Prestandatester för Radeon HD 4870

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
"Radeon HD 4870/4850显卡分别以2199元及1399元的建议零售价问世,"

Man kan nästan gissa sig till att det står "Radeon HD 4870/4850 kommer att kosta 2199 respektive 1399 och bla bla bla,"
Vet inte vilket land det här gäller men valutan eller priset är väldigt likt den/det svenska.

Google:
2 199 Chinese yuan = 1 933.57803 Swedish kronor
1 399 Chinese yuan = 1 230.139 Swedish kronor

Ska till Kina imorgon. Kanske ska ta med sig något hem...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av joeghurt
"Radeon HD 4870/4850显卡分别以2199元及1399元的建议零售价问世,"

Man kan nästan gissa sig till att det står "Radeon HD 4870/4850 kommer att kosta 2199 respektive 1399 och bla bla bla,"
Vet inte vilket land det här gäller men valutan eller priset är väldigt likt den/det svenska.

Yuan kanske?

Kolla in länken någonstans bland kommentarerna där den översatta sidan finns...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]

Permalänk

Nån som skulle kunna svara i fall ett 550w corsair pallar detta.

E8400
4gig 8500 ram.
Gigabyte GA-EP45-DS3 (är dock inte säker ifall det blir detta kort)
HD 4850x2.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Borde klara två.

Okok, tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Mycket snack hit och dit nu.

Måste säga att ATI har gjort detta riktigt skickligt. Prestandan är kanon och precis vad man förväntade sig. Kortet är tyvärr aningen varmjare och drar mer ström än man hoppats, men det är nog den ädna anckdelen som jag kan se med detta kort.

För att reda ut några saker som tydligen ständigt dyker upp.

"När nya drivrutiner kommer så blir HD4870 snabbare än GTX 280"
kommer inte att hända. Man kan nog se en lite förbättring men vi snackar om några fps hit eller dit. Inga gigantiska framsteg.

"ATIs kort borde vara mycket snabbare än GTX280 eftersom det har mer än dubbelt så många stream processorer"
Visst har den det, men precis som tidigare så kör de på samma klockfrekvens som GPUn. Nvidia kör mycket högre klockfrekvens på sina shaderprocessorer.

För den som ska köpa high-end så är det ju HD4870 som gäller. Visst är GTX 280 snabbare, men det finns inget som motiverar det mycket högre priset. För de som inte vill ta i lika mycket så är HD4850 ett ypperligt val.

I nuläget så har nvidia ingeting som kan konkurera med AMD vad gäller pris/prestanda. Vare sig med HD4870 eller HD4850.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Bra sammanfattning av läget, Tjalve.

Varför kör inte AMD med högre klockfrevens på sina shaderprocessorer förresten ? Något i deras teknik som sätter stopp ?

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
Mycket snack hit och dit nu.

Måste säga att ATI har gjort detta riktigt skickligt. Prestandan är kanon och precis vad man förväntade sig. Kortet är tyvärr aningen varmjare och drar mer ström än man hoppats, men det är nog den ädna anckdelen som jag kan se med detta kort.

För att reda ut några saker som tydligen ständigt dyker upp.

"När nya drivrutiner kommer så blir HD4870 snabbare än GTX 280"
kommer inte att hända. Man kan nog se en lite förbättring men vi snackar om några fps hit eller dit. Inga gigantiska framsteg.

"ATIs kort borde vara mycket snabbare än GTX280 eftersom det har mer än dubbelt så många stream processorer"
Visst har den det, men precis som tidigare så kör de på samma klockfrekvens som GPUn. Nvidia kör mycket högre klockfrekvens på sina shaderprocessorer.

För den som ska köpa high-end så är det ju HD4870 som gäller. Visst är GTX 280 snabbare, men det finns inget som motiverar det mycket högre priset. För de som inte vill ta i lika mycket så är HD4850 ett ypperligt val.

I nuläget så har nvidia ingeting som kan konkurera med AMD vad gäller pris/prestanda. Vare sig med HD4870 eller HD4850.

För att försöka "reda ut några saker" så trippar du verkligen på tå.
Att drivrutiner kan öka prestanda med upp till flera tiotals procent har vi sett förr, och även om det aldrig kan vara annat än spekulationer så att säga att det inte kommer att hända är dumt.
Sedan är det ju så att Nvidia också är i ett tidigt stadie vad gäller drivrutiner för sin GTX 200-serie, så det kan gå åt båda håll.

Sedan är det fler skillnader mellan GTX 200 och 48xx (minnesbandbredden exempelvis) som du utelämnar.

