Intel kan förändra grafikkortsmarknaden

Permalänk
Medlem

Ska bli väldigt intressant att se vad intel kan hitta på.

Edit: längtar efter deras ssd

Permalänk
Medlem

Skulle ju vara rätt så intressant om Nvidia gick ihop med VIA

Då har man ju tre parter som gör samma saker, men bara en av dom är helt individuell - Intel.

Jag har inte heller förstått om Larrabe är ett instickskort eller en GPU/CPU-combo.

Ser ju helst att det är ett instickskort.

Visa signatur

MacBook Pro 15" i5 520M 8GB GT330M 750GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koldioxid
According to a presentation made by Intel in 2006, Larrabee will be available on a PCI Express 2.0 card, and will have a TDP greater than 150 W, possibly as high as 300 W

Finns mer intressant info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Larrabee_(GPU)

According to a June 2007 PC Watch article, the first Larrabee chips will feature 32 x86 processor cores and come out in 2009, fabricated on a 45 nanometer process. Chips with a few defective cores due to yield issues will be sold as a 24-core version. Later in 2010 Larrabee will be shrunk for a 32 nanometer fabrication process which will enable a 48 core version.[4]

The x86 processor cores in Larrabee will be different in several ways from the cores in current Intel CPUs such as the Core 2 Duo, taking lessons from Intel's ongoing "Tera-scale" research, as exemplified by their "Polaris" 80-core processor demonstrator. Larrabee's x86 cores will be much simpler than those on a Core 2 processor, not using out-of-order execution. This will allow them to be much smaller, so more can fit on a single chip. Other differences include the addition of a new set of extended instructions similar to SSE but more focused on graphics applications, and 4-way simultaneous multithreading for each core.

Väldigt intressant beskrivning och som fick åtminstone mig att haja till.

1. Påminner inte Larrabee väldigt mycket om Cell-arkitekturen (från t.ex. PS3), fast baserad på x86 i stället för IBM:s PowerPC? Samma typ av förenklingar jämfört med en "riktig" Power4, och samma typ av extrafunktioner. Cell ger onekligen en väldigt bra prestanda per krona (och watt), och har gett Intel en hel del skrämselhicka.
2. Samtidigt så verkar Larrabee inte vara ett perfekt DirectX-kort precis - Intels demo är ju inte DirectX och det finns nog en orsak till det.
3. Just nu så sitter ju Sony och Microsoft (och i viss mån Nintendo) och planerar arkitekturen hos nästa generations spelkonsoller. Spelkonsoller byter ju grafik-API varje generation så om de kommer att ha DirectX-liknande kort eller ej spelar inte så stor roll.

Möjlig slutsats: PS/4 med en Nehalem/Larrabee arkitektur... Larrabee har nog tillräckligt med muskler för att kunna emulera PS3-grafik för kompatibilitet, samtidigt som den kan leverera raytracade PS4-spel! Kom ihåg var ni såg det först...
Eller kanske en XBox 720 med samma arkitektur och samtidigt en "DirectX 11" i Windows 7 med delvis nytt API för att stödja det som Larrabee är bra på?

Permalänk

-

Permalänk
Medlem

Larrabee är som ett "vanligt grafikkort", dvs det ansluts via PCI-E. Skillnaden mellan Larrabee och dagens grafikkort ligger i arkitekturen. Larrabee kommer köra x86 (precis som dagens cpuer) till skillnad mot AMD och Nvidias grafikkort.

Medan vanliga grafikkort är helt avsedda för att utföra "grafiska beräkningar" (även om GPGPUer är på intåg) så fokuserar Larrabee på att sköta beräkningar i största allmänhet.

Vi kan ta ett väldigt överskådligt exempel för att förklara principen:

Vi vet att en CPU är segare än en GPU på att sköta grafik (software mode tex). Intel vill förändra detta genom att para ihop massor med småkärnor i väldigt hög frekvens för att lösa problemet. Detta ger korten en väldigt stor beräkningskapacitet vilket leder till att den kan utföra stora mängder beräkningar (GPGPU - typ folding@home, raytracing osv).

