Bärbar dator med tydlig skärm för att läsa TEXT

Permalänk

Bärbar dator med tydlig skärm för att läsa TEXT

Hej,

Jag vore mycket tacksam för köpråd gällande en bärbar dator primärt för att läsa stora mänger text.

Va jag är ute är alltså en skärm med bra "skärpa", konstrast, ljus mm, men som inte heller har för hög upplösning eftersom jag anser att det är ansträngande att läsa text som är för liten.

Exempelvis har jag tidigare varit ägare av en Macbook Pro men var tvungen att göra mig av med den eftersom all text blev för liten (upplösning 1440x900 på 15,2").

Idealisk upplösning är egentligen 1024x768 på 14-15" anser jag. Tillverkas det sådana skärmar nuförtiden är då frågan?

Någon med liknande erfarenheter?

Tacksam för svar.

(i övrigt ställs inga specifika krav på datorn, så billig, liten o lätt som möjligt)

Permalänk
Medlem

Umm, du kan sänka upplösningen på skärmen så blir allt större..

Permalänk
Avstängd

Re: Bärbar dator med tydlig skärm för att läsa TEXT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oandersen
Exempelvis har jag tidigare varit ägare av en Macbook Pro men var tvungen att göra mig av med den eftersom all text blev för liten (upplösning 1440x900 på 15,2")

VA, du vet att du kan ändra upplösning va....

Permalänk
Medlem

Re: Bärbar dator med tydlig skärm för att läsa TEXT

Citat:

Ursprungligen inskrivet av oandersen
Hej,

Jag vore mycket tacksam för köpråd gällande en bärbar dator primärt för att läsa stora mänger text.

Va jag är ute är alltså en skärm med bra "skärpa", konstrast, ljus mm, men som inte heller har för hög upplösning eftersom jag anser att det är ansträngande att läsa text som är för liten.

Exempelvis har jag tidigare varit ägare av en Macbook Pro men var tvungen att göra mig av med den eftersom all text blev för liten (upplösning 1440x900 på 15,2").

Idealisk upplösning är egentligen 1024x768 på 14-15" anser jag. Tillverkas det sådana skärmar nuförtiden är då frågan?

Någon med liknande erfarenheter?

Tacksam för svar.

(i övrigt ställs inga specifika krav på datorn, så billig, liten o lätt som möjligt)

LOL Säg inte att du sålde datorn för att du tyckte texten va för liten...

Vet inte hur det är på Mac men verkar inte allt för orimligt att man skulle

kunna ändra upplösningen...

annars kan du väl köpa nån begagnad på typ blocket för nårra hundringa

så borde du få det du letar efter

Permalänk
Medlem

Jag antar att en skärm på en bärbar dator är som vilken platt skärm som helst, att allting blir väldigt suddigt om man kör annan upplösning än standard.

Ontopic: De flesta bärbara är väl widescreen numera, och en vanlig upplösning på 14-15" skärmar är 1280x800px vilket jag tycker är ok.

Se t ex http://www.dustinhome.se/pd_5010129947.aspx (Kan inte säga något om kontrast, skärpa osv då jag inte prövat den. Ville bara visa en bärbar med den upplösning jag nämnde).

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Om du kollar på prisjakt så kan du filtrera efter upplösning, t.ex. för att ta fram alla bärbara datorer med upplösningen 1024x768. Det verkar finnas en del 14" och 15" med den upplösningen, men 1280x800 kanske är bättre att satsa på då det verkar mycket vanligare bland 15".

Permalänk
Medlem

Är ju inte upplösningen som ska ändras, en skärm är bara skarp och fin i EN upplösning, native upplösning.

Tycker man texten är för liten så ändrar man storleken på den förstås så texten blir så stor man vill ha den.
Förstår inte problemet......

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

I windows är det svårt att använda en annan DPI än standard med bra resultat, på Macen är det lite bättre.

Ska du bara läsa text så rekommenderar jag någon äldre bärbar med gråskaledisplay (iofs svårt att hitta med 15"). Eink kanske vore en lösning, typ en Kindle som companion.

Permalänk

Tack för förslagen.

Att ändra upplösningen är ju tyvärr inte alls ett alternativ på platta skärmar, speciellt inte när man ska läsa text. Skärmen är ju gjort för en specifik upplösningen, ändra den och det blir grynigt och oskarpt. För spel är det möjligt att göra så, men knappast för att läsa text.

Permalänk
Medlem

Går att ändra textstorlek?

Visa signatur

ZedeX säger: Detta var inlägget denna gången... :D

Permalänk
Medlem

Lite beroende på vad det är för format på det som skall läsas är det ju bara bra med högre upplösning. Om du zoomar in så dokumentets bredd täcker hela skärmen på en 1440x900 får du exakt lika stora bokstäver som på en med 1280x800, fast skarpare text eftersom det är fler pixlar per tum.

Men nä, jag förstår inte heller problemet. Det finns nog inte många situationer där man INTE kan öka på textstorleken om man tycker det är för svårläst.

Permalänk

Absolut, jag hör vad ni säger.

Klart jag kan ändra textstorleken. Jag har använt datorer i snart 20 år.

