Microsoft stryper tillgången till Windows XP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pantheus
Som vanligt finns det folk som sväljer vad MS säger med hull och hår. Det är dags att istället lägga ner Vista, för det är deras sämsta produkt. Det var redan omodernt innan det släpptes. Utseendet är inte allt.
Ha kvar XP och släpp Dirext X 10 till XP.
Men nej, återigen använder Microsoft sin monopolinställning och återigen bestämmer vad kunden skall använda eller inte. De har ju t.om lyckats övertala sina undersåtar (datorleverantörerna) att påtvinga Vista istället till folk som inte ens vill ha det. Det var ju nog så illa att XP blir påtvingat.
Jag tror andra OS såsom linux/OSX med mera kommer dominera marknaden pga folk vill inte betala överpriser för omoderna produkter. Frågan är bara när?

Killen med koll och en fullständigt unik världsbild har uttalat sig... Sluta upprepa dig i varje tråd som du ändå alltid förlorar och kom in i matchen. Du har fel för jämnan men ändå bara fortsätter du.

DX10 till XP? skärp dig, det var en märklig diskussion redan 2006
Omodernt? Du rekommenderar XP i nästa mening? Det är direkt korkat att mena på att Microsoft nyttjar sin monopolställning för att sälja Vista framför XP.

Citat:

Jag tror andra OS såsom linux/OSX med mera kommer dominera marknaden pga folk vill inte betala överpriser för omoderna produkter. Frågan är bara när?

Kommer aldrig att ske och det har jag redan förklarat för dig tidigare varför. Jag kan dock göra det igen för det verkar inte gå så fort för dig.

Apple VILL inte ha det största operativsystemet. De säljer inte heller mjukvara. Apple säljer däremot ett koncept. Jag utgår från att du förstår vad ett koncept är. Deras marknadsmodell är i stort perfekt, jag är inget fan av deras produkter men jag förstår att de fyller ett behov hos kunden.

Linux å sin sida är ett öppet och fritt system som sedan blir olika distar. Ingen av dessa är dock särskilt bra för allmänheten eller företag då de saknar det ekonomiska stöd ett stort operativsystem måste ha, dels i form av support och utveckling av drivrutiner men även för att säljas. I vårt kapitalistiska samhälle är ekonomi det allra viktigaste. Ingen vill lägga ned utvecklingstid (pengar) på att utveckla ett operativsystem som inte ger avkastning. Ingen skulle heller lägga ned åtskilliga miljoner dollar på att verkligen försöka ta fram en riktigt bra Linux- dist eftersom det inte ger något tillbaka. I grunden är Linux en ren förlustaffär, om man tänker efter hur världen ser ut. Men visst är t,ex Ubuntu trevligt. Säger absolut inget annat.

Du är naturligtvis fri att nyttja valfritt operativsystem som passar dig, men jag ser inte hur jag kan göra det tydligare för dig än att be dig återigen läsa om vad jag har skrivit här och i andra trådar. Man kan klaga på Microsoft i många fall men att hävda att de nyttjar sin monopolställning för att de vill erbjuda Windows inom ett nytt segment (minidatorer) eller sälja Vista före XP är bara ett tecken på en dålig världsbild.

Edit:

Vill göra ett litet tillägg. Man ska också komma ihåg att ur ett historiskt perspektiv så är Windows XP unikt. Tidigare har inget operativsystem överlevt så länge. Vi kan gå tillbaka till Win95 när Windows fick sitt nuvarande utseende. Sedan kom Win98, Win ME, Win2000, XP och nu då Vista. Vi pratar alltså om utvecklingstakt på 20-30 månader. Ställer man det i kontrast mot att Microsoft uppdaterar sin produktportfölj 60-80 månader efter release istället så kan man nog än mer tydligt förstå att de vill sälja det nya framför det gamla. Att köpa Vista Home Premium kostar ca 1000kr med en OEM- version, dvs väldigt vanligt om man köper det tillsammans med en ny dator. Köper man då en minidator med begränsad hårdvara så är 200kr eller vad priset kan tänkas bli efter omräkning från dollar till kronor kanske inte så dåligt för Windows XP, ett sju år gammalt operativsystem. Snarare imponerande att man fortfarande kan sälja det alls. Men i övrigt är det helt rätt att avveckla Windows XP för dess uppföljare. År 2010 har vi dessutom antagligen redan börjat se uppföljaren till Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Killen med koll och en fullständigt unik världsbild har uttalat sig... Sluta upprepa dig i varje tråd som du ändå alltid förlorar och kom in i matchen. Du har fel för jämnan men ändå bara fortsätter du.

DX10 till XP? skärp dig, det var en märklig diskussion redan 2006
Omodernt? Du rekommenderar XP i nästa mening? Det är direkt korkat att mena på att Microsoft nyttjar sin monopolställning för att sälja Vista framför XP.

Kommer aldrig att ske och det har jag redan förklarat för dig tidigare varför. Jag kan dock göra det igen för det verkar inte gå så fort för dig.

Apple VILL inte ha det största operativsystemet. De säljer inte heller mjukvara. Apple säljer däremot ett koncept. Jag utgår från att du förstår vad ett koncept är. Deras marknadsmodell är i stort perfekt, jag är inget fan av deras produkter men jag förstår att de fyller ett behov hos kunden.

Linux å sin sida är ett öppet och fritt system som sedan blir olika distar. Ingen av dessa är dock särskilt bra för allmänheten eller företag då de saknar det ekonomiska stöd ett stort operativsystem måste ha, dels i form av support och utveckling av drivrutiner men även för att säljas. I vårt kapitalistiska samhälle är ekonomi det allra viktigaste. Ingen vill lägga ned utvecklingstid (pengar) på att utveckla ett operativsystem som inte ger avkastning. Ingen skulle heller lägga ned åtskilliga miljoner dollar på att verkligen försöka ta fram en riktigt bra Linux- dist eftersom det inte ger något tillbaka. I grunden är Linux en ren förlustaffär, om man tänker efter hur världen ser ut. Men visst är t,ex Ubuntu trevligt. Säger absolut inget annat.

Du är naturligtvis fri att nyttja valfritt operativsystem som passar dig, men jag ser inte hur jag kan göra det tydligare för dig än att be dig återigen läsa om vad jag har skrivit här och i andra trådar. Man kan klaga på Microsoft i många fall men att hävda att de nyttjar sin monopolställning för att de vill erbjuda Windows inom ett nytt segment (minidatorer) eller sälja Vista före XP är bara ett tecken på en dålig världsbild.

