Firefox 3, den officiella tråden! [Hjälp, teman, tillägg, tips, osv.]

Permalänk
Hedersmedlem

Firefox 3, den officiella tråden! [Hjälp, teman, tillägg, tips, osv.]

Efter många olika Firefox 3 trådar så tycker jag att det är bäst att vi samlar allt i en tråd istället:

Mozilla har jobbat länge på denna webbläsare, många betor och RC's har släppts. Men nu tillslut är slutgiltiga versionen släppt!

--> Ladda ner Firefox 3 här!
Du kan välja både OS och språk där.

Fyll på med tips nu!
(Självklart måste tipset/tillägget/temat funka i Firefox 3! Skriv gärna en kort beskrivning på tillägget med)

--------------------------------------------------------------------
Användbara addon's

>Adblock PLUS
Det bästa Addon'et enligt mig! Blockerar alla irriterande reklam flash/bilder osv.

>Adblock Filterset.G
Tillägg till Adblock PLUS.

>Video Download Helper
Kan ladda ner filmer från nästan alla sidor! T.ex. Youtube.

>Firefox Showcase
Smidigt tillägg som ger en översikt över alla dina flikar.

>Hide menubar
Tar bort översta menyn. "Arkiv, Redigera, Visa osv." Går enkelt att få tillbaks när man behöver det igen genom att högerklicka någon stans i verktygsfältet och klicka i "verktygsfältet av huvud menyn"

>No Script.
Blockar farliga skript och även flash annonser.

>Svensk ordlista
Så du får svensk rättstavnings kontroll i FireFox! Mycket användbar.

>DownThemAll
Laddar ner alla nerladdningsbara filer på en hemsidan du är inne på.

>Personal Menu
Döljer menyn och lägger till en knapp som visar bokmärks menyn (även en knapp för att visa menyn, men tar altid bort den själv då man kan visa menyn med Alt i stället.). Har fler funktioner, tex att menyn visas i högerklicks menyn när man högerklickar vid toolbarsen.

>Fission
Fission combines address bar and progress bar (Safari style). This makes the progress bar more visible and allows for a nice visual effect.

>FireGestures
"A customizable mouse gestures extension which enables you to execute various commands and user scripts with five types of gestures."

>Foxmarks
Synkronisera dina bokmärken mellan datorerna där Foxmarks är installerat på.

>Brief
Brief is a light-weight feed reading extension for Firefox. Designed to be easy to use and streamlined, with exactly the right set of features.

>Glasser
Gör så att Windows Vista-användare kan få Aero Glass-transparens istället för den härligt fula gråa standardfärgen.

>Scrollbar anywhere
Gör så att man scrollar med höger musknapp vilket är mycket smidigare än scrollen på musen.

>PicLens
Visar bilder på tex dA på ett snyggare sätt.

>Colorfultabs
Colors every tab in a different color and makes them easy to distinguish while beautifying the overall appearance of the interface.

>All-in-One Sidebar
Tillägg som gör att du kan hantera dina tillägg, teman och andra inställningar för FF via en sidopanel i webbläsaren

>Better Gmail 2
Låter dig konfigurera och hantera Gmail i webbläsaren på ett enkelt och lätt sätt

>CustomizeGoogle
Inställningar för sökmotorn Google, ex hur många träffar som visas per sida, reklam och information Google samlar in om dig

>FoxyTunes
Låter dig hantera nästan vilken musikspelare som helst i FF, smidigt med spelarkontrollerna i statusfältet!

>CoolPreviews
Håll muspekaren över vilken länk som helst och du kan lätt genom ett nytt litet fönster förhandsgranska vad som finns bakom länken.

>Go to Selection
Adds the possibility to open non-linked (plain text) URLs in new tabs or windows.

>OpenSearchFox
OpenSearchFox will create search engines for you. Open the search webpage, right-click on the input field of keywords, and click Add OpenSearch plugin. All you have to do is click and click.

>Flagfox
Detta tillägg visar en liten flagga som representerar var i värden serven som hostar sidan man är inne på befinner sig. Ganska meningslöst men roligt tillägg!

>Tab Scope
"Preview and navigate tab contents through popup." Populärt!

<Addon's för Webbutvecklare>

>Firebug
Firebug integrates with Firefox to put a wealth of web development tools at your fingertips while you browse. You can edit, debug, and monitor CSS, HTML, and JavaScript live in any web page.

