Internet kan få nya adresser

Permalänk
Medlem

Jag kan tänka mig att det kommer att bli status i att ha en .com eller .se-domän istället för att byta till saker som bmw.car eller eller liknande. Men det kan såklart bli tvärt om också, vem vet.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Glömsk

Det största problemet jag ser med detta är att många äldre förmodligen kommer att ha svårt att känna igen internetadresser. Man måste nästan ha med "www" och com/se/nu i domännamnet för att många ska känna igen det. "Besök hyr.bil" kommer säkert skapa en massa frågetecken.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

Krongla inte till det, jag tycker det är bra som det är!

Varför ändra på det då?

Permalänk
Medlem

Allvarligt talat så kommer ju populära småord som: car, tele, porr, sex, etc. att snabbt läggas under beslag av någon och det vore ju inte praktiskt. För då är ju toppdomänen redan borta från marknaden så att säga.

Däremot kan det ju vara bra för företag med kortare namn, som exempelvis AMD.

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem

Håller med de flesta som skrivit tidigare i tråden, tror detta kommer kunna spåra ur rejält.

De kunde åtminstone ha ett vettigt pris så att inte riktigt vem som helst eller ett hur litet företag som helst kan skapa en sån här domän.

Kommer bli sjukt rörigt..

Visa signatur

Elektriker och musiker =)

Permalänk

.com är commersial vad jag vet.

Jag ser inget gott i deta, det kommer bara att bli ännu rörigare. Det är nog jävligt som det redan är, att vi i sverige använder .nu

Om det behävs fler domäner kan man väl bara lägga till en 2:a på slutet t.ex .com2, se2 osv. Domänerna missbrukas redan mer än nog tycker jag.

Det skulle inte alls förvåna mig om detta förslag går igenom då det finns stora pengar att kamma hem. Men vem är det igentligen som stoppar dessa pengar i fickan, och vem upprätthåller alla domäner?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av heande
Allvarligt talat så kommer ju populära småord som: car, tele, porr, sex, etc. att snabbt läggas under beslag av någon och det vore ju inte praktiskt. För då är ju toppdomänen redan borta från marknaden så att säga.

Däremot kan det ju vara bra för företag med kortare namn, som exempelvis AMD.

www.amd

Visa signatur

AMD Athlon64x2 6400+ 3.4Ghz, Geforce 8800GT, 4gb DDR2 800Mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aphexan
www.amd

Nej usch va naket... ändelsen är som kläderna

dagens system är bäst.. palla nytt system

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

If it work don't fix it.

Visa signatur

i7 970 || EX58-UD5 || R9 290X || Vengeance 24GB || HX 850W || 5,7 TB SSD, 20 TB HDD + 58 TB NAS || U3011 + 3007WFP + 2x LP2065 || Lian li PC-A71B || Asus Xonar STX + Sennheiser HD595 || Qpad MK-85 + Qpad 8K

Permalänk

Självklart kommer inte .sex eller .xxx att bli stort - man har redan försökt med .xxx-domäner, men intresset var minimalt.

Det är på tok för enkelt att filtrera bort *.xxx eller *.sex.

Jag måste säga att det här inte är allt för bra... Redan nu är det ju krångligt att komma ihåg vissa domännamn (org, net och info är helt meningslösa, använd com istället).

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Hela poängen med en toppdomän är väl att det ska vara en samling av underdomäner. Om enskilda företag/personer köper en toppdomän så får du ju normalt inte en samling av sidor utan en sida eller ett fåtal...

Visst, det kommer garanterat komma tjänster som erbjuder dig gratis/betal domäner till sin egna toppdomän men halva poängen med toppdomänen har väl i princip försvunnit.

Kommer saab ens villja ha en .car domän om volvo äger den?

Och med denna röra, kommer någon biltillverkare villja ha .car egentligen? Kanske som komplement bara för att ingen annan ska få den, men mer än så tvivlar jag.

Permalänk
Medlem

bad idea..

men om det blir verklighet lägger jag beslag på .wtf

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Detta låter inte alls bra! Jag skulle inte bli glad om detta gick igenom!

http://väldigt.krångligt

Visa signatur

AMD Phenom II X4 955 3,2 GHz, Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P, Sapphire Radeon HD7750 Ultimate 1 GB, Corsair Vengeance/Kingston HyperX Blu 16 GB, Crucial MX250 250 GB, Crucial m4 128 GB, 2 x Seagate 7200.14 1 TB, Lian Li PC-8FIB, Be Quiet Pure Power 10 CM 600W, Windows 10 64-bit

Permalänk
Medlem

Bara att passa på att köpa topdomäner som bör bli populära så kan man sälja vidare dyrt sedan
Tror t.ex AMD skulle betala bra för .amd om man är snabb o köper den hehe

Visa signatur

Windows 11 Pro - Asus ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi - AMD Ryzen 3700X - Nvidia GeForce GTX 970 - Corsair 16 GB DDR4 3600Mhz - WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag paxar domänen "off", kan tänka mig många roliga adresser som skulle kunna sluta på off...

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DiAMONDBACK
Som redan andra har påpekat: kommer.missbrukas

Med lätthet. Blir som med domännamn i början, folk kommer regga .mac .ms etc för att sälja. Hoppas om det går igenom att dom kommer va riktigt dyra så enbart stora företag kan köpa dom.

Nä, ja gilla rinte detta alls, känns onödigt och krånglar bara till det.