Edit:

Vill göra ett litet tillägg. Man ska också komma ihåg att ur ett historiskt perspektiv så är Windows XP unikt. Tidigare har inget operativsystem överlevt så länge. Vi kan gå tillbaka till Win95 när Windows fick sitt nuvarande utseende. Sedan kom Win98, Win ME, Win2000, XP och nu då Vista. Vi pratar alltså om utvecklingstakt på 20-30 månader. Ställer man det i kontrast mot att Microsoft uppdaterar sin produktportfölj 60-80 månader efter release istället så kan man nog än mer tydligt förstå att de vill sälja det nya framför det gamla. Att köpa Vista Home Premium kostar ca 1000kr med en OEM- version, dvs väldigt vanligt om man köper det tillsammans med en ny dator. Köper man då en minidator med begränsad hårdvara så är 200kr eller vad priset kan tänkas bli efter omräkning från dollar till kronor kanske inte så dåligt för Windows XP, ett sju år gammalt operativsystem. Snarare imponerande att man fortfarande kan sälja det alls. Men i övrigt är det helt rätt att avveckla Windows XP för dess uppföljare. År 2010 har vi dessutom antagligen redan börjat se uppföljaren till Vista.

Jaha ditt senaste uttryck är "unik världsbild". Det var intressant, verkar som du har ett lager med Microsoftfakta du klipper in i olika poster som talar till deras fördel. Du har inget som helst sjävkritik och du bara rabblar i tråd efter tråd, fakta som står på microsofts hemsida som är vinklad och vriden.
(Enda sättet du försöker vinna diskussionen på är att försöka trycka ner vilket inte lyckats alls bra. Du försöker med det i nästan samtliga trådar du kör argumentation på. Det bara sänker dig själv och dina argument eftersom du skriver på ett högfärdigt och arrogant sätt som visar din verkliga kompetens.)

När man talar om Microsoft så talar man om att de har monopol, det är vedertaget, samt att de utnyttjar sin ställning på marknaden för att tvinga kunderna göra som de vill. Så är det bara .Punkt.
jag drar följande exempel som visar vad som gör marknaden defensiv och mycket kritisk mot Microsoft.
1. Tvinga ut Vista på marknaden.
2. DRM skyddat material har fått stora motgångar i form av kritik (XP har inte detta)
3. Släpper endast Direct X 10 till Vista, (se punkt 1)
4. Kräver nyare hårdvara och det finns ingen Vista "light" version som fungerar på sämre datorer. Samt fortfarande har de inte lyckats speciellt bra med 64 bitars Vista när det gäller drivrutiner med mera. (Samma argument som anges mot linuxdistar.)
5. Windows Genuine advantage. - Det har ju blivit anklagat för att vara ett spionprogram, och det är ju precis vad det är. Microsoft skyller ifrån sig.
Detta är bara ett fåtal exempel. Varför inte ta och undersöka vad marknaden vill ha? Varför inte ta reda på vad folk vill ha i nya versioner? Varför lägga in DRM när ingen förutom företagen vill ha det integrerat?

Citat från Damodred: Linux å sin sida är ett öppet och fritt system som sedan blir olika distar. Ingen av dessa är dock särskilt bra för allmänheten eller företag då de saknar det ekonomiska stöd ett stort operativsystem måste ha, dels i form av support och utveckling av drivrutiner men även för att säljas.

Här är du verkligen ute och cyklar. Inte bra för allmänheten? Ta och skärp dig med dina otroliga uttalanden.
Linux är bättre för allmänheten än windows eftersom det är gratis. Det finns gott om drivrutiner nuförtiden, utveckling samt även kommersiella program. Det finns kommersiella linuxoperativ, som t.ex open suse som tar betalt av företagen för supporten, likaså gäller de andra distarna. Så varför skulle MS ge större trygghet för företagen/högskolor unviversitet än t.ex Ubuntu/Opensuse/Fedora med flera.
EDIT: stavfel

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Avstängd

Jag skriver unik världsbild för det är vad den är för dig. Du har noll koll, du tycker säkert kommunism är det bästa för världen också. Jag har sagt det förut och säger det igen, jag är expert på att nyttja rådande situationer och göra det bästa av dem. Därför väljer jag bla att använda Windows, för att idag är det den bästa bas man kan stå på - om man ska använda en dator till många generella områden. Ska man nischa sig så kan både OS X och Linux vara riktigt bra alternativ, men det stora allroundnyttjandet går helt enkelt inte på något av nämnda val. Dina argument är de mest ytliga, sämsta och redan besegrade argument. Du är två år efter alla andra.

1. Ursäkta? MS uppdaterar sin produktportfölj med ett nytt operativsystem... Tvinga? Borde finnas gränser på dumhet.

2. DRM är naturligtvis inte bra, men det är här för att stanna. Tyvärr. I praktiken märker man dock inte av det särskilt mycket. Men visst, säger inte emot dig där.

3. DX10 är unikt för Vista, precis som DX8 (eller var det 7?) till XP. Skulle det byggas in i XP skulle man få göra om XP från grunden och då skulle du ändå få ett nytt operativsystem med DX10, dvs Vista.

4. Samma gnäll var det när XP kom 2001. Hårdvaran var inte tillräcklig. Men utvecklingen går framåt. Framförallt verkar det vara så att minneshanteringen är missförstådd. Med dagens minnespriser är det dock bara att belöna de som har hjärna nog att se hur otroligt bra Vista tar tillvara på resurserna - när de finns. Om ett år kommer detta problem antagligen vara bortglömt. Inte MS fel att tredjepartstillverkare inte kan göra fungerande drivrutiner. Ska du klaga på någon, rikta det åt rätt håll.

5. Genuine - Lägg gärna fram bevis för det istället för att anklaga utan grund. Du är duktig på det, en eloge ska du ha...

Windows är till för betydligt fler än bara hemanvändare, glöm inte det.

