Permalänk
Medlem

blir nog ett 9800pro 128mb för mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sunray
Hum ATI, det där ska vara 40% snabbare?

ATI har aldrig sagt nåt sånt... det var några b-sidor som hade "rykten" om det, om du läser i kommentarerna till nyheten som länkade dit ser du att jag sa det här redan då.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dimmuxx
Oj, vad fint 460MHz-minnet kortet hade. NOT (Denna mening är dedikerat till de som klagade på mig i tråden om r350-specsen)

Vilken tur att inte kortet var bättre för nu slipper man ju köpa det när man redan har ett 9700pro.

Det kortet kommer inom en månad, vänta och se

Permalänk
Medlem

Där har du dina 40%, och jag har inte sett någonstans att FX är 30% bättre är r300...kanske 30% sämre då

Visa signatur

I like my women how i like my coffee... In a plastic cup.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan
Ingen som har reagerat på OpenGL-prestandan? Iaf på HardOCP var det ju typ ingen skillnad på R9700Pro och R9800, medans GeforceFX har ett stort försprång där!

mysko...det verkar som FX är bättre än r350 utan AA eller AF men så fort man slår på det så är det hej då med FX..Frågan är varför...tycker att r300 bör ha högre...det kan vara coren som är för lågt klockad....

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794&p=6
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794&p=9

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FXO
Lite konstigt faktiskt, anandtech är bra, de är de enda som har överklockningstest, vad jag har sett iaf.

vi har överklockningstester på NH, nästan alla jag läst hade åtmisntånde siffror på hur högt kortet gick att klocka

men eftersom detta är pre-production samples så kan ju resultaten vara jättemissvisande så det är därför jag, och många andra, valde att inte betona överklockningen så hårt

när retailprodukterna letar sig utt till recensenterna är det ju dock en ennan femma

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran

mysko...det verkar som FX är bättre än r350 utan AA eller AF men så fort man slår på det så är det hej då med FX..Frågan är varför...tycker att r300 bör ha högre...det kan vara coren som är för lågt klockad....

http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794&p=6
http://www.anandtech.com/video/showdoc.html?i=1794&p=9

det är inte så mysko egentligen, nvidia har högre fillrate och högre praktisk polygonthroughput

utan FSAA/Aniso så är det just polygonthroughput och fillrate som sätter gränserna för prestandan så det är väldigt rimligt att det ser ut som det gör
men ändå: vem bryr sig, den som köper kort i denna prisklassen och inte använder FSAA/Aniso lär ju inte ha någon koll på vad han sysslar med ändå

sen är det också så at nvidias drivrutiner är mindre CPU-krävande än Atis (en stor del av processoranvändningen när man lirar spel går just till själva grafikkortets drivrutiner)
därav brukar nVidias kort prestera något snäpp bättre när korten är starkt CPU-begränsade
jag har tom. kört något RTCW test där ett GF4MX440 var 4 fps snabbare än 9700 Pro tex.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

Citat från: http://www.anandtech.com

Final Words

More than just a higher clocked Radeon 9700, the Radeon 9800 Pro doesn't cease to impress because of the minor but potent improvements ATI made to the R350 core. Definitely a pleasant surprise, ATI has produced a worthy interim successor to the Radeon 9700 Pro. If you want the best out today, look no further than the Radeon 9800 Pro; it's quiet, faster, occupies a single slot, and will enjoy much wider availability than the GeForce FX.

NVIDIA will not have a chance to respond to the Radeon 9800 Pro for another couple of months, with their NV35 part. NVIDIA has NV35 up and running and it is already significantly better than the lackluster NV30; although we're not sure if it will be able to outperform the Radeon 9800 Pro, at this point we can say that from what we've seen, NVIDIA has regained some of our confidence.

The most interesting battle will occur between the Radeon 9600 Pro and NVIDIA's forthcoming NV31 part (look for a preview of the technology later today), we're hard at work at bringing you all benchmarks of both cards so stay tuned for those reviews as well...
______________________________

Är ändå lite besviken att ATI inte gjort kortet grymare, hade ju gått och längtat efter en praktslakt av Nvida

Permalänk
Medlem

UndaC:
whups, det var jag som var slarvig, hexus & hardOCP hade också överklockningsresultat..

NH, är väl nordic hardware? kollade inte den, då den inte va med i listan..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av UndaC

det är inte så mysko egentligen, nvidia har högre fillrate och högre praktisk polygonthroughput

utan FSAA/Aniso så är det just polygonthroughput och fillrate som sätter gränserna för prestandan så det är väldigt rimligt att det ser ut som det gör
men ändå: vem bryr sig, den som köper kort i denna prisklassen och inte använder FSAA/Aniso lär ju inte ha någon koll på vad han sysslar med ändå

sen är det också så at nvidias drivrutiner är mindre CPU-krävande än Atis (en stor del av processoranvändningen när man lirar spel går just till själva grafikkortets drivrutiner)
därav brukar nVidias kort prestera något snäpp bättre när korten är starkt CPU-begränsade
jag har tom. kört något RTCW test där ett GF4MX440 var 4 fps snabbare än 9700 Pro tex.