Permalänk
Medlem

Man måste se om det finns behov för fler. Tex. om det inte räcker till, för att folk redan har tagit det, då behöver de göra fler.

DOCK, tror jag inte de släpper ALLT, utan i slutändan kommer de ha någon compromiss,
tex:
stu: students
Blg: för bloggar
frm: forum
etc.

Tror inte det hjälper så mycket att ha Swe.clockers man vill ju ändå ha .se, com eller vad fan som helst efter.

Det blir ju faktiskt en jäkla röra om någon då köper
sweclockers.nu och lägger till som underdomän swe.clockers plus .nu på slutet.
Nej, det måste finnas några begränsningar annars blir det ett administrativt helvete

tänk bara yaho.ocom som en domän?
Eller googl.ese
Nej det blir domänamns missfoster på hög nivå.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
Priset på topp-domänernas namn kommer pressas upp åt skyarna då företag som ser detta som en bra investering kommer hamstra på sig en massa adresser som de sedan kan tjäna mycket på när de sedan säljs vidare.
Blir det först till kvarn så är det väll bara lämna in en lista med femtioelvatusen vanliga företagsnamn och ord för registrering.
Sen är det bara lägga upp en hemsida som alla orden pekar på och vänta på beställningar av domännamn ^^.

Ja men då får du betala "några tusen" för alla "femtioelvatusen" namn, sen säljer du bara 20 av dem kanske för att den tänkta kunden hittar på något annat eller behåller sin .com, så går du rätt mycke back.

Men jag ser inget problem i detta, spela roll, google fins, man spara det man vill ha i bookmarks osv. sen OM man råkade skriva fel adress så är det bara att pröva en annan, precis som nu. Eller ha alla blivit så lata att dom itne ens orkar försöka med det?

Visa signatur

WS1: | Gigabyte X670 G AX | Ryzen 9 7950x3D | 32GB G.Skill Trident Z5 NeoRGB | Sapphire RX 7800XT Pure | Corsair RM650i | Lian-Li O11 | EK Nucleus CR360 | WS2: | Asus RoG Strix X470-F | Ryzen 7 5600x | 16gb G.skill Trident Z Neo 3600mhz | Asus RoG Strix 3070 | Lian-Li Lancool 205 | ESX Srvr1 | MSI B450-A Pro Max | Ryzen 7 3700x | 64GB Corsair Vengence | Jonsbo UMX4 | Srvr2 MacMini | ClearOS

Permalänk
Medlem

USCH! Gillar inte det!

Visa signatur

Workstation - Intel i7 920, Nvidia GTX295, Asus P6T Deluxe V2, Corsair 6GB 1333Mhz, HX 750
Laptop - MacBook Air 13"

Permalänk
Medlem

Det har varit flera försök att få igång .xxx, men det har inte lyckats hittills.
http://en.wikipedia.org/wiki/.xxx

Jag tycker som de flesta, dålig ide!

Permalänk

Finns ingen anledning att försöka fixa något som uppenbart inte är sönder. Kommer bara krångla till det.

De enda som kommer förstå systemet är barn som föds ungefär nu och växer upp med det

Visa signatur

ASUS P8Z68-V | Intel i7 2600K @4,5GHz | Corsair VENGEANCE 1600MHz 2x4GB | GTX570 DC2 | Systemdisk: WD Black 500GB 6.0Gbit + OCZ Agility 3 60GB med SRT | Dell U2711 H-IPS 2560x1440 | Corsair 550w| Antec P280 | ASUS Essence STX -> H/K 970 + Dynavoice M-65 & Denon AH-D1100 | Övrig hårddiskplats: 2xWD 1TB + WD 640Gb & 1TB Hitachi | Driving Force GT & Xbox 360 controller

Permalänk

Fast det är sönder 2010 när adresserna beräknas ta slut. Blir säkert dags med ip v6 då också...
.car för bilar
.mov (;|) för filmer...

Tror det kommer bli bättre med themist.mov (eller liknande) istället för themistthemovie.com eller simpson.mov istället för simpsonmovie.com
Det är smartare om toppdomänen kan berätta om vad det är för typ av sida. saab.car och se.saab.car för sverige osv. när det blir fråga om lokaliserade sidor.

Visa signatur

Mina friends kallar mig Challeman, but ni can kalla mig Robocop...

Permalänk
Medlem

Fasst det är ju en sak, som sagts, att det släpps nya toppdomäner. En helt annan om de släpps fritt så att privatpersoner och företag kan köpa dem.

Hur många hundratusen sidor tror du att ett ensamt företag har?

Visst, det kommer självklart en massa sidor som säljer domäner till sin egna toppdomän men detta förslag känns väldigt fattigt om poängen är att utöka antalet adresser.

Det som gör "simpsonthemovie.com" osv. "bra" är ju att de är unika. Tror du simpson.com eller simpson.mov hade varigt lediga när filmen väl kom om de varigt fria? Knappast.

Permalänk
Medlem

Gillar inte idén... Jag ser hellre lite fler toppdomäner något i stil med .mov och .car som Challeman föreslog.

Visa signatur

PhII 955BE TRUE | Gigabyte 790FXT-UD5P | GTX 960 4GB | 16GB 1333MHz | Intel 330 120GB | 20TB | Corsair HX520 | Antec P182 | 27" BenQ VA | 2x 22" BenQ | 46" TV