Citat:

Här är du verkligen ute och cyklar. Inte bra för allmänheten? Ta och skärp dig med dina otroliga uttalanden.
Linux är bättre för allmänheten än windows eftersom det är gratis. Det finns gott om drivrutiner nuförtiden, utveckling samt även kommersiella program. Det finns kommersiella linuxoperativ, som t.ex open suse som tar betalt av företagen för supporten, likaså gäller de andra distarna. Så varför skulle MS ge större trygghet för företagen/högskolor unviversitet än t.ex Ubuntu/Opensuse/Fedora med flera.
EDIT: stavfel

EFtersom din verklighetsuppfattning och företagskunnande/tänkande är på en icke existerande nivå tänker jag inte gå in på att förklara det djupare för dig. Läs en företagsekonomikurs eller ge dig ut och jobba på något större företag så kommer du förstå varför. Linux har till trots funnits längre än XP - även fungerande versioner. Det finns naturliga anledningar till att det inte har slagit igenom, samma anledning som att det inte heller kommer göra det inom överskådlig framtid.

Du får naturligtvis gärna peka på vart jag snor det jag skriver från MS hemsida. Återigen gissningar tagna från luften. Du ska veta att jag inte använder varken XP eller Vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag skriver unik världsbild för det är vad den är för dig. Du har noll koll, du tycker säkert kommunism är det bästa för världen också. Jag har sagt det förut och säger det igen, jag är expert på att nyttja rådande situationer och göra det bästa av dem. Därför väljer jag bla att använda Windows, för att idag är det den bästa bas man kan stå på - om man ska använda en dator till många generella områden. Ska man nischa sig så kan både OS X och Linux vara riktigt bra alternativ, men det stora allroundnyttjandet går helt enkelt inte på något av nämnda val. Dina argument är de mest ytliga, sämsta och redan besegrade argument. Du är två år efter alla andra.

1. Ursäkta? MS uppdaterar sin produktportfölj med ett nytt operativsystem... Tvinga? Borde finnas gränser på dumhet.

2. DRM är naturligtvis inte bra, men det är här för att stanna. Tyvärr. I praktiken märker man dock inte av det särskilt mycket. Men visst, säger inte emot dig där.

3. DX10 är unikt för Vista, precis som DX8 (eller var det 7?) till XP. Skulle det byggas in i XP skulle man få göra om XP från grunden och då skulle du ändå få ett nytt operativsystem med DX10, dvs Vista.

4. Samma gnäll var det när XP kom 2001. Hårdvaran var inte tillräcklig. Men utvecklingen går framåt. Framförallt verkar det vara så att minneshanteringen är missförstådd. Med dagens minnespriser är det dock bara att belöna de som har hjärna nog att se hur otroligt bra Vista tar tillvara på resurserna - när de finns. Om ett år kommer detta problem antagligen vara bortglömt. Inte MS fel att tredjepartstillverkare inte kan göra fungerande drivrutiner. Ska du klaga på någon, rikta det åt rätt håll.

5. Genuine - Lägg gärna fram bevis för det istället för att anklaga utan grund. Du är duktig på det, en eloge ska du ha...

Windows är till för betydligt fler än bara hemanvändare, glöm inte det.

EFtersom din verklighetsuppfattning och företagskunnande/tänkande är på en icke existerande nivå tänker jag inte gå in på att förklara det djupare för dig. Läs en företagsekonomikurs eller ge dig ut och jobba på något större företag så kommer du förstå varför. Linux har till trots funnits längre än XP - även fungerande versioner. Det finns naturliga anledningar till att det inte har slagit igenom, samma anledning som att det inte heller kommer göra det inom överskådlig framtid.

Du får naturligtvis gärna peka på vart jag snor det jag skriver från MS hemsida. Återigen gissningar tagna från luften. Du ska veta att jag inte använder varken XP eller Vista.

""Citat: Damodred. Jag skriver unik världsbild för det är vad den är för dig. Du har noll koll, du tycker säkert kommunism är det bästa för världen också. Jag har sagt det förut och säger det igen, jag är expert på att nyttja rådande situationer och göra det bästa av dem. ""

Kommunism? Vad har det med saken att göra? Du är i alla fall expert på att gå offtopic och komma med irrelevanta påhopp. Det vet vi sedan innan.

""Citat: Damodred. Samma gnäll var det när XP kom 2001. Hårdvaran var inte tillräcklig. Men utvecklingen går framåt. Framförallt verkar det vara så att minneshanteringen är missförstådd. Med dagens minnespriser är det dock bara att belöna de som har hjärna nog att se hur otroligt bra Vista tar tillvara på resurserna - när de finns. Om ett år kommer detta problem antagligen vara bortglömt. Inte MS fel att tredjepartstillverkare inte kan göra fungerande drivrutiner. Ska du klaga på någon, rikta det åt rätt håll.""

Ojdå? Nu kom det jag väntade på.
Vem är det som klagar på Linux när det inte finns drivrutiner. Inte klagade du på de som tillverkar produkterna utan du klagar på just Linux eftersom det var med i ditt resonemang om varför linux är så dåligt.
Så precis rikta det åt rätt håll. Jag har ju innan sagt att det är marknaden, datortillverkare och hårdvarutillverkarnas fel att inte de gör drivrutiner. Men roten till problemet är Microsoft som genom sitt "monopol" "styr" marknaden och bromsar utvecklingen för fria programvaror och operativsystem.

""Citat: Damodred: Ska man nischa sig så kan både OS X och Linux vara riktigt bra alternativ, men det stora allroundnyttjandet går helt enkelt inte på något av nämnda val.""

Så det är inte så illa att använda Linux trots allt? I övrigt har ju alternativ till XP/Vista varit pest och pina i dina resonemang men helt plötsligt verkar inte det vara så dåligt. Du kanske själv insåg att du var ute på tunn is när du påpekar att Windows är totalt överlägset.

För övrigt håller jag inte med dig alls i dina resonemang. Jag som är efter två år efter? Det är snarare du som lever två år efter alla andra. Saker och ting utvecklas i den fria opensourcevärlden men det tycks du har missat.
Det är snarare ditt företagskunnande som är riktigt dåligt eftersom du kan inte se utanför Windows ramar och förstå att det finns alternativ värld som fungerar såväl för hemanvändare samt såväl för stora universitet och företag. Ta och läs dina företagskurser själv för du är den som verkar behöva dem. Jag lägger ned diskussionen för det går inte att hålla en diskussion med en så instängd och låst människa.