>Web Developer
The Web Developer extension adds a menu and a toolbar to the browser with various web developer tools. It is designed for Firefox, Flock and Seamonkey, and will run on any platform that these browsers support including Windows, Mac OS X and Linux.

>IE Tab
IE Tab - an extension from Taiwan, features: Embedding Internet Explorer in tabs of Mozilla/Firefox

--------------------------------------------------------------------
~ Tips ~

>Flashplayer problem:
Tips angående problem med Flash: Avinstallera alltid existerande Flashinstallationer innan ni lägger in den nyaste.
Troubleshoot Adobe Flash Player installation for Windows
- Kanel

>Så får du dina Firefox 2 tillägg att fungera i FireFox 3!
OBS! Kan göra så att Firefox inte fungerar korrekt! Oftast funkar det dock
- SWE|OggE

>Smidiga Länkar
Du lägger genvägarna i "Bokmärkesfältsmappen" och tar bort namnet på det. Resultatet blir såhär
- PaE

>DNS-lookup tips
Ni som har problem med att DNS-lookupen tar våldsamt lång tid på sig vid försök att nå vissa hemsidor, dvs att ni får "Page can't be found..." bla bla, förmodligen har ni kört en Firefox-tweakare för att snabba upp surfandet. Dvs surfandet funkar 100 i Internet Explorer på samma sida men inte Firefox.

Fixas enkelt genom att skriva about:config i URL-raden och skriva in "network.http" som sökargument. Ändra tillbaks alla parametrar till default med reset/återställ.
- hasenfrasen

>Optimera Firefox
Tips: http://www.raymond.cc/blog/archives/2008/06/24/tweak-tune-and...
ungefär 1-3 sekunder snabbare för mig i vissa fall!
- MurKAz

--------------------------------------------------------------------
~ Teman ~

>Aero Fox
Kör detta just nu, tycker att det är riktigt nice!

>PitchDark
Rätt likt Aero Fox, svart tema.

>Camifox
Väldigt stilrent och snyggt tema!

>ACE Safari Foxdie
För dig som gillar mac!

>CrystalFox
Små & skarpa knappar, passar bra för dig som kör XP!

>Qute
Ett väldigt "mjukt" tema. Knapparna liknar Windows XP's ikoner något, med temat passar även bra för Vista användare.

>MyFireFox
Gillar du IE's utseende men vill köra Fx? Detta är temat för dig! Närmare Internet Explorer utseende kommer man inte!

>Chromifox
Temat för dig som gillar Google's webbläsare Chrome!

--------------------------------------------------------------------
~ Problem / lösningar ~
(Skriv ett problem i tråden, så lägger jag till frågan och lösningen (om) när någon hittar en.)

F: Finns det någon som vet hur man kan uppdatera alla flikar i ett fönster?
Alltså ungefär som F5, fast det gäller alla flikar.

- uber

S: Högerklicka på en flik och välj "Reload all tabs" eller motsvarande.
- Elgot

F: Skall jag surfa till Sweclockers har jag fram tills nu bara skrivit in swec i navigeringsfältet följt av pil ned och return. Klart. Sitter i ryggraden. Nu däremot söker Firefox igenom alla sparade url:er efter strängen "swec" och föreslår dessa i stället. Dvs en jävla massa inviduella trådar som jag läst innan. För att komma runt denna störiga funktion måste jag skriva www.swec.... vilket känns hyffsat stenålders. Detta måste gå att stänga av - men hur?
- Beck

S: Lägg in sweclockers som bokmärke. Ta properties på den och skriv in swec, eller swe eller vad du vill som Keyword.
Skriv in swec i addressfältet och tryck enter.

- Cloudburst

F: I själva webbläsaren i sökfältet så lägger sig all besökta sidor som kolumner,finns det nått sätt som man kan tabort det och få tillbaks det som det var i Firefox2?
- _tekken_

S: Oldbar: https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6227
- Omega

F: Hur stänger man av virus scannen när man laddar ner filer via firefox? har kollat under inställningar men hittar inget som där man avaktivera antivirus programmet?
- Phat^Trance

S: [i]http://mintywhite.com/tech/firefox/disable-automatic-virus-scan-in-firefox-3-how-to/
Detta ska funka
- Zydar

F: Är det någon som vet nåt tillägg som gör så att man kan se alla tabs på en sida som små rektanglar, som i internet explorer?
- ExtremeGFX

S: Nwm hittade det https://addons.mozilla.org/sv-SE/firefox/addon/1810
- ExtremeGFX

F: Kan man på något sätt ändra bilderna som man får på sina bokmärken och kan man lägga till egen bild på sidor som inte får någon bild utan enbart visa ett "vitt papper"?
- Brallor

S: Edit:
Hittade ett tillägg som heter "Favicon Picker 3" som löste mina problem!