Varför man gjort detta val är inte helt klart men det har troligtvis att göra med att Intel pysslat så mycket med x86. Det är förmodligen mera kostnadseffektivt att skapa massiv beräkningskraft på detta sätt till skillnad mot att skapa en helt ny GPU-Arkitektur från grunden.

Både AMD och Nvidia kan ju luta sig tillbaka på tidigare generationer för att skapa och förbättra GPUerna. Att skapa en helt ny GPU-arkitektur utan något att luta sig tillbaka på som kan slå dagens Grafikkort (med alla års utvecklande och erfarenhet) är inte speciellt lätt.

De GPUer som kommer vara integrerade i cpuerna kommer (till en början i alla fall) inte vara baserade på Larrabee vad jag vet.

Permalänk
Medlem

Intel verkar vilja lösa beräkningsproblemet med rå styrka. Om du dubblar antalet kärnor så kommer du kunna rita dubbelt så snabbt.

Visa signatur

~ Macbook <> Debian-server

Permalänk
Medlem

Här är en raytracad bild på 16 kärnor. 100 miljoner trianglar etc.

- http://www.gamedev.net/community/forums/topic.asp?topic_id=49...

Citat:

Here are few screenshots of the realtime raytracer we developed at VRcontext (www.vrcontext.com), and that has been presented during the Intel Research Days last week. It's a realtime raytracer designed for massive models. The images are from two different models, one is an oil platform made of a bit more than 100 million triangles, and the other one is a chip manufacturing factory of 200 million triangles (you need few gigabytes of memory to keep these in memory), there is no instantiation or level of details, it's all there each frame. On our local 16 core machine it runs at 20 to 30 fps under the following conditions: 640x480 with 4 times supersampling (x4AA), dynamic shadows from a directional light and on the fly real ambient occlusion (not backed, neither fake SSAO). We observed perfect scalability (x15.9 speed up compared to monocore). The demo machine was 24 cores, so we believe the performance was around 37 fps. Without ambient occlusion you can navigate at full framerate (>70 fps). As explained, it runs only on the CPU(s), the GPU is not used at all (not even for image postprocessing).

Verkar ganska ok. Larrabee lär väl inte vara sämre. Lämpligt för spel? lär nog bli ganska dyrt men runt 2012 så är det kanske rimligt? avancerade multi-pass effekter är väl lite av ett problem när man kör med rasterisering. Dock så förblir nog GPU:erna snabbare ett bra tag framöver. Det man skulle vilja ha är kanske en hybrid?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Koldioxid
According to a presentation made by Intel in 2006, Larrabee will be available on a PCI Express 2.0 card, and will have a TDP greater than 150 W, possibly as high as 300 W

Finns mer intressant info här:
http://en.wikipedia.org/wiki/Larrabee_(GPU)

According to a June 2007 PC Watch article, the first Larrabee chips will feature 32 x86 processor cores and come out in 2009, fabricated on a 45 nanometer process. Chips with a few defective cores due to yield issues will be sold as a 24-core version. Later in 2010 Larrabee will be shrunk for a 32 nanometer fabrication process which will enable a 48 core version.[4]

The x86 processor cores in Larrabee will be different in several ways from the cores in current Intel CPUs such as the Core 2 Duo, taking lessons from Intel's ongoing "Tera-scale" research, as exemplified by their "Polaris" 80-core processor demonstrator. Larrabee's x86 cores will be much simpler than those on a Core 2 processor, not using out-of-order execution. This will allow them to be much smaller, so more can fit on a single chip. Other differences include the addition of a new set of extended instructions similar to SSE but more focused on graphics applications, and 4-way simultaneous multithreading for each core.

Ah, har de äntligen uppdaterat wikisidan!

EDIT:

En till rayracad bild:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/e/ec/Glasses_80...

Visa signatur

[-Antec sonata III-] - [-Corsair 750 W-] - [-AMD Phenom II X4 940 @ 3700 MHZ-] - [-8 GB DDR2 800 MHZ-] - [-GIGABYTE GA-MA790X-DS4-] - [-Seagate Barracuda 7200.11 500 GB-] - [-Gigabyte Radeon 4850 (AC Accelero S1)-CROSSIFRE-Powercolor Radeon 4870-] - [-Acer 24" 2 ms 1920x1200-]