EDIT:
Damodred skrev: Genuine - Lägg gärna fram bevis för det istället för att anklaga utan grund. Du är duktig på det, en eloge ska du ha...

Microsoft Windows Genuine advantage.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Genuine_Advantage
Citat från ovanstående adress:

""Data collected

Windows Genuine Advantage checks the following components:[10][11]

* Computer make and model
* BIOS checksum.
* MAC address.
* A unique number assigned to your computer by the tools (Globally Unique Identifier or GUID)
* Hard drive serial number.
* Region and language settings of the operating system.
* Operating system version.
* PC BIOS information (make, version, date).
* PC manufacturer.
* User locale setting.
* Validation and installation results.
* Windows or Office product key.
* Windows XP product ID.

Spyware accusations

The notification tool has been accused of spyware-like behavior, "phoning home" on a daily basis.[17][18][19] Microsoft subsequently admitted the behavior, but denied that it amounted to spyware.[20][21] Following pressure, Microsoft announced that in future the tool would only phone home once every two weeks, instead of every day.[22] Microsoft has also provided removal instructions for the pilot version of WGA.[8]

Despite this, Microsoft is currently being sued under anti-spyware statutes over WGA's non-disclosed "phone home" behavior.[23] The outcome of the lawsuit has not been determined.""

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1

Permalänk
Medlem
Citat:

Kanske dags att tänka om angående operativsystem? Det finns en global folkrörelse för ett bättre alternativ!

Tyvärr är det ju inte alla som har råd med en Mac i dagsläget...

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Avstängd

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Pantheus
""Citat: Damodred. Jag skriver unik världsbild för det är vad den är för dig. Du har noll koll, du tycker säkert kommunism är det bästa för världen också. Jag har sagt det förut och säger det igen, jag är expert på att nyttja rådande situationer och göra det bästa av dem. ""

Kommunism? Vad har det med saken att göra? Du är i alla fall expert på att gå offtopic och komma med irrelevanta påhopp. Det vet vi sedan innan.

""Citat: Damodred. Samma gnäll var det när XP kom 2001. Hårdvaran var inte tillräcklig. Men utvecklingen går framåt. Framförallt verkar det vara så att minneshanteringen är missförstådd. Med dagens minnespriser är det dock bara att belöna de som har hjärna nog att se hur otroligt bra Vista tar tillvara på resurserna - när de finns. Om ett år kommer detta problem antagligen vara bortglömt. Inte MS fel att tredjepartstillverkare inte kan göra fungerande drivrutiner. Ska du klaga på någon, rikta det åt rätt håll.""

Ojdå? Nu kom det jag väntade på.
Vem är det som klagar på Linux när det inte finns drivrutiner. Inte klagade du på de som tillverkar produkterna utan du klagar på just Linux eftersom det var med i ditt resonemang om varför linux är så dåligt.
Så precis rikta det åt rätt håll. Jag har ju innan sagt att det är marknaden, datortillverkare och hårdvarutillverkarnas fel att inte de gör drivrutiner. Men roten till problemet är Microsoft som genom sitt "monopol" "styr" marknaden och bromsar utvecklingen för fria programvaror och operativsystem.

""Citat: Damodred: Ska man nischa sig så kan både OS X och Linux vara riktigt bra alternativ, men det stora allroundnyttjandet går helt enkelt inte på något av nämnda val.""

Så det är inte så illa att använda Linux trots allt? I övrigt har ju alternativ till XP/Vista varit pest och pina i dina resonemang men helt plötsligt verkar inte det vara så dåligt. Du kanske själv insåg att du var ute på tunn is när du påpekar att Windows är totalt överlägset.

För övrigt håller jag inte med dig alls i dina resonemang. Jag som är efter två år efter? Det är snarare du som lever två år efter alla andra. Saker och ting utvecklas i den fria opensourcevärlden men det tycks du har missat.
Det är snarare ditt företagskunnande som är riktigt dåligt eftersom du kan inte se utanför Windows ramar och förstå att det finns alternativ värld som fungerar såväl för hemanvändare samt såväl för stora universitet och företag. Ta och läs dina företagskurser själv för du är den som verkar behöva dem. Jag lägger ned diskussionen för det går inte att hålla en diskussion med en så instängd och låst människa.

EDIT:
Damodred skrev: Genuine - Lägg gärna fram bevis för det istället för att anklaga utan grund. Du är duktig på det, en eloge ska du ha...

Microsoft Windows Genuine advantage.
http://en.wikipedia.org/wiki/Windows_Genuine_Advantage
Citat från ovanstående adress:

""Data collected

Windows Genuine Advantage checks the following components:[10][11]

* Computer make and model
* BIOS checksum.
* MAC address.
* A unique number assigned to your computer by the tools (Globally Unique Identifier or GUID)
* Hard drive serial number.
* Region and language settings of the operating system.
* Operating system version.
* PC BIOS information (make, version, date).
* PC manufacturer.
* User locale setting.
* Validation and installation results.
* Windows or Office product key.
* Windows XP product ID.

Spyware accusations

The notification tool has been accused of spyware-like behavior, "phoning home" on a daily basis.[17][18][19] Microsoft subsequently admitted the behavior, but denied that it amounted to spyware.[20][21] Following pressure, Microsoft announced that in future the tool would only phone home once every two weeks, instead of every day.[22] Microsoft has also provided removal instructions for the pilot version of WGA.[8]

Despite this, Microsoft is currently being sued under anti-spyware statutes over WGA's non-disclosed "phone home" behavior.[23] The outcome of the lawsuit has not been determined.""

[/QUOTE

Hmm, intressanta svar men som vanligt har du bara läst och tolkat till vad du vill tro. Jag har aldrig påstått att Linux t,ex är dåligt eller att det är skräp överlag. Däremot hävdar jag att för den enskilda individen så är Windows bättre. Dels pga igenkänningsmetoden och dels pga supporten som finns både på forum och officiellt. Detta kan ingen annan matcha. Din tolkning är att jag klagar på Linux för att det inte finns drivrutiner - en kanske korrekt tolkning om än vinklad. Jag menar dock att väljer du linux måste du också vara mer noggrann med vilka tillbehör du kopplar ihop med datorn. Om det är Linux fel eller tredjepartstillverkaren spelar mindre roll, stödet finns inte. Poängen kvarstår, linux som bas är sämre i detta skede. Anledning, jo att tredjepartstillverkare inte ser någon nytta i att utveckla drivrutiner. Windows är fortfarande totalt överlägset. Jag sitter redan i skiten Jag är djupt insyltad i ett företag som omsätter miljardbelopp varje år. Företagsekonomi och liknande kommer att lära dig varför den fria och öppna linuxvärlden inte kommer fungera, eller fungerar. Skulle den ha gjort det skulle den ha gjort det för länge sedan. Jag har redan gjort mina kurser och också bildat mig en uppfattning, baserad på hur världen ser ut. Jag/vi jobbar efter det och det finns ingen anledning att ändra på detta. Linux och din värld kommer alltid vara en minoritet, om än inte dålig. Det finns bara bättre alternativ.

