla utvecklingskapacitet tyder ju på en A64 som undervoltats. Kanske rent av är 90nm processorer då he inte utvecklat singlecores i finare processer.

Jag tycker det verkar vara en mycket bra vana hos AMD att återanvända allt! GO AMD!

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
AMDs vana att återanvända allt de har på grund av deras lilla utvecklingskapacitet tyder ju på en A64 som undervoltats. Kanske rent av är 90nm processorer då he inte utvecklat singlecores i finare processer.

Eftersom Atom är slöare än de tidigare små celeron så ser jag inget problem med att en CPU på 8W inkl nordbrygga @ 1GHz bygger på Athlon 64, borde mycket väl kunna prestera lika bra som en Atom ju

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Painby
Eftersom Atom är slöare än de tidigare små celeron så ser jag inget problem med att en CPU på 8W inkl nordbrygga @ 1GHz bygger på Athlon 64, borde mycket väl kunna prestera lika bra som en Atom ju

Möjligen bättre. I vilket fall som helst har ju AMD bara tagit en vanlig Athlon64 och underklockat och undervoltat den. Men så länge det är strömsnålt och bra prestanda per watt så...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk

Nu blir det iofs Atom dualcore den går upp mot och Isaiah torde även de ha en dualcore ut då Amd är färdiga. Känns som om Amd ligger lite efter, blir inte förvånad om det läggs ned.

Intels kommande chipset enkom för Atom ligger troligen omkring 5W inkl cpu. Sedan kan ju Atom spottas ut för knappt några pengar alls. Det lär bli en mycket svår marknad att konkurera på. Men man kan ju hoppas. Isaiah tror jag mer på.

ntel's Atom N270 -- the most popular Atom variant for netbooks -- features a 2.5W TDP at 1.6GHz. However, we can't forget the i945GSE Northbridge which adds another 4W -- more than the Atom processor itself.

26W?

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GhOsT#07
effekt mäts i watt och betecknas med bokstaven ''P''

Ström mäts i Ampere och beteknas ''I''

så du har helt rätt

fast är effekten lägre drar den såklart mindre ström också!

P=U*I

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zwelegacy
fast är effekten lägre drar den såklart mindre ström också!

P=U*I

Det förutsätter att spänningen är konstant. Är den inte det kan strömmen faktiskt vara högre även om effekten är lägre.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Medlem

Ja detta är väl bra för små billiga bärbara datorer med bra batteritid, men prestandan är väl rätt så kass förstås. Förhoppningsvis kan detta på lite sikt göra att mer optimerad programvara utvecklas som funkar bra på dessa slöa datorer. Jag menar det är väl ingen som kör Windows Vista på dessa och många verkar ju säljas med Linux och det tycker jag är bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nyarlathotep
Nu blir det iofs Atom dualcore den går upp mot och Isaiah torde även de ha en dualcore ut då Amd är färdiga. Känns som om Amd ligger lite efter, blir inte förvånad om det läggs ned.

Intels kommande chipset enkom för Atom ligger troligen omkring 5W inkl cpu. Sedan kan ju Atom spottas ut för knappt några pengar alls. Det lär bli en mycket svår marknad att konkurera på. Men man kan ju hoppas. Isaiah tror jag mer på.

ntel's Atom N270 -- the most popular Atom variant for netbooks -- features a 2.5W TDP at 1.6GHz. However, we can't forget the i945GSE Northbridge which adds another 4W -- more than the Atom processor itself.

26W?

Har inte mätt själv, men enligt denna artikel så drar nordbryggan (alltså 945GC) 22 Watt, sedan hade jag för mig att Atom drog 4 Watt men det är mycket möjligt att det är 2,5, dock blir ändå 24,5 Watt... Men som du säger kommer det väl antagligen nya strömsnålare nordbryggor...