Permalänk
Avstängd

Min gamla underbara Pentium 4.

Jag skulle vilja åka tillbaka till min underbara Pentium 4 3 GHz Northwood. Det var tider. Precis lagom kraft för 98% av det jag gör med en dator.

Nu vill jag ju inte bokstavligt talat ha tillbaka min sura gamla P4. Däremot vill jag ha en modern dator som har ungefär samma prestanda som en gammal P4, men med väsentligt lägre effektförbrukning. Det borde väl inte vara svårt att fixa? Amd, intel och via håller ju på att gå åt det hållet, men det går för långsamt och de tar inte tag i hela problemet.

Det jag vill ha är en dator baserad på någon av dessa processorer där även nätdel och strömförsörjning är ny och fokuserar på energieffektivitet. Kompatibilitet enligt nuvarande standarder för moderkort och nätdelar kan skrotas.

Kort sagt:

En maskin som presterar ungefär som en P4 3 GHz.
Har antingen SSD eller 2.5" ordinär disk.
Minst 3 skärmutgångar som inte är analoga.
Den ska ha samma utbyggnadsmöjligheter vad gäller kort och olika typer av kortplatser som en ordinär nutida stationär dator.
Den ska vid låg belastning dra max 15 Watt och vid full last mer än så. Skriva inlägg här på sweclockers och samtidigt lyssna på lite mp3 ska alltså dra max 15 Watt från nätet.
Inbyggd grafiprestanda på de 3 utgångarna behöver bara vara i klass med nuvarande inbyggd prestanda, viktigare är att portarna klarar att leverera 2560*1600 i 2D.

När kan vi se en sådan maskin tror vi? Det känns jävligt onödigt att förbruka 90 Watt när man knappt gör något. Jag anser att en klar majoritet av datoranvändare i världen inte behöver ens denna nivå av prestanda, men den är lagom tycker jag.

Det tråkiga med alla varianter på strömsnåla burkar än så länge är att man blir så starkt begränsad i vilka konfigurationer som är möjliga.

Permalänk
Medlem

VIA Isaiah (Nano) kanske?

edit:

Kanske nåt sånt här: http://www.sweclockers.com/nyhet/7920-moderkort_fran_via_med_...

Kan inte dra många watt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
VIA Isaiah (Nano) kanske?

edit:

Kanske nåt sånt här: http://www.sweclockers.com/nyhet/7920-moderkort_fran_via_med_...

Kan inte dra många watt.

Sant, men ruskigt svårt att koppla tre skärmar på. Hade jag inte behövt det så finns många mer eller mindra fina lösningar från VIA.

Antar att det inte kommer att dröja så länge innan det kommer åtminstone microatx med atom på.

Permalänk

köp en dator med en celron 420 1.6ghz strömsnål och snabbare än en P4 3Ghz pch är mkt billigare.. ca 250-300kr

Visa signatur

WS: E6550@3710mhz True | Gigabyte GA-P35-DQ6 | 2048mb Corsair XMS2 1060mhz 5-5-5-15 | Sapphire HD4850 512mb 720/2200 | Wd 250gb | Corsair TX 750W | Samsung Syncmaster 959NF |

Permalänk
Avstängd

Jo, men en sådan maskin har jag ännu inte lyckats pressa ner runt 15 Watt med konventionell hårdvara.

Permalänk
Medlem

Du kan inte få en sådan dator. De få processorer som skulle funka, t.ex. C7 1.0GHz är dunderslö. Atom slö, Nano, nja slö.

Tre bildutgångar (3st dvi/hdmi/displayport) är nog omöjligt med integrerad grafik. Finns iofs usb till dvi.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Avstängd

Nu var jag ju tämligen säkert på att det inte fanns en sådan maskin, än. Det var mer en filosofering och ett önsketänkande. För vad jag använder min maskin till 95% av tiden skulle en Atom vara alldeles tillräckligt snabb om den bara fick minne så det räckte.

Jag kör mestadels en bunke fjärrskrivbord och en bunke klienter till några virtual infrastructure 3 maskiner. Därav behovet av många skärmar och det väldigt lilla behovet av processorkraft. Allt betungande sker antingen i de virtuella maskinerna eller på fjärrskrivborden.

Finns tunna klienter med fler än två utgångar?

Permalänk
Medlem

Du har alltså tänkt dig en dator med tre arbetsplatser?

Permalänk
Medlem

Jag håller med dig, såna maskiner borde finnas. Dock är 15W fruktansvärt lite.
Jag kör en sån här som webserver, med en försumbart snål liten 4GB SSD-disk i, och den idlear ändå 25W !!!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=321554&view=detailed#Pro...

Men då är det ju prestanda ungefär som en P3 1GHz eller så, alltså fortfarande ganska långsam.

Snålaste jag har är en 433MHz AMD Geode som agerar router....den ligger på 9W, men då är det bara 128MB RAM fast inbyggt och CF-kort som disk.

15W är alltså ganska så extrema krav, lär säkert dröja innan man får vettig prestanda ur en sån burk, men utvecklingen verkar ju delvis gå åt det hållet vilket är mycket bra

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)