Moderkort från VIA med integrerat nätaggregat

Permalänk
Melding Plague

Moderkort från VIA med integrerat nätaggregat

VIA har tidigare sålt ett flertal olika minimoderkort baserade på standarderna Mini-ITX och Pico-ITX. Nu har de visat upp ytterligare en produkt och nytt med denna är integrerat nätaggregat, Epia P700.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara en perfekt grund till en liten inbyggd bildator.

Visa signatur

pew pew

Permalänk

Njaaa, du måste ha stabiliserad 12V, du har 14.4V när bilen igång, och detta med en massa störningar.

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem

shit va liten!
Nu kan man ju för tusan ha en HTPC i storlek med den äldre modellen av gameboy, ni vet, det med gul/grön bild

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

Gillar idén skarpt. Ska bli intressant att följa utveckling av denna, hoppas bara priset blir någorlunda rimligt.

Visa signatur

P182 | TX 650W | Q6600 | EP35-DS4 | 9800 GTX 512MB | 4*1 GB PC8500 | 2x500GB int. + 500GB ext. | 24'' TFT @ 1920x1200 | G15 | DeathAdder | VHP 64-bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
shit va liten!
Nu kan man ju för tusan ha en HTPC i storlek med den äldre modellen av gameboy, ni vet, det med gul/grön bild

dock tror jag inte den skulle klara 1080p då, kanske 720 om du har tur.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Njaaa, du måste ha stabiliserad 12V, du har 14.4V när bilen igång, och detta med en massa störningar.

Finns väll adaptrar att köpa som fixar det?

Jag gillar den här utvecklingen, plats direkt på moderkortet för ett flashminne hade varit trevligt också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BlueBerryBoy
dock tror jag inte den skulle klara 1080p då, kanske 720 om du har tur.

Då måste man ha väldig tur. Alla moderkort mindre än Mini-ITX har ganska svåra problem med all HD-material av vad jag har fått lära genom diverse recensioner.

------

De har ändrat lite på designen sen den första Pico ITX-kortet. Bland annat så är det en extern kabel till CMOS-klockan istället för deras enorma batterihållare. Dock så är det samma vinklade IDE-kontakt vilket gör att moderkortet inte är enligt specifierad storlek. Det är alltså ett par millimeter till på sidan som sticker ut.

Jag undrar hur kraftig psu det är i på moderkortet. Om man kikar i manualen så finns det ett extra uttag undersidan för SATA Power (5v). Lite fult då riktig SATA Power har både 3,3, 5 och 12v men ändå trevligt att ha det direkt på kortet.

Den orkar driva kortet + en 2,5" disk + en fläkt alltså. Kan man dra ut lite mer kräm tro?

Visa signatur

ηλί, ηλί, λαμά σαβαχθανί!?

Permalänk
Medlem

Dom skulle ha skippat ide kontakten då den bara tar en massa plats.
Bättre med 2x sata
Men kan klart bli en skoj surf/torrent data

Visa signatur

Merkill
Ryzen 3700x,Intel ssd520 120gig,Samsung ssd830 256gig,Intel 660p 2tb,corsair 2x16gig3200mhz,Asus 570 TUF,XFX 6800 XT,Corsair 550D,Corsair AX750,Benq G2420HDBL,DELL 2412M.

Permalänk
Medlem

Blir bara mer och mer sugen på att bygga en liten multimedia/server dator att ha undet tvn efter alla nya små smarta prylar som kommer.

Visa signatur

Vattenkylt SilverStone FT02B, i7 2600k, Asus P8Z68 Deluxe, Corsair AX 850W, Corsair 16GB VENGEANCE BLUE, Asus GTX 570 SLI, Asus Xonar Essence STX, OCZ Vertex2 60GB, WD Black 1TB, 2x WD Green 2TB, 2x Seagate 500GB.

Permalänk
Medlem

Håller med om IDE-kontakterna, varför inte SATA =S
Sen skulle det finnas 2st LAN-ingångar också.

Permalänk

IDE är fisk sabbar luftflödet totalt i chassit.

