Formatera FAT32 eller exFAT?

Permalänk
Medlem

Formatera FAT32 eller exFAT?

Har skaffat mig en extern hdd som behöver vara formaterad i FAT32 då jag skall ha den i bilsterion. När jag kopplar in den till min data med Vista i och skall formatera den så finns inte FAT32 att välja på, Det enda som finns är NTSC och exFAT. Har detta med Vista att göra eller är det fel på hddn? Eller är det så att exFAT och FAT32 är samma?

Permalänk
Hedersmedlem

http://en.wikipedia.org/wiki/Exfat
Verkar inte vara kompatibelt med tidigare FAT.
Man kan inte i 2000, XP, 2003 eller Vista formatera partitioner större än 32 GB med FAT32. En begränsning i formateringen.
Det du får göra är att försöka med något annat formateringsverktyg. T.ex. vilken linux live-cd som helst lär ha FAT32 formateringsfunktion.

Kan inte bilstereon formatera? Aldrig haft en sådan, jag tänker likt digitalkameror kan ju formatera minneskorten osv. Eller är det för mycket funktioner för bilstereon?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

hur får jag tag i en sånhär linux live cd då? fungerar dom på ett windows baserat operativsystem ens?
njae altså bilsterion lär nog inte klara av att formatera en disk, den måste helt enkelt vara formaterad i FAT32 med låtarna på disken innan man kopplar in den, annars så hittar den inte hddn.

Edit: Sökte runt lite här på forumet och hittade ett program som heter GParted som tydligen skall kunna göra om den till FAT32. Nu är frågan bara:
Måste jag rensa disken innan jag börjar göra om den till FAT32? Jag läste att formatet inte klarar större filer än 4gb, men om jag tar bort alla dessa å låter resten vara kvar, låter programet dessa filer ligga kvar då?

Permalänk
Medlem

Vill du verkligen riskera dina filer så där utan att ha gjort backup först?

Permalänk
Medlem

hehe,nä men de kommer ta sån tid att kopiera över allt till min andra hdd, eftersom ja måste bränna ut en massa först isf

Permalänk
Medlem

Det är bara välja.
Antingen tar du backup eller riskerar förlora all data.
Men jag antar eftersom du inte har backup är det inte viktigt
material?

Permalänk
Medlem

njae vilktigt och viktigt, det är väl inte direkt sånt man vill riskera att förlora heller Man kan ju säga så att chansen att riskera allt på disken för en sån grej är ju inte värd att ta

Permalänk
Hedersmedlem

För att besvara det du skrev i nya tråden (som jag låste) så tror jag inte du kan göra om NTFS till FAT32 med gparted.
Jag kollade precis och varken gparted självt eller ntfsprogs (paktetet som gparted använder) har konverteringsfunktion.

Och förfarandet du gjorde kan vara skadligt. Jag antar du tog gparted liveUSB?
Det är till för USB-minnen/enheter som man ska arbeta ifrån, inte det man ska arbeta på.
Nu verkar den iaf inte skrivit över det viktiga så disken fungerar iaf i windows.
Om nu gparted varit vad du skulle ha så laddar man ner en liveCD och bränner ut på skiva ("burn image/iso"-valet i brännarprogrammet). Sen väljer man att starta från CD/DVD-läsaren i datorns BIOS och kommer då in i programmet, inte i Vista.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

okey, men vad är de för program ja ska ta och ladda ner då om inte gparted funkar? Kan du länka till någon annan livecd som klarar av att konvertera om NTFS till FAT32?

Edit: Hittade ett klockrent program som till och med gick att använda i Vista Tog typ 5 röda sen var det klart. Använde Paragon Partition Manager v9.0 Professional om någon annan stöter på detta problemet. Hur enkelt som hellst att använda

Permalänk
Medlem

Gratis program för att formatera större HDD än 32GB till FAT32.

CompuApps SwissKnife

Fungerade utmärkt att formatera en 120GB som sedan min PS3 hittade.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk