Nätverkskabel för audiofiler

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lord_dubbdäck
Nån som påstod att analoga kablar kan göra stor skillnad.

Min bror har nån jävla dyr CD spelare och nån dyr hörlursförstärkare med rör i och så dyra hörlurar till det. Testade att jämföra vanlig billig singalkabel från biltema och nån dyr historia. Jag hörde noll skillnad i ljud. Visst lät det bra men signalkabeln påverkade inget. Visst körde man med vanlig telefonkabel bland en massa störkällor så, annars har jag svårt att se vad som skulle göra så stor skillnad. Och vanlig lampsladd till högtalare förändrar inte ljudet något alls mot normal högtalarkabel vad jag kan höra. Alltså jag tvekar inte på att hans CD-spelare, förstärkare och lurar ger bättre ljud än billiga b-produkter. Men sladdar ... njaeee ... nej.

Så att nej, nån nätverkskabel för 5kkr lär jag inte köpa. Fiffel och båg.

Jag hör stor skillnad speciellt i djupbasen på de "svarta hårstråna" man får med billigare stereokomponenter och den tjocka fina kabeln jag har nu mellan CD spelaren och förstärkaren. Det blir ett mycket varamare ljud med den tjockare kabeln. Jag har 5 st 15" basar på mitt hemmabiosystem.

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Har du tänkt på att mängden data (bandbredden) är oberoende av längden på kablaget.
Däremot så sjunker givetvis mängden korrekt överförd data - och om man har problem med det med seriell, buffrad och omklockad data tänk då hur svårt det är med data som inte buffras och klockas om.

Sålänge man kan föra över tillräckligt mycket data så spelar det ingen roll hur stor andel som går förlorad. Om vi har 10% effektiv dataöverföring (90% av datamängden är antingen felaktig eller omskickande av tidigare felaktig data) på en 10Mbit lina så kommer vi fortfarande skicka data med 1Mbit vilket är fullt tillräckligt för att få bra ljud.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Sålänge man kan föra över tillräckligt mycket data så spelar det ingen roll hur stor andel som går förlorad. Om vi har 10% effektiv dataöverföring (90% av datamängden är antingen felaktig eller omskickande av tidigare felaktig data) på en 10Mbit lina så kommer vi fortfarande skicka data med 1Mbit vilket är fullt tillräckligt för att få bra ljud.

Det beror allt faaan på vad det är för protokoll för datan.
Tar du protokoll som är vanliga inom ljud så är en borttappad bit en borttappad bit och hela serien på 40bit kasseras och ersätts av föregående bit justerade med de strax innan - vilket kanske förklarar varför skivor i dåligt skick och långa dåliga kablar låter så förbålt dåligt.
Bara för kontakten är RJ45 så behöver det då rakt inte behöva betyda TCP/IP vilket du, och många med dig, verkar tro.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk

En felkorrigenskontroll för direkta kablar mellan enheter på 1.5m kan ju inte behöva en buffert större än en pytte liten bråkdel av en sekund. Är ju en helt en annan sak med internetradio från andra sidan världen, där trafiken kan gå många olika vägar och ha stora packetloss varav man antigen behöver en stor buffert eller använda ett protokoll utan felkorrigering för att få ett bra flyt.

Dvs. att inte använda ett protokoll med felkorrigering på en 1.5m direktkabel med det pytte lilla fördröjning det innebär vore ju helt enkelt korkat.

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Jag hör stor skillnad speciellt i djupbasen på de "svarta hårstråna" man får med billigare stereokomponenter och den tjocka fina kabeln jag har nu mellan CD spelaren och förstärkaren. Det blir ett mycket varamare ljud med den tjockare kabeln. Jag har 5 st 15" basar på mitt hemmabiosystem.

Nåja nu är det inte så mycket av den djupare basen i ett par hörlurar kanske. Shit kommer inte ihåg vad han har men de är handtillverkade i alla fall. Och obekväma och fula.

Men kan inte förstå vad som skulle påverka basen så. Knappast ledararean eftersom strömmen som går i en signalkabel är minimal. Och vore det kapacitansen mot skärmningen så borde det ju snarare vara de höga frekvenserna som åker. Induktans torde det inte vara så mycket i en rak ledare heller. Så att vad är det som käkar dina basvibbar i sånna fall? Bara undrar, nån förklaring måste det ju finnas.

