AMD tror på Radeon HD 4800

Permalänk
Medlem

512 vs 1024

Japp, jag håller med. Men skillnaden mellan 512 och 1024 är väl främst när man kör högre upplösningar med massa AA och AF?

Visst hade det varit kul med ett test som visade ett 4850 på dels nya processorer men även äldre, likaså spel i upplösningar som inte är 2500x1600 ;)... Kanske finns något bra? bara jag som är för lat för att leta?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av piddeman
Inget snack om saken att 4800-serien kommer att äga både på pris å prestanda, men jag väntar tills dom släpper bergs stabila drivers innan jag köper ett ATI kort igen.

Catalyst 8,6 verkar bergstabil för mig iafall,sen jag fick in mitt 4850 i veckan så har jag kört UT3,assassins creed,soldier of fortune payback,turok dinosaur hunter och en hel drös program och surfat,det finns inget som verkar krascha hittills iafall och det är med stockkylaren på kortet som verkar kyla ganska dåligt:))

Jag kan tillägga att jag bara kör i upplösningar över 1280x1024 minst,sen att kortet bara tar en plats är ju perfekt för då blir det inga problem att slänga in ett till framöver:))
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Jag minns förut när många stod och valde mellan 320 mb och 640 mb versionen av 8800GTS.
Efter ett tag (1/2 - 1 år?) så visade det sig att 320 mb var ALLDELES för lite för dem nyaste spelen+normal upplösning på skärmen.

Så nu när 512 mb är på gränsen för lite.. KÖP FÖR GUDS SKULL INTE 512 MB VERSIONEN, 512 mb lär vara för lite om en snar framtid.
Bättre att köpa ett kort med lite mer minne så har man ett 100 ggr mer framtidssäkert kort.

Observera att detta är bara en teori som jag har.

Jag tror det kommer ta ett antal år innan 512 mb är för lite.

Tyvärr så kommer det ju inte speciellt många PC-exklusiva spel. De flesta är portningar från 360 nu för tiden.

Under 2003-2005 så höjdes inte kraven på PC-spelen något nämnvärt (väldigt få undantag). Men sen när 360 släpptes, så vips, så krävde de flesta spelen mer från datorn.

Så min teori här är att 512 mb kommer räcka gott och väl tills PS4 och nästa Xbox släpps, vilket inte kommer ske de närmsta 3 åren iaf. Några undantag kanske kommer, så man kanske bör spela med "high" textures istället för "ultra high", men tror att de kommer vara väldigt få.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kazutoyo
Jag tror det kommer ta ett antal år innan 512 mb är för lite.

Tyvärr så kommer det ju inte speciellt många PC-exklusiva spel. De flesta är portningar från 360 nu för tiden.

Under 2003-2005 så höjdes inte kraven på PC-spelen något nämnvärt (väldigt få undantag). Men sen när 360 släpptes, så vips, så krävde de flesta spelen mer från datorn.

Så min teori här är att 512 mb kommer räcka gott och väl tills PS4 och nästa Xbox släpps, vilket inte kommer ske de närmsta 3 åren iaf. Några undantag kanske kommer, så man kanske bör spela med "high" textures istället för "ultra high", men tror att de kommer vara väldigt få.

jag skulle faktiskt sägatt jag tror att övergången är nära. Snart är 512 för lite. Jag känner det på mig. Samtidigt som panelpriserna går ner (eller går de upp nu?!) så skaffar folk större skärmar och vill därmed ha högre upplösning och dessutom drar man på AA och AF och vipps så saknar man ngra mb till.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Någon annan förklaring? Kanske för att nVidia har satsat stort på att deras grafikkort ska dra lite ström i idle. Dessutom är inte idletemperatur samma sak som mängden ström de drar. Eftersom GTX 280 drar mycket mindre än 8800GTX/Ultra så handlar inte detta om några felaktiga drivrutiner.

