För många datorer?

Permalänk

För många datorer?

Går det att ha för många datorer, boksavligen?

Själv så tycker jag att det känns ganska tufft med mina 15 burkar.
Alla Intel så klart

Problemet är att man inte hinner andvända alla.

Permalänk
Medlem

Jag trodde inte man kunde ha för mycket datorer. Sen kom dagen då jag skulle byta lägenhet och mina ca. 70 maskiner jag hade på mitt studentrum blev en riktig plåga.

Nu har jag börjat sortera ut intressant hårdvara och kastar/ger bort allt x86 skräp och andra ointressanta saker istället. Så svaret är Ja, man kan ha för mycket datorer om man inte har fysisk plats att ställa dem på :P.

Permalänk
Avstängd

Nja, inte för många.
Jag har okänd antal då nästan alla är utlånade förutom mina 7st laptop och 2st stationära, dock bara en dator används åtgången.
Bara en av laptopparna är köpt, resten är "gåvor" från folk som tröttnat på dom, ingen under 1GHz

EDIT: kom på att jag har 5st stationära i garderoben

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

15 datorer är inte speciellt mycket.

Visa signatur

Medlem #14

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JenzA
15 datorer är inte speciellt mycket.

Det är dom jag har på rummet, med skärmar och allt, sedan så har jag ju vinden full med massor skit, och garderoben och garaget ska man inte tala om.
Dock så är minst hälften av dom moddbyggen så dom har ju en speciell plats i hjärtat.
Det jag har kommit på är dom att jag egentligen bara behöver en bärbara och en stationär

Permalänk
Medlem

Vad ska ni ha skräpet till? Kisel som inte används är ju meningslöst. Eller som W.Gibson sa, "Silicon will never get old, only obsolete."

Visa signatur

"Om man arbetar tillräckligt länge med att förbättra ett föremål går det sönder. "

Hjälp oss göra världen lite snällare! www.upphittat.nu

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Vad ska ni ha skräpet till? Kisel som inte används är ju meningslöst. Eller som W.Gibson sa, "Silicon will never get old, only obsolete."

Vet faktiskt inte, men jag har iaf skrotat av en del skrot som bara stod och häckade, så nu har jag 50st P4 processorer och 50st 40GB = 2 TB hårddisk som tar plats garderoben, frågan är bara vad man ska ha allt till, känns ju onödigt att kasta allt bara.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Vet faktiskt inte, men jag har iaf skrotat av en del skrot som bara stod och häckade, så nu har jag 50st P4 processorer och 50st 40GB = 2 TB hårddisk som tar plats garderoben, frågan är bara vad man ska ha allt till, känns ju onödigt att kasta allt bara.

Men du kan ju fortfarande få en fin slant för en P4 på t.ex. Tradera.

Ide från min sida är att du säljer allt och sen lägger du upp en bygglogg här på SweC där du bygger ihop ett system av delar som du köper för pengarna du får

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZecretW
Vad ska ni ha skräpet till? Kisel som inte används är ju meningslöst. Eller som W.Gibson sa, "Silicon will never get old, only obsolete."

Samlar man på x86 så tycker jag din kommentar är befogad. Men äldre system kan faktiskt vara väldigt värdefulla. Andra arkitekturer kan också vara väldigt trevligt att ha. Men som sagt så är det väll lite overkill att ha flera likadana maskiner ståendes.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 1mike20
Men du kan ju fortfarande få en fin slant för en P4 på t.ex. Tradera.

Ide från min sida är att du säljer allt och sen lägger du upp en bygglogg här på SweC där du bygger ihop ett system av delar som du köper för pengarna du får

Bra idé, man kan ju sälja typ allt utom 2st processorer och 5 hårddiskar, har även massar annat bråte som jag kan sälja.
Kanske kan bygga ett jätte fett modd bygge, vem vet.

Permalänk
Avstängd

Angående x86 så är det rätt så många industriföretag som köper sådant, och dom är ju mer eller mindre omöjliga att få tag på idag genom dom vanliga butikerna.

Vi kan t ex. inte ha någon P4 då det är lite för skitigt luft så datorn kan inte kylas ordenligt, kör med passivt kylda P2... sega som fan men fungerar, senaste core duo eller vad intels dubbel kärniga heter "brann" upp

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

krängde en massa gamla 486:or till industrikunder av samma skäl. De höll för att samla mätdata ute i processlinjerna

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

hade väl ca 35st i ett rum under et halvår. dock har jag väl haft runt 100st datorer i omlopp dock alldrig mer än 2 primdatorer. av värde..

sålt och slängt det mesta nu mera.. plockar bara ut lite ur varje dator man kommer över. och som sagt företag med mycket styrnignar osv vill järna ha tag i gamla datorer för de är lättare att programera till en sådan dator. sen om de har samma datorer runt om i verkstaderna så är det lätt att flytta delar eller fixa en strulande dator än om de har 20 olika fabrikat.

även innom PLC systemen så har oftast bara ett företag en eller 2 olika system i fabriken. därför att de ska ha delar hemma eller för att de ska slippa lära sig ett tiotal olika programeringssätt.

vet att jag kom över en mycket gammal bärbar(släpbar)dator för 2 år sedan tråkigt nog sparade ajg inte den hade väska laddare och lite annat mög dessutom hade nog varit en udda variant

// Martin

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Bra idé, man kan ju sälja typ allt utom 2st processorer och 5 hårddiskar, har även massar annat bråte som jag kan sälja.
Kanske kan bygga ett jätte fett modd bygge, vem vet.

jag tycker du ska pröva med det.

Känner mig lite utanför i den här tråden då jag bara har 2 datorer och bara har haft 4 som mest sammtidigt.