- Brallor

F: Jag har ett skönt problem med FF. Hade det även med ff2 så jag tror inte det är något med versionerna. Men alltså om jag använder mig av ff ett tag, säg 1-2 timmar eller låter datorn stå på över natten osv, så segar ff ner sig brutalt mycket, startar jag om datorn så går det fort igen ett tag men segar ner sig ju längre jag använder det, förstår inte hur i hela havet detta är möjligt.

Någon som har något förslag?

- fouris82

S: *edit*

Löste det genom nod32 och sätta lite kryss i web browser historien

- fouris82

--------------------------------------------------------------------

> Version 3.0.1 Släppt!
* Fixed several security issues.
* Fixed several stability issues.
* Fixed an issue where the phishing and malware database did not update on first launch.
* Under certain circumstances, Firefox 3.0 did not properly save the SSL certificate exceptions list.
* Updated the internal Public Suffix list.
* In certain cases, installing Firefox 2 in the same directory in which Firefox 3 has been installed resulted in Firefox 2 being unstable. This issue was fixed as part of Firefox 2.0.0.15.
* Fixed an issue where, when printing a selected region of content from the middle of a page, some of the output was missing (bug 433373).
* Fixed a Linux issues where, for users on a PPP connection (dialup or DSL) Firefox always started in "Offline" mode (bug 424626).
- Arkin

Fyll på! Vill ni ända/lägga till så PM'a eller skriv i tråden.

MVH Oscar

Permalänk
Medlem

Mycket bra initiativ att starta en officiell Firefox 3 Tråd Bra länkar också.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ricke90
Mycket bra initiativ att starta en officiell Firefox 3 Tråd Bra länkar också.

Tackar, fyll på med saker nu så blir den ännu bättre!

Permalänk
Inaktiv

Tycker att den är så slö jämfört med tvåan

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
Tycker att den är så slö jämfört med tvåan

Jaså, för mig är den grymt snabb!
EDIT:
La till några tips från en annan tråd.

Permalänk
Medlem

Jag tröttnar mer och mer på alla "Glitches" i FF3 <.<
1. Jag kan inte ladda upp bilder från t.ex. google bilder, jag får "Bilden<länk>kan inte visas då den innehåller fel". det tar ungefär 5 min för bilden att till slut laddas upp, orkar aldrig vänta, tar IE i stället.
2. Kan inte ladda upp sidan www.kollplatsen.se
3. Kan ladda upp sidan www.odiumclothing.com men kan inte bläddra i menyerna, då får den stölleryck.
Finns säkert fler sidor jag inte kan kolla på, men kommer inte på fler nu.
Annars funkar FF3 väldigt bra.

Note: Kör med skarpa FF3 och allt som jag listat i denna lista funkar klockrent i senaste Internet Explorer.

Någon som har liknande problem eller kan ge tips?

Visa signatur

NZXT Whisper | Asus ROG Strix x470-F Gaming | AMD Ryzen 5 2600 | G.Skill Trident Z RGB 3000Mhz | RTX 3070 |

Permalänk
Inaktiv

alltså det är inte själva läsandet som är slött.
Det är när man skriver i adressrutan eller googlelsökfältet

Permalänk
Medlem
Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Killbom
alltså det är inte själva läsandet som är slött.
Det är när man skriver i adressrutan eller googlelsökfältet

Ok, har inte märkt av det faktiskt!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Letrix
Addon: Personal Menu

Lägger till, men vad gör den?

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om tillägget Fission, inget nytt men det funkar med Firefox 3 iaf
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/1951

"Fission combines address bar and progress bar (Safari style). This makes the progress bar more visible and allows for a nice visual effect."

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Hedersmedlem

En vettig tilläggslista borde väl även innehålla något för musrörelser. Firegestures kanske? https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/6366

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Lägger till, men vad gör den?