Minnesmängden som behövs ökar i högre upplösningar, något annat är ren lögn. Sen att det ökar mer av andra inställningar hör inte hit eftersom ditt resonomang i så fall tyder på att jag får dra ner på dessa vilket jag inte vill. Det finns redan ett flertal speltitlar där minnesmängden blir flaskhalsen. Dessa titlar lär inte bli färre...

GTX280 kommer prestera mycket bättre så fort minnesmängden tar slut på andra kort, trotts att 4800-serien har hög minnesbandbredd så kommer det ändå att märkas av. Men det är inget problem för den gemene användaren.

Nej, nej och åter nej. ATi har mycket effektivare minneshantering än nvidia varför de inte behöver lika mycket minne som nvidias motsvarande kort. I hög upplösning så är det snarare fillrate som blir en flaskhals vilket leder till lägre prestanda. När 1 Gigs-versionen av 4870 kommer finns det knappast anledning till att köpa ett gtx 280 om dess pris inte sänks drastiskt.
Energiförbrukningen hos atis kort kommer att fixas när catalyst 8.7 släpps.

Permalänk
Avstängd

Jag har just testat att köra unreal tournament 3 i upplösningen 2048x1536 på mitt HD4850 och det flöt med en average runt 30fps,jag tycker att det är fantastiskt bra jämfört med mitt 8800GTS(G80)640 som jag hade innan,med det så gick det runt 10-20 fps bara i average:))

P.S Det innebär att 8800 kortet bara låg runt 10-20 fps och diffade mycket,med ATI4850 så ligger jag hela tiden runt bara 30 fps ingen drop alls:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Om man inte vill kasta lite pengar i sjön medans man köper ett gtx 280 så går man ju självklart billigare tillväga och får bra prestanda. Är det dags att dumpa nforce brädan? Intel chipset två 4870 i crossfire? Oj oj vad sugen man blir.

Permalänk

Asså jag hadde ju tänkt köpa ett 4870 1gb veritionen, men jag känner att jag börjar bli tveksam? jag brukar ju ändå byta grafikkort med ungefär ett års mellanrum å 512mb borde ju räcka ett år från nu, eller?
jag kör ju ingen jätte upplösning heller utan kör på 1680*1050 så jag tror nög egentligen att 512 kommer å räcka för mig, minnet ska ju ändå klockas åxå så minnesprestandan kommer ju ändå å öka från std.

nä va tror ni:) svamlar jag bara eller kommer ett 512mb kort å funka för mig eller bör jag satsa på 1gb kortet?

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Avstängd

Jag sitter och spelar Elder Scrolls: Oblivion i 2560x1600 på ett hederligt Hd3870 och dra mig någonstans men det fungerar rätt okay. Tror jag har bestämt mig för att titta på Hd4870 med eventuellt kommande passiva lösningar alternativt med 1024mb (bästa vore förstås både och) efter sommaren. Vill ändå inte spela för mycket nu när solen (kanske) tittar fram och semestern nyss påbörjad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
Asså jag hadde ju tänkt köpa ett 4870 1gb veritionen, men jag känner att jag börjar bli tveksam? jag brukar ju ändå byta grafikkort med ungefär ett års mellanrum å 512mb borde ju räcka ett år från nu, eller?
jag kör ju ingen jätte upplösning heller utan kör på 1680*1050 så jag tror nög egentligen att 512 kommer å räcka för mig, minnet ska ju ändå klockas åxå så minnesprestandan kommer ju ändå å öka från std.

nä va tror ni:) svamlar jag bara eller kommer ett 512mb kort å funka för mig eller bör jag satsa på 1gb kortet?