Permalänk
Hedersmedlem

Oj, mycket personattack i den här tråden ser jag. Kanske bäst att tagga ner?

Inte med avsikt att kasta bensin på brasan, men några synpunkter vill jag ändå lägga till. Min uppfattning är att alla har rätten att välja det som subjektivt passar dem bäst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Linux å sin sida är ett öppet och fritt system som sedan blir olika distar. Ingen av dessa är dock särskilt bra för allmänheten eller företag då de saknar det ekonomiska stöd ett stort operativsystem måste ha, dels i form av support och utveckling av drivrutiner men även för att säljas. I vårt kapitalistiska samhälle är ekonomi det allra viktigaste.

Vårt kapitalistiska samhälle är väl i och för sig inget att skryta med enär det utan ett underverk tenderar till självförintelse, dock kan det ses som ett tragiskt ramverk för hur verkligheten ser ut (kapitalism optimalt utnyttjad är paradoxalt nog mest tydlig i Kina).

Jag skulle tro att dina uppfattningar grundar sig på en snäv bild av vad som beskrivs som desktop-system. Drivrutinsproblem har allt som oftast en direkt koppling till diverse prylar och funktioner som inte används i professionella sammanhang. Inte så märkligt med tanke på att Linux på historiskt sett ofattbart kort tid kapat åt sig stora delar av flera serversegment, vilket naturligtvis innebär att hårdvaruutvecklare inte har råd att ignorera denna marknad. Om vi sedan går över till superdatorer har bilden kommit att bli totalt Linux dominerad (i top-500 finns faktiskt 5 Windows maskiner, men nästan 90 % är Linux) och samtidigt så har vi UMPC utvecklingen samt dess växande implementation i mobila telefoner osv, vilket belyser Linux kärnans flexibilitet.

I övrigt bör du nog se över hur många länder, både bland rika EU länder och fattigare länder världen om, som har börjat slå om märkbart och startat en övergång till open-source även inom offentliga sektorn (som vi vet en ytterst trög marknad), vilket även successivt innebär en övergång till Linux/BSD på desktop-sidan. Sverige är ingen mätstock för världen, än om vi oftast tycks tro det. Kom då ihåg att många av dessa övergångar görs trots massiva påtryckningar åt annan riktning av Microsoft; alltså kräver det extra mycket fördelar för att ge mod nog. Formuleringen "ingen... särskilt bra" lämnar jag därhän, eftersom bataljer om generaliseringar inte leder någon vart. Support- och utvecklingsstöd för Microsoft produkter är överreklamerad och kostsam (tänk på att Microsoft partners har en "skyldighet" att försöka sälja in Microsoft även om detta inte är den mest optimala lösningen).

Citat:

Ingen vill lägga ned utvecklingstid (pengar) på att utveckla ett operativsystem som inte ger avkastning. Ingen skulle heller lägga ned åtskilliga miljoner dollar på att verkligen försöka ta fram en riktigt bra Linux- dist eftersom det inte ger något tillbaka. I grunden är Linux en ren förlustaffär, om man tänker efter hur världen ser ut. Men visst är t,ex Ubuntu trevligt. Säger absolut inget annat.

Dessa argument är just de som Microsoft försöker hamra in, och detta ska sättas i perspektiv av att Microsoft i praktiken lever och dör med dess desktop-marknad. Egentligen är Microsofts sätt att behandla Linux en god barometer på Linux framgång:
- total ignorans och förlöjligande (typ ditt "trevligt", men där konsensus är fortsatt irrelevans)
- aggressiva motdrag med hot om stämningar
- suspekta avtal med t ex Novell som försök att komma runt GPL licensieringen
- plötsligt stöd för open-source projekt där agenden i slutändan inte är särskilt open-source
- trots ovan två nämnda, fortsatta hot om stämningar och nedsättande uttalanden om open-source
- UMPC har fått Microsoft att lansera "Better with Windows" kampanjen (bättre än vadå kan man fråga sig med tanke på Microsofts hållning till Linux?)
- försök till avtal med PC tillverkare att begränsa UMPC till specifikationer som inte kan utmana Microsofts PC marknad med Vista installerat

Lägg till detta följande:
- till Linux Torvalds förvåning ansluter sig IBM (2001?) till de aktiva utvecklarna av Linux

- fortfarande på server fronten ser vi hur Google med sitt modifierade Linux system växer till en jätte
- diverse prylar som GPS motagare, mobil-telefoner, UMPC o s v utvecklas med Linux som bas
- Intel är den fjärde störste utvecklaren av Linux kärnan och hävdar att Linux är framtiden
- IBM börjar se bortom server segmentet och uttalar sig positivt om desktop möjligheterna

Tanken med detta är inte att propagera för att du måste gilla Linux, eller att Linux tar över världen. Däremot är det ett försök att ge en bättre bild av läget. Klart är att Linux tas på allvar av både "fiende" och "vän".

Citat:

Man kan klaga på Microsoft i många fall men att hävda att de nyttjar sin monopolställning för att de vill erbjuda Windows inom ett nytt segment (minidatorer) eller sälja Vista före XP är bara ett tecken på en dålig världsbild...

Edit: ... Man ska också komma ihåg att ur ett historiskt perspektiv så är Windows XP unikt. Tidigare har inget operativsystem överlevt så länge... Köper man då en minidator med begränsad hårdvara så är 200kr eller vad priset kan tänkas bli efter omräkning från dollar till kronor kanske inte så dåligt för Windows XP, ett sju år gammalt operativsystem. Snarare imponerande att man fortfarande kan sälja det alls...

