Nya bilder på Radeon HD 4870 X2

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Vad pratar du om egentligen?

Undrar jag också. Det är ju 2 år kvar till DX 11 ungefär.

Permalänk
Medlem

Jösses det var inget dåligt kort det där. Verkar lite bredare än sin föregångare med. Ska bli väldigt kul att se vad detta kort presterar.

Men vafan svart PCB? ATI ska baske mig vara rött!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mor5ives
Jösses det var inget dåligt kort det där. Verkar lite bredare än sin föregångare med. Ska bli väldigt kul att se vad detta kort presterar.

Men vafan svart PCB? ATI ska baske mig vara rött!

Eller så inser de att de ät snyggare... men kylaren kommer ändå vara röd.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Det verkar som att Microsoft ska presentera DX11 i Augusti. När det går skarpt är dock oklart.

hardspell.com
pczilla.net

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oscarstegland
Tvek på det. Microsoft har ju inte ens visat något från DX11. Varför skulle Nvidia få tillgång till det? Dessutom hade de ju problem med att integrera DX10.1 i deras monsterkrets GT200, så jag undrar hur de då sedan skulle kunna presentera en icke-släppt grafikstandard med de korten som finns i dagsläget. Enligt Nvidia skulle ju GT200 vara det största prestandahoppet de gjort någonsin och har snackat om arkitekturen sedan 8800gtx släpptes så jag tvivlar på att det har en annan arkitektur i ärmen endast 2 månader efter att GT200 släppts. Skulle varit coolt med DX11 men jag är ytterst tveksam på att Microsoft får ut vare sig DX11 eller Windows 7 år 2009.

Glöm inte 2 displayport och gamla trogna S-Video/komponent ut också

Finns i dagsläget inget officiellt som pekar på att R700 kommer ha 2gb GDDR5 minne, utan snarare motsatsen. Det är ju ett rykte som har cirkulerat, men med tanken på att HD4870 ändrades till 512mb som referens på grund av bristen på GDDR5 så är det tveksamt att HD4870X2 skulle ha 2gb. Stämmer dock ryktet om delat minne så räcker ju 1gb mer än väl då vi endast har ett fåtal spel som lyckas spräcka 512mb-gränsen, och så har ju ATI bättre minneshantering än vad Nvidia har. Dessutom skulle prestandan bli mycket mer jämn och det skulle antagligen motverka microstuttering.

Enligt min åsikt så är Rampage Formula ett betydligt vänligare moderkort för överklockare med mer funktioner, medföljande programvara (i form av STALKER, Kaspersky Antivirus, 3dmark06 full version), och lite annat smått och gott. Enligt Hardwarecanucks (tror jag) var det det stabilaste moderkortet på marknaden och har läst om folk som har klockat över 500 mhz FSB stabilt. Det kostar ca. 200 kr mer men kan vara värt det. Sedan har jag hört mycket kritik riktad mot Corsairs minnen. Sweclockers rekommenderar dock OCZ Reaper 2*2gb PC8500.

Ville bara dela med mig av vad jag har fått höra, köpet är ju helt och hållet upp till dig

Sedan GDDR5 släpptes. Du får multiplicera frekvensen med 4 för att få den effektiva hastigheten.

500FSb fixar man ju på alla brädor typ:D

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anton
duger inte ditt nuvarande system? gud vad alla köper och köper. vissa är typ gjorda av pengar

Vissa måste tydligen ha absolut det senaste även om det inte är stor skillnad från det de redan har

Med mitt amd +3700 och saphire 1900xt så känns det mer lägligt att upgradera

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Magnus72
Very nice, blir nog till att byta till ATI nu för min del, dock så kör jag bara på 1440x900 så mitt 8800GTX klarar sig nog ett bra tag till. Vad tror ni är det lönlöst att skaffa 4870x2 och köra i bara 1440x900?

Verkar galet att uppdatera om man redan har ett 8800gtx. Du kan väl redan spela alla de nyaste spelen i högsta upplösning på din skärm utan problem?

