"Radeon HD 4850 Overclocked" utmanar Nvidia

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rose Brass
Underbart formulerat...

Undrar hur mycket 50M extra hertz kommer kosta...

Du vet, processorers frekvens brukar anges i MHz eller GHz så vad svamlar du om?

Jag hoppas dessa överklockade kort inte kommer påverka överklockningspotentialen för de vanliga HD4850.

Permalänk
Medlem

Bra med en bättre deafault kylare! undra hur mycket man får betala för den, eller om det är billigare att köpa en extern och montera denna själv.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
ATi finns visst då! Det är ett dotterbolag till AMD, varför tror du att det står ATi på korten va?

Vad jag vet så finns ATi (Radeon) bara som ett namn på AMDs grafikkort, typ som Athlon eller Phenom för processorerna (fast ändå inte, då CPU-namnen ändras när nya kommer... äh jag vet inte).

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Öh, AMD 4860 isåfall ffs. ATi finns inte längre.

Såklart ATI finns kvar, med det är numera ett dotterbolag till AMD.

Visa signatur

Vill du ha svar eller min uppmärksamhet så rekommenderar jag att du citerar ;D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad jag vet så finns ATi (Radeon) bara som ett namn på AMDs grafikkort, typ som Athlon eller Phenom för processorerna (fast ändå inte, då CPU-namnen ändras när nya kommer... äh jag vet inte).

Eller så är det ett dotterbolag......AMD gör processorer och dotterbolaget ATI grafikkort...

Visa signatur

Intel Core 2 E4400, Leadtek 8800GTS 640, 2x 1GB Corsair 5300, Aerocool ExtremEngine 3T, MSI P6N SLI Platinum, Western Digital 250GB S-ATA, Chieftec CFT 560 W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Eller ännu bättre. 4850+

Mjo det är helt i AMD:s stil; t.ex AMD athlon X2 +5600 typ.

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk

ASUS kommer väl med en HD4850 X2 TOP

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Du vet, processorers frekvens brukar anges i MHz eller GHz så vad svamlar du om?

Jag hoppas dessa överklockade kort inte kommer påverka överklockningspotentialen för de vanliga HD4850.

50 miljoner extra hertz och det klingar inte till för dig?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piXtor
Eller köpa 4850 och överklocka själv?... hemm

Alla vågar inte clocka, kan inte clocka eller är helt enkelt för lata för att clocka .

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FL3JM
Öh, AMD 4860 isåfall ffs. ATi finns inte längre.

Varumärket ATI finns visst det är inget som AMD lär ändra på om dom inte vill tappa köpare:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Kör en omröstning

HD 4850+

HD 4850++

HD 4850 OC

HD 4850 EXTREM

HD 4850 Overklocked

Att ändra namnet 4850 som har fått sådan bra "status" kan jag lova att de inte kommer att göra.

Själv föredrar jag HD 4850+ (det lilla extra)

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Eller en kombination ?

HD 4850 Extreme Overclocked +

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Eller ännu bättre. 4850+

Nej nej nej, 4850+ är budgetversionen såklart. (GT/XT någon? )

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JesperT
Eller en kombination ?

HD 4850 Extreme Overclocked +

Fast den är ju inte extreme overclocked. bara överclockad. Vad händer dagen när de lyckas få till en superduper clockning på den?

Jag hade diggat HD 4850 Black Edition. (Det kanske sög litegranna)

Permalänk
Medlem

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Poäng?

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Du vet, processorers frekvens brukar anges i MHz eller GHz så vad svamlar du om?

Jag hoppas dessa överklockade kort inte kommer påverka överklockningspotentialen för de vanliga HD4850.

Haha ^^ höll på att skratta på mig

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
50 miljoner extra hertz och det klingar inte till för dig?

Bara visste att den skulle komma, scrolla ner fort som fanken för att läsa den ;P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mozez 54
Fast den är ju inte extreme overclocked. bara överclockad. Vad händer dagen när de lyckas få till en superduper clockning på den?

