Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
En sak jag inte förstår är varför man inte kan flytta saker mellan olika shares utan att copypejsta och sen radera. Det gör att jag via min dator måste kopiera från t.ex. min share "upload" där Robban slängt över sina festbilder, till min andra share som heter "images".

Varför flyttar inga NAS filer mellan shares, utan behandlar dem som om de vore olika volymer och kopierar istället där emellan? Det tar ju år att genomföra...

En workaround är att göra undermappar i "public"-sharen i stil med "upload", "images", "apps"osv. Men då kan man istället fråga sig varför NAS-enheten är så fokuserad kring shares-användandet, eftersom man då frångår det helt.

Kan nån förklara för mig?

Antagligen är det väl tänkt att man ska ha olika användare på NAS:et, som inte har någon kontakt med varandra så att folk inte kan smygtitta på vad du har för saker i din mapp.. Typ?

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ficklampa
Antagligen är det väl tänkt att man ska ha olika användare på NAS:et, som inte har någon kontakt med varandra så att folk inte kan smygtitta på vad du har för saker i din mapp.. Typ?

Fast de har kontakt med varandra. Och de kan smygtitta. Sådant avgörs av användarkonton som finns i NSA-220 där du kan tilldela privilegier till olika användare för olika shares.

Men som standardanvändare (ADMIN) kommer du åt allt, men du kan fortfarande inte göra en vanlig flytt mellan dina shares som du kommer åt!

Visa signatur

Bajsmacka

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twin_Pixel
Fast de har kontakt med varandra. Och de kan smygtitta. Sådant avgörs av användarkonton som finns i NSA-220 där du kan tilldela privilegier till olika användare för olika shares.

Men som standardanvändare (ADMIN) kommer du åt allt, men du kan fortfarande inte göra en vanlig flytt mellan dina shares som du kommer åt!

Det låter ju i så fall bara idiotiskt och borde lösas med en Firmwarefix. Ring ZyXEL och kolla om de har en lösning! De brukar vara trevliga att prata med..

Visa signatur

PC: 5600X / 7800XT / 32 GB
FOTO: Sony a7R IIIa
Fotofolio \ flickr \ Mina Custom Gundam-modeller

Permalänk
Medlem

jag ska förklara varför NAS föredras av många...

1. Energiförbrukning! 22-26W på den lilla. Tänk på att en Gammal pII drar minst 100W, dvs 5x högre elräkning.
2. Utrymme: En nas är liten och kan placeras undanskymd vilket en gammal PII eller en skrotad P4kontorsdator inte kan
3. Priset, om man jämför med nanoITX eller picoITX vilket man skulle kunna ha som energisnål NAS är priset flera tusen kr billigare

Så om du köper denna istället för att ha din gamla dator som filserver kommer du tjäna in kostnaden på elräkningen inom 2 år om jag räknar på 1kr/kWh och en 100W dator