I 1680x1050 så tror jag absolut att 512mb ska räcka

Visa signatur

WS: AMD Ryzen 3700X | 16GB Corsair LPX 3733 | MSI RX 6800 | Samsung PM981a 1TB | Louqe Ghost S1
Laptop: ASUS UX32LN | i7-4510U | 12GB DDR3 | 13.3" FHD | 256GB SSD
Server: Intel Xeon E5-2660 | 32GB DDR3 | UnRaid

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av timberjack
Asså jag hadde ju tänkt köpa ett 4870 1gb veritionen, men jag känner att jag börjar bli tveksam? jag brukar ju ändå byta grafikkort med ungefär ett års mellanrum å 512mb borde ju räcka ett år från nu, eller?
jag kör ju ingen jätte upplösning heller utan kör på 1680*1050 så jag tror nög egentligen att 512 kommer å räcka för mig, minnet ska ju ändå klockas åxå så minnesprestandan kommer ju ändå å öka från std.

nä va tror ni:) svamlar jag bara eller kommer ett 512mb kort å funka för mig eller bör jag satsa på 1gb kortet?

HD4870 512mb klår 280GTX på 1280x1024 och är mycket nära där den inte riktigt når. 1680x1050 är mycket nära denna upplösning - det är först på högre upplösningar som 1gb är att föredra.
När det kommer benches på 1gb varianten tror jag att den kommer klå 280GTX på högre upplösningar.
Så som svar på din fråga, för din upplösning är 512 gott och väl.
Det är i dessa lägre upplösningar desto viktigare att uppgradera din processor då den står för en större del än vid högre upplösningar då det till största delen är grafikkortet som arbetar uteslutande

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Jag tänkte på idleeffekt, inte idletemperatur. Tänkte fel, även om det jag skrev antagligen kan funka för båda problemen.

Minnesmängden är inte det som flaskar mest - det är ytterst få spel där 512MB blir slappt, ännu färre där 1GB minne kan ge en boost värd att nämna. Det krävs högre minne för högre upplösningar, men knappast så exceptionellt att 512MB blir vagt.

Vad menar du ens med att -"GTX280 kommer prestera mycket bättre så fort minnesmängden tar slut på andra kort"? Förstår inte vad du är ute efter.

http://www.tweaktown.com/reviews/1481/8/page_8_benchmarks_wor...
Dryga 7-8 FPS skiljer mellan 1280x1024 och 2560x1600 på HD4870. GTX280 har en ökning på 7-10FPS (mot 4870) under högsta upplösning. Ett kort på 2450kr mot ett för 6000kr, och även om Nvidia får ned GTX280 på 4000kr så är det en dålig affär. Min poäng är det att minnet inte är särskilt viktigt, som du ser är handikappet med hög upplösning minimalt, även om Nvidias modell med mer minne presterar milt bättre så är det dumt att jämföra eftersom tekniken skiljer sig.

Slänger AMD iväg 4870 med 1GB GDDR5 senare under sommaren så har dem hela övre segmentet av marknaden som i en ask med lägre segment under hyffsad konkurrens.

Det jag säger är att där finns titlar där 512MB minnesmängd flaskhalsar redan i 1920x1200 med AA aktiverat. Jag kör en upplösning som är nästan dubbelt så stor, vilket betyder att 512MB minne för mig kan flaskhalsa även i de titlar som klarar sig bra i testet jag länkade till. Men visst så länge jag skiter i AA så kommer 512MB aldrig bli ett problem i 2560x1600. Men så tråkigt vill jag inte ha

Jag menar att när 512MB minne blir för lite så kommer GTX 280 med sina 1024MB grafikminne prestera mycket bättre i jämförelse även om det kanske knappt var någon skillnad innan.

Testet du länkar till säger ingenting om inställningarna i spelet mer än att det är High. Jag vet att World in Conflict är väldigt minneskrävande vilket gör att jag antar att de inte kör med AA aktiverat i testet. Se länken jag skickade så förstår du. Identiska 8800GT kort förruom minnesmängden testas i olika upplösningar/inställningar och spel. Värt att läsa. Sen ta inte i så du spricker, GTX 280 kostar inte 6000kr Och det lär dessutom sjunka mer nu när 4800-serien är ute. Förmodligen ner till runt 4000kr