Lite skämtsamt: om du varit i ledningen för Microsoft skulle du då av ren godhet och välvilja inte utnyttja din starka ställning på marknaden? I mina öron låter detta naivt. IBM stödjer Linux och håller ibland Microsoft stången, men detta är inte detsamma som godhet, för det är ren kalkylering utifrån vinstintressen.

Ditt tillägg om XP är missvisande. Nuvarande XP är inte sju år gammalt, utan har mer eller mindre radikalt förändrats i och med SP 1, 2 och 3 (vid köp märker du också att diverse bokstäver läggs till för att precisera vilken version av dessa SP det handlar om). Microsoft har dessutom arbetat hårt på att modifiera XP för att fungera på OLPC, alltså ytterligare en radikal omarbetning av XP. Kanske är detta petigt, men trots allt viktigt.

Edit efter att ha läst ditt svar till Pantheus:
Varför detta behov av att talking down? Lyft fram Windows fördelar istället för att i allmänna ordalag komma med nedlåtande generaliseringar om andra operativ system.

Som verksam inom yrket förstår jag inte varför du måste hävda dig med några påstådda kunskaper inom företagsekonomi; jag ser i alla fall inget i dina inlägg som skulle kvalificera dig på någon post här. Din åsikt är lika mycket värd oavsett vilka kurser i företagsekonomi du tagit. Företagsekonomi är i grunden konsten att effektivast förvalta sina resurser, en till synes enkel sak som fortfarande i mycket är olöst. Även inom ramen för ett kapitalistiskt samhälle är detta inte en statisk kunskap, enär samhällen och förutsättningar ständigt förändras.

I detta sammanhanget bör det framhållas att Microsoft i praktiken är det enda företag som huvudsakligen lever på att sälja mjukvara (övriga säljer koncept, hårdvara, support o s v där själva mjukvaran är en nödvändig men mindre mindre del av varan). Trots sin storlek är därför Microsoft utsatt ifall förutsättningarna på marknaden förändras, vilket de historiskt sett oundvikligen gör.

Citat:

Företagsekonomi och liknande kommer att lära dig varför den fria och öppna linuxvärlden inte kommer fungera, eller fungerar. Skulle den ha gjort det skulle den ha gjort det för länge sedan. Jag/vi jobbar efter det och det finns ingen anledning att ändra på detta. Linux och din värld kommer alltid vara en minoritet, om än inte dålig. Det finns bara bättre alternativ.

Vad tänkte du på när du skrev detta? För det första: minoritet eller majoritet har inget givet samband med kvalitet. För det andra: sedan när blev en monolitisk datormiljö effektivast? Skulle du verkligen påstå att Windows är bästa alternativet för allt? Eller hur pass förståndigt verkar det att utifrån en personlig uppfattning om kapitalismens funktioner i ett kort skede av historien bestämma att försättningar kommer att förbli konstanta och därför skulle inga justeringar eller förändringar blir nödvändiga?

Den "öppna Linux-världen" fungerar inte? Vad är det som inte fungerar? Jag tror du blandar ihop ideologi med rent tekniska meriter och misstänker att du inte riktigt förstår hur utvecklandet av bl a Linux-kärnan går till:
- ett flertal kommersiella företag investerar i att anställa utvecklare (s k geeks knackande kod i dammiga källare är bara en myt)
- dessa utvecklare kan oftast arbeta fritt utifrån tekniska mål och behöver inte acceptera plottriga tillägg i koden på önskemål av diverse företag
- även modellen för ledarskap inom open-source projekt utvecklas ständigt
- det finns inget hinder att tjäna pengar på Linux (Red Hat fortsätter att generera större och större vinster trots det prekära ekonomiska läget)
- den ideologi som Stallman står bakom har ingen direkt inverkan på Linux (och fanns till innan dess uppkomst), förutom att GPL licensen trots sina brister fungerat som ett effektivt skydd (något som många Windows användare glömmer bort, trots att de själva drar nytta av detta)

Ditt argument om att "Linux... alltid kommer att vara i minoritet" motsäger ditt uttalande om att det inte fungerar, förutom att det är totalt ointressant och inte har något med funktionalitet att göra. Om funktionaliteten saknats skulle Linux inte dominera vissa segment, och ta andelar av andra. Om Linux kommer att dominera desktop-marknaden eller inte är också ointressant. Intressant är istället säkerställandet och utvecklandet av en konkurrerande mångfald av verktyg dvs operativ system.

Den majoritet som är Windows användare har ytterst få möjligheter att påverka dess utveckling än om viljan funnits; i jämförelse många Linux användare bidrar direkt till utvecklingen. Linux fungerar så länge det utvecklas, förbättras, får fler användare och används utifrån sina tekniska meriter.

(Sen editering pga omkastade ord)

Permalänk
Avstängd

Härligt med lite längre och välformulerade inlägg
Men jag måste få säga att av vad du har skrivit så ger du mig mer rätt än fel. Jag skrev någonstans att Linux och OS X är två fungerande och bra operativsystem i nischade områden. Du nämner att bland topp 500 bland prestandadator är en stor majoritet Linuxbaserade. De är nischade om något.

Självklart hade jag nyttjat de resurser jag har att tillgå för att ta mig in på ett nytt område där företaget ännu inte är etablerat. Jag hade också valt att använda en mindre resurskrävande lösning (med tanke på ämnet) till detta område. Däremot hade jag inte förväntat mig att bli kallad monopolist eller vad som helst för att leda in ett stort företag på en liten marknad och erbjuda XP på en liten dator med begränsad hårdvara. Alternativet att erbjuda Vista i det här fallet hade om något varit korkat. Pantheus hade säkerligen menat på att Microsoft inte ens skulle gjort ett intåg på detta område, vilket är något jag inte kan förstå. Men nu har de tagit beslutet och jag kan inte se att de skulle erbjudit någon annan version av Windows än just XP. Någon äldre version hade varit för gammal och utdaterad, Vista med sina huvudfunktioner som minneshantering, indexeringstjänst mm hade helt enkelt inte gjort sig särskilt bra. Hade man gjort en bantad Vista utan dessa funktioner, ja då har man XP. Varför lägga ned utvecklingskostnad på detta när produkten/lösningen redan finns.