Visa signatur

Ursprungligen inskrivet av Galna_Dvärgen ... i begynnelsen skapade inet fri frakt för sweclockersmedlemmar och såg att det var gott.

Permalänk
Medlem

Bor man hemma med en "kasta allt som inte används just nu" lagd mamma är det inte lätt att vara geek

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

byt lås i din dörr bara så får det nog vara i fred.

Permalänk
Medlem

För många? vet inte, vet inte ens hur många jag har.
Beror ju på om man räknar sådanna som det bara är att trycka på knappen på eller antalet som går att plocka ihop igen eller.....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tifius
Bor man hemma med en "kasta allt som inte används just nu" lagd mamma är det inte lätt att vara geek

Såå jävla sant

Visa signatur

Node 304: MSI Z87-I - Core i5 4670K - 8GB DDR3 1600Mhz Kingston HYPERX - Sapphire RX480 8GB - Crucial MX100 256GB
HTPC: ASRock H67M-GE - Core i3 2130 - 8GB DDR3 1600Mhz Corsair Vengeance - Intel X25-M G2 80GB
Laptop: Xiaomi Mi Notebook Air 13.3″

Permalänk
Medlem

För många datorer, nja.. men för lite plats.

Funderar på att sälja iväg för en symbolisk summa, men det känns inte kul heller, har massa grejor ståendes.

Ett avstannat Sun ultra1e projekt, saknar mus, 200mhz, 384meg ram, skärm o tgb, tar otroligt mycket plats.

En netfinity med dual Pentium II 450 med scsi raid o så.

Högar med gamla nätverkskort (typ 3com 3c905 pci kort) och lite minnen och cpuer, typ PIII o så.

En 19" crt flatscreen trinitron, stoor !

Finns det folk som är villiga o hämta sånthär ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

har cirkus 5 i garderoben, 1 som ja sitter på nu, typ säkert 10 i källaren, sen brukar min storebror ha sin dator i mitt rum också

Permalänk
Medlem

jag brukar ha mellan 8-10st i drift hemma. Problemet för mig är att visa av dom har startströmar på 500W+ och idel drar 240W+ så 2s 10A säkringar har det tufft i min lägenhet med en årsförbrukning på 11000KWh+

Jag har väl hyffsat modärna mäst x86 maskiner. Sigen lAthlon64 burkar och numera en opteronbaserad workstation, även en relativt ny X2 6000+ och en C2D, sedan en via epia mini som router, laptopen och nån gammal mac igaderoben som jag nyligan packade ner.

har nog ett 40 tal diskar i gång 24/7 med villket drar lite kräm facktiskt.

Värmen blir ett påtagligt problem då man får värda dygnet runt. 30C+ inne är iget ovanligt fast med alla fösnter och dörrar öppna.

Så det är väl det som sätter käppara i julen.

Kan tilläga att 2st 8800GTS på 24/7 och ett 9800GTX på i mellanåt drar sitt också. Lekte lite med effektmätaren nyligen på minn C2D E8400@ ¤ghzo ch mitt 900GTX @ 775/1800/2300 och gick väl från ca 125W idel till nästan 300W med orthos och 3D mark på. Processorn drog upp burken i 200W under orthos.

Permalänk
Medlem

Hör ju direkt att du vill köpa min portabla ac

Du får skaffa vattenkylning och sen ha alla kopplade på en kran som sakta droppar ut varmt vatten i slasken..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Patrik91uk
Bra idé, man kan ju sälja typ allt utom 2st processorer och 5 hårddiskar, har även massar annat bråte som jag kan sälja.
Kanske kan bygga ett jätte fett modd bygge, vem vet.

JAg vet, så är det nån som jätte gärna vill ha den :rolleys:

Permalänk

Håller med de som säger att man inte kan ha för många datorer men man kan ha hör lite förvaring, själv har jag fyllt ca 1/5 av volymen i mitt föråd med dataleksaker samt att jag har en hel del saker som ligger hemma hos morsan sen jag bodde hemma och så lite i lägenheten förståss :D. Men vad jag använder är inte så mycket, 3st stationära + 1st bärbar, ska dock sätta nån mer stationär i drift så jag har nått att köra lite openBSD på

Permalänk
Medlem

Jag har slängt de flesta datorer jag har haft, men jag har fortfarande 3 st. laptops: P3-500MHz, P4 2.4GHz och C2D 2.0GHz och 3 stationär/server: Athlon X2 @ 1.8GHz, Celeron 420 @ 2.35GHz och C2D E8400 @ 3.6-4.0GHz(beroende på årstid) samt delar för åtminstone en X2-maskin och 3 st. K7-maskiner liggande. Samt lite gamla nostalgiska delar ända från P1-tiden, processorer, minnen, grafikkort, ljudkort, hårddiskar etc.. Jo, en AMIGA 500 fullt fungerande med dubbla diskdrives och 3MB RAM har jag också. Men det allra mesta har jag fatiskt lyckats slänga, jag borde nog slänga mer men det känns svårt

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

jag har fyra stationära en E6550@3603mhz den jag använder dagligen sen en celeron 1.7ghz@1.87ghz används då och då och en P3@500mhz används alldrig och en P2? okänd hastighet..

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Nja, inte för många.
Jag har okänd antal då nästan alla är utlånade förutom mina 7st laptop och 2st stationära, dock bara en dator används åtgången.
Bara en av laptopparna är köpt, resten är "gåvor" från folk som tröttnat på dom, ingen under 1GHz

EDIT: kom på att jag har 5st stationära i garderoben

Det är väl nice att få massa bärbara datorer?

Jag kanske kan få en om det våre så väl.

Visa signatur

Thx yorgo för minnena :D