MM sant...Trevlig recension föresten...trevligt att ni kan vara ute så pass tidigt..

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk

/\ ???

Det där är knappast ett drivrutinsfel från ATi.

//LD

Visa signatur

http://www.earth-dog.com - Metal for Muthas - Gore for Ghouls!

Permalänk
Medlem

Antar att jag får ställa den obligatoriska frågan då.
256MB!? Va fan ska det vara bra för? Kommer den hypotetiska galningen som köper ett sådant kort ha kvar det tillräckligt länge för att hinna uppleva spelet som utnyttjar det?

Visa signatur

"I sound my barbaric yawp over the rooftops of the world." -Walt Whitman

Permalänk
Medlem

Lord Darkness: Vilket menar du??

cough cough Doom3 troligen

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BjörnS
Antar att jag får ställa den obligatoriska frågan då.
256MB!? Va fan ska det vara bra för? Kommer den hypotetiska galningen som köper ett sådant kort ha kvar det tillräckligt länge för att hinna uppleva spelet som utnyttjar det?

Antagligen kommer det kortet att ha högre frekvenser på både minne och coren..att man utrustar kort med så mycket minne är inte så galet....jag har hört att med allt påslaget i ut2003 utan AA eller AF tar ut ca 96mb minne.....med AA och AF är det antagligen mer så det är inte totalt onödigt

Visa signatur

The world is made of murderers dreams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myran

Antagligen kommer det kortet att ha högre frekvenser på både minne och coren..att man utrustar kort med så mycket minne är inte så galet....jag har hört att med allt påslaget i ut2003 utan AA eller AF tar ut ca 96mb minne.....med AA och AF är det antagligen mer så det är inte totalt onödigt

över 160Mb om du kör på de högsta inställningarna på texturer har jag hört.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Majestic XII
Det finns ju andra drivare än ATIs som tydligen ska vara ett bra alternativ, kommer dock inte ihåg namnet.

www.omegacorner.com om det är dem du menar

själv sitter jag med ett r300 och funderar mycket på att köpa ett r350 bara för att jag kan

ATi 4ever

Permalänk
Medlem

Doom3 kräver ju ca: 90 Mb! Så om ett tag så är det nog bra att ha 256 MB!

Visa signatur

- Furu since 1984 -

Permalänk
Medlem

men dom FX korten som var med i testet är ju bara buget kort
ATI lär få sätta lite mer fart på sina kort !

Visa signatur

Gigabyte Ds4 Intel E8200 @ 4ghz ,500mhz FSB
Geforce 8800gts @720/1100mhz
2xRaptor @Raid 0

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt känner jag mitt inköp av mitt Radeon blev helt befogat. Jag funderade på att vänta in R350, men det verkar ju faktiskt inte vara så lönt. Kan nog klara mig bra fram till antingen R400 eller NV35

Mange

Visa signatur

Datorer, ett enkelt sätt att dagligen träffa idioter....

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Citat:

Ursprungligen inskrivet av therecka
det finns en recension på ett 9800pro på NH, det borde ni ta upp på framsidan eftersom det är den första svenska sidan som har recenserat ett.

http://www.nordichardware.se/recensioner/grafikkort/2003/Rade...

det står redan på framsidan..

BjörnS-"Antar att jag får ställa den obligatoriska frågan då.
256MB!? Va fan ska det vara bra för? Kommer den hypotetiska galningen som köper ett sådant kort ha kvar det tillräckligt länge för att hinna uppleva spelet som utnyttjar det?"

Spelen finns redan idag: UT2003 är ett exempel. Med mer galna inställningar kan spelet kräva så mycket minne att man får ta till AGP texturing... och då dör allt vad prestanda heter.

Men visst det är lite som när 128 MB introducerades: det är ett par månader för tidigt jämfört med den mjukvaran som finns ute. Å andra sidan vill man ju ha ett kort som även klarar spelen om ett halvår galant.

Angående Doom III så har jag inte fått uppfattningen att det skulle kräva mycket minne. Texturerna är ju ganska lågupplösta jämfört med majoriteten av de spel som släpps idag. Polygonantalen är inte heller särskilt höga.

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CDrom
men dom FX korten som var med i testet är ju bara buget kort
ATI lär få sätta lite mer fart på sina kort !

Läs testerna igen. De har till och med med GFFX Ultra trots att det inte ens kommer säljas.

Permalänk
Medlem

När Blir 9900 aktuell... 9800 lockar men vill hellere se 9900 i burken....

Visa signatur

Varför är aut
omatisk radb
rytning så bra?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TYBY
När Blir 9900 aktuell... 9800 lockar men vill hellere se 9900 i burken....

Ca en månad efter 9800

Permalänk

har redan ett 9800 pro

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
har redan ett 9800 pro

Det var dags att återuppväcka en 5 år gammal tråd för att berätta att du har ett väldigt gammalt ATi kort?

Permalänk

ehh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Det var dags att återuppväcka en 5 år gammal tråd för att berätta att du har ett väldigt gammalt ATi kort?

det var ett konstaterande. vad gör du förresten på ett sååå gammalt forum?

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50