Ja det är möjligt att 4870 är mycket mer prisvärt, jag har inte sagt något annat. Men presterar det inte bättre än GTX 280 och om de inte får ner strömförbrukning i idle så blir det GTX 280 för mig. Sen är inte jag känd för att köpa det som är prisvärt heller...

edit:
Kolla här tillexempel:
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4870-review--asus/13

Det finns en anledning varför jag vill ha mer minnesmängd. Även World in Conflict visar tendenser på detta, och det utan AA aktiverat.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Avstängd

Vore ju konstigt om dom inte trodde på sina egna produkter...
Hur som helst så är de jävligt bra att AMD reser sig upp efter att ha blivit knockad ett antal gånger.

Visa signatur

You stink. Bender's great. Deal with it

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det jag säger är att där finns titlar där 512MB minnesmängd flaskhalsar redan i 1920x1200 med AA aktiverat. Jag kör en upplösning som är nästan dubbelt så stor, vilket betyder att 512MB minne för mig kan flaskhalsa även i de titlar som klarar sig bra i testet jag länkade till. Men visst så länge jag skiter i AA så kommer 512MB aldrig bli ett problem i 2560x1600. Men så tråkigt vill jag inte ha

Jag menar att när 512MB minne blir för lite så kommer GTX 280 med sina 1024MB grafikminne prestera mycket bättre i jämförelse även om det kanske knappt var någon skillnad innan.

Testet du länkar till säger ingenting om inställningarna i spelet mer än att det är High. Jag vet att World in Conflict är väldigt minneskrävande vilket gör att jag antar att de inte kör med AA aktiverat i testet. Se länken jag skickade så förstår du. Identiska 8800GT kort förruom minnesmängden testas i olika upplösningar/inställningar och spel. Värt att läsa. Sen ta inte i så du spricker, GTX 280 kostar inte 6000kr Och det lär dessutom sjunka mer nu när 4800-serien är ute. Förmodligen ner till runt 4000kr

Ja det är möjligt att 4870 är mycket mer prisvärt, jag har inte sagt något annat. Men presterar det inte bättre än GTX 280 och om de inte får ner strömförbrukning i idle så blir det GTX 280 för mig. Sen är inte jag känd för att köpa det som är prisvärt heller...

edit:
Kolla här tillexempel:
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4870-review--asus/13

Det finns en anledning varför jag vill ha mer minnesmängd. Även World in Conflict visar tendenser på detta, och det utan AA aktiverat.

Idleförbrukningen är inget att snacka om, den är inte rolig idag men detta är tveklöst ett driverproblem.

http://www.tweaktown.com/reviews/1481/11/page_11_benchmarks_h...
2560x1600, 4xAA, 16xAF - HD4870 (min.) 13FPS mot GTX280 AMP Edition (min.) 19FPS.
Jag ser fortfarande inte riktigt varför du skulle vilja investera över dubbla priset för denna ganska minimala ändring då både korten är virtuellt odugliga under dessa förhållanden i denna specifika applikation.

HD4870 - 2450kr-2599kr
GTX 280 ~5200kr-6695kr

Sedan är GTX280 dödligt mycket dyrare att tillverka, att Nvidia lyckas få ned priserna till att matcha eller ens komma i närheten av AMDs övertygande Pris/Prestanda mellan dessa produkter är orimligt. Sänker Nvidia priserna så är AMD där och gör likadant då de har större utrymme till att göra detta utan att kostnaderna överskrider vinsten.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Borka
Idleförbrukningen är inget att snacka om, den är inte rolig idag men detta är tveklöst ett driverproblem.

http://www.tweaktown.com/reviews/1481/11/page_11_benchmarks_h...
2560x1600, 4xAA, 16xAF - HD4870 (min.) 13FPS mot GTX280 AMP Edition (min.) 19FPS.
Jag ser fortfarande inte riktigt varför du skulle vilja investera över dubbla priset för denna ganska minimala ändring då både korten är virtuellt odugliga under dessa förhållanden i denna specifika applikation.