Visa signatur

|Asus Striker Extreme | Intel Core TVÅ Duo E6600 3,15 Ghz | XFX GTX 260 SLI| Creative SoundBlaster X-Fi Platinum | Zalman CNPS 9700 NT ^^ | Ocz Pc-6400 4gb|

Permalänk
Medlem

GO VIA! För att dom vågar tänka framåt.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Medlem

Om den där har inbyggt nätaggregat har även alla bärbara inbyggda nätaggregat, vilket jag inte tror någon håller med om.

Inbyggt nätaggregat är det först när nätspänningen ansluts direkt till den.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om den där har inbyggt nätaggregat har även alla bärbara inbyggda nätaggregat, vilket jag inte tror någon håller med om.

Inbyggt nätaggregat är det först när nätspänningen ansluts direkt till den.

Precis, vad är det här för snack?

Det här borde knappast räknas som inbyggt nätagg.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

Vad är det för fel med IDE? Det är ju som gjort för att ansluta ett CF-kort som systemdisk! Dock hade det inte skadat med lite till Sataportar. Vill man ha fler diskar ser det ut som man får använda USB

Jag skulle anse att det här kan klassas som inbyggt nätagg, eftersom många andra redan existerande lösningar till pico-itx bygger på samma princip.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hardware guy
Om den där har inbyggt nätaggregat har även alla bärbara inbyggda nätaggregat, vilket jag inte tror någon håller med om.

Inbyggt nätaggregat är det först när nätspänningen ansluts direkt till den.

Japp, håller med, Annars skall den drivas med 230 volt.

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SkunkFunk
Vad är det för fel med IDE? Det är ju som gjort för att ansluta ett CF-kort som systemdisk! Dock hade det inte skadat med lite till Sataportar. Vill man ha fler diskar ser det ut som man får använda USB

Jag skulle anse att det här kan klassas som inbyggt nätagg, eftersom många andra redan existerande lösningar till pico-itx bygger på samma princip.

Vad det är för fel med ide, förutom att det är så 1900-tal så borde man kunna få in en bunt med sata kontakter istället.

Permalänk
Medlem

inbyggt nätagg my ass, men förvisso inget VIA heller påstår utom det är ju skribenten som skrivit det så.

"An integrated power adapter coupled with the 5-volt S-SATA power cable negates the need for a separate power daughterboard, saving considerable space for ultra compact systems."

menas med att du bara har en sladd från mobot till en vanlig SATA disk så du slipper ett störe nätagg med sata-ström-anslutningar på.

men du behöver fortfarande ett nätagg i form av laptop-adapter

SkunkFunk, det finns CF-to-SATA, har två köpte över ebay, 170 kr för två från usa

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zapy
SkunkFunk, det finns CF-to-SATA, har två köpte över ebay, 170 kr för två från usa

Nej då kan jag inte riktigt se någon funktion för IDE faktiskt.

Permalänk
Medlem

yep ett sådant som klarar av 1080p skulle vara fint,,, fan då kunde det vara lika stort som ett matx för min del..

väntar med spänning..

Permalänk

kul att se att VIA fortsätter komma med nyheter. Känns som dom har hittat en nisch där dom verkligen kommer till sin rätt... Blir dock spännande att se vad Atom kan göra

Visa signatur
Permalänk

en av anledningarna till att dom valt ide kan vara att det drar mindre ström än sata.

Permalänk
Medlem

Det finns 230v->12v - adaptrar i samma storlek som ett cigarettpaket, sluta tjata nu.

Permalänk
Medlem

Känns dock som om via måste få till mer prestanda till ett rimligare pris. Intels celereon och atom baserade mini-itx kort kostar ju en bråkdel av vad via tar ut....

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk

om nåt år behöver man bara ett moderkort för att spela crysis

Permalänk
Medlem

Jag ha visserliggen inte läst tråden så noga. Men 12V, stöder inte POE 12V eller 24V. Hade vart nice att driva den med det POE som alternativ.

Man kan inte köra GB då, men det vad spelar det för roll, VIA korten brukar väll bara stöda 100Mbps i alla fall.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.