Edit: "Grado" är märket på hans lurar.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem

Ormolja!

Visa signatur

Hata postsorteringen i Ånge.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zartax
Sålänge man kan föra över tillräckligt mycket data så spelar det ingen roll hur stor andel som går förlorad. Om vi har 10% effektiv dataöverföring (90% av datamängden är antingen felaktig eller omskickande av tidigare felaktig data) på en 10Mbit lina så kommer vi fortfarande skicka data med 1Mbit vilket är fullt tillräckligt för att få bra ljud.

Finns många tillämpningar där man har högre bandbredd än 1 Mbit/s på en digital ljudsignal, t.ex. DTS.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Ett "stort" problem är snarare att övergången (från låg till hög ex.v - vilket ofta är att gå från under 3,7V till över) kommer lite fel tidsmässigt (20.5kHz är ju 0,000049 sekunder) och för att påverka så mycket vid 7,5pF (kabeln är 75pF och 10% är mycket) krävs en källimpendans på ungefär 2k3 ohm.
Ovanstående gäller för en signal som inte buffras och klockas om.

1. Jaha, det är möjligt. Jag påpekade dock att folk gnällde om hur de hör förlorade datapaket o.s.v. Det förstod du säkert men var ändå tvungen att dra upp massa coola enheter och storheter.
2. Kör man ofta sådant här obuffrat? Det lär ju vara 10 ggr billigare att buffra signalen än att göra en jävla kabel för 500 dollar utpris.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Har du tänkt på att mängden data (bandbredden) är oberoende av längden på kablaget.
Däremot så sjunker givetvis mängden korrekt överförd data - och om man har problem med det med seriell, buffrad och omklockad data tänk då hur svårt det är med data som inte buffras och klockas om.

Du förstod nog vad jag menade här med. D.v.s: kan man överföra 1 Gb/s i en 100 meter lång Biltemakabel för kaffepengar så kommer man aldrig någonsin behöva lägga 500 dollar för en 1,5 meter lång kabel.

Btw, tänk på att det ser bättre ut om du skriver 10 km/h i stället för 10km/h.

Sluta försvara kabeln: den är både ful och meningslös.

raaaz: Men ditt stolpskott, det var ju bara ett exempel han tog. Hur många är det som kör med 10 Mb/s. Sluta leta saker man kan anmärka på med förstoringsglas för helvete.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk

Säg att datan som skickas behöver 100mbit . Om man då istället har en 1gbit förbindelse med en vanlig cat6 kabel så kan man ju skicka samma data 10ggr bara för att eliminera felen. Dvs. om man nu av någon konstig anledning inte vill buffra...

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk
Avstängd

Say what!? Ska en nätverkskabel verkligen kunna va bättre än en coax eller optisk kabel?

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Vad jag _hört_ så är DenonLink en form av IEEE 802 Ethernet, man ska alltså kunna sätta en switch/hubb imellan. Men det är inte tal om några IP-paket för det hade troligen bidragit med för hög latens. Enheterna pratat direkt på MAC-nivå helt enkelt.

Och ethernet har inbyggd checksum.
kan man inte skicka en digital signal 1.5 meter utan snordyra specialkablar finns det bara en förklaring: FETT innanför pannbenet. enjoy your 500 dollar cable.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
1. Jaha, det är möjligt. Jag påpekade dock att folk gnällde om hur de hör förlorade datapaket o.s.v. Det förstod du säkert men var ändå tvungen att dra upp massa coola enheter och storheter.
2. Kör man ofta sådant här obuffrat? Det lär ju vara 10 ggr billigare att buffra signalen än att göra en jävla kabel för 500 dollar utpris.

