Nya Truecrypt krypterar rubbet

Permalänk
Medlem

Det är inte säkert att swapfilen skrivs över, däremot om du krypterar den partition där swapfilen finns så är ju den lugn.

Med transparent kryptering menas att allt sker i bakgrunden, du behöver inte göra något speciellt för att det ska krypteras utan det är bara att göra som vanligt och allt är krypterat.

Jag tror inte att spel påverkas särskilt mycket av kryptering (men jag har inte testat så vet inte), det är ju ingen större aktivitet på hårddisken när man spelar, laddningstider är nog de som drabbas mest av krypteringen men har man två eller fler kärnor är kanske även det inte så påtagligt heller.

Du kan ju testa, är enkelt att kryptera och dekryptera din nuvarande windows-installation utan att förlora någonting.

Permalänk

Hur vet jag i vilken partition min swapfil är i om jag kör Windows Xp ?

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.

Permalänk
Medlem

Nu sitter jag inte i XP men det är något i stil med kontrollpanelen->system->avancerat fliken->prestanda->avancerat fliken och där ska det finnas en knapp för att se och ändra swapfilen.

By default är det väl enbart på c: och jag är lite osäker på om man kan vara helt säker på att inget sparas på jusst c: även om man bara väljer någon annan hårddisk/partition.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TriNitro
En fråga till här

Har krypterat alla mina 4 diskar. Men nu har jag blivit sugen på att formatera och ominstallera Vista på systemdisken. Räcker det då om jag bara decryptar systemdisken och lämnar de andra 3 krypterade?

Kommer jag då alltså hitta de andra utan problem när jag windows är ominstallerat och jag installerat TrueCrypt igen.

Hur gör du det? jag har 3 hårddiskar och kan bara kryptera den hårddisk windows ligger på.. mina andra 2 verkar jag inte kunna välja att kryptera alls..

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av stgr
Hur gör du det? jag har 3 hårddiskar och kan bara kryptera den hårddisk windows ligger på.. mina andra 2 verkar jag inte kunna välja att kryptera alls..

Icke-systemdiskar kan bara krypteras genom att först formateras, eller att man krypterar det utrymme där inget ligger.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Shimonu
Icke-systemdiskar kan bara krypteras genom att först formateras, eller att man krypterar det utrymme där inget ligger.

vilket är kasst, hade varit bättre om TC hade haft lite vett och gjort som drivecrypt pluspack och diverse andra, tillåta att kryptera ALLA hårddiskar precis som systemdisken.

Permalänk
Medlem

En fråga om truecrypt till OSX.. Går det inte använda annat än FAT till sina krypteringsfiler där?
Jag vill gärna använda typ OSX egna filsystem och inget sunkigt FAT-system

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem

Det borde gå. I linux och i windows så spelar det ingen roll alls vad du har för filsystem. Möjligt att du kanske bara kan skapa FAT när du gör krypteringsvolymen men skapa den utan något filsystem och formatera den sedan med valfritt filsystem (eller kör på FAT och ersätt den med något annat).

FAT rekommenderas nog bara för att det ska vara portabelt med andra OS.

Permalänk
Medlem

Är de någon som vet hur stora volymer truecrypt klarar av? sitter i dag med en 6TB stor disk.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av noone70
Är de någon som vet hur stora volymer truecrypt klarar av? sitter i dag med en 6TB stor disk.

What is the maximum possible size of a TrueCrypt volume?

The maximum possible size of a TrueCrypt volume is 8589934592 GB. However, due to security reasons, the maximum allowed volume size is 1 PB (1,048,576 GB), as the amount of data that is considered secure to be encrypted using a single key depends, among other factors, on the block size of the encryption algorithm. In addition, you need to take into account other limiting factors. For instance, file system constraints, limitations of the hardware connection standard and of the operating system, etc.

Visa signatur

Skaparna av Crysis är tre turkiska bröder.