HD4870 - 2450kr-2599kr
GTX 280 ~5200kr-6695kr

Sedan är GTX280 dödligt mycket dyrare att tillverka, att Nvidia lyckas få ned priserna till att matcha eller ens komma i närheten av AMDs övertygande Pris/Prestanda mellan dessa produkter är orimligt. Sänker Nvidia priserna så är AMD där och gör likadant då de har större utrymme till att göra detta utan att kostnaderna överskrider vinsten.

zzzzz......

För det första så ska jag inte spela ovanstående spel i dess konfigurationer, men det visar att GTX 280 är 46% bättre än 4870 vilket är en hel del. Det skulle lika gärna kunna vara 25fps versus 36fps vilket är en märkbar skillnad. Vi pratar inte om en applikation utan rent generellt. Förstår inte varför du försöker argumentera för 4870 med 512MB i dessa extrema situationer. GTX 280 är bättre här än 4870 512MB, punkt slut!

Det är tur det inte är du som är min prisagent för då hade jag blivit lurad.
GTX 280 kostar 4 761:- som billgast nu och datorbutiken har kort för under 5000kr.

På samma sätt kostar HD4870 2 146:- som billgast.

~2500kr mer betalar jag gärna för de skillnaderna som finns idag. Det är inte säkert att jag vill det efter jag sett tester på 4870 1GB. Men det får framtiden avvisa.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Heh det är väl klart som korvspad att ett företag tror på sin egna produkt.

Men hur kommer spelen som stödjer Nvidia Physics funktioner att fungera på ATi?

Samt hur kommer spel skrivna för Havoc fungera med Nvidia Physics?

Permalänk
Hjälpsam

Jag tror också att många av de senaste spelen kommer att använda mer än 512MB grafikminne.
ATI:s kort tjänar dock en del, på en bättre minneshantering och en bättre texturkompression.
Det kan man se i en del tester, där Nvidias 512MB-kort kroknar betydligt tidigare än ATI:s.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av reeseth
Japp, jag håller med. Men skillnaden mellan 512 och 1024 är väl främst när man kör högre upplösningar med massa AA och AF?

Visst hade det varit kul med ett test som visade ett 4850 på dels nya processorer men även äldre, likaså spel i upplösningar som inte är 2500x1600 ;)... Kanske finns något bra? bara jag som är för lat för att leta?

Kan ju testa mitt 4870 1 GB på dator 2 i sign när jag har köpt det. PCI-e porten går dessutom i 2x hastighet, undrar hur mycket det slöar ner monstret?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jioop
HD4870 512mb klår 280GTX på 1280x1024 och är mycket nära där den inte riktigt når. 1680x1050 är mycket nära denna upplösning - det är först på högre upplösningar som 1gb är att föredra.
När det kommer benches på 1gb varianten tror jag att den kommer klå 280GTX på högre upplösningar.
Så som svar på din fråga, för din upplösning är 512 gott och väl.
Det är i dessa lägre upplösningar desto viktigare att uppgradera din processor då den står för en större del än vid högre upplösningar då det till största delen är grafikkortet som arbetar uteslutande

men jag tror inte en snabbare prosessor ger någon märkbar skillnad för mig, ex jag kan inte märka nån förbättring i fps om jag kör min 6000 oklockad eller i 3,4ghz, menmen så ska processorn uppgraderas när 45nm phenom kommer om dom presterar å klockar bra annars får min 6000 hänga me ett tag till:)

Visa signatur

Asus X-99 A. I7 5820K 4,5ghz. 16gb DDR4Cruical Ballistix 2400mhz.R9 290X. 512gb Samsung pro850. Corsair HX850 .Timberjack monsta vattenkylning .Corsair 900 Timberjack Edition.

http://www.sweclockers.com/galleri/12121-timberjack-900d

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Det jag säger är att där finns titlar där 512MB minnesmängd flaskhalsar redan i 1920x1200 med AA aktiverat. Jag kör en upplösning som är nästan dubbelt så stor, vilket betyder att 512MB minne för mig kan flaskhalsa även i de titlar som klarar sig bra i testet jag länkade till. Men visst så länge jag skiter i AA så kommer 512MB aldrig bli ett problem i 2560x1600. Men så tråkigt vill jag inte ha

Jag menar att när 512MB minne blir för lite så kommer GTX 280 med sina 1024MB grafikminne prestera mycket bättre i jämförelse även om det kanske knappt var någon skillnad innan.