1/ Bara för att tala om att signaler som är tidskritiska är väldigt känsliga för ojämn kapacitans m.m. (och det är därför som parallellkablar är ett minne blott, även om det är 1/8 -1/16 av kravet per kabeldel). Fast du vet kanske inte vad kapacitans är heller när man tänker efter.
2/ Jag vet inte vad det är för protokoll, antagligen blandat både kontrolldata, strömförsörjning och ljuddata i kabeln, utan bara att OM så är det viktigt...
...förlorad information är jätteviktigt (OM det är ett tidskritiskt protokoll).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Du förstod nog vad jag menade här med. D.v.s: kan man överföra 1 Gb/s i en 100 meter lång Biltemakabel för kaffepengar så kommer man aldrig någonsin behöva lägga 500 dollar för en 1,5 meter lång kabel.

För vissa - dig uppenbarligen - är det nog om det går sådär med en kabel från biltema, medans det för andra - inte mig - är viktigt att det går så bra som möjligt även om kabeln är löjligt dyr.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Btw, tänk på att det ser bättre ut om du skriver 10 km/h i stället för 10km/h.

Point taken...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Sluta försvara kabeln: den är både ful och meningslös.

Sluta basha kabeln om du inte ens vet vad det är som överförs i den!
(Bland kan det vara 24-bit/192kHz PCM -data i kabeln (SACD2.0), och iom att denonrecievrar ofta har denna kontakt utöver hdmi, firewire m.fl så är det antagligen andra signaler, dvs inte "datorsignaler".)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det är ju jusst därför som man har buffertar.

Ja, men tyvärr är inte människans öron särskilt lämpade för att ta emot ettor och nollor

Det är det ingen som sagt heller så vet inte riktigt hur du tänker där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
raaaz: Men ditt stolpskott, det var ju bara ett exempel han tog. Hur många är det som kör med 10 Mb/s. Sluta leta saker man kan anmärka på med förstoringsglas för helvete.

Finns väl ingen anledning för påhopp? Bara onödigt att vara otrevlig.
Ville bara påpeka att digitala ljudsignaler ofta sänds med rätt hög bandbredd.

Jag vill också tydliggöra att jag inte på något sätt tycker att denna kabel är värd sin vikt i guld

Du verkar ju själv gilla att leta saker att anmärka på:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Thallid
Btw, tänk på att det ser bättre ut om du skriver 10 km/h i stället för 10km/h.

Visa signatur

Intel Core i7 920, Gigabyte GA-EX58-UD5, 6x2 GB Corsair XMS3 Twin3X DDR3 1333 MHz, XFX GeForce GTX 280 1 GB, Gigabyte GeForce 8600 GT 512 MB, Corsair TX650 650W
NileCity 105,6 Playlist

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
Det är det ingen som sagt heller så vet inte riktigt hur du tänker där.

Visst förlorar man information när man gör om den digitala datan till analogt ljud. Men du måste göra det någonstans eller hur?
Jag trodde det framgick hur jag tänkte i förra inlägget, för om nu CD/DVD-spelaren är bättre på att göra om det till analog form (oavsett eventuella förluster som tillkommer pga. analog överföring efter det) så är det ju bäst att göra det där.

Permalänk

Det är helt otroligt att någon kan gå på att det skulle bli bättre ljud med den kabeln. Det är vanlig digital överföring och om man väljer en vanlig cat6-kabel, så lär du inte ens lyckas få tillräckligt mycket störningar i en tung industrimiljö för att lyckas påverka en 1,5m lång kabel, oavsett vad du sänder i kabeln.
Går enbart att sälja till de mest lättlurade audiofiler (för inte ens audiofiler går väl normalt på det här?)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Jag blir skrämd över hur många som "försvarar" denna kabel!

En dåre och hans pengar går snart skilda vägar åt! ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Hej alla!

(Jag är inte 14 år, när jag var det så skulle man rita en grön linje runt sina CD skivor för att de skulle låta fantastiskt mycket bättre.)

En nätverkskabel skickar inte data som spänning utan som ström, en - och en + i balans. detta inducerar magnetfält och blablabla (Googla om ni vill veta mer). den praktiska maxfrekvensen ettor och nollor beror på kapacitancen i en ledning.
Om man misslyckas med att skicka ett paket data så får man skicka om det om det är TCP eller skita i det om det är UDP.

Att lyssna på internetmusik via TCP är svårt då man inte vet var paketen tar vägen och om ett paket i strömmen försvinner så får man vänta på det och musiken tystnar. Om man skickar filer är det nödvändigt att alla paket kommer fram och tiden är ovesentlig.