Men det är ett moment för mycket. Jag jobbar under stress och press. Det är snabba puckar. Kolla upp det, läsa det dokumentet, öppna ett nytt. Skriva där. Öppna en pdf. Surfa till nån sida. Växla till annat dokument. Osv osv.

Jag har inte "tid", eller ork att sitta och trycka ctrl+ eller liknande...

En schyst dator vore typ en maxbook air, eller zeptos lilla, men jag tycker upplösningen är på tok för hög för en så liten skärm.

Men men, inte mycket att göra. Får kanske kolla efter äldre maskiner tyvärr.

Dock verkar IBM/Lenovos X40/60/osv med 1024*768 kanske som nåt för mig.

Permalänk
Medlem

Förstoringsglas kanske skulle va nåt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oandersen
Absolut, jag hör vad ni säger.

Klart jag kan ändra textstorleken. Jag har använt datorer i snart 20 år.

Men det är ett moment för mycket. Jag jobbar under stress och press. Det är snabba puckar. Kolla upp det, läsa det dokumentet, öppna ett nytt. Skriva där. Öppna en pdf. Surfa till nån sida. Växla till annat dokument. Osv osv.

Jag har inte "tid", eller ork att sitta och trycka ctrl+ eller liknande...

En schyst dator vore typ en maxbook air, eller zeptos lilla, men jag tycker upplösningen är på tok för hög för en så liten skärm.

Men men, inte mycket att göra. Får kanske kolla efter äldre maskiner tyvärr.

Dock verkar IBM/Lenovos X40/60/osv med 1024*768 kanske som nåt för mig.

Jag har en dell latitude 510 som jag sitter på nu. 1024*768. Hyffsad prestanda då jag slängde i en 7200rpm disk och 2 gig i ram i den. Är en Pentium M 1.7'a med 2mb cache. Funkar helt perfekt så länge du inte ska spela. Kan varmt rekomenderas om du letar efter nått lite äldre till bra pris med just lägre upplösning på skärmen med bra skärpa kontrast.

Permalänk
Medlem

Har en Acer 4315 med Crystal Clear och tycker det sjukt skarp bild på den.. bättre än min crt till min stationära..

Visa signatur

ninoscript :: Intel i9 9900k @ 5 ghz | Kingston HyperX 3200 mhz 32 gb | Gigabyte 2080Ti RTX Windforce OC | EVGA SuperNOVA G3 1000w | Samsung EVO 970 250 GB nvme m.2 | Samsung EVO plus 1 TB nvme m.2 | Asus z390-f Gaming | Fractal Design r6 blackout windowed | Creative Soundblaster AE-5 gaming | Philips Fidelio x2 + boom mic | Qpad CT large | Corsair Ironclaw RGB | Corsair strafe RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oandersen
Jag har inte "tid", eller ork att sitta och trycka ctrl+ eller liknande...

Någon som inte "orkar" göra en busenkel knapp kombo orkar tjaffsa en massa på ett forum, mycket märkligt...

Seriöst, så jobbigt är det inte att zooma eller förstora textstorlek. Tar ju knappast mer tid än 1-2 sekunder.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DUNXIII
Någon som inte "orkar" göra en busenkel knapp kombo orkar tjaffsa en massa på ett forum, mycket märkligt...

Seriöst, så jobbigt är det inte att zooma eller förstora textstorlek. Tar ju knappast mer tid än 1-2 sekunder.

visst, tar 1-2 sec, men i slutändan om man använder tex 100 dokument per dag, 5 dagar i veckan.
Blir grymt jobbigt i slutändan att hålla på fippla hela tiden.
Bättre att ha sånt färdig inställt från början.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oandersen
Jag har inte "tid", eller ork att sitta och trycka ctrl+ eller liknande...

Du har inte "tid/ork" att göra en enkel knappkombination som går på sekunden men du har uppenbarligen "tid/ork" att husera på detta forum med frågor?

Följande inlägg hade du konstigt nog "tid/ork" till att läsa allt enligt egen utsaga.

Permalänk

Om ni inte förstår hans behov och inte har ett tips till honom så behöver ni ju inte fylla tråden med en massa strunt.

Permalänk
Avstängd

Inte frågan om behov utan om uppenbar lathet. Kom själv med något produktivt svar vetja'!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
visst, tar 1-2 sec, men i slutändan om man använder tex 100 dokument per dag, 5 dagar i veckan.
Blir grymt jobbigt i slutändan att hålla på fippla hela tiden.
Bättre att ha sånt färdig inställt från början.

Visst har du rätt att det vore bättre att fixa sådant från början... Men iallafall, i openoffice så kan man ställa in "zoom" på sina dokument som även står kvar då man stänger ner / öppnar upp nya dokument. Vanliga MS office borde la fungera likadant.

Permalänk
Medlem

Riktigt billiga 17-tummare har väl 1440x900. Det vore kanske nåt?

Permalänk
Medlem

Vi pratar inte om 1-2 sekunder, vi pratar om max 0.1-0.2 sekunder btw. Ctrl+scroll=fix

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shabik
Vi pratar inte om 1-2 sekunder, vi pratar om max 0.1-0.2 sekunder btw. Ctrl+scroll=fix

och vitsen med att dra fram 1 & halvt år gammal tråd? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |