Bilder på Radeon HD 4870

Permalänk
Medlem

Vore intressant o veta vad som är främsta flaskhalsen, om det är klockfrekvensen hos GPU:n eller minnet. GPU-frekvensen är ju inte så enormt mycket högre hos HD4870 men om det är minnesbandbredden som begränsar till stor del så kan vi nog se fram emot ett ganska ordentligt lyft i prestanda jämfört med HD4850.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delerium
Vore intressant o veta vad som är främsta flaskhalsen, om det är klockfrekvensen hos GPU:n eller minnet. GPU-frekvensen är ju inte så enormt mycket högre hos HD4870 men om det är minnesbandbredden som begränsar till stor del så kan vi nog se fram emot ett ganska ordentligt lyft i prestanda jämfört med HD4850.

precis, om gpu'n är flaskhalsen så blir det knappast mer än 10-20% prestandaökning men minnesbandbredden dubbleras ju!

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Hantverk? Detta är masstillverkning i miljontals exemplar. Hur får man det till ett hantverk?

Någonstans så är det en mänslig hand som överser enskilt grafikkort, såg detta på en video från gigabytefabriken. Så det är lite av ett hantverk...

Permalänk
Medlem

Om jag köper ett nytt gfx i sommar, vilket jag antagligen kommer göra, så kommer det bli tillsammans med en tyst, effektiv tredjepartskylare. Enligt kommentaren på den länkade sidan ska den fläkten låta en hel del under load. Jag är inte överdrivet sugen på att ha mitt gfx över 70 grader heller.

Visa signatur

Gör mitt bästa för att bemöta alla med respekt och vänlighet. Ha det fint!

Permalänk

Fast ATI är fruktansvärt fantasilösa, tycker deras kort sett precis likadana ut nu som för 3 år sedan! Om inte mer. Men längtar, AMD i mitt hjärta!

Visa signatur

AMD Athlon 64 x2 6400+ Black Edition | Gigabyte GA-M57SLI-S4 | Inno3d Geforce 8800GT | CORSAIR 2GB DDR2 PC6400 XMS2 XTREME | 1TB HDD | Windows XP Pro sp2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
Fast ATI är fruktansvärt fantasilösa, tycker deras kort sett precis likadana ut nu som för 3 år sedan! Om inte mer. Men längtar, AMD i mitt hjärta!

De kunde vara lite mer spejsade...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk
Medlem

Ja utseendet på datorkomponenter är ju väldigt viktigt! Eller vänta nu...

Permalänk
Medlem

Wow! Jag skulle nästan kunna köpa det bara för det tuffa kylaren. Bra gjort av ATI tycker jag!

Undrar också om det är minnesbandbredd eller GPU:n som begränsar 4850. Om det är minnet så bådar det gott för 4870.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mezzo_
[ Jag är inte överdrivet sugen på att ha mitt gfx över 70 grader heller. [/B]

Äsch, 8800GT ligger ju ofta över 80 och det är ju inga problem alls. Jag är ganska övertygad om att HD4870 kommer o spöa GTX260 rätt lätt, känns så och rätta mig om jag har fel men blir inte 2x HD4870 i crossfire fortfarande totalt billigare än ett ynka GTX280 om man räknar dollarpriserna? Då blir det ju riktigt mumma om man är lite datorfreak.

Visa signatur

Core i5 3570K@stock||Asus Z77 Sabertooth||16GB 1600mhz G.Skill RipJaws X||5850 1GB||Corsair Force GT SSD 120GB||XFX XXX 650W||CM HAF XB||Opad Mk-85 MX Red||Win7 Ultimate Signature Edition signerad av Steve Ballmer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Ja utseendet på datorkomponenter är ju väldigt viktigt! Eller vänta nu...

Konstigare saker har väl hänt, jag menar, hörde nån predika om hur viktigt det va för denne att ha en fin bil och så kommer stollen utfarande med en Volvo - tyckte jag va tillräckligt för att få mig att le varligt för att inte verka stötande.

Vad beträffar folk som klagar på att ATi har tråkig/enformig design, varför överge en vinnande design?
Ja tycker denna ser riktigt bra ut, hoppas själv på att den kommer lanseras med endast heat pipe så man kan leda bort värmen med en 800rpm 120mm fläkt som är närmast ljudlös - det vore nice, eftersom den enligt rykten inte kommer vara speciellt varm i förhållande till 3870

Såg nån fråga beträffande "kommer mitt agg klara att driva två etc"
kolla vad alla komponenter drar i datorn, beräkna med att ha 100W marginal så är du säker, för det mesta. Bättre och roligare om man lär sig själv i stället för att förlita sig på andra, som kan ha fel "men du sa ju att...!"

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk

BENCHMARK MED 4870 VS 9800x2 !!

http://forums.legitreviews.com/about15370.html

inte säker på om det är fake eller inte. Får väll hålla tummarna, men det känns lite extremt att den slår 9800x2 så mycket.

Permalänk
Medlem

jag tror man får räkna med 2500-2600kr de första veckorna. Särskillt om det finns ont om kort (dåligt med GDDR5). När korten blrjar komma i stora volymer så rasar nog priset ner till runt 2300-2400kr.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Viktorebro
BENCHMARK MED 4870 VS 9800x2 !!

http://forums.legitreviews.com/about15370.html

inte säker på om det är fake eller inte. Får väll hålla tummarna, men det känns lite extremt att den slår 9800x2 så mycket.

Kom för riktigt längesen och visades vara fake.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hellfish_
Fast ATI är fruktansvärt fantasilösa, tycker deras kort sett precis likadana ut nu som för 3 år sedan! Om inte mer. Men längtar, AMD i mitt hjärta!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KejsarenAfSodom
De kunde vara lite mer spejsade...

Sen när spelade det för roll om de uppdaterar designen på kylarna?? Tydligen har de hittat en väl fungerande design och då är det ju bara idioti att byta bara för att de lanserat en ny serie kort. Tycker för övrigt de ser riktigt nice ut även om kylarna på nvidias 8800gts (512) och 9800 gtx är riktigt fina och vad jag hört helt ok ljudmässigt. Lite synd bara att korten är röda. Svart hade varit snyggare. Men kommer inte ha något fönster på nya lådan så va fan spelar det för roll??

För de som vill ha passiva så finns det ju tillverkare som brukar komma med sådana ganska snabbt. Själv föredrar jag vattenblock. Där är en mycket positiv sak ang designen på kortet då de som passar 3000-serien även passar 4000-serien. Kalas

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hoppas att R700 inte är långt efter HD 4870. Ska bli intressant att se vad den kan prestera.

Permalänk
Medlem

2400 kr låter rätt najs för ett kort som piskar GTX260.

ATI is back!

Visa signatur

Memento mori...

Permalänk
Medlem

Så var det dags att åter gå över till ett ATI-kort igen då...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KorvMos
Någon som vet hur långt kortet är, är det förlångt kommer 2 sata-portar att blokeras för mig ju:(
Har ett geforce 8800 GTS 320mb och det är ganska precis att det får plats innan det börjar blockera första porten på mitt MSI p35 platinum, dumt att MSI inte tänkt när dom placera sata-portatna där.

såg ASUS lanserings info(?) http://en.hardspell.com/doc/showcont.asp?news_id=3618
Längd 9,5 inch = ca 24 cm

Permalänk

skulle inte hd 4870 ha 1 gig minne????

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
jag tror man får räkna med 2500-2600kr de första veckorna. Särskillt om det finns ont om kort (dåligt med GDDR5). När korten blrjar komma i stora volymer så rasar nog priset ner till runt 2300-2400kr.

Rasar från 2500-2600 till 2300-2400? Är inte riktigt vad jag kallar för ras...
100-200:- skillnad är iaf inget som avgör mitt köp.

Visa signatur

Intel NUC i5 - Corsair 8GB - Intel 180GB

Permalänk
Medlem

Ser lovande OCH Stilrent ut...

BRA ATI!

Äntligen att man får lite skott tillbak mot den andra jätten.

bara o vänta o se vad R700 kan erbjuda i framtiden nu då!

Jag bjuder på diverse stavfel m.m