Om man lyssnar på musik via UDP så skiter man i om ett paket inte kommer fram för man måste behålla timingen, vilket resulterar i "plopp" och "knaster".

Att köra en "biltemakabel" är inga problem eftersom om man misslyckas med att skicka ett paket så skickas det om tills det kommer fram eller TCP ger upp och ger ett timeout. Kör man strömmande så är det inte lika roligt att bli av med paket.

Nu säger jag inte att denna kabeln gör någon skillnad, men den kan mycket väl göra det. Ingen hånar folk som köper orginaldelar när de renoverar sin volvo.

Är det någon som har kollat på statestiken på sitt nätverkskort när det gäller omskickade/förlorade paket?

Jo, men om man streamar audio över nätet, så går data genom en massa servers över halva jordklotet innan det når till din dator. Om man skall skicka data 1,5m point-to-point, så lär du inte se mycket packetloss och resends. (läs inga)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av raaaz
Finns väl ingen anledning för påhopp? Bara onödigt att vara otrevlig.
Ville bara påpeka att digitala ljudsignaler ofta sänds med rätt hög bandbredd.

Jag vill också tydliggöra att jag inte på något sätt tycker att denna kabel är värd sin vikt i guld

Du verkar ju själv gilla att leta saker att anmärka på:

Ber om ursäkt för mitt stolpskottsuttryck. Det var en aning omoget.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Det är helt otroligt att någon kan gå på att det skulle bli bättre ljud med den kabeln. Det är vanlig digital överföring och om man väljer en vanlig cat6-kabel, så lär du inte ens lyckas få tillräckligt mycket störningar i en tung industrimiljö för att lyckas påverka en 1,5m lång kabel, oavsett vad du sänder i kabeln.
Går enbart att sälja till de mest lättlurade audiofiler (för inte ens audiofiler går väl normalt på det här?)

Audiofiler går på allt! När de har ansträngt sig i en halvtimme så kommer de fram till att dynamiken i systemet blev mycket bättre med den nya kabeln installerad.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst förlorar man information när man gör om den digitala datan till analogt ljud. Men du måste göra det någonstans eller hur?
Jag trodde det framgick hur jag tänkte i förra inlägget, för om nu CD/DVD-spelaren är bättre på att göra om det till analog form (oavsett eventuella förluster som tillkommer pga. analog överföring efter det) så är det ju bäst att göra det där.

Ja det framgår hur du tänker i din förra post. Dock inte i den tidigare som jag kommenterade
Sen så handlar detta om en nätverkskabel som skickar digital information och inte något annat.

"Made from high purity copper wire and high performance connection parts, the AK-DL1 will bring out all the nuances in digital audio reproduction from any of our Denon DVD players with the Denon Link feature."

Permalänk
Medlem

Visst är det digital information, men jag har redan kommenterat det där citatet. Det står inte att datan skickas digitalt bara att den digitala informationen bevaras. Det var det jag kommenterade men det har ju framkommigt från andra håll att det rör sig om digital information. Det där citatet stödjer det dock inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jo, men om man streamar audio över nätet, så går data genom en massa servers över halva jordklotet innan det når till din dator. Om man skall skicka data 1,5m point-to-point, så lär du inte se mycket packetloss och resends. (läs inga)

Tanken har aldrig slagit dig att "inga resend" kan bero på att datan inte levereras med kontrollsiffra så man vet om det fattas något eller inte?
(Kolla exemplevis på de vanliga digitala formaten S/PDIF eller I2S - vilka är mer relevanta i det här fallet än TCP/IP eller UDP)

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Visst är det digital information, men jag har redan kommenterat det där citatet. Det står inte att datan skickas digitalt bara att den digitala informationen bevaras. Det var det jag kommenterade men det har ju framkommigt från andra håll att det rör sig om digital information. Det där citatet stödjer det dock inte.

Ok jag ber om ursäkt. Jag förutsatte att du visste vad en Denon Link är.