Jag hade diggat HD 4850 Black Edition. (Det kanske sög litegranna)

Tycker det inte alls va ett dåligt förslag. skulle ju vara kanon.

cpu Black Edition
gpu Black Edition

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zicco
VARFÖR kunde dom inte DÖPA den till ATI 4860 ISTÄLLET??!

Du menar som när Nvidia lanserade 8800GTS "overclocked" some 9800GTX?
Att byta namnet på det sättet är förvirrande då det inte handlar om någon ny teknik eller något som motiverar namnbytet utan en indikation om ändring mot befintlig modell är allt som krävs.

Jag är förvånad över hur snabbt AMD svarade på detta med HD4850-modeller på egen hand, då dessa är det verkliga hotet mot Nvidia då HD4870, enligt nuvarande tester, stressar Nvidia på samtliga högre prestanda(/pris)segment nästan innan produkten finns på marknaden.

Det enda minus jag kan ge AMD är just värmeproblemen och den lite tråkiga kylaren, kanske inte i design men i ljudnivå. Den kylaren som HD4870 kommer ha är en lite ombyggd kylare som vi sett hos 2900XT - tung, förbannat effektiv men fläkten låter mer än nödvändigt även om den föser fram stora mängder luft. Förhoppningsvis ser vi ett par ambitiösa kylare för R7xx-serien, men varma kort har oftast en tråkig framtid inom tredjepartskylare utanför vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
50 miljoner extra hertz och det klingar inte till för dig?

???

Kärnan på HD4850 är klockad till 625 miljoner hertz så 50 miljoner extra hertz är väl inte så mycket???

Eller har jag missat något uppenbart???

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
Du vet, processorers frekvens brukar anges i MHz eller GHz så vad svamlar du om?

Jag hoppas dessa överklockade kort inte kommer påverka överklockningspotentialen för de vanliga HD4850.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ChristofferC
???

Kärnan på HD4850 är klockad till 625 miljoner hertz så 50 miljoner extra hertz är väl inte så mycket???

Eller har jag missat något uppenbart???

Det du missade var att din kommentar var så uppenbart kaxig, trots att han hade skrivit helt rätt. 50mhz= 50 miljoner hz. Det är en frekvensmätning och man får uppge det i mhz, ghz, hz, eller med vilken jävla prefix som helst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ajp_anton
Vad jag vet så finns ATi (Radeon) bara som ett namn på AMDs grafikkort, typ som Athlon eller Phenom för processorerna (fast ändå inte, då CPU-namnen ändras när nya kommer... äh jag vet inte).

ATI är ett varumärke/dotterbolag till AMD. Det existerar fortfarande precis som Volvo personvagnar existerar trots att det ägs av Ford.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Det enda minus jag kan ge AMD är just värmeproblemen och den lite tråkiga kylaren, kanske inte i design men i ljudnivå. Den kylaren som HD4870 kommer ha är en lite ombyggd kylare som vi sett hos 2900XT - tung, förbannat effektiv men fläkten låter mer än nödvändigt även om den föser fram stora mängder luft. Förhoppningsvis ser vi ett par ambitiösa kylare för R7xx-serien, men varma kort har oftast en tråkig framtid inom tredjepartskylare utanför vattenkylning.

Värmeproblem håller jag med om men så här skrev Hardwarecanucks om ljudnivån (de gjorde en jävligt utförlig recension):

"That being said, while the new Nvidia cards have the acoustical profile of a freight train coming straight at you, this card is dead silent. To tell you the truth, at first it looked to us like the HD4870 was equipped with that dreaded piece of acoustical engineering which was the fan on the HD2900XT. Luckily, this card proved again and again that it could stay extremely quiet even under sustained loads of over an hour."

On topic: Kunde det inte heta HD4850GTX++ bara för att retas lite med Nvidia?

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990