Jag tror fortfarande att ATI har kommit in i matchen igen, vilket är kanonbra. 4870 är det mest intressanta kortet för tillfället.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kling1337
Nån som skulle kunna svara i fall ett 550w corsair pallar detta.

E8400
4gig 8500 ram.
Gigabyte GA-EP45-DS3 (är dock inte säker ifall det blir detta kort)
HD 4850x2.

Jag undrar det samma har just skaffat ett sånt nätagg till min nya dator, och tänkte köra två 4850 så småningom. Klara nätagget att hålla igång datorn?

Permalänk
Medlem

Bara jag som hoppas på ett ras i pris på GTX 280 så snabbt som möjligt?

För de lär inte sälja bra med så stor prisskillnad. 1000kr dyrare kan det nog ligga på men inte mer.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Kommer aldrig komma 1024MB på en 256bit 4870.
Så för de som vill lira i 2560x1920 kommer 512MB minne att grovt begränsa prestandan.

:/

Varför skulle det inte kunna göra det?

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det intressanta är att om nu 4870 och GTX 280 drar ungefär lika mycket kräm så borde det ju inte vara så svårt att göra en GTX 280 X2 om AMD klarar av att kyla ett 4870 X2/4890 eller vad det nu kommer heta.

Många gnäller ju på och skämtar om att nVidias GTX 280 drar så mycket ström att det inte skulle gå att göra en dubbelmacka av det. Då borde ju som sagt AMD få samma problem med det kommande 4870 X2 / 4890 också då, eller hur?

De watttalen kan omöjligt stämma. Anandtech hade en Quad på 3.2 ghz och mätte upp dubbla HD4850 till 335 watt medan dessa har mätt upp ett HD4850 med en Quad i 4.0 ghz till 320 watt. Techreport, Techpowerup, Anandtech, och massor av andra mätte upp ett HD4850 maxkonsumption till ca. 220 watt. Låter väldigt skummt. Det stämmer ju relativt då HD4870 skulle ha ca. 50 watt högre konsumption, och i detta fallet har det 58 watt högre vilket låter helt trovärdigt men att GTX280 har 64 watt högre konsumption är ju omöjligt. Anandtech mätte upp GTX280 till 313 watt med samma system vilket är mer trovärdigt då de nästan är 100 watt och skillnaden i tdp mellan de två korten är väl ungefär 120 watt och sedan kommer väl det knappast stämma in med verkligheten. Så vad vi får se i det här testet är grovt överdrivna watttal, framförallt på HD4850 så det skall ni nog inte lite på för mycket.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
För att försöka "reda ut några saker" så trippar du verkligen på tå.
Att drivrutiner kan öka prestanda med upp till flera tiotals procent har vi sett förr, och även om det aldrig kan vara annat än spekulationer så att säga att det inte kommer att hända är dumt.
Sedan är det ju så att Nvidia också är i ett tidigt stadie vad gäller drivrutiner för sin GTX 200-serie, så det kan gå åt båda håll.

Sedan är det fler skillnader mellan GTX 200 och 48xx (minnesbandbredden exempelvis) som du utelämnar.

Jag tror fortfarande att ATI har kommit in i matchen igen, vilket är kanonbra. 4870 är det mest intressanta kortet för tillfället.

Brukar det inte i så fall vara i ett fåtal titlar där de har problem med prestandan från början? Alltså ingen enorm prestandaökning overall.

GTX 280 kommer med största sannolikhet vara det single-gpu-kort som är bäst denna runda.

Ja AMD har verkligen bättre grepp om denna matchen än vad de haft tidigare. Men jag tror inte de har så bra grepp som det ser ut nu. Jag förväntar mig en rätt så kraftig prissäkning på GTX 260/280 några veckor efter 4870 finns i butik. Men tummen upp för AMD, detta har de gjort bra.

Något som jag tycker Nvidia lyckats ypperligt med är att få ner effektförbrukningen i idle. Något som även AMD borde satsa mer på. Och detta intresserar mig då mina 8800GTX värmer så mycket att jag måste ha AC igång utom 3 månader om året.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Det intressanta är att om nu 4870 och GTX 280 drar ungefär lika mycket kräm så borde det ju inte vara så svårt att göra en GTX 280 X2 om AMD klarar av att kyla ett 4870 X2/4890 eller vad det nu kommer heta.