Permalänk

Det kommer bli ännu bättre om ni penslar era kontakter med den är vätskan.

http://www.svalander.se/furutech/nano-liquid.htm

Citat:

En mycket liten droppe är allt som behövs för att öka kontaktytan i olika elektriska kontakter och strömbrytare och omkopplare. De små partiklarna fyller ut de ojämnheter som alltid finns på kontaktytor av metall och därmed minskas kontaktresistansen.

Fatta hur bra det kommer låta.

Visa signatur

"- Asså jag fattar inte dom här vegetarianerna. Dom gillar djur men äter inte kött. Vilken osis då att nästan alla djur är gjorda av kött."

Permalänk

Nu har jag inte läst hela tråden men om detta retar upp er kan ni kika vidare på lite HiFi-kablar. Rekommenderar märken som Transparent, Nordost, Kimber Cable, Jorma m fl.

Om denna sketna 5k-kronorskabel får er att gå igång, så har ni bara skrapat på ytan och eran frustration kommer nå tidigt okända höjder :D.

Ger ni er dessutom in i HiFi-världen med forum och andra intresseorganisationer kan man fatjas så fjädrarna ryker. Det finns bara två läger, för och emot, och j***ar va fight det blir. Den rekommenderas! Vuxna männsikor återgår till apstadium och sandlådenivå, Nvidia vs ATI har inte en suck! Intel vs AMD är en fis i rymden etc etc...

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormload
Det kommer bli ännu bättre om ni penslar era kontakter med den är vätskan.

http://www.svalander.se/furutech/nano-liquid.htm

Fatta hur bra det kommer låta.

Jäklar! Köpte 10 l-dunken med en gång.

Ett tips: Lägg en svart handduk över CD-spelaren när du lyssnar. Handduken minskar risken för att ljus tränger in och stör linsen. Detta tips ger din anläggning mycket bättre dynamik. Kan inte lyssna utan svart handduk över spelaren längre, diskanten blir alldeles för rå.
http://www.svalander.se/cd/ljus.htm

Eller varför inte en stickpropp av kolfiber och omagnetiskt stål? Helt perfekt komplettering till kilometervis med vanlig standardkabel som ligger i våra hus.
http://www.svalander.se/furutech/power.htm#FIE50 (Självklart är stickproppen nanodämpad!)

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Hjälpsam

Glöm inte hatten av aluminiumfolie, effektiv mot hjärnmanipulationer.

Här är en annan nyhet som Swec hade om en kabel.
http://www.sweclockers.com/nyhet/7510-sweclockers_lanserar_sw...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

Jag kan inte så mycket om kablar. Men jag tycker det verkar konstigt att det ska göra skillnad på en sådan kort kabel. Ska en kabel dras mellan två lägenheter, som jag hade kompisar som gjorde med seriekabel för länge sedan, så kanske kabelkvalitéen märks. Men på 1,5m?

Det påminner lite om de strömkablar som kan köpas till HiFi-system som ska gör att det blir renare ström. Kanske kan en sådan där enhet som rensar strömmen göra skillnad. Men hur kan en kort strömkabel på någon halvmeter göra skillnad när det ligger flera mil kabel mellan kraftstation och vägguttag?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ghwomb
Det påminner lite om de strömkablar som kan köpas till HiFi-system som ska gör att det blir renare ström. Kanske kan en sådan där enhet som rensar strömmen göra skillnad. Men hur kan en kort strömkabel på någon halvmeter göra skillnad när det ligger flera mil kabel mellan kraftstation och vägguttag? [/B]

På en analog signal så kan det kanske höras om det e tillräckligt mycket störning. På en digital signal så kan det inte höras i ljudkvalitet, det blir bara ljud eller inte ljud. Precis som med sändningarna från digital TV, du får bild eller inte bild.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekot
På en analog signal så kan det kanske höras om det e tillräckligt mycket störning. På en digital signal så kan det inte höras i ljudkvalitet, det blir bara ljud eller inte ljud. Precis som med sändningarna från digital TV, du får bild eller inte bild.

Precis som digital-TV så får du antingen bild, ingen bild eller dålig bild...

Digitala signaler är inte immuna mot störningar på något sätt, däremot finns det ofta felkontroller vilket det diskuterats här hurvida det används här.