Citat:

Företagsekonomi är i grunden konsten att effektivast förvalta sina resurser, en till synes enkel sak som fortfarande i mycket är olöst. Även inom ramen för ett kapitalistiskt samhälle är detta inte en statisk kunskap, enär samhällen och förutsättningar ständigt förändras

Tack, precis vad jag menar. Köper man en Windowsbaseraddator så, beroende på nyttjande förstås, kommer behovet av utbildning till personal ex minska för att de allra flesta kan navigera i Windows. Kostnaden för utbildning, i form av arbetstimmar, är högre än kostnaden för själva hård/mjukvarulösningen. Men visst menar jag mångt och mycket desktopmarknaden, det är ju där Microsoft finns. Servrar och andra lösningar fungerar med Windows men det finns bättre lösningar, dock är dessa enligt mitt synsätt datorer med specifika uppdrag och då kommer vi åter till det här med nischade lösningar.

Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag tycker att Windows överlag är den bästa lösningen för det mesta av ett allroundnyttjande, ja. Jag ser ett slutresultat och går baklänges, tills jag hamnar på ritbordet. Väl där kan jag rita ned vägen för att få fram den bästa lösningen. Det är lite som när man skulle göra de där labyrinterna i gamla Kalle Anka & Co eller liknande. Jag gjorde den alltid bakifrån för att lyckas på första försöket

Citat:

Intressant är istället säkerställandet och utvecklandet av en konkurrerande mångfald av verktyg dvs operativ system.

Mycket möjligt, men jag vill ha en lösning idag. Inte vänta på att det ska komma. I mitt företagstänkande så ser jag inte Linux som en färdig ersättare till Windows. Jag ser heller ingen anledning till att ersätta Windows. Visst har Linux potential att bli något men jag anser fortfarande att för att nyttja det till fullo så måste det vara Linuxanpassade uppgifter.

Kan inte förklara det här men jag tänker i stort enbart i siffror. Med risk för att idiotförklara mig själv, om slutresultatet ska bli så nära tio som möjligt så finns det många alternativ för att komma dit. Om man ger Windows fem poäng, mjuk/hårdvarustödet tre poäng och att människor kan eller åtminstone känner igen en Windowsmiljö så ger det två poäng. Tio poäng är i det här fallet min referenspunkt.

Räknar jag om det i Linux så ser jag det så här: Linux 4 poäng, mjuk/hårdvarustöd 1 poäng och att det för många inte är en välkänd miljö så ytterligare en poäng. Totalt sex. OS X skulle jag lägga något högre.

Inser att det ser svårt ut, men har svårt att plita ned det bättre tyvärr.

EDit:

Tänkte göra ett tillägg igen På privat håll har jag många gånger testat lite olika Linuxdistar. Tyvärr har det alltid slutat med att jag varit tvungen att dualboota in i Windows för att göra lite olika saker och jag finner detta väldigt irriterande. Är framför allt inget fan av att dualboota, även om själva tiden för det är minimal. Jag vill ha en bas som klarar allt och för detta finner jag enbart Windows som den fungerande lösningen.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Jag skrev någonstans att Linux och OS X är två fungerande och bra operativsystem i nischade områden. Du nämner att bland topp 500 bland prestandadator är en stor majoritet Linuxbaserade. De är nischade om något.

Ursäkta om jag är rakt på sak, men detta är fel. Resonemanget leder bl a till slutsatsen att Linux i så fall är nischat för 1000 och 1 sak samtidigit, vilket per definition är orimligt. Linux har 1 eller kanske t o m 2 % av desktop-marknaden, närmare 90 % av top-500 superdatorer, dominant under ett flertal år inom embedded system, flera komponenter i nätverk är Linux/BSD baserade, och nu fått UMPC konceptet att ta fart (märk att Microsoft endast hakar på en trend, men inte är initiativtagaren), vilket ger oss ett alltför stort spektra av implementationer för att kunna placeras in i facket nisch.

Intressant och aningen förunderligt blir detta ställt i förhållande till Linus Torvalds initiala utveckling och fortsatta ambition i sitt ledarskap. Linus har aldrig intresserat sig för servrar, utan har endast arbetat utifrån viljan att ha sin egen fungerande PC. T o m när IBM tog initiativ att ekonomiskt stödja Linux så förändrade detta inte Linus förhållningssätt. Däremot såg Linus tidigt CMP som den rätta vägen pga att bl a x86 processorer kom att bli förhållandevis billiga, något som av naturliga skäl gjort det idealiskt för många serverimplementationer, men detta är mest tack vare Linux-kärnans flexibilitet och tekniska kvalitet, och inte pga att Linus själv är intresserad av system för servrar.

Kanske tycks 1 till 2 % av desktop-marknaden som liten, men felbedömningen som gemene Windows användare gör är att inte se vidden av dess betydelse. Som jag redan nämnde är Linux användare generellt mycket aktivare i utvecklingsprocessen, vilket gör Linux osedvanligt användarorienterat. Jag håller med dig och har själv tidigare skrivit om att Windows känns enklare för många pga igenkänning, alltså inte användarvänlighet. Det sistnämnda borde vara avgörande, men detta kan endast komma att bli en avgörande faktor för generationer som växer upp med båda alternativen parallellt tillgängliga. Minoriteten inom desktop-segmentet gör inte Linux till en nisch, i grund och botten eftersom det aldrig varit idén med Linux samt att utmaningen generellt ligger i hur PC marknaden kom att utvecklas innan Linux fanns som ett reellt färdigutvecklat system.

Citat:

Självklart hade jag nyttjat de resurser jag har att tillgå för att ta mig in på ett nytt område där företaget ännu inte är etablerat... Däremot hade jag inte förväntat mig att bli kallad monopolist eller vad som helst för att leda in ett stort företag på en liten marknad och erbjuda XP på en liten dator med begränsad hårdvara...

Satt utom allt tvivel är Microsofts försök att låsa UMPC specifikationerna, baserat på diverse läckta dokument. Microsoft vill inte inte kommentera saken, men den huvudsakliga nyttan för Microsoft, trots påstådda fördelar med att hålla nere kravet på drivrutinstöd (upp- och nervända världen skulle jag vilja påstå), är att begränsa konkurrensen ifrån Linux. Frågan om monopol skapar mest oreda, så det är bättre att analysera vad Microsofts aktioner kan komma att leda till. Microsoft gör vad vilket annat företag i dess position skulle göra, men det vore oförsvarligt att inte ta fajten. Även om du är för Microsofts produkter måste du tänkta out-of-the-box och inse hur mycket av senare års aktioner av Microsoft mer hämmar än stimulerar utvecklingen. Jag har inget problem med att 98 % av desktop-användarna använder Windows, och därför önskar jag inte heller dem att de fastnar och låses in enligt hur du beskriver din och er situation; det vore ineffektivt, destruktivt, meningslöst och dessutom trist.