Ojsan, kanske skulle skriva det också

Den döljer menyn och lägger till en knapp som visar bokmärks menyn (även en knapp för att visa menyn, men tar altid bort den själv då man kan visa menyn med Alt i stället.).

Har fler funktioner, tex att menyn visas i högerklicks menyn när man högerklickar vid toolbarsen.

Permalänk
Medlem

Jag laddade just ner Firefox 3, och upptäckte att firefox inte längre reagerar när jag trycker ner scrollknappen. Att scrolla vanligt går, men jag är väldigt van vid att trycka på knappen och låta sidan "glida".

Vad är det som har hänt?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hapone
Jag laddade just ner Firefox 3, och upptäckte att firefox inte längre reagerar när jag trycker ner scrollknappen.

Det fungerar hos mig..

Permalänk
Hedersmedlem

Tack så jätte mycket för alla svar! Uppdaterar strax.
EDIT:
Sådär.

Permalänk
Medlem

Ett addon som är ett måste för mig är, Foxmarks!
https://addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/2410

Synkronisera dina bokmärken mellan datorerna där Foxmarks är installerat på.

Permalänk

Addons jag inte klarar mig utan
Tab Mix Plus
Brief

Addons för webbutvecklare/testare/designers:
Firebug
Web Developer
IE Tab

Permalänk
Hedersmedlem

Lagt till de nu.
Vigge89: Skriv gärna en kort beskrivning om vad tilläggen gör!

Permalänk

Ok, har ett väldigt störande problem som jag vill ha bort. Ni vet hur det ser ut om ni lägger muspekaren över en flik? Namnet på hemsidan dyker då upp i en gul ruta under muspekaren. Behändigt, nja lite.

Problemet för mig är att detta händer hela tiden, överallt. Skulle jag lägga muspekaren i det tomma fältet i vigge89's inlägg(till höger om allt han skrivit), så på en sekund så dyker det upp en gul ruta där det står presentation(?).

Detta är som sagt väldigt irriterande, då varje gång jag inte rör min mus, så dyker det upp en ruta fem gånger större än min muspekare.

Visa signatur

He who holds the land, can conquer heaven.

Permalänk
Medlem

Nämen titta, såg inte förräns nu att du lagt till mitt genvägstips
Det är otroligt smidigt, rekommenderas till alla

Mvh

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
Nämen titta, såg inte förräns nu att du lagt till mitt genvägstips
Det är otroligt smidigt, rekommenderas till alla

Mvh

Jepp, började använda det direkt när jag såg det

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Jepp, började använda det direkt när jag såg det

Gött

[EDIT] Min 1000:e post @ SweC

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PaE
[EDIT] Min 1000:e post @ SweC

Grats!

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem med FF3. När jag går in på en sida där det finns ett "embedded" youtubeklipp, fryser FF (drar 100cpu) och jag måste starta om det. Har testat att installera om det och uppdatera min flashplayer, men utan framgång. Någon som kan hjälpa mig klura ut vad som är fel. Funkar utmärkt i Opera och iE.

Permalänk
Medlem

Glasser är ett utmärkt tillägg som gör att Windows Vista-användare kan få Aero Glass-transparens istället för den härligt fula gråa standardfärgen.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Genome
Glasser är ett utmärkt tillägg som gör att Windows Vista-användare kan få Aero Glass-transparens istället för den härligt fula gråa standardfärgen.

Lägger till.

Permalänk
Medlem

Måste bara säga att tillägget Brief är riktigt användbart riktigt bra tips

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk

Tack för bra tråd. Nu har jag också gått över till FireFox 3

Permalänk
Medlem

I själva webbläsaren i sökfältet så lägger sig all besökta sidor som kolumner,finns det nått sätt som man kan tabort det och få tillbaks det som det var i Firefox2?:)

Visa signatur

Motherboard:Asrock Z370 Extreme4
Cpu:Intel I5 8600K@Stock
Memory: Corsair Vengeance LPX 16Gig 3200Mhz
Gpu:PNY GTX 1080 8GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _tekken_
I själva webbläsaren i sökfältet så lägger sig all besökta sidor som kolumner,finns det nått sätt som man kan tabort det och få tillbaks det som det var i Firefox2?:)

Är också intresserad av att veta om det går att få bort det. Väldigt irriterande när varje länk man klickar på läggs in där, vill ju bara ha dom adresser man själv skriver in där...

Visa signatur

Alltid är det nån som inte blir nöjd!