Om du ska uppdatera så borde du köra hela systemet inklusive skärm.
Men vänta ett år ellet två, för din egen ekonomis skull!
Kan knappast vara värt de pengarna för att få snäppet bättre grafik..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Vissa måste tydligen ha absolut det senaste även om det inte är stor skillnad från det de redan har

Med mitt amd +3700 och saphire 1900xt så känns det mer lägligt att upgradera

Jaha ja, här sitter man med en P4 3.0GHz, 865 chipset, X1950pro AGP, 3Gb DDR. Jag klarar iaf alla spel, en del får dras ner på medium, något enstaka till low. GRID går på nästan högsta, Timeshift maxxat.

Men det känns som att jag vill byta ändå, men jag har inte pengar Det känns så fel att min 15,4" laptop är typ 10 gånger snabbare

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JOMBAHEHE
500FSb fixar man ju på alla brädor typ:D

Har glömt vad det var jag läste Kan ha varit 550 mhz stabil fsb, men enligt den recensionen var det första gången den redaktionen nådde en så hög fsb stabilt. Det var väl visserligen för några månader sen men jaja

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Vissa måste tydligen ha absolut det senaste även om det inte är stor skillnad från det de redan har

Med mitt amd +3700 och saphire 1900xt så känns det mer lägligt att upgradera

Känns ännu mer lägligt att uppgradera med min P4 2.4 ghz, 768 mb DDR ram, och min best Radeon 9600XT

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Har varit en Nvidia poster boy från rivaTNT dys
Men nu ska jag gå över to "the dark side!"
Lord AMD I am forever your willing minion!!

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Hoppas bara det kommer några nya spel som kan utnyttja kraften. Förutom Crysis finns det inget spel som behöver så mycket och nu när alla förutom nvidia å valve verkar förklara PCn död när det kommer till spel så ser jag ingen mening att köpa nytt nu. Finns det något som kommer komma ut i år som kräver mycket och som är exklusivt för PC? Väntar nog till nästa år å skaffar nytt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dagas
Hoppas bara det kommer några nya spel som kan utnyttja kraften. Förutom Crysis finns det inget spel som behöver så mycket och nu när alla förutom nvidia å valve verkar förklara PCn död när det kommer till spel så ser jag ingen mening att köpa nytt nu. Finns det något som kommer komma ut i år som kräver mycket och som är exklusivt för PC? Väntar nog till nästa år å skaffar nytt.

age of conan kräver väldigt mycket xD sen kommer vell farcry 2 ut i år om jag inte har fel.

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

hoppas att det bara blir 2xDVI, så att den inte behöver dumpa värmen i chassit.

någon som vet ifall detta blir bättre än 9800GX2?

Visa signatur

Survival of Earthquake skåne 2008

Permalänk
Medlem

4870 i crossfire presterar ganska jämnt med 9800GX2 i dom tester jag har tittat på så det lär väl hamna runt där nånstans i prestanda.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rolle90
hoppas att det bara blir 2xDVI, så att den inte behöver dumpa värmen i chassit.

någon som vet ifall detta blir bättre än 9800GX2?

Högst troligen eftersom HD4870 i XF generellt presterar bättre än Gx2. Dessutom finns det lösa rykten om att det ska prestera 15% bättre än HD4870 i XF.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ecchi-BANZAII!!!
Eller så inser de att de ät snyggare... men kylaren kommer ändå vara röd.

Nvidias senaste svarta grafikkort påminner mig om gamla kassetband, du vet uråldrigt från innan DVD

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smartidiot89
Nvidias senaste svarta grafikkort påminner mig om gamla kassetband, du vet uråldrigt från innan DVD

du menar VHS?