Testet du länkar till säger ingenting om inställningarna i spelet mer än att det är High. Jag vet att World in Conflict är väldigt minneskrävande vilket gör att jag antar att de inte kör med AA aktiverat i testet. Se länken jag skickade så förstår du. Identiska 8800GT kort förruom minnesmängden testas i olika upplösningar/inställningar och spel. Värt att läsa. Sen ta inte i så du spricker, GTX 280 kostar inte 6000kr Och det lär dessutom sjunka mer nu när 4800-serien är ute. Förmodligen ner till runt 4000kr

Ja det är möjligt att 4870 är mycket mer prisvärt, jag har inte sagt något annat. Men presterar det inte bättre än GTX 280 och om de inte får ner strömförbrukning i idle så blir det GTX 280 för mig. Sen är inte jag känd för att köpa det som är prisvärt heller...

edit:
Kolla här tillexempel:
http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-4870-review--asus/13

Det finns en anledning varför jag vill ha mer minnesmängd. Även World in Conflict visar tendenser på detta, och det utan AA aktiverat.

Och?Låt folk köpa vad dom vill och sluta propagera då??

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

FredrikMH: du har helt klart rätt i att det finns en del spel som kräver mer än 512MB grafikminne. Crysis (kan dra mer än 700MB med AA i hög upplösning i ett test jag såg), Oblivion med mods, Stalker (mina 512MB på mitt x1900xt räckte iaf inte om man ska maxa grafiken och då körde jag ändå utan AA), osv... Finns t o m ett mod till gamla Morrowind som gärna käkar grafikminne. Och det lär ju bli fler med tiden. Så du gör defintivt rätt i att skaffa ett 1GB-kort eftersom det då är mer framtidssäkert. Om jag vore dig skulle jag dock vänta på en 1GB-version av 4870 istället för GTX280 men du gör ju som du vill.

Nåväl, det beror ju förstås vilka grafikinställningar man kör. Man måste ju inte allting maxa allting. AA brukar jag prioritera dock, men eftersom jag kör i 1280x960 så tar nog inte AA så mycket minne iaf. Har man för lite minne kan man ju alltid dra ner på texturerna som tar rätt mycket minne. Det brukar jag göra innan jag drar ner på nåt annat.

Ett 4850 är på väg hem till mig iaf!!!!

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Och?Låt folk köpa vad dom vill och sluta propagera då??

Propagera för vad? Att han har fel? Du verkar inte ha läst ordentligt men det handlar inte vad andra ska handla utan vad som är bäst för mina förutsättningar.

Om du tror jag argumenterar för att andra ska köpa GTX 280 så har du fel. Det är extremt mycket svårare om jag inte ska ljuga, vilket jag lär behöva i så fall. För det är ett uselt köp för dem flesta...

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk

Jag börjar undra vilket kort jag ska köpa...om jag ska köpa 2st 4870 i crossfire(antingen 512mb eller 1024mb) eller en gtx280....tänker mest på temps i load ^^;
jag har ju ett x-fire mobo så det skulle ju sitta fint med 2st 4870 med 1gig minne vardera...men får vänta tills man har pengar som vanligt ^^

Visa signatur

nuvarande dator: Asus ROG STRIX Z370-E GAMING, Intel i7 8700k 4,7Ghz, Corsair 32gb3200mhz, ASUS RTX 2070 STRIX Gaming OC

Permalänk

haha jag kom hem från ön idag. men fan det är ingen stor slant för hd4870man behöver ge!! fan vad najs!