Citat:

Köper man en Windowsbaseraddator så, beroende på nyttjande förstås, kommer behovet av utbildning till personal ex minska för att de allra flesta kan navigera i Windows...

Jag kan med handen på hjärtat erkänna att jag tycker att Windows överlag är den bästa lösningen för det mesta av ett allroundnyttjande, ja. Jag ser ett slutresultat och går baklänges, tills jag hamnar på ritbordet. Väl där kan jag rita ned vägen för att få fram den bästa lösningen. Det är lite som när man skulle göra de där labyrinterna i gamla Kalle Anka & Co eller liknande. Jag gjorde den alltid bakifrån för att lyckas på första försöket

Ja, oftast ifall din verksamhet redan är bunden till Microsoft lösningar. Du glömmer dock att det hela tiden startas upp nya verksamheter, och att vissa existerande är oberoende av specifika programlösningar. Få insatta Linux administratörer förespråkar ett totalt systemskifte, utan hellre en pragmatisk hållning till hur strukturen långsiktigt kan effektiviseras både utifrån produktion och ekonomi.

I flera scenarier är det mest rädslan som avhåller från ett icke Windows baserat system, något som Microsoft aktivt försöker underblåsa genom att som aldrig förr pumpa in miljarder dollar i lobbying verksamhet. Att våga misslyckas har alltid varit nödvändigt ifall du vill komma någonvart, också i detta. Att fortsätt "fuska" sig igenom labyrinten leder inte till ett självutvecklande.

Citat:

Mycket möjligt, men jag vill ha en lösning idag. Inte vänta på att det ska komma. I mitt företagstänkande så ser jag inte Linux som en färdig ersättare till Windows. Jag ser heller ingen anledning till att ersätta Windows. Visst har Linux potential att bli något men jag anser fortfarande att för att nyttja det till fullo så måste det vara Linuxanpassade uppgifter.

Läs detta en gång till och du kommer att märka hur låst resonemanget är. Självklart ska Linux applikationer vara Linux-anpassade, varför ska applikationer utvecklade för Linux följa Windows sätt att göra saker? Ambitionen ska vara att göra det bättre. Som administratör av Windows nätverk har jag inte ord nog för hur krångligt och ologiskt detta arbete ofta är (jag är inte en Unix alternativt Linux användare ifrån grunden, så min erfarenhet är inte jävig vid en jämförelse).

Att er verksamhet kanske inte lämpar sig för en övergång till Linux är förhoppningsvis ett förnuftigt fattat beslut, och kan därför inte ifrågasättas utan en total insikt i er situation (själva är vi Windows, Linux och BSD, dvs totalt schizofrena ). Det är heller ingen seriös Linux anhängare som kräver detta av er. Det enda krav som kan ställas är att ni inser att detta endast handlar om er och er situation på vilken grundval ni själv bär ansvaret för fattade beslut. Precis på samma sätt kan jag inte påstå att vår situation är mallen för hur all verksamhet ska fungera.

Varför många Windows användare har svårt att förstå att Linux redan för många är det bättre valet förstår jag inte. Istället borde Windows användarna glädjas åt att Microsoft hamnar under i alla fall lite press, eftersom detta logiskt sett borde stimulera Microsoft till förbättringar. Tyvärr tenderar Microsoft att fortfarande konkurrera mer med ekonomiska brottarmuskler än teknik (Microsoft tycks ha lyckats få Xen projektet under sin kontroll, som tur är har KVM redan visat sig bli ett bättre alternativ; men Microsofts ambition att ta död på projekt istället för att konkurrera intellektuellt är i mina ögon tragisk).

Jag vill se en sund marknad där både Linux, BSD, OSX och Windows kan existera utan att behöva gräva ner halva sin tid åt juridiskt skydd (att Linux kommit så här långt är ett under som endast kan förklaras med dess icke kommersiella utvecklingsbas). Visst kommer Microsoft att få hicka ifall tillverkarna av ATi baserade grafikkort enligt AMD:s önskan inkluderar Tux logon på sina produkter, men det lider ingen skada av och det visar en klar tendens (skulle inte förvåna mig om Intel snart mer tydligt gör detsamma pga dess stora engagemang i Linux). Jag ser till att IT-företag och hårdvarutillverkare får konstruktiv feedback om önskemål om bättre stöd där det saknas för Linux; att endast "ödsla" energi på inlägg i forum åstadkommer i bästa fall ringa resultat. Det otacksamma i detta är att många Windows användare är mer fientliga än tacksamma för detta, trots att det i slutändan också är till deras fördel. Jag hoppas att din position inte är sådan.

Permalänk
Avstängd

Nej det är inte min position. Däremot håller jag med Microsoft när de säger att de tycker att Vista är missförstått. Microsoft överlag får också oförtjänt mycket kritik, mycket för saker de inte kan göra något åt. Kritisera gärna, det ska man göra, men rikta det åt rätt håll. Pantheus spyr mest galla över något han inte förstår. På något vis har det blivit fult att vara Microsoft- positiv. Jag ser gärna nya och fler alternativ, men jag kvarhåller vid att Windows erbjuder den allra bästa och mest flexibla arbetsbas - om än med givna brister.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
Nej det är inte min position. Däremot håller jag med Microsoft när de säger att de tycker att Vista är missförstått. Microsoft överlag får också oförtjänt mycket kritik, mycket för saker de inte kan göra något åt. Kritisera gärna, det ska man göra, men rikta det åt rätt håll. Pantheus spyr mest galla över något han inte förstår. På något vis har det blivit fult att vara Microsoft- positiv. Jag ser gärna nya och fler alternativ, men jag kvarhåller vid att Windows erbjuder den allra bästa och mest flexibla arbetsbas - om än med givna brister.

Du har ju argumenterat för Vista, inte Windows som sådant. M$ har missat vad marknaden ville ha med Vista.

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730