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

<3 VHS finns inget bättre än att se min gamla sönderspelade star wars samling på VHS

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chibariku
<3 VHS finns inget bättre än att se min gamla sönderspelade star wars samling på VHS

jag kommer bara ihåg att det var riktigt jobbigt, kunde ha sett sin favorit film, så tänker man äsch orkar inte spola tillbaks gör det nästa gång, sen nästa gång blev man skit sur för den inte är tillbaka spolad xD

Visa signatur

[antec nine hundred] [corsair 650w][asus p5q-e][q6600 oc 3ghz vcore 1.3] [4gb corsair dominator 8500 2x2gb] [powercolor 4870x2]

Permalänk
Medlem

Det ska bli intressant och se hur det presterar. För en gång skull känner jag mig inte stressad att köpa nytt.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zaman
Gigabyte X48 DQ6

CD2 Q9450

2 X 2GB Corsai D 8500 1066

HD 4870 X2 @ CrossfireX

Corsair 750 Watt

Försöker få ihop detta system innan jul och så se om korten presterar som de ska göra.

Varför väntar du inte till Nehalem? Överlägset Core 2.

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32GB DDR5-6000 | 4,5TB SSD | RTX 4070 12GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16GB DDR4-2933 | 1,5TB SSD | RTX 3070 8GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 24GB DDR4-2400 | 756GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

oskarsteglang: Thanx for the heads up

Hade ett par corsair minnen förut och så har några kompisar som också kör dessa minnen och vi har inte än märkt några konstigheter med de funkade och överklockade hur bra som helst. Sen är de väl godkända av många sajter just när det överklocking men du kan ha rätt jag kanske får dåliga exmplar :D.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Calle2003
Varför väntar du inte till Nehalem? Överlägset Core 2.

Jag har tänkt på det men det kommer ju bli hur dyrt vid lanseringen och komponenterna som jag har skrivit om ovan ska inte köpa på samma gång så det är liksom temporärt om jag ska ha dessa eller inte. Men jag ska kika lite närmare på Nehalem innan och få se om det kommer övervägas ett köp det.

Edit: Har inte vissa moderkort från ASUS problem med att få igång eller klocka Q9450?

Läste om det i en artikel där det hade problem att ens få i gång den cpu:n och det spelade ingen roll vad man hade för bios version, jag tror att det var ett P5k eller P5E. kommer inte riktigt ihåg länken.

Angående Rampage som hittade jag det här http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=28&threadi...

Visa signatur

[ Intel Core I7 930 4.2GHz HT på ] - [ Corsair Dominator GT 12GB DDR III 2000Mhz CL9-10-0-27 2N ] - [ ASUS P6DX58 Premium ] - [ MSI Gaming 4G GTX 970 - [ Creative SB X-FI Fatal1ty Pro ] - [ 1TB-750-500-Intel 80 G2 SSD] - [ Corsiar AX860 ] - [ Logitech Z530 ] - [ Antec P182SE ] - [ ASUS PA246Q ] - [ LG Blu-Ray Burner ] - [ Windows 7 64 Ultimate Swe ] - [Acer Aspire 8920G]

Permalänk
Moderator
Testpilot

Känns rätt off topic just nu...

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Undrar vad en 4780 X2 kräver för PSU?

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darrenj
Undrar vad en 4780 X2 kräver för PSU?

Kolla en recension kanske?Eller AMD/ATIS hemsida?

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag är väldigt nyfiken på detta exemplar av 4870, den sägs klå ett 280 GTX.

Kolla hastigheten...

http://pc.feber.se/art/58585/diamond_slpper_hgpresterande_r/

http://www.nordichardware.com/news,7908.html

Visa signatur

.: iPad :: iPhone 4 :: iFan :.

Permalänk
Medlem

seriöst 4870 med 1100MHz minne som blir gånger 4... 4.4GHz DDR5? obehagligt mycket data den kommer kunna skyffla.
Core Clock 950MHz

Men dessa är fabriksöverklockade, och själv brukar man kunna komma liite längre ändå. Hoppas man kommer till 5GHz minne och 1GHz Core Clock.

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.