Många gnäller ju på och skämtar om att nVidias GTX 280 drar så mycket ström att det inte skulle gå att göra en dubbelmacka av det. Då borde ju som sagt AMD få samma problem med det kommande 4870 X2 / 4890 också då, eller hur?

De watttalen kan omöjligt stämma. Anandtech hade en Quad på 3.2 ghz och mätte upp dubbla HD4850 till 335 watt medan dessa har mätt upp ett HD4850 med en Quad i 4.0 ghz till 320 watt. Techreport, Techpowerup, Anandtech, och massor av andra mätte upp ett HD4850 maxkonsumption till ca. 220 watt. Låter väldigt skummt. Det stämmer ju relativt då HD4870 skulle ha ca. 50 watt högre konsumption, och i detta fallet har det 58 watt högre vilket låter helt trovärdigt men att GTX280 har 64 watt högre konsumption är ju omöjligt. Anandtech mätte upp GTX280 till 313 watt med samma system vilket är mer trovärdigt då de nästan är 100 watt och skillnaden i tdp mellan de två korten är väl ungefär 120 watt och sedan kommer väl det knappast stämma in med verkligheten. Så vad vi får se i det här testet är grovt överdrivna watttal, framförallt på HD4850 så det skall ni nog inte lite på för mycket.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ettis
Kommer aldrig komma 1024MB på en 256bit 4870.
Så för de som vill lira i 2560x1920 kommer 512MB minne att grovt begränsa prestandan.

:/

Kommer 1024mb inom två månader. Det lovar jag. Det var ju meningen att HD4870 skulle ha 1024 som referens och vad har minnesbussen att göra med mängden minne i det har sammanhanget. Du menar att de skulle utöka minnesbandbredden till det dubbla om det skulle gå upp till 1024 mb? Trots att det redan har samma minnesmängd som GTX280?

2560*1920 går inte att spela på i vilket fall, då maxupplösningen för en skärm i dagsläget är 2560*1600 vilket oftast är det som max stöds på 2 dvi portar på dagens grafikkort. 512mb minne räckte gott och väl för HD4850. Tror det var Techreport som testade Assassin's Creed med DX10.1 stödet på. I 2560*1600 med 4xAA så fick GTX260 31 fps, HD4850 33 fps, och GTX280 35 fps. Verkade funka kanon där.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av wwraver
För att försöka "reda ut några saker" så trippar du verkligen på tå.
Att drivrutiner kan öka prestanda med upp till flera tiotals procent har vi sett förr, och även om det aldrig kan vara annat än spekulationer så att säga att det inte kommer att hända är dumt.
Sedan är det ju så att Nvidia också är i ett tidigt stadie vad gäller drivrutiner för sin GTX 200-serie, så det kan gå åt båda håll.

Sedan är det fler skillnader mellan GTX 200 och 48xx (minnesbandbredden exempelvis) som du utelämnar.

Jag tror fortfarande att ATI har kommit in i matchen igen, vilket är kanonbra. 4870 är det mest intressanta kortet för tillfället.

Vad menar du? Minnesbandbredden är ju densamma för HD4870 som för GTX280 ungefär.

Tycker definitivt att ATI har kommit in i matchen igen. Hade aldrig förväntat mig att ATI skulle prestera så bra med sitt Singel GPU kort. Tar man bort resultatet för Lost Planet (vilket fortfarande i princip funkar som ett Nvidia techdemo) så är ju GTX280 bara några få procent snabbare.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Juventino
Vad har deras antal med något att göra? Skulle det bevisa att detta var falskt på något sätt eller ville du bara fälla en rasistisk kommentar?

om man säger: "det finns ju många europeer". är det rasism?
Bajs är bajs även om man rullar det i pärlsocker.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Det ska gå utan större problem. Ditt system lär väl dra som allra högst 450-500W ?

Bra å veta ^^

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk
Medlem

Re: ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
om man säger: "det finns ju många europeer". är det rasism?
Bajs är bajs även om man rullar det i pärlsocker.

Nej, bajs rullat i pärlsocker är att föredra än bara bajs, alltså är det inte samma sak.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Medlem

Jag som har ett Be quiet! Dark Power Pro 750W, tror ni att jag kommer att kunna driva två 4870x2 med det? Förstår att det enbart är spekulationer nu.

Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FireFox
Jag som har ett Be quiet! Dark Power Pro 750W, tror ni att jag kommer att kunna driva två 4870x2 med det? Förstår att det enbart är spekulationer nu.

Utan problem, då 650w eller mer rekommenderas från AMD för 4870x2. Jag tror även ett agg på 600w+ skulle klara att driva det kortet.