Dell klantar sig med tangentborden - igen

Permalänk
Medlem

Böt
http://susning.nu/B%F6t
Känns som helt normalt språkbruk.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Medlem

Söker man på "byta" på NE.se finns inte "böt" med som ordform: http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O128525
..men det är väl mest dialektalt.. Jag personligen tycker det låter skumt =p

Roligt med felaktiga tangentbord. Jag har provat japanska tangentbord och det är fan inte bekvämt.. space är alltid sjukt liten för att de ska få rum med lite knappar för att byta mellan olika inmatningsalternativ, så jag får ont i händerna av att jag spänner dom =S

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av doomas
Söker man på "byta" på NE.se finns inte "böt" med som ordform: http://www.ne.se/jsp/search/article.jsp?i_art_id=O128525
..men det är väl mest dialektalt.. Jag personligen tycker det låter skumt =p

Ordet är som sagt med i SAOL, så det är väl inte värre än många andra man dagligen drabbas av på till exempel detta forum?

Permalänk
Moderator
Testpilot

Vi böter, du får min och jag får din.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk

Att de inte kan stava rätt eller kontrolläsa. "Böt" var det ända jag såg när jag läste artikeln och det störde mig mycket.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Korsordsguru

Jag tröck på lampknappen men lampan lös inte så jag röck ut den och böt den. Helt klart godkänd Uppsaliensiska.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ralleballe
Att de inte kan stava rätt eller kontrolläsa. "Böt" var det ända jag såg när jag läste artikeln och det störde mig mycket.

Att du inte kan stava rätt eller kontrolläsa. "Ända" var det enda jag såg när jag läste inlägget och det störde mig mycket.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman
Vi böter, du får min och jag får din.

Det här är dock inte acceptabelt, men SAOB har en del gamla fina varianter http://g3.spraakdata.gu.se/saob/show.phtml?filenr=1/42/10572....

Permalänk

Sorligt vad folk ska klaga på stavningar hela tiden, speciellt när dem inte kan stava bättre själva.

Permalänk
Medlem

Vad trött man ska bli....
Dinoman så om man tar ett standard ord så som:

Se, såg, sett

Varför ska du böja ordet såg det som du nyligen sett. För i din värld hade det blivit sågar, för det vore otroligt korkat att böja ett redan böjt ord :S

note: ein problem

Visa signatur

Bibeln var skriven av folk som trodde jorden var platt....... Så undrar man varför man tycker kristna är konstiga?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Rätt säker på att böt är en accepterad stavning även om bytte är mer korrekt.

Japp. Tänkte på det själv när jag rättade texten.
Böt är med i SAOB, något som gör att jag inte ser några större problem med att använda det i en nyhetsartikel.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

BÖT är helt korrekt. Gamla verb böjs ofta oregelbundet, någon har ju redan gett exempel på ett annat här i tråden.

Ett liknande ord är ju bryta:

Infinitiv: bryta
Presens: bryter
Preteritum:bröt
Supinum: brutit
Imperativ: bryt

TIPS: http://www.prisjakt.nu/bok.php?p=29855

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Hedersmedlem

Ett annat härligt böjningsmönster som används för sällan är simma - sam - summit istället för simma - simmade - simmat. Man bör vara rädd om våra oregelbundna verb.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killerolav
Sorligt vad folk ska klaga på stavningar hela tiden, speciellt när dem inte kan stava bättre själva.

Förlåt, men om man klagar bör man stava rätt själv. "Speciellt när de inte kan stava bättre själva" menar du.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Syrrans laptop från Fujitsu Siemens har en knapp som heter "Fn" där vänster Ctrl och Shift "ska" sitta... sjukt irriterande, man skriver fel hela tiden Kanske inte bara Dell som har problem med laptoptangentbord?

som tur är har inte LG detta problemet på sina bärbara de har bara krympt "ctrl" lite. sedan placerat "Fn" mellan "ctrl" och (sry linux fans ) windows tangenten.

Permalänk
Inaktiv

Haha, världen går under...

Permalänk
Hedersmedlem

:/
Den som skriver OT om stavning och grammatik kan ju lika gärna sluta skapa inlägg på sweclockers.com.

Synpunkter om grammatick och stavning i det svenska språket kan man skriva i ett PM till vederbörande!

Sluta spamma trådar med tex "word" och eller komma med snabba ogenomtänkta påhopp som sedan visar sig felaktiga.

Detta forum är till för IT/hemelektronik intresserade och är INTE någon svenska kurs.

Nu till er som skriver många stavfel: FireFox3 har stavningskontroll och den fungerar enligt mig mycket bra. Även redaktionen som skriver artiklar bör se över skrivfel eller åtminstone låta texten korrekturläsas av någon annan innan den postas.

!!!
http://www.sweclockers.com/forum/regler.php?s=
!!!

Tack på förhand. Jag svarar på PM... någon som vill nåt skriv PM i så fall.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CrAcKman
:/
Den som skriver OT om stavning och grammatik kan ju lika gärna sluta skapa inlägg på sweclockers.com.

Synpunkter om grammatick och stavning i det svenska språket kan man skriva i ett PM till vederbörande!

Sluta spamma trådar med tex "word" och eller komma med snabba ogenomtänkta påhopp som sedan visar sig felaktiga.

Detta forum är till för IT/hemelektronik intresserade och är INTE någon svenska kurs.

Nu till er som skriver många stavfel: FireFox3 har stavningskontroll och den fungerar enligt mig mycket bra. Även redaktionen som skriver artiklar bör se över skrivfel eller åtminstone låta texten korrekturläsas av någon annan innan den postas.

!!!
http://www.sweclockers.com/forum/regler.php?s=
!!!

Tack på förhand. Jag svarar på PM... någon som vill nåt skriv PM i så fall.

WÖRD! pallar inte alla stavnings-Hitlers längre

Men det stavas inte grammatick och sen antar jag att du menar svenskakurs alternativt svenska-kurs, inte "svenska kurs". Samma resonemang gäller "elektronik intresseade" som blir "elektronikintresseade".

Så sluta spamma Sweclockers forum nu med påpekanden hela tiden. Ingen stavar PERFEKT. Så lägg ner.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är i och för sig lite roligt med stavfel när man gör reklam för hur bra stavningskontrollen fungerar.

Permalänk
Medlem

Maskinerna det gäller är Vostro 1300/1500 och i viss mån 1700.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bknec
WÖRD! pallar inte alla stavnings-Hitlers längre

Men det stavas inte grammatick och sen antar jag att du menar svenskakurs alternativt svenska-kurs, inte "svenska kurs". Samma resonemang gäller "elektronik intresseade" som blir "elektronikintresseade".

Så sluta spamma Sweclockers forum nu med påpekanden hela tiden. Ingen stavar PERFEKT. Så lägg ner.

Ledsen men jag kan inte låta bli.
"elektronikintresseade"??

Visa signatur

"Software is like sex: it's better when it's free!"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av t0tt3
Vad trött man ska bli....
Dinoman så om man tar ett standard ord så som:

Se, såg, sett

Varför ska du böja ordet såg det som du nyligen sett. För i din värld hade det blivit sågar, för det vore otroligt korkat att böja ett redan böjt ord :S

note: ein problem

Jag tror Dinoman skämtade. Håller med tidigare postare om att "böt" tog mer av min uppmärksamhet än själva nyheten. Ungefär som att säga "gedde" istället för gav i min värld.

.. Men så är jag ju språkpolis också

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Hedersmedlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det är i och för sig lite roligt med stavfel när man gör reklam för hur bra stavningskontrollen fungerar. [/QUOT

hahah ok jag ger mig. såg vist att stavningskontrollen gav ett konstigt ord där. kollade inte så noga.

håller med om att "grammatick" är lite fel.

aja hursom tycker jag det är tråkigt me OT spam.

Visa signatur

Samlingstråd om SSD/HDD | PC:amd ryzen 9 5900x, 64gb, nvme SSDs | Silverstone ft03 svart | Seasonic x460FL Server:Intel, 8GB, 20+TB,Ubuntu | Kamera:Canon 5d mk4 oj vad gammal länk MySpace

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Ett annat härligt böjningsmönster som används för sällan är simma - sam - summit istället för simma - simmade - simmat. Man bör vara rätt om våra oregelbundna verb.

Förlåt, men om man klagar bör man stava rätt själv. "Speciellt när de inte kan stava bättre själva" menar du.

Saken är ju den att det inte var jag som klagade, eller hur?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bknec
Att du inte kan stava rätt eller kontrolläsa. "Ända" var det enda jag såg när jag läste inlägget och det störde mig mycket.

HAHAHA

Visa signatur

--------------------
Intel i7-6700K, 64 GB RAM, RTX 2070 Super, Dell 32", Dell 27", TCL 55", Win10Pro.
--------------------

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JD
...bad snabbt om ursäkt och böt ut datorerna med...

böt?

Någon annan som också har fått ett feldesignat tangentbord. ^^